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    dimanche 14 avril 2013

    Sylvain Guintoli celebrates WSBK leadership with announcement, Laverty suffers bad luck at Aragon


    Aprilia 2013 WSBK Aragon round
    from Twowheelsblog
    If someone had told Sylvain Guintoli on Sunday morning during warm-up practice that he would take home two podium finishes in today’s second round of the season, despite struggling all weekend long at the Aragon circuit, especially compared to his Aprilia team mate, he would have probably shrugged his shoulders in a very French way and have said ‘tu es folle.’
    Instead the French rider not only scored two second podiums, he also gained the lead in the championship, going on the podium in both rounds - he has one win and three second places - and leads the series with 85 points, which he celebrated by announcing the arrival of his fourth child - he has three little girls already.
    In the first race I was a bit worried because I was really struggling, as I had been throughout the weekend. Aragon is perhaps my most dreaded track, so two second places are a really great result. I must thank the Aprilia Team, the engineers and my crew chief, Aligi Deganello, because thanks to them I was able to ride very well in Race 2. The changes we kept making to the RSV4 worked as they should have even if Chaz was really impossible to beat. I’m going to Assen with a lot of confidence. The results today are a perfect way to announce the arrival of my fourth child!” said the Frenchman.
    Eugene Laverty was tipped to win at least one race in the Aragon round, having shown a strong pace in all the practice and qualifying sessions and during Superpole, however the Aprilia rider left Spain with two very disappointing DNF’s.
    One was due to a technical issue, caused by a mechanical breakdown of the exhaust valve motor that cut the power on his Aprilia forcing him to retire, and in race two, a cold rear tire in the opening lap caused him to crash. Despite the double DNF Laverty is currently third in the standings - 40 points adrift from his team mate.
    “Race 1 was truly disappointing. I was in the lead and had a good pace, but I had already noticed that something wasn’t working properly on the bike. I had to stop in the pits which cost me 6 laps, but I knew I could make a comeback in Race 2. Instead, the double starting procedure created some problems for me because the tyres cooled off a bit. In fact I lost the rear first and then the front which caused me to crash. It definitely wasn’t the perfect Sunday, but there is still plenty of championship left and I’m encouraged by the fact that I had all the prerequisites, hard luck permitting, to aim for a good result here too”, said Laverty.
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    FIA WORLD ENDURANCE CHAMPIONSHIP ; Audi domine et fait le spectacle à Silverstone



    Audi s'est donc imposé pour cette première manche du World Endurance Championship 2013 à Silverstone. Les R18 e-tron quattro n'ont jamais été menacées par les Toyota TS030 et leur domination ne souffre d'aucune contestation. Anthony Davidson et la  Toyota n°8, la mieux classée des TS030, terminent à un tour allors que la Toyota ne s'est arrêtée que sept fois contre huit aux Audi.

    Si les meilleurs temps au tour des Toyota sont assez proches de ceux des Audi, celles-ci se sont montrées nettement plus constantes, avec un comportement plus stable.

    Tom Kristensen, Allan McNish et Loïc Duval ont fait triompher l'Audi n°1 devant la voiture sœur de Benoît Tréluyer, André Lotterer et Marcel Fässler. Pourtant, jusqu'à moins d'un quart d'heure du drapeau à damiers ont pensait que Benoît Tréluyer  alliat franchir le premier la ligne d'arrivée. Mais une nouvelle fois le  Dr Ullrich n'a pas figé les positions et a laissé les pilotes s'exprimer.  Allan McNish a fin une fin de course de folie, l'écossais n'étant pas avare de ses efforts puisqu'il établissait le meilleur tour en course dans les derniers tours. Jouant avec le  trafic, il s'est tout d'abord rapproché du Champion du Monde et a profité du dépassement d'une Porsche pour passer le français à l'extérieur. D'aucuns disaient  Allan McNish sur le déclin. Au vu de la course d'aujourd'hui, ils devront peut-être réviser leur jugement car McNish a été « the man of the race » avec une gestion du trafic à nouveau impressionnante.

    En fait, le classement à l'arrivée des Six Heures de Silverstone est peu ou prou identique à celui de la mi-course, ce qui témoigne de la fiabilité de plus en plus grande des voitures. Audi  Sprt Team Joest, Delta-ADR et Aston Martin Racing (en GTE Pro et GTE Am pour AMR) ont conservé leurs positions.

    Les dernières heures

    Après la mi-course, la pluie s'est arrêtée aussi vite qu'elle était  arrivée et le soleil est revenu sur Silverstone. Les deux Audi étaient toujours en tête, la n°1 de Lotterer ayant une petite avance sur la n°2 de Tom Kristensen. Les R18 e-tron quattro avaient une marge de un tour.

    Derrière les hybrides, les Lola Toyota Rebellion  ont continué leur petit bonhomme de chemin , sur un bon rythme, Nicolas Prost (n°12) ayant deux tours d'avance sur Cong Fu Cheng (n°13).

    En LMP2, l'Oreca Nissan  n°25 Delta-ADR a conservé la première position, après un bref intérim de la Morgan Nissan n°24 du OAK Racing pilotée par Alex Brundle au moment du ravitaillement de l'Oreca n°25.  En GTE Pro, AMR ne lâche rien et conserve le leadership dans cette quatrième heure de course et en GTE Am, la Vantage  n°95 a une avance confortable de deux tours sur la Ferrari 458 8 Star Motorsports de Philippe Peter.   La Corvette Larbre Compétition a fait un joli retour et occupe désormais la troisième place de la catégorie.

    Les positions vont évoluer en tête. Au moment du ravitaillement de l'Audi n°1, la n°2 a pris la première place et l'a conservée après son propre ravitaillement, celui-ci ayant été plus bref.

    En LMP2, l'Oreca Delta-ADR ne montre aucun signe de faiblesse malgré une belle prestation de la Morgan n°24 et la Vantage AMR n°97 domine sans partage le GTE Pro.

    Comme pour le LMP1 et la victoire au général, les changements dans  les catégories vont intervenir en toute fin de course.

    En LMP2, malgré un beau forcing de Olivier Plan l'Oreca n°25 reste inaccessible pour la Morgan n°24, mais un duel sévère oppose la Morgan n°35 de Martin Plowman et la Zytek n°41 du Greaves Motorsport de Tom Kimber-Smith . Le duel dure plusieurs tours, mais Kimber-Smith est plus rapide et finit par passer, décrochant la troisième place du podium qui associe trois constructeurs différents, Oreca, Morgan et Zytek.

    Si en GTE Pro, la Vantage n°97 n'est pas inquiétée, pas plus que l'Aston Martin n°95 en GTE Am, la lutte pour la deuxième place de la catégorie est chaude. Fernado Rees est revenu très vite avec la Corvette Larbre Compétition sur la Ferrari 8Star de Rui Aguas et le brésilien se fait de plus en plus menaçant sur le portugais.  Les deux voitures finissent par entrer légèrement en contact. La Ferrari semble touchée à l'arrière mais Rui Aguas insiste encore avant de devoir  rentrer au stand pour réparer. La Corvette récolte ainsi une belle deuxième place après deux pénalités pour vitesse excessive sur la pitlane.

    by Claude Foubert(Endurance-Info)

    WSBK ; Chaz Davies does the double at Motorland Aragon



















    Chaz Davies snared another impressive victory in race 2 at the Motorland Aragon circuit. The BMW Motorrad Goldbet rider once again cruised to his second win (his third in WSBKs’) in another drama packed race that began on the starting grid.
    After lining up after the sighting lap, Jules Cluzel’s Suzuki abruptly died bringing out the yellow flags and while he was being removed from the grid, Loris Baz decided to turn off his engine, because he thought he saw a red flag, and the entire starting procedure had to be done again and the race shortened by one lap. A very angry Baz (he pushed one of his mechanics) was forced to start from the back grid (he would then be investigated by the Race Direction) while Cluzel had to start from the pitlane.
    Eugene Laverty again got the holeshot, but he would highsideout of the race due to a cold tire after just two turns in a weekend to forget for the Aprilia rider who would lose his championship leadership to his team mate Sylvain Guintoli who took a second place podium for the second time and considering the problems he had all weekend long will no doubt leave the Spanish circuit counting his blessings and the errors of the other riders.
    With Northern Irishman out of action, Tom Sykes took the lead closely followed by race 1 winner Chaz Davies, Sylvain Guintoli and Marco Melandri. On lap 2 Sykes would run wide and he would never recover from the mistake as he had to hold of resurgent Davide Giugliano (after running out of fuel in race 1) to take the final place on the podium.
    Davies inherited the lead and sped off with a punishing pace and was never contested for the rest of the race, and would cross over the finish line with comfortable margin and give BMW their first double of the season, while Marco Melandri was unable to get out of fifth spot.
    The real entertainment came from French riders Baz and Cluzel who charged through the field to battle for sixth which was won by the Kawasaki rider. Carlos Checa took another eighth spot and hoping that Assen will be more friendly for his Ducati.
    Leon Haslam ended up in ninth while team mate Jonathan Rea was forced to pit and then re-enter due to a brake issue and he would finish one lap down, but pick up one point. Alstare Ducati’s Ayrton Badovini closed out the top ten, but he was more than 44 seconds from Davies and 13 seconds from Checa.
    2013 WSBK Aragon Race 2 results:
    01- Chaz Davies – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 19 lap in 37’52.691
    02- Sylvain Guintoli – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – + 5.035
    03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 7.677
    04- Davide Giugliano – Althea Racing – Aprilia RSV4 Factory – + 12.549
    05- Marco Melandri – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – + 19.766
    06- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 23.855
    07- Jules Cluzel – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 26.926
    08- Carlos Checa – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – + 31.593
    09- Leon Haslam – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 35.308
    10- Ayrton Badovini – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – + 44.497
    from Twowheelsblog

    WRC Rally de Portugal 2013 ; Tenth WRC victory for Ogier / Dixième victoire mondiale pour « Seb » Ogier


    Sébastien Ogier has clinched his tenth career WRC victory – his third on Rally de Portugal and his third consecutive triumph this season at the wheel of his Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen and Jari-Matti Latvala rounded out the podium. Esapekka Lappi, Bryan Bouffier and Pontus Tidemand won the WRC2, WRC3 and Junior classes respectively.
    Sébastien Ogier a remporté sa dixième victoire en WRC, son troisième Rallye du Portugal et sa troisième victoire consécutive de la saison au volant de la Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen et Jari-Matti Latvala complètent le podium. Lappi, Bouffier et Tidemand ont remporté les catégories WRC2, WRC3 et Junior.
    Despite suffering a mechanical scare on Sunday morning and chancing a ‘risky’ tyre choice at the beginning of the rally, Sébastien Ogier and co-driver Julien Ingrassia dominated Vodafone Rally de Portugal 2013, one of the most punishing outings of the campaign for tyres.
    The French duo’s closest challengers early on, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) and Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), soon disappeared from contention. The Norwegian had just taken the lead of the rally when he went off the road on SS3, whilst the Spaniard was only 4.4s shy of Ogier and in second place when he similarly slid off-piste on Saturday morning’s SS6.
    The two Michelin-shod Polo R WRCs were practically untouchable on the second day of competition, tallying no fewer than five one-two fastest stage times out of six. Two of those stage wins were achieved by Jari-Matti Latvala, who concluded that leg in second position behind team-mate Ogier.
    The rally appeared to be heading seamlessly towards Volkswagen’s first WRC one-two finish but then, during Sunday’s opening stage, both the N°7 and N°8 Polos ran into mechanical difficulties. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) took full advantage to leapfrog Latvala and split the two VWs in the final overall classification.
    “On Monday, I didn’t even know if I would be able to start the rally because I felt so ill,” confessed Sébastien Ogier following the 52.30km Power Stage in which he also triumphed. “Happily, my physical condition improved every day, but then this morning, I feared we wouldn’t make it to the finish due to the problem we had with the clutch. Thanks to the entire VW team for doing such a tremendous job this weekend.”
    After finishing as runner-up in Portugal in 2012, Evgeny Novikov just missed out on the podium this time around but still claimed his best result of the season to-date in fourth position – albeit more than five minutes adrift of the rally-winner. Nasser Al-Attiyah (Ford) wound up fifth ahead of Norway’s Andreas Mikkelsen (VW), for whom the event marked his debut with the official Volkswagen outfit.
    Having gone off the road on the curtain-raising Rallye Monte-Carlo, Finn Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) made amends by winning the WRC2 class in Portugal, more than ten minutes clear of Robert Barrable (Ford) and Sepp Wiegand (Skoda), who nevertheless retains the championship lead.
    In WRC3, Frenchman Bryan Bouffier prevailed at the wheel of his Citroën DS3 R3, seeing off countryman Sébastien Chardonnet. In Junior WRC, finally, Swede Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) swept to success in the opening round of the campaign in front of rivals Jose Suarez from Spain and Finland’s Andreas Amberg.
    Malgré une alerte mécanique dimanche matin et un choix de pneumatiques « osé » en début de rallye, Sébastien Ogier et Julien Ingrassia ont remporté le Vodafone Rally de Portugal 2013, une des épreuves les plus agressives de la saison pour les pneus.
    Leurs principaux challengers, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) et Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), ont rapidement lâché prise. Le Norvégien venait de prendre la tête du rallye quand il est sorti de la route dans l’ES3. L’Espagnol était deuxième à seulement 4s4 d’Ogier avant lui aussi d’effectuer une sortie de route (ES6) samedi matin.
    Les Polo R WRC/Michelin ont dominé la deuxième journée avec cinq doublés en six spéciales et deux meilleurs temps pour Jari-Matti Latvala qui a terminé l’étape en deuxième position derrière Ogier.
    On semblait alors s’acheminer vers un premier doublé Volkswagen en WRC, mais dans la première spéciale dominicale, les Polo n°7 et n°8 connurent des ennuis mécaniques. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) en profita pour se glisser entre les deux pilotes VW au classement général.
    « Lundi, je ne savais même pas si je pouvais prendre le départ du rallye tellement j’étais malade », a déclaré Sébastien Ogier après la Power Stage (52,30 km) qu’il a également remportée. « Ma condition physique s’est améliorée de jour en jour et puis ce matin, j’ai cru qu’on n’allait pas voir l’arrivée à cause de l’embrayage. Merci à toute l’équipe VW qui a fait un super boulot ce week-end. »
    Deuxième ici même en 2012, Evgeny Novikov a échoué au pied du podium cette année – son meilleur résultat de la saison - à près de cinq minutes du vainqueur. Nasser Al-Attiyah (Ford) a terminé à la cinquième place devant le Norvégien Andreas Mikkelsen (VW) qui débutait au sein de l’équipe officielle Volkswagen.
    Après une sortie de route au Rallye Monte-Carlo, le Finlandais Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) a remporté la catégorie WRC2 au Portugal avec plus de dix minutes d’avance sur Robert Barrable (Ford) et Sepp Wiegand (Skoda), toujours leader du championnat.
    En WRC3, le Français Bryan Bouffier s’est imposé au volant de sa Citroën DS3 R3 devant son compatriote Sébastien Chardonnet. En championnat Junior, le Suédois Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) a remporté la première manche de la saison devant Jose Suarez et le Finlandais Andreas Amberg.

    International Classic MotorCycle Show :: Bonhams


    The folks at Bonham sent over some images for their annual International Classic MotorCycle Show in Stafford, UK, on Sunday 28th April. I picked out four from the lot to highlight here.

     International Classic MotorCycle Show :: Bonhams
     International Classic MotorCycle Show :: Bonhams
     International Classic MotorCycle Show :: Bonhams
     International Classic MotorCycle Show :: Bonhams


    1955-Velocette-349cc-Viper

    Velocette Viper :: A 1955 model that originally formed part of the factory’s press fleet – (estimate £8,000-12,000)

    1931-Brough-Superior-SS80-2

    Brough Superior :: A 1931 SS80 that started life as a sidecar outfit with Ipswich Police before being converted to solo trim and raffled off to raise money for the Brough Superior Club is estimated at upwards of £50,000.

    CREDIT-DOUBLE-RED-1952-Vincent-998cc-Montlhery-Black-Shadow

    Vincent Black Shadow :: A motorcycle that formed part of a bid by the factory to set a new 24-hour speed record in 1952.

    1926-Brough-Superior-980cc-SS80-100-2

    Brough Superior :: A 1926 SS80/100 model estimated to realise between £160,000 and £200,000 is a rare factory variant combining an SS100 frame with the SS80 sidevalve engine. Only a handful of these unusual machines were made, of which very few survive. Re-engined post-World War II with an overhead-valve SS100 unit, it won the ‘Re-build of the Year’ award at the Brough Superior Club’s Annual Rally in 2012.

    Triumph Tiger 1050 vs. Triumph Scrambler


    Abu Dhabi Désert Challenge ; Retour gagnant pour Marc Coma / Marc Coma wins for his come back


    After his crash at the Morocco Rally last year, Marc Coma was forced to miss the Dakar and did his comeback this week. It was a winning comeback, as the Spaniard won the first round of the World Cross Country Rallies Championship, aboard his KTM Michelin.
    Ecarté des pistes du rallye raid depuis sa chute au Morocco Rallye l’an passé, et forfait au Dakar en raison de sa blessure à l’épaule, Marc Coma a fait un retour gagnant dans la discipline en s’imposant au guidon de sa KTM Michelin dans la première épreuve de la coupe du Monde des rallyes tout terrain.
     ; 
    When Marc came to the Abu Dhabi Desert Challenge, he didn’t know what to expect, as he didn’t raced since six months. In fact he was always in the top three riders of this race, with Portuguese Paolo Gonçalves and British Sam Sunderland. After five days of racing the British rider was leading, but he got a ten minutes penalty that relegates him in third position before the final day.
    At the start of the last stage, both Coma and Gonçalves could expect the victory as they were within the same minute after fourteen hours of racing; Gonçalves won the stage, but Coma finished only ten seconds behind him and clinched his seventh victory – the fifth consecutive – in this race, thirty-two seconds ahead of his rival. “It’s always nice to win, and the Desert Challenge is really difficult so it’s a good feeling. I’m also happy for the whole team, as in this sport you need a lot of people around you, so this victory was for everyone involved in the team KTM Michelin. I’m very happy to win but feel sorry for Sam because it was clear he was the fastest rider over the five days and deserved his victory, but the rules are the rules and we have to abide by them. For me I was just riding easy for the first three days and just trying to get used to the desert again. I rode harder today, but I knew I had to ride cleanly and not make any mistakes,”said a delighted Coma on the finish line, happy to see his teammates Jakub Przygonski and Taddi Blazusiak finishing the event in fifth and seventh positions.
    Marc will now move to Qatar, as the Sealine Cross-Country Rally, second round of the series, will start in ten days; Jakub and Chilean Chaleco Lopez will join him, as Blazusiak will now focus on the Endurocross season.

    Bien qu’ayant pris le départ du Abu Dhabi Désert Challenge à court de compétition, Marc Coma s’est rapidement hissé dans le trio de tête de la course avec le Portugais Paolo Gonçalves et le Britannique Sam Sunderland. Au terme du cinquième et avant dernier jour de course ce dernier comptait un peu plus de deux minutes d’avance sur l’Espagnol, mais une pénalité de dix minutes allait reléguer le Britannique en troisième position.
    Au départ de l’ultime spéciale Marc Coma et Paulo Gonçalves se retrouvaient donc en lice pour la victoire ; Gonçalves s’imposait, mais Coma ne terminait qu’à dix secondes de lui et empochait son septième succès – le cinquième consécutif – dans cette épreuve, avec trente deux secondes d’avance sur son rival. « C’est toujours agréable de s’imposer, et comme le Désert Chalenge est une épreuve difficile le sentiment est encore plus fort après plusieurs mois d’arrêt. Je suis content pour moi et pour tout le team KTM Michelin, car dans cette discipline tu as besoin de beaucoup de personnes autour de toi et cette victoire revient à toute l’équipe. Je suis content de gagner, mais je suis déçu pour Sam qui était clairement le pilote le plus rapide durant les cinq premiers jours ; il méritait de gagner mais les règles sont les règles et nous devons les respecter. En ce qui me concerne je me suis contenté de rouler calmement les trois premiers jours, de m’accoutumer à nouveau au pilotage dans le désert, avant de hausser le rythme tout en pilotant proprement en essayant de ne pas faire d’erreurs » confiait Coma à l’arrivée, heureux de voir ses équipiers Jakub Przygonski et Taddi Blazusiak prendre les cinquièmes et septièmes places.
    Marc sera comme Jakub et le Chilien Chaleco Lopez au Qatar dans dix jours, pour prendre le départ du Sealine Cross-Country Rally, seconde épreuve de la coupe du Monde.
    Classement Abu Dhabi Désert Challenge : 1. Marc Coma (ESP, KTM Michelin) ; 2.Paulo Goncalves (POR, Speedbrain) ; 3.Sam Sunderland (UAE, Honda) ; 4.Pal Anders Ullevalseter (NOR, KTM) ; 5.Jakub Przygonski (POL, KTM Michelin) ; 6.Juan Salvatierra Carlos (BOL, HM Honda) ; 7.Taddi Blazusiak (POL, KTM Michelin) ; 8.Miran Stanovnik (SLO, KTM) ; 9. Khalid Khamis Ozair (UAE, Honda) ; 10.Sean Linton (GBR, KTM 500) ; etc…

    X-Trial : Tony Bou conclut en beauté / a perfect season for Tony Bou!


    Crowned Indoor World Champion two weeks ago in Bielefeld, Tony Bou (Montesa Michelin) claimed this weekend in Nice its fifth and last success in the series. But it was tough affair for the World Champion, as Adam Raga (Gas Gas) wanted to secure the secure his second position in the series and was a strong opponent.
    Assuré du titre Mondial Indoor depuis l’épreuve de Bielefeld, Tony Bou (Montesa Michelin) a remporté un cinquième et dernier succès ce weekend à Nice. Mais le champion du Monde a dû sortir le grand jeu face à un excellent Adam Raga (Gas Gas) qui s’est assuré la place de vice-champion.
    There was no real issue for Tony Bou in this final round, but the reigning World Champion nearly failed to qualify for the final lap! He finally got the last qualifying spot after a strong fight with teammate Takahisa Fujinami (Montesa Michelin), and later Tony stamped his authority on the event. But Raga kept him true throughout the closing stages and applies the pressure, finishing the night only one point behind Bou! Bou stay unbeaten this season, while Raga finishes vice champion with this great result, and finally beats Albert Cabestany (Sherco Michelin) who is tight in the points with Jeroni Fajardo (Beta).

    Dans cette finale sans enjeu pour lui, Tony Bou a bien failli assister au dernier tour depuis les tribunes, puisqu’il s’est qualifié in extremis au détriment de son équipier
    Takahisa Fujinami (Montesa Michelin). En difficulté en début de soirée, Tony Bou allait comme toujours renverser la situation à son avantage dans la phase finale, seul Adam Raga parvenant à rester dans son sillage. En bagarre avec Albert Cabestany (Sherco Michelin) pour la place de vice champion, Raga allait livrer l’une de ses plus belles courses de la saison, n’échouant qu’à un petit point de Bou ! Vice champion du Monde, Raga devance Cabestany et Jeroni Fajardo (Beta), qui terminent à égalité de points.
    Résultats Nice : 1.Bou (ESP, Montesa Michelin); 2.Raga (ESP, Gas Gas) ; 3.Fajardo (ESP, Beta) ; 4.Cabestany (ESP, Sherco) ; 5.Grattarola (ITA, Gas Gas); etc….
    Championnat : 1.Bou, 100; 2.Raga, 58 ; 3.Cabestany, 51 ; 4.Fajardo, 51 ; 5.Fujinami (JAP, Montesa Michelin), 39 ; etc…

    SILVERSTONE : UN BAPTÊME DU FEU HUMIDE POUR L'ALPINE A450.



    - Pour sa première apparition en compétition cette saison, l'équipe Signatech-Alpine, emmenée par Nelson Panciatici et Pierre Ragues, termine à la quatrième place des 3 Heures de Silverstone.

    - Cette première manche de l'European Le Mans Series a été interrompue après 2 heures et 20 minutes, dont une heure passée der-rière la voiture de sécurité, pour des conditions jugées dangereuses par la direction de course.

    - Pour le retour de la Marque en compétition, Nelson Panciatici a occupé la tête du classement avec l'Alpine A450 après un excellent départ.

    - Carlos Tavares, Directeur Général Délégué aux opérations de Renault, était présent à Silverstone pour soutenir l'équipe Signatech-Alpine et assister à la première course de l'Alpine A450.

    La pluie a marqué la première apparition de l'Alpine A450 en compétition, 35 ans après la victoire de la Marque aux 24 Heures du Mans. Dès les essais libres, Nelson Panciatici et Pierre Ragues - les deux pi-lotes Signatech-Alpine - ont travaillé avec l'équipe technique pour adapter l'Alpine A450 à ces conditions particulières avec le meilleur temps de la première séance et le deuxième temps de la seconde. Lors des qualifications, Nelson Panciatici parvenait à placer l'Alpine A450 sur la deuxième ligne de la grille de départ.

    La piste était sèche lorsque les concurrents s'élançaient pour la course... Mais un déluge de pluie s'abattait sur Silverstone durant le tour de forma-tion. Nelson Panciatici et l'Alpine A450 partaient de la troisième position, chaussée de pneumatiques Michelin slicks, et s'installaient en tête dès le premier virage alors que la voiture de sécurité faisait une première appari-tion au terme du premier tour. Nelson rentrait après cinq boucles pour repartir avec des pneumatiques intermédiaires.

    Il reprenait la piste au neuvième rang et entamait une belle remontée jusqu'à la deuxième place au moment de passer le volant à Pierre Ragues.

    Avec des pneumatiques ‘pluie', Pierre repartait en cinquième position. Il gagnait rapidement une place avant de voir, à nouveau, la voiture de sé-curité prendre la piste.

    Après une heure de neutralisation et avec des coulées d'eau présentes sur tout le circuit, la direction de course choisissait de mettre un terme à l'épreuve. Les positions étaient donc figées alors que l'équipe Signatech-Alpine s'apprêtait à profiter de sa stratégie décalée.

    « C'était un week-end très important pour toute notre équipe », soulignait Philippe Sinault, Team Principal de Signatech-Alpine. « Un très bon travail a été effectué pour préparer ce premier rendez-vous. Dommage de vivre une course aussi frustrante... Je donne un bon point à nos pilotes qui ont ramené l'Alpine A450 intacte. Mais, avec ces conditions exécrables, la compétition a été totalement tronquée. Nous avions une bonne stratégie qui aurait pu s'avérée payante au bout des trois heures. La voiture de sécurité et le drapeau rouge nous ont empêchés de concrétiser. »

    Pilote junior Alpine, Paul-Loup Chatin a pris la deuxième place de la catégorie LM PC.

    Source : Alpine
    via Endurance-Info

    SPECTACULAR !! THE ANATOMY OF THE KAIDO RACER


    The Kaido Racer and zokusha are the epitome of Japanese car culture, or at least an obscure slice of it. It’s incredible that these sort of cars still exist and continue to be built, but even more so that younger generations are now getting into this sort of style. It’s not often that you come across these creations, but seeing the Nagoya Exciting Car Showdown usually attracts the local bozo clubs, well let’s just say I was more than ready to snap away at whatever turned up. I thought the best way to approach these rides would be a quick spotlight-o-rama…
    … highlighting the main points that make these cars different from anything else you see on the streets of Japan. Starting off with this GX61 MarkII which boasts a shark-nose look created by extending the hood and fenders outwards and in this case dumping the stock headlights for a pair of S13 Silvia units fixed at an angle for extra effect. The deppa - or bucktooth/chin spoiler – is usually a must on these sort of rides, as is the externally mounted oil cooler. Owners take a great deal of inspiration from the old Silhouette racers of the late seventies and early to mid eighties…
    … imitating their exaggerated detailing. So while this particular car isn’t that extreme, it did have overfenders that attempted to contain…
    … the aggressive offset of the Watanabe rims and the wildly stretched rubber they were shod in.
    The milder look and very clean execution really made it stand out. Pink Lobster FTW!
    Here is the other extreme!
    This particular car, running on “ichi-en-dama” (1-yen coin) wheels – aka SSR MK1s – boasts it all, starting off with that massively extended chin, plenty of fins running across the hood…
    … including some non-functional scoops…
    … and ending up with curiously shaped lights integrated into the massive rear spoiler. And when I say massive I really mean a good meter plus of length.
    The takeyari, or long obliquely-cut exhausts, are the cherry on the cake!
    Within the scene styles vary quite a lot, but this particular MarkII had most people confused thanks to its minimalistic beaten-up front look with exposed everything, including the must-have air horns, which in most cases play the Godfather theme song.
    It definitely had a very evident home-built feel about it…
    … especially around the rear end!
    The takeyari exhaust extensions were also pretty uniquely shaped…
    … helping tie everything in together!
    The owner of this first-gen Toyota Chaser had just began the conversion over to Kaido Racer so the exterior was not quite complete yet. The main details like the bolted-on fender flares were already in place however…
    … and the interior was already sporting the must-have wooden steering wheel, in this case a vintage Nardi item…
    … and the decorative shift knob, sitting on an extended lever.
    The period correct “Safety Drive” logo I thought was a cool addition!
    No takeyari to be seen around the back, not necessarily a detail that everyone goes for.
    And as a final car I selected this Crown Royal Saloon as it served as the perfect example to show how simple you can keep your ride…
    … yet still managing to pull off the bozo shakotan look.
    Once again we find a set of SSR MK1s with massive lip…
    … barely fitting under the extended arches.
    Much like VIP there’s a variety of levels of extreme (or crazy) that fit under the general Kaido Racer style.  There’s no point in attempting to make sense out of it all, rather one should just accept it for what it is – a fun and extremely Japanese way of having fun with one’s car.


    Dino Dalle Carbonare