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    dimanche 5 janvier 2014

    XTrial: Winning start for Bou / Bou débute en beauté


    Toni Bou (Montesa Michelin) the reigning X Trial champion had a great start in the 2014 World Championship, as he won the first round of the series in Sheffield (Great Britain).
    Champion du Monde de X Trial en titre, Toni Bou (Montesa Michelin) a bien débuté la campagne 2014 en remportant la première des six épreuves du championnat, disputée à Sheffield (Grande Bretagne).
    With a new race format including head to head races, the qualifying stages didn’t offered any surprise as all the favourites qualified for the semi finals; Adam Raga (Gas Gas) was the first top rider to be eliminated in the next stage, as Albert Cabestany (Sherco Michelin) beats him.
    Bou, Cabestany, Jeroni Fajardo (Beta Michelin) and Takahisa Fujinami (Montesa Michelin) were the four finalists, and once more the event turned in to duel between Bou and Cabestany; the Sherco rider put some pressure on his rival as he cleaned the two last sections, but Bou who was the last to race delivered a solid ride to win this opening round, followed by Cabestany and Fajardo who beats Fujinami by two points for the third position. The next round will take place in Marseille on the 25th of January.

    Etrennant une nouvelle formule de course, avec une série de duels, les qualifications n’allaient pas apporter de surprises avec les victoires des favoris ; Adam Raga (Gas Gas) devait malheureusement se retirer à l’issue des demies finales, après avoir été battu par Albert Cabestany (Sherco Michelin). Bou, Cabestany, Jeroni Fajardo (Beta Michelin) et Takahisa Fujinami (Montesa Michelin) se retrouvaient donc en finale, avec cette fois les zones prises à l’envers.
    Très vite c’est un duel entre Bou et Cabestany qui monopolisait l’attention du public, Cabestany poussant le champion en titre dans ses derniers retranchements en terminant les deux dernières zones à zéro ; mais Bou s’appliquait et ne marquait lui aussi aucune pénalité, s’imposant donc à Cabestany et Fajardo qui privait Fujinami pour deux petits points. La prochaine étape se tiendra à Marseille dans trois semaines.

    Results of the race and championship standings: 1.Bou (SPA, Montesa Michelin), 20 pts ; 2.Cabestany (SPA, Sherco Michelin), 15 ; 3.Fajardo (SPA, Beta Michelin), 12 ; 4.Fujinami (JAP, Montesa Michelin), 9 ; 5.Raga (SPA, Gas Gas), 6 ; etc…

    Rallye Dakar : Carlos Sousa claims first stage / Carlos Sousa premier leader


    Carlos Sousa’s win on the first competitive stage of the 2014 Dakar has put the Chinese carmaker Haval at the top of the leaderboard! Sousa was joined at the sharp end of today’s order by Mini ALL4 Racing representatives Terranova, Al-Attiyah and Roma, while Sainz and Peterhansel were fifth and sixth respectively. Robby Gordon and Giniel de Villiers have both lost time already.
    Grâce au Portugais Carlos Sousa vainqueur de la première étape entre Rosario et San Luis, la marque automobile chinoise Haval est en tête du Rallye Dakar ! Les Mini ALL4 Racing de Terranova, Al-Attiyah et Roma ont pris les accessits devant Sainz et Peterhansel. Robby Gordon et Giniel de Villiers ont déjà perdu du temps.
    The twisty, rocky trails near Cordoba played into the hands of the nimble Haval H8/Michelin (based on the BMW X3 CC) which caused something of a sensation with Carlos Sousa in command. The Portuguese driver claimed the opening stage of this year’s Dakar 2014 to beat a trio of Mini ALL4 Racings, the fastest of which was that of Argentina’s Orlando Terranova who finished just 11 seconds adrift.
    It didn’t take Nasser Al-Attiyah long to familiarise himself with his new car since he completed the 180km stage in third place, 47 seconds behind Sousa and 28s clear of fourth-placed Spaniard Nani Roma. Fifth spot went to Carlos Sainz (SMG buggy, +4m3s), while Stéphane Peterhansel was sixth (+4m21s). Holowczyc (Mini), Lavieille (Haval) and Poulter (Toyota) all finished inside the top 10. Despite being a Dakar rookie, the latter even figured in the lead at Passage Control 1!
    His South African team-mate Giniel de Villiers, who came second in 2013, dropped more than 15 minutes on the stage, however, and it was a tough baptism of fire for the factory Ford Rangers, with Argentina’s Lucio Alvarez reported stopped at Km104. Robby Gordon (Hummer) started the stage 26 minutes late and fellow American B.J. Baldwin (Chevrolet) has dropped 52 minutes already.
    Leg 2 will take competitors to San Rafael via a 433km competitive loop.
    Sur les pistes sinueuses et caillouteuses de la région de Cordoba, l’agilité du Haval H8/Michelin (un véhicule basé sur le BMW X3 CC) et la dextérité de Carlos Sousa ont fait sensation. Le Portugais a remporté la 1ère spéciale du Dakar 2014 longue de 180 km et devancé un groupé de trois Mini ALL4 Racing emmené par l’Argentin Orlando Terranova qui s’est incliné pour seulement 11s.
    Nasser Al-Attiyah a rapidement pris en mains sa nouvelle monture en terminant 3e à 47s du vainqueur, devant l’Espagnol Nani Roma (+1min15s). De son côté, Carlos Sainz a bouclé sa 1èrespéciale au volant du Buggy SMG à la 5e place - à déjà plus de 4 minutes du leader - devant « Monsieur Dakar », Stéphane Peterhansel (6e, +4min21s). KHolowczic (Mini), Lavieille (Haval) et Poulter (Toyota) entrent dans le top-ten du jour. Ce dernier était pointé en tête au CP1 pour son 1er Dakar.
    Son équipier sud-africain Giniel de Villiers, 2e l’an passé, a perdu plus de 15 minutes sur son Toyota Hilux. Départ laborieux aussi pour les Ford Ranger officiels avec l’Argentin Lucio Alvarez signalé arrêté au km 104, et pour les Américain Robby Gordon (Hummer), qui a pris le départ de la spéciale avec 26 minutes de retard, et BJ Baldwin (Chevrolet) qui accuse 52 minutes de passif.
    Demain, la 2e étape conduira les concurrents à San Rafael après une boucle chronométrée de 433 km.
    Classement étape 1
    1. Sousa/Ramalho (Haval/Michelin), 2h20min36s – 2. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +11s – 3. Al-Attiyah/Cruz (Mini/Michelin), +47s – 4. Roma/Périn (Mini/Michelin), +1min15s – 5. Sainz/Gottschalk (Buggy SMG), +4min03s…

    ERC, Jännerrallye :Kubica steals Austrian victory / Kubica s’impose en Autriche


    The first round of the 2014 FIA European Rally Championship (ERC) was won by last season’s WRC-2 champion Robert Kubica (Ford/Michelin) after a thrilling fight with the Czech Republic’s Väclav Pech (2nd, Mini S2000) and Austria’s Raimund Baumschlager (3rd, Skoda Fabia S2000).
    Le Champion du monde WRC-2 Robert Kubica (Ford/Michelin) a remporté la première manche du Championnat d’Europe des Rallyes FIA 2014 à l’issue d’une superbe bagarre avec le Tchèque Väclav Pech (2e, Mini S2000) et l’Autrichien Raimund Baumschlager (3e, Skoda Fabia S2000).
    The asphalt stages of Upper Austria ranged from damp to icy and even muddy, while fog was an additional hazard during the 2014 Internationale Jännerrallye which produced a superb scrap between some of central Europe’s top drivers.
    The 2013 Rally Poland winner Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) emerged as the early leader, ahead of fellow Pole Kubica (Ford Fiesta RRC). Kajetanowicz went off on SS5, however, and first place was inherited by the multiple Austrian champion Baumschlager (Skoda Fabia S2000), chased by Pech and Kubica who were less than15 seconds behind.
    An alternator problem prevented Baumschlager from resisting the pressure applied by Kubica and Pech who completed the first day in first and second places, split by 6.4s.
    Sunday’s action saw the latter take the lead when Kubica was handed a 10-second penalty for a jump start on SS12. Pech then remained ahead of the Pole until the last stage (SS18) which the two men started separated by 11.8s. The six-time Czech champion chose to fit extra-soft Michelin R01 tyres to his Mini John Cooper Works S2000 for the final test, while Kubica opted for studded Michelin NA00 snow tyres for the front wheels of his Ford and non-studded NA00s at the rear.
    This judicious choice enabled the Pole to beat his rival by 31.7s and claim the Internationale Jännerrallye by margins of 19.9s over Pech and 1m36.9s over Baumschlager. It was the ideal start to the year for Kubica and his new co-driver Maciej Szczepaniak who contested the Austrian event as part of their preparations for the Rallye Monte-Carlo.
    Austria’s Beppo Harrach (4th, Mitsubishi Lancer R4) won the Production class, while Jaromir Tarabus (Skoda) rounded off the top five, ahead of Andreas Aigner – who was driving a Peugeot 207 S2000 for the first time – and Russian youngster Gryazin (Ford). First place in the two-wheel drive class went to Michael Bohm (Suzuki).
    The next round of the ERC will take place in Latvia (January 31-February 2).Disputé en Haute-Autriche sur des routes asphalte tantôt mouillées et verglacées, parfois boueuses ou noyées dans le brouillard, l’Internationale Jännerrallye a une nouvelle fois été le théâtre d’une superbe confrontation entre les meilleurs pilotes d’Europe Centrale.
    Le Polonais Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) s’est très vite installé aux commandes devant son compatriote Robert Kubica (Ford Fiesta RRC). Puis le vainqueur du Rally Poland 2013 est sorti de la route dans l’ES5, laissant le multiple champion autrichien Raimund Baumschlager en tête sur sa Skoda Fabia S2000 devant Pech et Kubica, tous groupés en 15 secondes.
    Handicapé par son alternateur, Baumschlager n’a pu contenir les assauts de Robert Kubica et de Väclav Pech qui ont conclu la 1ère étape dans cet ordre séparés par 6s4. Le lendemain, Pech a pris la tête à l’issue de l’ES12 après une pénalité de 10s infligée à Kubica (départ volé) et parvint à contenir son rival jusqu’à la 18e et dernière spéciale.
    Au départ de cette ultime spéciale (25 km), les deux hommes étaient séparés par 11s8. Au parc d’assistance de Freistadt, le sextuple champion tchèque a choisi de chausser sa Mini John Cooper Works S2000 de pneus Michelin extra soft R01, alors que Kubica a préféré monter des pneus neige Michelin NA00 cloutés à l’avant et non-cloutés à l’arrière sur sa Ford Fiesta RRC.
    Le Polonais a signé un chrono époustouflant, laissant son rival à 31s7, pour remporter le 31eInternational Jännerrallye avec 19s9 d’avance sur Väclav Pech et 1min36s9 sur Baumschlager. Venus en Autriche pour préparer le Rallye Monte-Carlo, Robert Kubica et son nouveau copilote Maciej Szczepaniak démarrent bien sa saison 2014.
    L’Autrichien Beppo Harrach (Mitsubishi Lancer R4) termine à la 4e place et remporte la catégorie Production. Jaromir Tarabus (Skoda) complète le top-five devant Andreas Aigner qui découvrait la Peugeot 207 S2000, et le jeune Russe Gryazin (Ford). La catégorie 2-roues motrices revient à Michael Bohm (Suzuki).
    La prochaine manche ERC se déroulera en Lettonie du 31 janvier au 3 février.
    Classement Jännerrallye 2014
    1. Kubica/Szczepaniak (Ford Fiesta RRC/Michelin), 2h26min42s4 – 2. Pech/Uhel (Mini John Cooper Works S2000/Michelin), +19s9 – 3. Baumschlager/Wicha (Skoda Fabia S2000), +1min36s9 – 4. Harrach/Welsersheimb (Mitsubishi Lancer Evo IX R4/Michelin), +3min00s3 – 5. Tarabus/Trunkat (Skoda Fabia S2000/Michelin), +3min39s6…

    Dakar, Etape 1 : Barreda (Honda-Michelin) premier leader

    The opening stage of the 2014 Dakar was won by Honda-Michelin’s Joan Barreda. The Spanish youngster completed the 180km test in a time of 2h25m31s to beat Marc Coma (KTM-Michelin) and Cyril Despres (Yamaha Factory Racing-Michelin).
    Joan Barreda (Honda-Michelin) a remporté la première étape du Dakar 2014. Le jeune espagnol boucle les 180 kilomètres chronométrés en 2h25min31s et devance Marc Coma (KTM-Michelin) et Cyril Despres (Yamaha Factory Racing-Michelin).
    After three days of pre-event formalities, the 2014 Dakar’s bikers were up early this morning for the start of the competition proper in front of a huge crowd alongside Rosario’s ‘Monumento a la Bandera’.
    Last year’s winner Cyril Despres (Yamaha Factory Racing-Michelin) was the first rider off the ramp, followed by Marc Coma and Joan Barreda, en route to tonight’s halt in San Luis after a ride of 809km through Argentina, including the event’s first stage (180km).
    Barreda was the early leader at the test’s first checkpoint (Km28.7s) with a cushion of five and 14 seconds over Coma and Despres respectively. The Honda-Michelin rider maintained his domination to collect the sixth Dakar stage win of his career, chased across the line by Coma (+37s) and Despres (+1m40s).
    Frenchman Alain Duclos (Sherco SR 450 Rally-Michelin) produced a strong performance to post the fourth-best time (+1m56s), making it four different bike manufacturers at the top of the provisional leaderboard.
    Last season’s FIM Cross-Country Rally World Champion Paolo Goncalves (Honda-Michelin) was fifth (+2m25s), ahead of Chile’s Chaleco Lopez (KTM-Michelin, +3min24). Juan Pedrero (Sherco-Michelin), Michael Metge (Yamaha Factory Racing-Michelin), San Suderland and Alessandro Botturi (Husqvarna-Michelin) rounded off today’s top 10. Potential winner Helder Rodrigues, 22nd, dropped 8m58s to his Honda team-mate Barreda.
    Monday’s action (SS2, 359km) will include the infamous grey sand dunes near Nihuil in the course of the 724-kilometre second leg that will take competitors to San Rafael.

    Après trois jours de vérifications techniques et de formalités administratives, les concurrents o
    nt franchi très tôt ce matin le podium de départ situé aux abords du ‘Monumento a la Bandera', à Rosario devant une foule immense.
    Vainqueur en titre, Cyril Despres (Yamaha Factory Racing – Michelin) a été le premier pilote à s’élancer devant Marc Coma et Joan Barreda. La première étape longue de 809 kilomètres menait les concurrents de Rosario à San Luis.
    Joan Barreda était pointé en tête lors du premier temps intermédiaire (km 28,7) avec une avance respective de 5 et 14 secondes sur Coma et Despres. Rapide, le pilote Honda-Michelin remporte la sixième spéciale de sa carrière sur le Dakar. ll devance Marc Coma de 37 secondes. Cyril Despres, troisième, concède 1min40 sur le premier leader.
    Auteur d’une belle prestation, le français Alain Duclos au guidon de sa Sherco SR 455 Rally-Michelin se classe quatrième à 1min56 du vainqueur. Quatre constructeurs différents figurent aux quatre premières places de cette première étape.
    Champion du monde FIM Rally-Raid en titre, Paolo Goncalves (Honda-Michelin) a terminé à la cinquième place (+2min25) devant le chilien Chaleco Lopez (KTM-Michelin, +3min24). Juan Pedrero (Sherco-Michelin), Michael Metge (Yamaha Factory Racing – Michelin), San Suderland et Alessandro Botturi (Husqvarna – Michelin) complètent le Top 10. Candidat à la victoire, Helder Rodrigues (Honda, 22ème) a été relégué à 8min58 de son coéquipier Barreda.
    Demain, les motards affronteront les premières dunes grises de la région de Nihuil lors de la seconde étape longue de 724 km dont 359 km de secteur chronométré qui les conduira à San Rafael.
    Classement Etape 1 :
    1. Barreda (Honda-Michelin), 2h25min31s – 2. Coma (KTM-Michelin) +37s – 3. Despres (Yamaha-Michelin) +1min40 – 4. Duclos (Sherco-Michelin) +1min56 – 5.  Goncalves (Honda-Michelin) +2min25,…

    Diabola V35C











     by  Venier Custom Motorcycles!

    photo by : donatello.trevisiol




    YAMAHA VIRAGO 535 BY OEM


    Yamaha Virago 535
    Not many custom builders have been invited to display their bikes in Harrods and the Saatchi Gallery. But then again, England’s magnificently named Old Empire Motorcyclesis not your run-of-the-mill custom shop.
    They’ve only been operating for a couple of years, but Alec Sharp and his crew have quickly made a name for themselves with a handful of unusual, creatively-styled builds. This is their seventh, a Yamaha Virago 535 called the ‘Bristol Bulldog’—in honor of the stocky 1920s biplane fighter used by the Royal Air Force.
    Yamaha Virago 535
    “We thought the name was apt for this particular build,” says Alec. “Stockiness was a key design factor in the overall look and stance of the motorcycle.” The 535 was never going to be a sleek machine: it has a different frame to the larger versions, which are favored by US builders such as Classified Moto and Doc Chops.
    To get the short, compact look, OEM fitted a set of USD forks and re-laced the wheels onto 16” rims shod with Avon SM MK2 tires. “The original riding position is feet forward with the controls mounted on what are effectively engine crash bars,” says Alec. “They look quite good so we left them alone, and heavily reworked the rear end.”
    Yamaha Virago 535
    The fuel tank and miscellanea such as the pump, filters and electrics are all mounted under the seat of a Virago 535, so OEM got rid of the ugly ‘mustang’ type tank and replaced it with a retro Japanese sportbike tank of unknown origin. The detailing is equally well thought out, with velocity tanks peeking through the top of the tank, a small mesh cowling surrounding the twin headlights, and hand-tooled leather for the side panels, grips and peg inlays.
    Much of the original rear frame is gone, and the rear suspension is now a pair of custom-made struts chromed and painted to match the front end. After fabricating beefy 2.5” stainless pipes (with internal baffles), OEM bundled the Virago off to Black Shuck Kustomfor paint. The finish is a subtle matt silver with gold mesh, which works beautifully with the Scotch-Brited aluminum.
    Yamaha Virago 535
    “She runs like a dream and goes like the clappers,” says Alec. “The ride is ‘firm’ but she handles surprisingly well, considering the tires.”
    Top marks to a young builder making waves with a unique style. Who’d have thought a humble Virago 535 could look so good?
    Head over to the Old Empire Motorcycles website for more inspiring, retro-themed builds.
    Yamaha Virago 535
    from BIKEEXIF

    Dakar 2014 : the accent on endurance / un parcours endurant


    The 2014 Dakar will feature 5,228km of competitive action between the start in Rosario, Argentina, on January 5, and the finish in Valparaiso, Chile, on January 18. It will be the longest and quite possibly the toughest edition of the event’s 35-year history.
    Avec 5228 kilomètres de spéciales chronométrées à parcourir entre le départ à Rosario (Argentine) le 5 janvier et l’arrivée à Valparaiso (Chili) le 18 janvier, la 35ème édition du Dakar s’annonce être la plus longue et difficile de l’histoire du célèbre Rally-Raid.
    The relatively straightforward first leg will take the 196 bikers to San Lui ahead for an initial competitive section ahead of the first true challenge of the fortnight, in the form of sand dunes, before reaching San Rafael.
    That will be followed by two marathon legs (Legs 3 and 4) during which competitors will not be allowed to service their machines or change tyres for 1,228km. After ascending the Aconcagua volcano to an altitude of 4,300 metres, they will benefit from an overnight halt in San Juan. The next day, however, will call for some slick navigation en route to Chilecito, by which time an early pecking order will no doubt have been established.
    Leg 5 (911km) will be the longest single leg of the rally for the bikers, including a particularly sandy and no doubt hot stage that will take them to Tucuman. Another climb and cooler conditions await them the following day but they will then get a chance to recover during the rest day in Salta.
    After the break, survivors face another marathon leg through some breath-taking scenery in Bolivia where path finding skills will be required to find the evening’s bivouac at an altitude of 3,600m alongside the ‘Salar de Uyuni’. The world’s biggest salt flat will then serve as the backdrop to the second part of this marathon leg.
    Leg 9 will see competitors head for the Pacific Ocean at Iquique via a giddy descent down the slopes of the Andes. The remainder of the route will take them south along the coast where they will find typical Dakar ingredients like fesh-fesh sand (Leg 10) and huge dunes in the Atacama Desert and around Copiapo (Leg 11). The latter promises to be one of the most difficult of the rally and could well prove decisive.
    To earn the privilege of being able to admire the multi-coloured buildings of hilly Valparaiso, those bikers still in the competition will need to overcome their fatigue and remain vigilant during the last two legs that will take them through a landscape of dunes and cacti.
    La première étape, sans difficulté majeure, mènera les 196 motards à San Lui pour une mise en bouche avant la première vraie spéciale de cette édition 2014 où ils devront franchir les premiers cordons de dunes pour rallier San Rafael.
    Ils enchaîneront avec la première des deux étapes marathon (étapes 3 et 4) où ils devront prendre soin de leur machine et pneumatiques pour avaler les 1 228 kilomètres. Après avoir escaladé les 4300 m du volcan Aconcagua, ils descendront à San Juan où un bivouac dédié et sans assistance les attendra. La seconde partie nécessitera d’excellentes facultés de navigation pour atteindre Chilecito. Une première hiérarchie devrait se dessiner à l’issue de ces quatre premières étapes. 
    Ensuite, les motards aborderont la plus longue étape de ce rallye avec 911 km dont 527 km de parcours chronométré où ils affronteront des pistes sablonneuses et des températures harassantes pour rejoindre Tucuman. Le lendemain, ils prendront de nouveau de la hauteur et un bol de fraicheur avant d’observer une journée de repos bien méritée à Salta.
    Une nouvelle étape marathon attendra les rescapés de la première semaine qui découvriront les paysages majestueux boliviens. L’orientation sera le maître mot pour atteindre le bivouac d’Uyuni, installé au bord du Salar, le plus grand lac salé au monde perché à 3 600 m d’altitude ! Plus vaste désert de sel du monde, le Salar d’Uyuni sera le terrain de jeu de la seconde partie de l’étape marathon.
    Les concurrents mettront ensuite le cap sur le Pacifique lors de la neuvième étape pour rejoindre Iquique et sa descente vertigineuse où ils seront amenés à défier la loi de la pesanteur. Puis ils poursuivront l’aventure vers le Sud du Chili en longeant les côtes du Pacifique. Ils s’attaqueront aux traditionnels passages en fesh-fesh (étape 10) et aux immenses dunes de l’Acatama et Copiapo (Etape 11). Etape reine de cette édition, elle pourrait être également décisive pour la victoire finale.
    Avant d’admirer les collines colorées par les maisons de Valparaiso, les survivants devront restés vigilants, malgré la fatigue accumulée, pour parcourir les deux dernières étapes où dunes et cactus seront au menu final.

    Bonhams to sell rare racing motorcycles in Las Vegas


    On 9 January 2014, Bonhams will be holding a motorcycle auction at the famous Las Vegas Strip. The sale includes a collection of Ducati racers and a Harley collection, along with two exceptional racing machines: an early Isle of Man winner and a Butler & Smith BMW F750...

    1972 Butler & Smith BMW F750

    This is one of only two factory-supplied BMWs developed by Udo Geitl for Butler & Smith (the BMW importer for the U.S. at the time) – including a power increase for entry in the 1973 Daytona 200. The uprated R75/5 was extremely powerful and thrillingly fast, helping to change the image of BMW motorcycles in the USA from sluggish Tourers to sporting machines. The R75/5 was the forerunner of the successful BMW R90S, also styled by Geitl. The bike is expected to fetch between 60,000 and 70,000 U.S. dollars.

    1947 Vincent HRD Series B Rapide – winner of the Isle of Man in 1950

    Alex Phillip rode this Vincent to victory  in the 1950 Isle of Man Clubman TT. Shortly afterwards, the race bike was upgraded to Black Lightning spec and subsequently went, according to Phillip, "like a rocketship". The bike was then acquired by none other than the legendary war hero Lt. Colonel Churchill, aka 'Mad Jack'. Today, it carries an estimate of 120,000-150,000 U.S. dollars.
    The Bonhams motorcycle auction will be held on 9 January 2014 at Bally's Hotel & Casino in Las Vegas. You can find all lots at bonhams.com.
    Photos: Mortons Archive
    Classic BMW bikes can be found in the Classic Driver Market.

    D-Day: A day in the life of a Jaguar D-type


    In this beautifully shot video from Kidston TV, British actor Chris Barrie meets one of his heroes, Jaguar veteran Norman Dewis, before driving a stunning D-type through the wet Welsh hills. It really is as good as it sounds…

    “It all started with an invitation to lunch at the Goodwood Revival,” says Classic Driver dealer Simon Kidston. “The guest sitting across the table looked familiar and, sure enough, it was British actor Chris Barrie, a veteran of the Red Dwarf sci-fi comedy series whom American viewers might also recognise as Lara Croft’s butler, Hillary. It turns out that Chris is a die-hard petrolhead with a particular affinity for old Jaguars. This got us thinking, and a few months later we found ourselves standing on a cold, wet, Welsh hilltop with a 57-year-old racing car noisily barking at the tranquil countryside.”
    Video: Pietro Bianchi for Kidston TV
    Numerous classic Jaguar racing cars can be found in the Classic Driver Market.

    A 71-strong entry for the Monte / 71 engagés au « Monte-Carlo »


    The ACM (Automobile Club de Monaco) has published the entry list for the 2014 Rallye Monte-Carlo (January 14-19). It features three VW Polo R WRCs, two Hyundai i20 WRCs, two Citroën DS3 WRCs and seven Ford Fiesta RS WRCs, including an M-Sport car for Bryan Bouffier.
    With number one on the sides of his VW Polo, Sébastien Ogier will have the honour of kicking off the 2014 season which begins with January’s Rallye Monte-Carlo. The event features two legs near his home in Gap, France. The car of team-mate Jari-Matti Latvala will carry number 2, while Andreas Mikkelsen retains number 9.
    The DS3 WRCs of Citroën’s Kris Meeke (N°3) and Mads Ostberg (N°4) will start just ahead of the Ford Fiestas of Mikko Hirvonen (N°5) and Elfyn Evans (N°6). Like the VW Polos in 2013, the new Hyundai i20 WRCs will carry numbers 7 (Neuville) and 8 (Sordo).
    Robert Kubica has entered the 2014 Teams’ championship under the name of RK M-Sport WRT (N°10 Ford Fiesta), but the name of his co-driver for the season has yet to be announced. JipoCar Czech National Team continues in the world championship with a Fiesta RS WRC for Martin Prokop.
    M-Sport has also entered a Ford Fiesta RS WRC for Frenchman Bryan Bouffier, winner of 2011 Monte and fifth overall last January. There are Fiesta RS WRCs, too, for another former Monte winner, François Delecour, and for Slovakia’s Jaroslav Melicharek who took part in the 2012 event driving a Peugeot 207 S2000.
    The WRC-2 entry boasts six cars, including Ford Fiesta R5s for Yurii Protasov, Armin Kremer, Greek veteran Serderidis and Italy’s Bertelli, while this year’s French champion Julien Maurin will have a Fiesta RRC.
    Although Quentin Gilbert (Citroën DS3 R3) is the event’s only WRC-3 entrant, he will be joined in the class by its new champion, Sébastien Chardonnet (DS3 R3). Meanwhile, the Belgian legend Marc Duez returns to the Rallye Monte-Carlo in a Porsche (GT class), 15 years after his last attempt at the winter classic!
    The start ceremony will take place in Monaco (Place du Casino) on Tuesday, January 14, followed by the first stage on Thursday, January 16.
    L’Automobile Club de Monaco a publié la liste des engagés au 82e Rallye Monte-Carlo (14-19 janvier) avec trois VW Polo R WRC, deux Hyundai i20 WRC, deux Citroën DS3 WRC et sept Ford Fiesta RS WRC dont une pour Bryan Bouffier engagée par M-Sport.
    C’est avec le dossard n°1 que Sébastien Ogier s’élancera à l’assaut de la saison 2014 qui débutera par le Rallye Monte-Carlo, dont deux étapes se situent dans sa région natale de Gap. Son équipier Jari-Matti Latvala portera quant à lui le n°2 et Andreas Mikkelsen conserve son n°9.
    Plus de n°1 chez Citroën, donc. Loeb ne l’avait porté que sur quatre courses en 2013. Les DS3 WRC de Kris Meeke et de Mads Ostberg porteront les dossards n°3 et n°4 et s’élanceront juste devant les Ford Fiesta de Mikko Hirvonen (n°5) et d’Elfyn Evans (n°6). Comme les VW Polo l’an passé, les nouvelles Hyundai i20 WRC débuteront en Mondial avec les n°7 (Neuville) et n°8 (Sordo).
    Robert Kubica est engagé au championnat Teams sous la bannière RK M-Sport WRT sur la Ford Fiesta n°10. Le nom de son copilote n’est toujours pas renseigné. L’équipe JipoCar Czech National Team repart pour une campagne mondiale avec Martin Prokop et la Fiesta RS WRC.
    M-sport a également engagé une Ford Fiesta RS WRC pour le Français Bryan Bouffier, vainqueur de l’édition 2011 et brillant 5e l’an passé. Un autre Français, lui aussi ancien vainqueur, François Delecour, pilotera également une Ford Fiesta RS WRC. Le Slovaque Jaroslav Melicharek disposera aussi d’une Fiesta RS WRC. Il avait participé à l’édition 2012 sur une Peugeot 207 S2000.
    Six voitures sont attendues en WRC-2, dont quatre Ford Fiesta R5 pour Yurii Protasov, Armin Kremer, le vétéran grec Serderidis et l’Italien Bertelli. Le Champion de France en titre Julien Maurin sera au volant d’une Fiesta RRC.
    Quentin Gilbert est l’unique engagé en championnat WRC-3 sur sa Citroën DS3 R3, mais le champion sortant Sébastien Chardonnet sera lui aussi au départ de ce « Monte-Carlo » sur une DS3 R3 (hors championnat). A noter le retour du Belge Marc Duez au Rallye Monte-Carlo sur une Porsche en catégorie GT. Son dernier « Monte-Carlo » remonte à 1999 !
    La cérémonie de départ se déroulera Place du Casino à Monaco mardi 14 janvier. La première spéciale est prévue jeudi 16. A signaler l’annulation de la spéciale du « Corobin » pour cause d’éboulis. Elle est remplacée par Clumanc-Lambruisse (20,77 km) en nocturne.

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