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    jeudi 9 janvier 2014

    Dakar,Leg 5: Roma back in control / étape 5 : Roma retrouve son rang


    Spanish rule of the 2014 Dakar continues after Nani Roma (Mini/Michelin) toppled compatriot Carlos Sainz from the top of the leaderboard after a stage marked by a variety of misfortunes. Sainz, Peterhansel and Terranova were among those who lost ground.
    C’est la valse des Espagnols en tête du Dakar 2014. Dépossédé du leadership hier par Carlos Sainz, Nani Roma (Mini/Michelin) a retrouvé la première place ce soir, à l’issue d’une étape marquée par des ensablements, égarements et pépins mécaniques. Sainz, Peterhansel, Terranova ont perdu beaucoup de temps.
    Situated some 1,000km from Buenos Aires, San Miguel de Tucuman is the capital of the Argentine province known as the Garden of the Republic. Its population exceeds half-a-million and the city hosted last year’s rest day, as well as an overnight halt in 2011.
    It was also the epicentre of the former Rally Codasur (ancestor of Rally Argentina) in 1981 which was won by Guy Fréquelin/Jean Todt in a Talbot-Sunbeam-Lotus/Michelin. They were among the 26 of the 80 starters who crossed the finish line, an attrition rate much like that of the Dakar!
    Of the 140 cars that left Rosario on Sunday, only 99 contested this week’s fifth stage from Chilecito to Tucuman which marked the beginning of serious business. The most notable retirements before today included Chicherit (Proto), Sousa (Haval, leader after Day 1) and Wisser (Ford Ranger).
    After his masterful performance on Wednesday, Sainz was first on the road in his SMG Buggy, and he went well until Km162 when he started to be affected by an electronics-related issue. Thanks to help from team-mate Chabot, however, he managed to complete today’s first competitive section, albeit 1h14m51s adrift of Roma (Mini/Michelin) who saw several other rivals fall foul of the sandy trail.
    The latters’ ranks included Terranova (+28m52s), Lucio Alvarez (29m40s), Nasser Al-Attiyah (32m29s) and Peterhansel (34m22s) who all either got stuck in sand or lost their way at Km162. Meanwhile, Holowscyz (Mini) dropped almost 90 minutes with a mechanical problem.
    Roma led at the end of the first section, ahead of De Villiers (Toyota), Gordon (Hummer) Overdrive’s surprising Poles, former biker Marek Dabrowski (Toyota) and ex-ski jumping champion Adam Malysz (Toyota).
    The second section was shortened to 106km, but it still enabled some of the day’s earlier victims to make up a little time. Roma defended his advantage, though, to finish clear of second-placed De Villiers (Toyota/Michelin, +4m20s) who suffered brake problems. Tonight’s provisional leaderboard is topped by four Mini/Michelin drivers, namely Roma, Al-Attiyah (+26m28s), Terranova (+31m46s) and Peterhansel (+39m59s).
    Meanwhile, the trucks battle has been dominated so far by Dutch drivers. Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) has won two stages and tops the class ahead of compatriot Marcel Van Vliet (Man, +36m32s) and Kamaz/Michelin drivers Karginov and Nikolaev (+41m11s and +57m3s respectively). The rally’s early leader Mardeev from Russia crashed out on Day 2.
    Friday’s run (694km in total) will take crews to Salta ahead of Saturday’s rest day. Like the fourth and fifth stages, tomorrow’s competitive action is divided into two sections. The first features 186km of stony dirt tracks which climb to an altitude of almost 3,500 metres, while the second (104km) follows a long asphalt liaison. Crews will pull out of tonight’s camp from 6:15am and the stage is scheduled to begin three hours afterwards.
    San Miguel de Tucuman, capitale de la province éponyme appelée le « Jardin de la République ». Plus d’un demi-million d’habitants vivent ici, à quelque 1000 kilomètres de Buenos Aires. Le Dakar y avait observé sa journée repos l’an passé, Parque de 9 Julio, et y avait fait étape en 2011.
    San Miguel de Tucuman avait aussi accueilli le Rally Codasur 1981 – l’ancêtre du Rallye d’Argentine – remporté par Guy Fréquelin/Jean Todt sur Talbot-Sunbeam-Lotus/Michelin. Sur 80 partants, 26 seulement avaient franchi l’arrivée.
    Un taux d’abandon digne d’un Dakar ! Sur les 140 autos au départ de Rosario, seules 99 se sont élancées dans la 5e étape aujourd’hui entre Chilecito et Tucuman. Et les choses sérieuses ne font que commencer. Parmi les abandons, notons ceux de Chicherit (Proto), Sousa (Haval, 1erleader) et Wisser (Ford Ranger).
    Magistral hier entre San Juan et Chilecito, Carlos Sainz ouvrait la piste aujourd’hui sur son Buggy SMG. L’Espagnol était dans un bon rythme jusqu’au Km 162 où il a connu des soucis électroniques. Dépanné par son équipier Chabot, Carlos a rallié la fin du 1er secteur chronométré à 1h14min51s du vainqueur Nani Roma.
    Nani et son copilote Michel Périn (Mini/Michelin) ont réalisé un grand coup sur ce secteur de 211 km car, outre Sainz, d’autres prétendants ont aussi perdu beaucoup de temps sur ces pistes sablonneuses : 28min52s pour Orlando Terranova, 29min40s pour Lucio Alvarez, 32min29s pour Nasser Al-Attiyah et 34min22s pour Stéphane Peterhansel, tous ensablés et/ou égarés au Km 162. Holowscyz (Mini) a perdu près d’une heure et demie sur une panne mécanique. A l’arrivée de ce 1er secteur, Roma devançait De Villiers (Toyota), Gordon (Hummer) et les surprenants Polonais du team Overdrive, l’ancien motard Marek Dabrowski (Toyota) et l’ancien champion de saut à ski Adam Malysz (Toyota).
    Le départ du second secteur, ramené à 106 km, a été retardé. Mais les concurrents Auto et Camion ont fini par s’élancer en course, contrairement aux motards. Les attardés de la 1èreheure ont un peu réduit l’écart, mais Nani Roma a conservé sa 1ère place devant Giniel de Villiers (Toyota/Michelin, +4min20s), retardé par ses freins. Au classement général, quatre Mini/Michelin occupent le quarté de tête avec Roma, Al-Attiyah (+26min28s), Terranova (+31min46s) et Peterhansel (+39min59s).
    Après quatre étapes, les Néerlandais dominent la course Camion. Après deux victoires d’étape, Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) est leader devant son compatriote Marcel Van Vliet (Man, +36min32s) et deux Kamaz/Michelin de Karginov et Nikolaev (+41min11s et + 57min03s). Premier leader du rallye, le jeune russe Mardeev est sorti de la piste le 2e jour.
    Demain, direction Salta pour une dernière étape de 694 km avant la journée de repos. Comme les deux jours précédents, la spéciale sera divisée en deux secteur : un 1er de 186 km avec des pistes terre/cailloux qui grimpent à près de 3500 mètres d’altitude. Un 2e de 104 km après une longue neutralisation sur asphalte. Départ du bivouac à 6h15 pour la 1ère auto qui s’élancera en spéciale trois heures plus tard.
    Classement étape 5
    1. Roma/Périn (Mini/Michelin), 4h27min01s – 2. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota/Michelin), +4min20s – 3. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +20min44s – 4. Al-Attiyah/Curz (Mini/Michelin), +21min38s – 5. Peterhansel/Cottret (Mini/Michelin), +23min55s
    Classement général
    1. Roma/Périn (Mini/Michelin), 19h21min54s – 2. Al-Attiyah/Cruz (Mini/Michelin), +26min28s – 3. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +31min46s – 4. Peterhansel/Cottret (Mini/Michelin), +39min59s – 5. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota/Michelin), +41min24s.

    Dakar,Leg 5: Marc Coma in great form / étape 5 : la démonstration de Marc Coma


    Marc Coma (KTM-Michelin) won the Dakar’s fifth stage between Chilecito and Tucuman which was shortened by almost half its initially-planned distance. The event’s three-time winner has moved into first place and enjoys an enviable cushion over his closest chasers.



    Marc Coma (KTM-Michelin) a remporté la cinquième spéciale du Dakar tronquée de plus de la moitié de sa distance initiale entre Chilecito et Tucuman. Le triple vainqueur de l’épreuve prend les commandes du général et creuse un écart important sur ses principaux rivaux.
    Searing heat added to the challenge of today’s competitive section which threw a combination of soft sand, dry river beds and difficult navigation at the surviving bikers. In the end, however, the organisers decided to interrupt the stage after the first 211km section, for safety reasons.
    Although shortened, the day turned out to be something of a nightmare for many competitors, including several favourites. Coma was the only rider to have a trouble-free run and he consequently enjoys a big cushion over his chief rivals.
    After being forced to sit out last year’s rally because of a shoulder injury, Coma is currently 41 minutes clear of second-placed Joan Barreda (Honda-Michelin). The Catalonian was fortunate to reach today’s finish, though, since he completed the first section with a holed fuel tank. With the help of team-mate Jordi Viladoms (KTM-Michelin), he was able to carry out makeshift repairs before the organisers decided to cancel the remainder of the stage.
    Viladoms and Przygonski (KTM) did well to claim second and third places (+12m54s and +22m45s respectively), but Barreda, Cyril Despres (Yamaha Factory Team-Michelin), Alain Duclos (Sherco-Michelin), Juan Pedrero (Sherco-Michelin) and Chaleco Lopez (KTM-Michelin) all suffered and lost significant chunks of time to Coma.
    Barreda dropped more than 44 minutes and has fallen back to second overall (+41m), while Despres’ dreams of victory were dealt another cruel blow. After squandering 42 minutes with an electrical problem on Wednesday, the five-time Dakar winner dropped another 45 minutes today through a combination of mechanical problems and navigational errors. He is currently eighth overall (+1h23m1s). 
    Alain Duclos, Juan Pedredo and Chaleco Lopez also lost time after straying from the ideal route in the suffocating heat. The latter is still third, but now 53 minutes adrift, while Duclos has slipped back to fifth (+1h2m). Viladoms has climbed to fourth overall, a little less than an hour behind his team-mate.
    Paulo Goncalves (Honda-Michelin) figured at the top of today’s order early on but was later eliminated when his bike caught fire. 
    Friday will take competitors further north to Salta via a 465km leg that features 400km of competitive action ahead of the mid-event rest-day on Saturday. The first rider (Coma) will start tomorrow’s stage at 7am local time. 



    Une chaleur étouffante, un parcours particulièrement difficile composé de sable mou, de rios asséchés et une navigation exigeante en hors piste ont eu raison des motards. L’organisation a donc décidé de stopper la spéciale au km 211 et d’annuler la seconde partie afin de garantir leur sécurité.
    Cette cinquième spéciale a tourné au cauchemar pour la majorité des concurrents en  éliminant les principaux prétendants à la victoire. Seul rescapé, Marc Coma a frappé un grand coup aujourd’hui en s’imposant avec une avance importante sur ses principaux rivaux.
    Privé de Dakar en 2013 suite à une blessure à l’épaule, l’Espagnol a pris la tête du classement général avec 41 minutes d’avance sur le premier poursuivant, Joan Barreda (Honda-Michelin). La chance était avec le Catalan aujourd’hui. Réservoir percé à l’issue du premier secteur chronométré, Coma reçoit l’aide précieuse de son porteur d’eau, Jordi Viladoms (KTM-Michelin), pour une réparation de fortune  avant que l’organisation annonce l’annulation de la suite de la spéciale.
    Viladoms et Przygonski (KTM) s’en sortent bien en terminant respectivement deuxième (+12min54) et troisième (+22min45). Tout le monde ne peut pas en dire autant. Joan Barreda, Cyril Despres (Yamaha Factory Team –Michelin), Alain Duclos (Sherco-Michelin), Juan Pedrero (Sherco-Michelin), Chaleco Lopez (KTM-Michelin) ont particulièrement souffert et ont laissé échapper de très grosses minutes au général.
    Leader depuis le départ, Barreda a concédé plus de 44 minutes au vainqueur du jour et rétrograde en deuxième position au général à 41 minutes. Les rêves de victoire de Cyril Despres s’éloignent un peu plus. Après avoir laissé filer 42 minutes suite à une panne électrique hier, le quintuple vainqueur abandonne 45 minutes enchaînant des problèmes mécaniques et de navigation. Le Français plonge à la huitième place au général à 1h23min01s.  
    Alain Duclos, Juan Pedredo et Chaleco Lopez ont subi le même sort en se trompant de direction à plusieurs reprises dans le hors-piste surchauffé. Chaleco Lopez sauve sa troisième place au général mais accuse un retard de 53 minutes. Duclos glisse à la cinquième place (+1h02). Viladoms se hisse au quatrième rang à un peu moins d’une heure de son coéquipier.
    Premier leader ce matin, Paulo Goncalves (Honda-Michelin) a été malheureusement  contraint à l’abandon suite à l’incendie de sa moto.  
    Demain les motards mettront le cap au Nord pour une nouvelle étape de montagne longue de 465 km dont 400 km chronométrés avant une journée de repos bien méritée à Salta. Premier départ en spéciale à 7h00 (heure locale –GMT-3) avec Marc Coma.  
    Classement étape 5 :
    1. Coma (KTM-Michelin) – 2. Viladoms (KTM-Michelin) +12min54 – 3. Przygonski (KTM) +22min45 – 4. Rodriguez (Honda) +25min53,…
    Classement général :
    1. Coma – 2. Barreda (Honda-Michelin) +41min10 – 3. Lopez (KTM-Michelin) +53min21 – 4. Viladoms (KTM-Michelin) +58min5 - 5. Duclos +1h02 – 6. Pain  (Yamaha-Michelin)+1h12…8. Despres (Yamaha-Michelin) +1h23,…

    M-Sport prépare le Monte-Carlo


    Depuis dimanche dernier, les pilotes de l’équipe M-sport sont en tests préparatoires au Rallye Monte-Carlo dans le sud de la France. Elfyn Evans, Bryan Bouffier, Mikko Hirvonen se sont relayés au volant de la Ford Fiesta RS WRC/Michelin, avant l’arrivée de Robert Kubica aujourd’hui.
    Les tests initialement prévus en décembre ayant été annulés, l’équipe britannique effectue donc ses essais hivernaux quelques jours avant le Rallye Monte-Carlo avec quatre nouveaux pilotes, dont deux qui découvrent la Ford Fiesta RS WRC.
    Il a beaucoup neigé dans la nuit de samedi à dimanche dernier dans le Vercors, et la séance du Gallois Elfyn Evans s’est déroulée dans des conditions particulièrement difficiles au Col de l’Echarasson. Au fil des heures et des passages, la neige s’est transformée en « soupe » et la base ressemblait à la spéciale du Turini l’an passé. Pas génial pour prendre en main la Fiesta RS WRC avant son 1er Rallye Monte-Carlo…
    Le lendemain, le Français Bryan Bouffier a évolué sur des routes un peu plus praticables, là même où il s’était assuré de la victoire en 2011. Non retenu dans l’équipe officielle Hyundai pour laquelle il a assuré le développement de l’i20 WRC, le Français a trouvé refuge chez M-Sport. Il a eu la chance de pouvoir piloter la Ford Fiesta RS WRC sur la neige/verglas le matin, puis sur une route pratiquement sèche en fin de journée, idéal pour passer en revue toute la gamme de pneus proposée par Michelin.
    Hier (mardi), ce fut au tour de Mikko Hirvonen de retrouver le staff M-Sport qu’il avait quitté fin 2011. A son arrivée, les mécanos lui avaient d’ailleurs réservé une petite surprise en remplissant l’habitacle de ballons de baudruche marqués « welcome home ». Mikko a eu droit à deux jours d’essais pour retrouver ses marques au volant de la Ford Fiesta RS WRC avec laquelle il n’a finalement disputé que 13 rallyes mondiaux (contre 26 sur Citroën DS3 WRC). La 1ère journée s’est déroulée au Col Saint-Jean, près de Laborel, sur des routes sèches et usantes pour les pneumatiques. Aujourd’hui, M-Sport a établi son campement à Saint-Nazaire-le-Désert et y restera jusqu’à vendredi. Le Polonais Robert Kubica est attendu ce mercredi pour prendre en main sa nouvelle monture. François Delecour, vainqueur du Rallye Monte-Carlo il y a 20 ans, devrait rouler jeudi ou vendredi.

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    At a glance: The most important events of 2014


    Early planning makes life easy, so we bring you the most important dates from the 2014 international motoring calendar, to help you pick your priorities for the coming year...

    Scottsdale Auction Week / 12-19 January 2014

    The traditional Scottsdale auction week in Arizona sees all the major auction houses, from RM and Bonhams to Gooding and Barrett-Jackson, starting the season on a high. Previous highlights include RM Auctions' 1961 Porsche 718 RS Spyder with outstanding racing history.

    NAIAS Detroit / 18- 26 January 2014

    Can the BMW M4 hold a candle to its predecessors, or the new Porsche 911 Targa and Ford Mustang prove themselves worthy of the world's attention?  The Detroit Motor Show will answer these questions and many more.

    Retromobile / 5-9 February 2014

    Retromobile 2014 promises such treats as special exhibitions in honour of the French sports car icons from Alpine and the luxury cars of the Maharajas - as well as speed heroes John Parry-Thomas and Sir Malcolm Campbell. The Artcurial auction this year has an extensive Alfa content, too.

    Geneva Salon / 6-16 March 2014

    It's Geneva that traditionally sees the unveiling of the most stunning sports cars and concepts. Already confirmed for 2014: the world premiere of the new Lamborghini Huracán and the successor to the Ferrari California.  

    Amelia Island Concours d'Elegance / 6-9 March 2014

    If it's still cold and wintry in Europe, treat yourself to some Florida sun and the first major beauty contest of the season. This year, the organisers will honour the race driver Jochen Mass. 

    Techno Classica / 27-30 March 2014

    The Techno Classica in Essen is always worth the journey. With more than 1,250 exhibitors in 20 halls, there are large and small automotive treasures, including many classics from the Classic Driver Market.

    Grand Prix Historique de Monaco / 9-11 May 2014

    There are fewer sights more surreal than seeing historic competition warhorses thundering through the legendary hairpins of Monaco – but that’s what the Grand Prix Historique is all about. 

    Mille Miglia / 15-18 May 2014

    Though many participants complain about commercialisation and modern sports cars in the field, the Mille Miglia remains one of the top dynamic events for classic and vintage car enthusiasts. We can’t wait to see which almost-forgotten cars are coaxed back into life for this year's run. 

    Concorso d'Eleganza Villa d'Este / May 2014

    The idyllic setting and distinguished guests (of both the human and automotive kind) at Lake Como make Villa d’Este 2014 a certainty in the Classic Driver calendar – even if the date hasn’t been finalised yet. Will BMW be able to outdo last year’s coup of securing Ralph Lauren as a guest star (and overall winner)?

    24 Hours of Le Mans / 14-15 June 2014

    We must admit, the famous 24-hour race has lacked a little something of late. Perhaps that something is Porsche, which return to Le Mans this year after a 16-year hiatus – meaning an enticing familial scrap with Audi is on the cards.

    Goodwood Festival of Speed / 26-29 June 2014

    This year’s theme is ‘Addicted to Speed: The Unbeatable Champions of Motorsport’, and will celebrate the legendary drivers, riders, teams and manufacturers who swept their peers aside.

    Le Mans Classic 2014 /4-6 July 2014

    More than 450 historic racing cars are already on the list to ‘perform’ at the grand spectacle that is the biennial Le Mans Classic.

    Monterey Car Week / Pebble Beach Concours d'Elegance / 11-17 August 2014

    The only negative feeling you’ll have after attending Monterey Car Week is the disappointment that you couldn’t take a few clones of yourself along with you, in order to attend every race, concours, auction and cocktail party.

    Goodwood Revival / 12-14 September 2014

    Goodwood's Revival meeting is possibly the most involving spectacle in the classic car calendar. We recommend you start your search for the perfect period costume immediately.

    Mondial Automobile Paris / 2-19 October 2014

    Europe’s autumn motor show will take place in Paris this year as a result of the yearly alternation with Frankfurt. There’s still some time before the show’s news begins to trickle out to the media.

    'Life with Le Mans': Racing legends on Japanese roads


    When thoroughbred competition cars are retired from duty, they often find themselves lying dormant in a private collection, waiting for the 'right event' to coax them back to life. But not this trio – their Japanese owners live by their joint motto: "I enjoy the race car in my daily life"...

    a croquer ...