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    jeudi 12 juin 2014

    Le MotoGP™ aborde sa 7e manche à Barcelona-Catalunya / All set for action at Barcelona-Catalunya


    Gran Premi Monster Energy de Catalunya Press conference

    Marc Márquez, le leader du Championnat du Monde MotoGP™ 2014, était entouré de Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Pol Espargaró, Andrea Iannone et du pilote Moto2™ Esteve Rabat pour la conférence de presse précédant le Grand Prix Monster Energy de Catalogne.


    Avec six victoires et six pole positions en autant de courses depuis le début de l’année, Marc Márquez (Repsol Honda) dispose d’une confortable avance de 53 points en tête du classement MotoGP™ mais demeure prudent dans son approche de la suite du Championnat.
    « C’est toujours spécial de courir chez soi, sur une piste qui n’est qu’à quelques kilomètres de chez moi, mais c’est encore plus particulier d’arriver ici dans une telle situation, » a commenté Márquez. « J’ai l’impression que ce sera un désastre si je ne gagne pas la course mais ce n’est pas comme ça. Je m’attends à ce que Jorge et Valentino soit forts dès le début ici mais si nous trouvons le bon set-up, nous serons aussi compétitifs ici. »
    « Il y a des gens qui disent que je pourrais gagner toutes les courses cette année mais c’est presque impossible. Je suis confiant en ce moment mais chaque course est difficile à remporter. »
    Deuxième du Championnat après être monté sur le podium chez lui au Mugello pour son 300e Grand Prix, Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) a souligné l’importance des qualifications et a déclaré : 
    « Les qualifications sont devenues beaucoup plus importantes en MotoGP™. Nous n’avons pas encore été en première ligne cette année mais nous avons le potentiel pour le faire. Au Mugello, j’ai malheureusement fait une erreur avec le pneu avant. Nous étions à une demi-seconde de la pole mais en quatrième ligne. Quand j’étais revenu aux avant-postes, Jorge et Marc avaient déjà une seconde d’avance et je ne pouvais pas prendre l’aspiration. J’avais perdu mon opportunité de me battre avec eux dès le samedi. »
    Vainqueur à Montmeló ces deux dernières années, Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) est optimiste avant cette septième manche et espère à nouveau se battre pour la victoire après n’avoir été battu par Márquez que dans le dernier tour au Mugello.
    « Au Mugello nous avons fait un pas en avant avec la moto et je me sentais mieux physiquement, » a commenté le Majorquin. « Nous arrivons ici en bonne forme. Barcelone est habituellement une piste qui réussit à la Yamaha et à mon style de pilotage, et nous étions sur le podium ici ces dernières années. »
    Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech3), qui a grandi tout près du Circuit de Barcelona-Catalunya, s’apprête à courir chez lui pour la première fois en MotoGP™ et a affirmé au sujet de sa première année dans la catégorie reine :
    « Je prends mon temps, j’apprends beaucoup cette année et je me fais plaisir. J’apprends beaucoup quand je suis Jorge, Marc ou Vale, peut-être plus que quand je fais toute une course en septième position. Si nous parvenons à nous rapprocher, avec un peu de chance, nous pourrons atteindre le podium. »
    Deuxième sur la grille au Mugello et septième à l’arrivée, Andrea Iannone (Pramac Racing) a déclaré : « Le week-end du Mugello a été très bon pour moi, avec ma première qualification en première ligne. J’en suis très content. La course a été très difficile, je voulais attaquer très fort dès les premiers tours et j’avais donc choisi le pneu tendre, qui n’était cependant pas parfait pour cette piste. Maintenant l’important est de continuer à progresser course après course. »
    Leader du Championnat du Monde Moto2™, Esteve Rabat, natif de Barcelone, sera à domicile ce week-end et a ajouté : « Nous devrons bien nous qualifier et faire un bon départ parce que tous les pilotes ont à peu près la même vitesse et qu’il est difficile de doubler. Il y a beaucoup de pilotes qui peuvent gagner et nous devons donc attaquer sans cesse. »
    Le Grand Prix Monster Energy de Catalogne commence vendredi matin à 9h avec la première séance d’essais Moto3™, qui sera suivie de celles des catégories MotoGP™ et Moto2™.
    Gran Premi Monster Energy de Catalunya Press conference
    Thursday’s preliminary press conference at the Gran Premi Monster Energy de Catalunya saw MotoGP™ quintet Marc Marquez, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Pol Espargaro and Andrea Iannone joined by Moto2™ standings leader Tito Rabat to address the media.
    With six wins in six thus far in 2014 and a 53-point lead in the standings Repsol Honda’s Marquez is understandably full of confidence for his home race, but still urges precaution when asked about dominating the World Championship.
    He commented, “It is special to be riding at my home track not too far from my home town, but it is more special to be arriving here in this form. It is almost like if I don’t win the race it is a disaster, but it’s not like that. I expect Jorge and Valentino to be strong here from the beginning, but if we get our set-up right here we can be competitive too.”
    “Some people talk about me winning all the races this year, but it’s almost impossible. My confidence and level is high at the moment but winning each single race is difficult.”
    Second in the championship and also going into round seven on a high after another podium result, at his 300th GP on home territory in Mugello, Rossi believes Saturday will be key to the success of his visit to Barcelona. He qualified 10th last time out in Italy.
    “In MotoGP the qualifying has become much more important,” said the Italian. “We haven't been on the front row this year, but we have the potential to be there. Unfortunately in Mugello we made a mistake with the front tyre. We were half a second off pole but on the fourth row. When I got to the front in the race Jorge and Marc already had one a second gap, so I couldn't get the slipstream. I lost the chance to fight with them on the Saturday.”
    The winner at the Montmelo track for the last two years, Rossi’s Movistar Yamaha MotoGP colleague Lorenzo is also approaching the weekend positively, having enjoyed his battle with Marquez at round six.
    The 2010 and 2012 World Champion commented, “In Mugello we made a step forward with the bike, and I felt much better physically. We arrive here in good shape. Barcelona is usually a good track for the Yamaha and my riding style and we finished on the podium here for the last few years.
    Premier class rookie Espargaro (Monster Yamaha Tech 3) grew up close to the Barcelona-Catalunya circuit. He previewed his first home race in MotoGP™ saying, “I'm taking it slowly, learning a lot this year and enjoying it. I am learning a lot when I follow Jorge, Marc and Vale, more than a whole race in seventh. For sure if we continue we can get closer, maybe if we get lucky we can get the podium.”
    Second on the grid at Mugello and seventh in the race Pramac Racing’s Iannone stated, “Mugello for me was a very good weekend with my first front row in MotoGP. I am happy for this. The race was very difficult, I wanted to push very hard in the first laps so I used the soft tyre, but the track is not perfect for this. It is important that my performance was good, now I want to keep improving race by race.”
    The Catalunya weekend is also the home round for Moto2™ standings leader Tito Rabat, who added, “We need to make a good qualifying and race start, because the speed of all the riders is very similar and they are so hard to pass. There are always so many riders who can win the race, so we always need to push.”
    The first free practices at the Gran Premi Monster Energy de Catalunya take place at 9am, 9.55am and 10.55am respectively for Moto3™, MotoGP™ and Moto2™. All times stated are local time for Barcelona (GMT +2).

    24 H du Mans : les essais de jeudi à nouveau chahutés


    24 H du Mans : les essais de jeudi à nouveau chahutés
    Les essais qualificatifs de jeudi en début de soirée ont également été chahutés sur le circuit du Mans puisque deux neutralisations sont intervenues, la première après une sortie de piste de James Calado (Ferrari 458 AF Corse), la seconde en raison d'un incident impliquant Lucas Di Grassi (Audi R18) et Leo Roussel (Morgan LMP2). Selon les premières informations, l'Audi rentrait au ralenti après un petit contact avec le rail et la Morgan est sortie en voulant l'éviter; mais les deux pilotes ont été convoqués à la direction de course... Par ailleurs, Bret Curtis (Porsche ProSpeed) est également sorti de la route juste avant le drapeau rouge. Jusqu'ici, le chrono établi mercredi par la Porsche n°20 n'a pas été amélioré. Les commissaires ont décidé d'allonger la dernière séance d'une demi-heure : elle débutera à 21h30 pour se clôturer à 24h00. (photo fiawec.com)
    via http://turbomagazine.be

    MOTO GP ; A. Espargaró : « L’arrivée de Suzuki va ouvrir de nouvelles portes »


    Aleix Espargaró vise une place dans le Top 6 du Championnat du Monde MotoGP™ 2014, en espérant obtenir un guidon Factory pour l’an prochain.

    Aleix Espargaro: ‘Suzuki will open more doors’

    Suite au premier tiers de la saison 2014, le pilote du team NGM Forward Racing est septième du classement général, à cinq points de la sixième, qui est occupée par son frère cadet Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech3). Parti du team Aspar fin 2013, l’aîné des frères Espargaró est convaincu d’avoir pris la bonne décision en rejoignant Forward Racing.
    « Aller chez Forward était la bonne décision parce que c’était ce que je voulais, ce que je me voyais faire, » a expliqué Espargaró. « Au moment de prendre la décision, personne ne savait comment irait la Honda RCV1000R (Aspar) ou la Forward-Yamaha et j’ai eu de la chance. Mais je sentais à l’époque que c’était la bonne décision et ça s’est avéré être la meilleure option. »
    Espargaró a admis qu’il avait toujours une option de retourner chez Aspar l’an prochain, grâce à son excellente relation avec Jorge Martínez « Aspar », mais attendra d’étudier toutes les options, en espérant que l’une d’entre elles soit un guidon Factory chez Suzuki, qui revient en MotoGP™ en 2015.
    « Je sais que l’arrivée de Suzuki va ouvrir de nouvelles portes. Le plus de constructeurs il y aura sur la grille, le mieux ce sera, et nous devons être rapides parce qu’il est clair que lorsqu’un constructeur tel que Suzuki arrivera, ils voudront engager les meilleurs pilotes et regarderont le classement pour voir qui sont les mieux placés. Mon objectif est donc de finir dans le Top 6 du Championnat afin d’avoir mes options. »
    Sur les six premières courses de la saison, Espargaró a pour moyennes la septième position en qualifications et la neuvième place en course. Il courra à domicile ce week-end au Circuit de Barcelona-Catalunya, où il avait fait sa première et pour l’instant unique apparition sur le podium, lorsqu’il avait fini derrière Stefan Bradl et Marc Márquez en Moto2™ en 2011.
    Aleix Espargaro, NGM Forward Racing

    Guide for the 24 Heures du Mans 2014

    The guide features all 56 cars, team, chassis, engine and driver details along with a timetable, map and current WEC points standings and is the perfect tool for watching at the circuit or from home.Each car has been illustrated in detail, with the assistance of virtually every team.


    OFFICINE ROSSOPURO PUROSANGUE


    Purosangue means Thoroughbred, and this 1982 Guzzi SP 1000 from Filippo at Officine RossoPuro sure does look like one. The idea behind the build was one of usability, simplicity and elegance, something you can use, maintain and most importantly enjoy.
    Much of this build has been hand crafted by Filippo and he informs us that the bike was born from his personal desire before a customer was found for her; so he was able to build the bike without having to comply with directives or external tastes, a rare thing for a pro build.
    She looks low and long, the engine being the stand out feature, which has been highlighted with aluminium CNC supports. The simple clean lines of the bike are testament to Filippo’s keen eye, and from the right side of the bike she looks lighter and emptier as if she has a clear V in the frame.  Yet flip to the left side and you’ll spot the aluminium box to hide all the electrics in, and just ahead of that there looks to be the newly located ‘go’ button.
    The equipment used on the build is to the highest possible standard, whether it be the modified Marzocchi front suspension, the adjustable Biturbo rear shocks, or the Brembo brake system with 320mm discs.
    The 2 tone paint job is clean and classic, and described as ‘blood-red’.  It was done to further promote the passion that this build has been dedicated to. Can-less exhausts will give this thoroughbred a roar as she gallops from her stable.
    Finishes on the bike vary, the rear caliper is mounted on an aluminium support produced by Officine RossoPuro and the wheels are spoked Borrani with lightweight aluminium hubs. The rearsets have an internal master cylinder and the lithium battery is hidden away within the engine.  The stop light is built into the rear fender, and the front headlamp is tucked nicely between the forks to keep the package looking together.
    Continuing the clean theme, the handlebars are minimal, with the lights and ignition directly on the light housing. A single black faced speedo sits ahead of the fat crosser bars which themselves ensure a stable and comfortable riding position.
    This isn’t Officine RossoPuro’s first build we’ve featured, and we certainly hope it won’t be the last, keep up the good work and keep sharing them with us.
    via The Bike Shed

    1975 Honda CB400F by Salty Speed Co.


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    Written by Ian Lee.
    To ride a motorcycle, we have to forgo a few things. Weather protection. Crash protection. The ability to eat a burger with two hands while steering with your knees. In it’s place is the awesome sensation that is the reason we do ride. That real feeling of the ground passing inches below your feet and the way you feel at one with the machine as you lean into a corner. Today’s feature bike is owned by one such person, who has forgone luxury in order to be able to enjoy the sweet feeling of throttle roll. Micah, the owner of this 1975 Honda CB400F decided that even with unconstrained access to his Dad’s luxury rental car business, a motorcycle is the way to travel in Melbourne. While scouring the net, Micah happened upon Salty Speed Co’s #002 build on Pipeburn and fell in love. It had to be their workshop who modified his bike. And so it began.
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    A few weeks after deciding on the Wollongong bike builders, Micah purchased a “not so good looking” CB400F sight unseen. The machine was delivered to the Salty Speed Co’s workshop with one alliterative build brief: Build a black brat bike. The CB was stripped back to bare frame, detabbed and the factory seat hoop ditched. In it’s place sits a kicked rear hoop and battery, both fashioned inhouse at the SSP workshop. The original 1975 fender was cropped and remounted accordingly, while at the front end sits a Shorty aluminium fender from WM Japan. With the need for a new seat to suit the custom hoop, the SSP crew produced a neoprene cushion wrapped in leather. This was mounted on a steel seat pan, and mounted to the chassis using bracketry of their own making.
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    To ensure brat styling, Firestone Deluxe 4.00 tires have been utilised on the build. These tires have been mounted on powder coated stock rims, laced with stainless steel spokes. All brakes are running new componentry, with the front calliper being rebuilt, and a new Nissin master cylinder being fitted. The factory forks being deemed up to the task, they were rebuilt and the lower section powdercoated. The main modification to the front forks is the fitment of a Dime City Cycles triple tree, and a tapered bearing conversion for the steering head. A set of aluminium clip on bars round out the brat styling on the front end, along with a DCC speedo to replace the clutter that was the original dash cluster.
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    With bikes of the 70s having a reputation for electrical issues, the factory wiring loom has been surgically removed from the midsize Honda. A brand new Sparck Moto harness has been wired up, sleeved in black braid wrap. Sitting under the new hoop setup is a Rick’s Electrics rectifier combo, with the juice provided by an 8 Cell Anti gravity battery. The ignition switch has been relocated, the starter button mounted on the battery box and switch controls being Posh brand. The engine internals have been left stock for the build, the major performance mod being the fitment of a custom exhaust, and re-jetting of the carbs to suit the pod filter system.
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    From beaten up CB400F to ‘murdered out’ street machine, Micah’s bike has had the full Salty Speed Co’s treatment. Just the thing for cutting up the laneways of Melbourne. With a full garage of luxury cages at his disposal, we think Micah made the right decision swapping four wheels for two.
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    via PIPEBURN

    Is the Porsche 914 a failure, or a forgotten treasure?


    Porsche sold well over 100,000 examples of the 914 during its six-year production window in the early 70s. And while an ever-dwindling few might complain of its shortcomings, its redeeming characteristics now make it an attractive, affordable proposition…
    It’s somewhat ironic that one of Porsche’s best-selling cars is also viewed by some as one of its great failures. While the 914 brought Porsche ownership within the grasp of the masses, it was widely criticised for being underpowered, overpriced and most un-Porsche-like in appearance. The latter was intentional; marketing strategies dictated that the designers make the joint venture betweenVW and Porsche unrecognisable next to predecessors from either stable. Might we have seen somePorsche 904 cues had it been a sole venture undertaken in Stuttgart? Perhaps, but a certain facet of the 914’s appeal is in its curious looks. And without them, it wouldn’t have those razor-thin front wing tips to use as gun-sights for corner apexes.

    Balance over beauty

    Indeed, the on-limit handling of the 914 is one of its most-praised assets, a sentiment echoed by Guy Netwon of Coys: “It’s one of the best-handling cars I’ve ever driven. Anyone who has overlooked the 914 in the past should go and drive one.” As one of the few attempts by Porsche to create a mid-engined road car (though the formula was well-proven by the marque’s racing endeavours), the 914 also used new rear suspension and tipped the scales at under 1,000kgs. When combined with the straight-six of the 914/6 – or even the later 2.0-litre, 4-cylinder cars such as the one pictured here– this recipe proved delicious. And while the lesser-capacity four-pots were lacking a little muscle, their dismissal in certain circles (and the resulting affordability today) mean it’s much less of a taboo to modify one. Indeed, we're aware of several that have undergone a 2.7 RS engine transplant, and the underpinnings were proven by the first-in-class finish of a 914-6 GT during the model’s sole Le Mans outing.

    Unappreciated... or rapidly appreciating?

    Great handling, unorthodox looks and inexpensive prices aren’t the only reasons to purchase a 914 though, as Harry Utesch of German specialist DLS Automobiles explains. “As well as being agile, they also offer great driver feedback, have two luggage compartments, and are more reliable than their competitors of that era. What’s more, the Targa roof means it’s almost a convertible,” he says.
    “Everyone who owns a 914 is a fanatic,” adds Newton. “They’re very special little cars, and even though their values have risen dramatically in the last few years, they’ve still got great investment potential. I think the looks were ahead of their time, too.” The latter is a subjective point, but the mechanical layout was certainly forward thinking. Porsche has just announced that the next-generation Boxster – the spiritual mid-engined successor to the 914 – will be available with four-cylinder engines to complement the familiar boxer-sixes. All of a sudden, in hindsight the 914 doesn’t feel like so much of a ‘failure’ after all…
    Photos: Coys
    You can find many Porsche 914s and 914/6s for sale in the Classic Driver Market.

    Moto GP : Le principal atout de Márquez selon Doohan


    Doohan on the strengths of champion Marquez

    Mick Doohan, le quintuple Champion du Monde 500cc, pense que Marc Márquez a tous les attributs nécessaires pour devenir l’un des plus grands pilotes de tous les temps.


    Mick Doohan, qui a passé onze ans de sa carrière en Grand Prix chez Honda, affirme que la confiance en soi est le plus grand atout de Marc Márquez (Repsol Honda), le Champion du Monde en titre et leader incontesté de la saison MotoGP™ 2014.
    « Il n'a pas froid aux yeux, c’est certain ! » déclaré Doohan au sujet de Márquez. « Cette confiance en lui est ce qui lui permet de faire la différence. C’est quelque chose qui a toujours existé, c’est l’une des forces de Valentino Rossi, c’était aussi le cas à l’époque de Wayne Rainey et même bien avant lui. Il s’agit juste d’y croire. Pourquoi y a-t-il des pilotes qui chutent à une certaine vitesse et d’autres qui ne chutent pas en allant aussi vite ? C’est une question de confiance, ils croient vraiment qu’ils ne tomberont pas et qu’ils s’en sortiront. »
    Considéré comme l’un des plus grands pilotes de tous les temps, Doohan avait remporté dix victoires consécutives depuis la pole position en 1997, l’année du quatrième de ses cinq titres consécutifs en 500cc.
    L’Australien a observé Márquez devenir le plus jeune Champion du Monde de l’histoire de la catégorie reine l’an dernier et pense que l’Espagnol, vainqueur depuis la pole lors des six premières manches de la saison 2014, peut continuer à réécrire les livres d’histoire.
    Questionné sur l’éventualité que Márquez devienne le pilote avec le plus grand palmarès, Doohan a répondu : « Il est certainement assez jeune pour le faire. Rossi a aussi eu une belle carrière. Aujourd’hui il y a plus de courses mais la chance joue un rôle important. Márquez à l’âge de son côté, le talent aussi, et nous avons vu qu’il était suffisamment fort mentalement. »
    « Tant qu’il continuera à courir et qu’il le fera avec toujours autant de plaisir, les statistiques seront toutes pour lui ! »

    Snapshot, 1964: Horse whispering with Richard Anthony in St Tropez


    It’s the summer of 1964, and the glamorisation of St. Tropez is well underway. But rather than sip Chablis with A-listers and sneak a peek at Brigitte Bardot’s cleavage, French singer Richard Anthony is busy maintaining his new Ferrari 250 GT 2+2…
    Shunning the jet-set’s beach parties, Anthony finds a better use for his towel – using it instead as a bench from which to maintain his new Ferrari. The question is, are the self-proclaimed horse-whisperer’s servicing skills on a par with his vocals, or is he simply posing as a faux masculinity expert for the benefit of Paris Match photographer Jack Garofalo? If the former, we’re sure a quick oil change would benefit his wife Michèle’s 250 GT Lusso, too.
    Incidentally, we’ve just discovered that the car Michèle eventually traded her Lusso in for, an Aston Martin DB6 Vantage, is currently for sale in the Market.
    Photo: Jack Garofalo for Paris Match / Getty Images
    You can find hundreds of modern and classic Ferraris for sale in the Classic Driver Market. 

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