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    dimanche 6 juillet 2014

    Le Mans Classic 2014 - Résumé

    La 7ème édition de Le Mans Classic, organisé conjointement par Peter Auto et l'Automobile Club de l'Ouest, a tenu toutes ses promesses avec une fréquentation toujours en hausse et le cap des 110 000 spectateurs dépassé. La météo était également au rendez-vous dès le vendredi avec un ciel azur et des températures élevées pour l'ouverture matinale des portes du circuit.

    Redouté samedi, la pluie apparue dans la soirée n'a pas vraiment perturbé les débats. Les départs en épi type « Le Mans » (plateaux 1, 2, 3, 4) ont captivé le public tout comme les affrontements historiques entre les marques prestigieuses que sont Bentley, Ferrari, Ford, Porsche, Aston Martin, Jaguar, BMW, Renault... Au total, les 24 heures de courses ont permis à chacun des six plateaux de prendre la piste à trois reprises.



    BLANCPAIN SPRINT SERIES : Zandvoort : Rast/Ide (Audi/Belgian Audi Club Team WRT) vengent les Diables Rouges


    par Laurent Mercier (Endurance-Info.com)
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    La Belgique a perdu hier soir face à l’Argentine au ballon rond mais le Belgian Audi Club Team WRT a vengé les Diables Rouges en s’imposant à Zandvoort lors de la course principale de la Blancpain Sprint Series à l’issue d’une course indécise. Après 31 tours, René Rast et Enzo Ide ont fait triompher l’Audi R8 LMS ultra #2 avec 1.366s sur la BMW Z4 GT3/BMW Sports Trophy Team Schubert de Thomas Jäger et Dominik Baumann. La dernière marche du podium est revenue à la Porsche 911 GT3-R/Tonino Team Herberth de Jaap van Lagen et Robert Renauer, cette dernière coupant la ligne d’arrivée à plus de 20s de la tête. Trois marques différentes et deux nouvelles équipes qui font leurs débuts en Blancpain Sprint Series dans le tiercé de tête.
    Le départ a été le théâtre d’un accrochage entre la McLaren MP4-12C GT3/Bhaitech de Fabio Onidi et l’Audi R8 LMS ultra/G-Drive Racing de Roman Rusinov. Si la GT3 britannique a terminé définitivement sa course dans le bac, l’Audi du Russe a quant à elle échoué dans le rail. Il aura fallu dix minutes de neutralisation pour dégager les autos et ôter une partie de la partie métallique du bouclier arrière de l’Audi coincée dans le rail. Mauvais week-end pour Ortelli/Rusinov.
    La première partie de course a été dominée par la Lamborghini Gallardo/GRT de Hari Proczyk qui partait de la pole mais Max Götz au volant de la Mercedes SLS AMG GT3/HTP Motorsport a vite trouvé l’ouverture avec un Enzo Ide dans le rôle de l’observateur.
    La séance de ravitaillements a été fatale au Grasser Racing Team qui a perdu beaucoup de temps. Jeroen Bleekemolen est ensuite parti en tête à queue avant de remonter au 5ème rang. On a été nettement plus rapide chez Belgian Audi Club Team WRT avec René Rast qui a pris la piste tout juste derrière la Mercedes/HTP de Max Buhk et devant la BMW/Schubert de Baumann.
    Comme hier, la pluie est venue troubler la progression des pilotes à 28 minutes du terme, soit après que la plupart des concurrents aient ravitaillé. Les équipes se sont creusées la tête pour savoir quelle stratégie mettre en place. Chez WRT, Lisowski/Abril sont repartis en “wet” tout comme dans le camp ROAL Motorsport avec Fumanelli/Colombo. Alors qu’il venait de repartir, Laurens Vanthoor (WRT) a décidé de repasser par son stand pour changer de gommes. Peine perdue pour ces trois concurrents puisque la pluie s’est estompée peu de temps après.
    Après plusieurs tours à mettre la pression, René Rast a pris le dessus sur Max Buhk à l’issue d’un duel très fair-play entre les deux. Le pilote Mercedes s’est offert un tête à queue quelques boucles plus tard avant de ralentir le rythme durant quelques secondes. Le champion Blancpain Endurance Series en titre a tout de même pu repartir au combat et terminer au pied du podium.
    Le classement de la course est ici
    Buhk/Götz gardent la tête du championnat avec 69 points contre 61 à Bleekemolen/Proczyk. Les vainqueurs du jour (Rast/Ide) comptent 35 points. Prochain meeting sur le Slovakia Ring les 23 et 24 août.

    Wheels & Waves x Loser Machine

    Wheels & Waves x Loser Machine from Douglas Guillot on Vimeo.

    Dakar Rally 2015: Carlos Sousa switch from Great Wall to Mitsubishi Petrobras.

    The Brazilian Team Mitsubishi Petrobras fulfilled a new deal: Former FIA Cross Country World Champion Carlos Sousa from Portugal switched from the Chinese Great Wall Team to the Brazilian Mitsubishi crew for the Dakar Rally 2015 and further events.

    Sousa, with a career spanning over 26 years in cross-country rally, will be involved continuing the development of the Mitsubishi ASX Racing prototype - next to the famous Brazilian driver Guilherme Spinelli.

    "It is a great honor and I am very happy to start in the Team Mitsubishi Petrobras," said Sousa. Guilherme Spinelli and the Portuguese know each other well, both started together in the Dakar Rally 2010 in the former factory Mitsubishi Racing Lancer, operated by the French JMB Stradale Team.

    "Sousa is a very professional pilot like a ´teacher´," Petrobras-experienced team mate Guilherme Spinelli said. "A person with enormous experience, a very positive and professional personality with an excellent performance, driving fast and secure."

    The ASX Racing prototyped is developed by Ralliart Brazil, located in France, directed by Thierry Viardot and Mathieu Parent. "We have much work ahead. Carlos will be very important for the whole team. We'll do some more tests and rallies in Europe and Africa, in preparation for the Dakar," said Spinelli. Together with Youssef Haddad, Spinellis next race will be "Rally dos Sertões" in Brazil in August.

    Carlos Sousa will officially debut in the "OiLibya Morocco Rally" in October. "This rally is very important to develop the car, besides keeping us in touch with the speed," Sousa said. During the last weeks, Spinelli and new team member Sousa started with first tests of the ASX Racing in France and Africa. "Carlos has the sensitivity and know how to choose the best configuration of the car," Guilherme Spinelli added. 

    LE MANS CLASSIC : Un record pour la vente Artcurial avec plus de 13 millions d’euros

    par Artcurial

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    Sous le marteau de Maître Poulain, qui célèbre 45 ans de carrière dont 40 ans de ventes automobiles, la vacation qui s’est déroulée le 5 juillet a totalisé 13 264 345 euros / 18 031 885 dollars dont 13 057 760 euros / 17 751 048 dollars pour la section consacrée aux voitures de collection.
    Pendant les 7 heures, 148 lots d’Automobilia et 111 lots de voitures de collection ont été proposés aux enchères. 82 % ont trouvé preneur, 1/3 des voitures dépassant les 100 000 € / 135 942 $. Devant une salle comble et enjouée de plus de 2000 personnes, les enchères se sont enflammées sous de multiples applaudissements. Notons parmi eux la participation de 15 % d’américains et 52 % d’européens (hors France) ainsi que la présence de 250 enregistrants sur Artcurial live bid.
     Une nouvelle fois, les enchères se sont envolées, ponctuées par le vrombissement des bolides sur le circuit des 24 Heures du Mans. Les acheteurs français et internationaux s’étaient déplacés en nombre pour ce rendez-vous biennal« Vendre des voitures sportives au Mans Classic, c’est comme proposer des marbres antiques au pied de l’Acropole. Cette vente réunit un public de passionnés. » s’enthousiasme Hervé Poulain.
    1961-Mercedes-Benz-300-SL-Roadster-artcurial-auctionLe dynamisme de la vente s’est confirmé dès les premiers lots pour se poursuivre tout au long de la vacation : de nombreux lots dépassant leur estimation comme la Jaguar de MkVII cabriolet Beutler de 1953 (lot 210) qui atteint 160 900 € / 218 731 $ (estimation : 60 000 – 80 000 €) ; ou la Ferrari F40 (lot 219) qui obtient 691 400 € / 939 906 $ (estimation : 450 000 – 500 000 €). Certains lots ont donné lieu à de véritables combats entre les enchérisseurs. Ce fut notamment le cas pour le cabriolet Aston Martin DB2/4 MKIII (lot 245) qui a triplé son estimation à l’issu d’une bataille acharnée entre la salle et les téléphones. Vendue 602 000 € / 818 373 $ (estimation :  240 000 – 280 000), elle permet au département automobile d’Artcurial d’établir un nouveau record du monde aux enchères pour ce modèle.
     Matthieu Lamoure, directeur du département, souligne que « Les ventes en France établissent toujours de nouveaux records en attirant de plus en plus de clients internationaux de l’Afrique du Sud à la côte ouest des Etats-Unis en passant par l’Amérique du sud. Nous avons su trouver des pépites, comme la Porsche 911 2,7 L Carrera RS 5 découverte à Marseille et vendue aujourd’hui 580 500 € / 789 146 $. Ces voitures fraîches sur le marché créent la surprise et suscitent l’engouement des collectionneurs. »
     Alors que Porsche fête ses 50 ans cette année, on note un engouement pour les sportives de la prestigieuse marque allemande. Cet intérêt grandissant s’est confirmé sur les 14 lots proposés à la vente. Le plus haut prix pour une Porsche a été décroché par la 993 RS Touring Komfort (lot 250) à 263 400 € / 358 072 $.  Les marques sportives d’après-guerre deviennent, pour la nouvelle génération de collectionneurs, des pièces très prisées.
     La vente s’est clôturée avec une « Solo Lancia » comprenant 20 voitures, dont une importante collection privée italienne. Pierre Novikoff, spécialiste, salue les résultats obtenus pour cet ensemble, « Après le succès de Solo Alfa à Rétromobile en février, l’attrait des acheteurs pour les sections monomarque se confirme. La collection a atteint de très beaux prix. Un bel hommage à cette marque italienne.» L’envolée de la Lancia Stratos de 1978 (lot 307), vendue 417 200 € / 567 152 $ (estimation : 280 000 – 320 000 €),  une voiture de rallye, confirme la place de Lancia comme une marque prestigieuse dans le domaine des ventes automobiles.
     Concernant la section Automobilia, créée en 1974 par Maître Hervé Poulain, notons quelques très bons résultats à l’image des cinq bronzes originaux de Emmanuel Zurini qui ont triplé leur estimation ou le casque Renault – ELF F1 de Alain Prost (lot 138) qui pulvérise son estimation à 9 100 € / 12 370 $.
    TotalLeMansClassic2014:13057760€/17751048$
    82 % vendu par lot estimation de la vente : 12 000 000 €
    Lot
    Description
    Prix
    (estimation en euros)
    Acheteur
    232
    1961 Mercedes-Benz 300 SL Roadster avec Hard Top
    1115600€/1516574$
    (est:1100000–12000000)
    Collectionneur européen
    240
    1964 AC Cobra 289 Mk II
    761000€/1034522$
    (est : 500 000 / 800 000)
    Collectionneur européen
    219
    1991 Ferrari F 40
    691400€/939906$
    (est : 450 000 – 500 000)
    Collectionneur sud-africain
    227
    1967 Lamborghini 400 GT
    607900€/826394$
    (est : 450 000 – 550 000)
    Collectionneur européen
    245
    1958 Aston Martin DB2/4 MK III Cabriolet
    602000€/818373$
    (est : 240 000 –280 000)
    Collectionneur sud américain
    216
    1973 Porsche 911 2,7 L Carrera RS
    580500€/789146$
    (est : 240 000 – 280 000)
    Collectionneur européen
    226
    1968 Bizzarrini 5300 GT Strada
    536400€/729195$
    (est : 450 000 – 550 000)
    Collectionneur international
    246
    1953 Aston Martin DB2 Cabriolet
    435100€/591486$
    (est : 220 000 – 260 000)
    Collectionneur européen
    307
    1978 Lancia Stratos
    417200€/567152$
    (est : 280 000 –320 000 )
    Collectionneur international
    247
    1960 Aston Martin DB4 Série 2
    377000€/512503$
    (est :340 000 – 400 000 )

    WSBK PORTIMAO : Rea triomphe sous la pluie à Portimao / Rea wins an unpredictable race 2


    Le Britannique s'est imposé devant les Ducati de Giugliano et de Davies.

    Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike) a décroché sa quatrième victoire de la saison en s’imposant sur une piste trempée dimanche à Portimao lors de la seconde des deux courses de la huitième manche du Championnat du Monde eni FIM Superbike 2014.
    Parti de la première ligne pour une course de 18 tours, le Nord-Irlandais a pris le contrôle dès le premier tour et s’est montré suffisamment rapide pour immédiatement faire la différence et distancer ses adversaires. 
    Alors que Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), poleman et vainqueur de la première course en début de journée, faisait une course extrêmement prudente, Marco Melandri (Aprilia Racing Team) et Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) sont progressivement remontés aux deuxième et troisième positions pour se lancer à la poursuite de Rea et le rattraper à cinq tours du drapeau à damier. Les deux pilotes Aprilia ont cependant chuté lorsque Guintoli a tenté de passer son coéquipier, qui abandonnait alors que le Français repartait en huitième position.
    Rea se retrouvait donc à nouveau seul en tête et a conclu avec plus de six secondes d’avance sur Davide Giugliano (Ducati Superbike Team), dont le coéquipier Chaz Davies a remporté la troisième place dans une belle bagarre avec Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki), Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) et Loris Baz (Kawasaki Racing Team).
    Malgré sa chute, Guintoli a tout de même réussi à finir devant Sykes, en septième position. Eugene Laverty (Voltcom Crescent Suzuki) et Toni Elias (Red Devils Roma Aprilia), sorti de piste en début de course suite à un contact avec ce dernier, complétaient le Top 10 à l’arrivée tandis que Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) s’imposait en catégorie EVO avec la onzième place. 
    Jérémy Guarnoni (MRS Kawasaki) entrait une fois de plus dans les points en finissant treizième, derrière Sheridan Morais (Iron Brain Grillini Kawasaki). Fabien Foret (Mahi Racing Team India) n’avait quant à lui pas pu prendre le départ de la seconde course.
    Suite à la huitième des treize manches de la saison 2014, Sykes repart du Portugal avec 43 points d'avance sur Guintoli et 48 sur Baz tandis que Rea revient à un petit point de ce dernier.

    Aprilia collision allows epic final podium fight.
    The second race of the day at Portimao was held in tricky conditions as the rain which began during the Supersport race continued to fall at the Portuguese circuit.


    Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) romped home after a reduced race distance of 18 laps as the winner after Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team) and his team mate Marco Melandri collided at turn five in the closing stages. Guintoli was able to remount eventually finishing 7th.

    Behind Rea, Davide Giugliano (Ducati Superbike Team) was a lonely 2nd with Chaz Davies (Ducati Superbike Team) snatching the final podium spot from Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki) and Leon Haslam (Pata Honda World Superbike Team) after an enthralling final few laps in which 3rd position changed several times.

    Loris Baz (Kawasaki Racing Team) finished sixth.

    Race one winner Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) finished race two a lowly 8th after dropping back through the pack. He was passed on the penultimate lap by the recovering Guintoli who salvaged 7th at the flag.

    In the EVO battle the honours in race 2 went to Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia), the Frenchman finishing 11th overall.

    WSSP : Quatrième victoire de l'année pour van der Mark / Van Der Mark wins WSS fight to claim victory


    Le Néerlandais conforte son statut de leader du World Supersport.

    Michael van der Mark (Pata Honda World Supersport Team) a remporté la huitième manche du Championnat du Monde Supersport 2014 sur drapeau rouge à Portimao, devant Kenan Sofuoglu (Mahi India Racing Team) et un excellent Jack Kennedy (CIA Insurance Honda), sur le podium pour la première fois de sa carrière.
    Kenan Sofuoglu, MAHI Racing Team India, Portimao FP2
    Vainqueur à Misano, Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) était parmi les quatre prétendants à la victoire mais est parti à la faute dans le virage n°3 et a fini par rentrer aux stands pour abandonner, juste avant que la Direction de Course ne mette fin à la course dans le 13e des 18 tours prévus, pour cause de pluie.
    Avec cet abandon, Cluzel laisse van der Mark s'échapper vers le titre mondial puisque le Néerlandais compte maintenant 53 points d'avance, avec encore quatre courses à effectuer.
    Florian Marino (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) a pris la huitième place derrière Raffaele de Rosa (CIA Insurance Honda), PJ Jacobsen (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) et Lorenzo Zanetti (Pata Honda World Supersport Team), et conserve la troisième place du classement général, à 67 points du leader et avec dix longueurs d'avance sur Sofuoglu, qui montait sur le podium pour la troisième fois de la saison.
    Valentin Debise (Com Plus SMS Racing) a de son côté marqué les points de la quatorzième place.
    Michael Vd Mark, PATA Honda World Supersport Team, Portimao FP2

    Portimao brings out the best in WSS.
    After a titanic 18 lap race at Portimao Michael Van Der Mark (Pata Honda World Supersport Team) has taken the 8th round victory in this year’s World Supersport championship after overcoming immense pressure from Jack Kennedy (CIA Insurance Honda) and former champion Kenan Sofuoglu (Mahi India Racing Team) who completed the podium.


    Misano race winner Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) looked like making it a four rider fight before the Frenchman overshot at turn three before eventually retiring.

    The opening half of the race gave the fans a real treat with some of the closest WSS racing of the year before championship leader Van Der Mark edged clear in the closing stages to win his 4th race of the year after a red flag because of rain stopped the race on lap 13. Today’s result means that the Dutchman has never finished lower than 2nd all season with the exception of his Phillip Island crash.

    For Kennedy it was his first podium finish after moving into World Supersport, the Irishman finally showing his true potential.

    Behind the top three Raffaele de Rosa rode well to bring the 2nd CIA Insurance Honda home in 4th ahead of PJ Jacobsen (Kawasaki Intermoto Ponyexpres) and Lorenzo Zanetti. (Pata Honda World Supersport Team).
    Jack Kennedy, CIA Insurance Honda, Portimao FP2

    WSBK PORTIMAO ; Sykes remporte la première course en échappée au Portugal / Sykes wins his 21st WSBK race to stretch his championship lead


    Le Britannique a fini avec une confortable avance sur Guintoli et Baz.

    Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) s’est imposé pour la septième fois de l’année en dominant la première des deux courses de la huitième manche du Championnat du Monde eni FIM Superbike 2014 à l’Autodromo Internacional do Algarve.
    Sous un ciel nuageux, le détenteur de la pole position a été devancé par Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike Team) et Marco Melandri (Aprilia Racing Team) au départ mais n’a pas tardé à reprendre l’avantage et à creuser l’écart tandis que ses deux adversaires se retrouvaient dans un groupe de cinq poursuivants qui comprenait aussi Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team), Loris Baz (Kawasaki Racing Team) et Chaz Davies (Ducati Superbike Team).
    Sykes comptait déjà deux secondes d’avance à la mi-course, suite à laquelle Guintoli est parvenu à remonter en deuxième position. Le Français n’a pas pu revenir sur le Britannique mais s’est aisément assuré la seconde place devant Baz, Melandri et Rea tandis que Davies était tombé dans le douzième tour suite à contact avec Leon Haslam (Pata Honda World Superbike Team). Le Gallois avait pu repartir mais a plus tard été contraint à rentrer aux stands tandis que Haslam a terminé en onzième position après avoir redémarré à la seizième place.
    Les quelques gouttes de pluie à l’origine du drapeau blanc dans le onzième tour n’ont au final pas eu de conséquence sur la course. Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki) a fini par prendre le dessus sur Davide Giugliano (Ducati Superbike Team) et Eugene Laverty (Voltcom Crescent Suzuki) pour prendre la sixième place.
    Neuvième, David Salom (Kawasaki Racing Team) a battu Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) sur le fil, de 0.014s, alors que le Français avait mené la bataille pour la victoire en catégorie EVO durant toute la course. Jérémy Guarnoni (MRS Kawasaki) a pris les points de la douzième place devant Niccolò Canepa (Althea Racing). Fabien Foret (Mahi Racing Team India) a quant à lui été contraint à l’abandon, tout comme Toni Elías (Red Devils Roma Aprilia), tombé en début de course.
    Sylvain Guintoli, Aprilia Racing Team, Portimao FP1

    Spots of rain can’t stop the reigning champion from winning again.
     

    An enthralling 20 lap race 1 saw Tom Sykes emerge victorious at a cloudy and overcast Portimao.

    At the start it was Pata Honda’s Jonathan Rea that took the holeshot, leading for the opening three laps before Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) and Marco Melandri (Aprilia Racing Team) overtook him into turn one at the start of lap four.

    By half distance the constant swapping of positions had allowed reigning champion Sykes to stretch his lead to 3 seconds, before seconds later the white flag was waved to indicate that rain was beginning to fall.

    Behind the leader five riders that included Loris Baz (Kawasaki Racing Team), Chaz Davies (Ducati Superbike Team), and Sylvain Guintoli, Leon Haslam on the second of the Pata Honda’s slowly began to close the gap, giving the fans a six rider group battling for the podium places.

    Leon Haslam took out Chaz Davies after losing the front end of his Pata Honda, both riders able to remount with Davies later retiring. Haslam eventually finished 11th.

    At the front Sylvain Guintoli had elevated himself to 2nd and began to quickly reduce the gap to Sykes before he responded to retain a lead of 2 seconds until the flag.

    Guintoli made his return to the podium in 2nd ahead of compatriot Baz with Marco Melandri 4th.

    Jonathan Rea faded to a lonely 5th ahead of Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki) who passed Ducati’s Davide Giugliano and his team mate Eugene Laverty on the final lap to finish 6th.

    Sylvain Barrier (BMW Motorrad Italia) and David Salom (Kawasaki Racing Team) were never more than 0.1s apart for the entire race with Salom eventually coming out on top by 0.014s on the line to claim the EVO honours.

    Toni Elias (Red Devils Roma Aprilia) crashed out after improving from his lowly grid position whilst Fabien Foret (Mahi Racing Team India Kawasaki), Geoff May (Team Hero EBR), both Grillini Kawasaki riders Bryan Staring and Sheridan Morais, Peter Sebestyen (Team Toth BMW) and Chaz Davies all retired.

    HELLE’S XS250 “CRÈME DIAMOND”


    Helle XS 1
    We need more women building motorcycles. As we lust over the continuous stream of gorgeous custom bikes that grace these pages there is no denying one major common denominator, they are pretty much all built by men. As I showed my wife around the BSMC 3 show I was fascinated by the features she spotted, pulled apart, appreciated or hated on the bikes, stuff I had not even considered. It would be awesome to see more bikes built by a female creative eye.
    Hopefully the work of Helle from Copenhagen might just encourage one or two more women into their sheds and to start getting some grease under their fingernails.
    Helle XS 2
    This is not the first creation to emerge from Helle’s shed and appear on these pages, in 2013 she showed her Suzuki GN 250, which sold earlier this year through the Bike Shed classified section. Next on her build list had been a Kawasaki Kz400 but when she came across this little Yamaha Xs250 in great condition the opportunity was too good to pass up. Back in her shed Helle found plenty of things about the Yamaha that did not meet her approval, “too thin tires, boring black handlebars, big old-fashioned instruments, way too much chrome; big chrome fenders, chrome chainguard and shiny rims. So I got rid of all the things I did not like.”
    Helle XS 3
    One thing Helle did find to her liking was the engine, “I like when a bike shines, but the motor was glossy enough in itself. Very clean and shiny, like a diamond.” With this in mind the theme for the build was born, Diamonds. After all, as Helle points out, “Diamonds are a girls best friend”.
    Helle XS 4
    A pair of fat diamond Coker tyres on black painted rims kickstarted the theme and instantly changed the feel of the bike, “it got this Beefy look that I like so much.” The pattern of the tread recurs in the choice of the plush brown grips. Next up Helle’s attention inevitably turned to the seat.
    Helle XS 5
    “Of course the theme should also be reflected there. I ripped my old couch for leather and made this nice natural brown seat with diamond pattern in beige stitches”.  That is dedication to a cause! Imagine what your significant other might say if you tore up the sofa for a motorcycle seat? I guess if the result looked this good you may just get away with it.
    Helle XS 6
    Helle encountered her first problem with the battery, she had initially fitted a tiny lithium unit hidden under the seat but it would not hold charge even over a short ride so she swapped it out for a larger version. The sewing machine came back out and with a few remnants of the old couch she fashioned a leather battery box and strap to suspend it in the space under the seat. “I found out I’m pretty good at sewing in leather, so I have now invested in an old industrial Pfaff sewing machine so I can make my own seats in the future.”
    Helle XS 7
    As the bike came together Helle stood back and admired her work, “I thought it was crème for my eyes. The bike was so nice and clean you could lick it. So of course the colour of the tank should be like vanilla ice crème,” The name of her steed was chosen, the Crème Diamond. The yellow tint headlight adds a little extra sparkle to the palette.
    Helle XS 9
    We don’t go for gratuitous pictures of beautiful women gracing motorbikes here at the Bike Shed, we prefer to see images of bike and triumphant builder together. Just like these.
    Helle XS 8
    Helle and her boyfriend Jesper apparently have a collection of motorcycles building up in their shed awaiting creative attention, we look forward to seeing the results of their next build. In the meantime might we suggest getting this lady a diamond in a different setting Jesper?
    Helle XS 10
    via THE BIKE SHED

    HONDA GL1000 BY ER MOTORCYCLES


    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    When I hear that a shop has torn into a Honda Gold Wing, my curiosity is immediately piqued. As clichéd as it is, “less is more” is a maxim for many builders—and Honda’s legendary tourer is the exact opposite.
    Thankfully the bike in question is a 1975 GL1000—the first production model ‘Wing. That means less bodywork and four cylinders, unlike the six sported by the starships of the late 80s and 90s.
    If anyone can put a unique spin on a GL1000, it’s Slovenia’s ER Motorcycles. Blaž Šuštaršič and his team are rapidly earning a reputation for building tasteful customs with an air of brooding intrigue.
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    According to Blaž, this GL1000 belongs to an Italian gentleman. “Italians are true hedonists, and our client on this project is no exception. After our first meeting it was clear what la dolce vita is all about and we wanted to translate it into our rebuild.”
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    The client was planning to do some travelling with his GL1000, starting with a trip from Verona to Nordkapp, Norway. So reliability and practicality were to be top priorities—without neglecting aesthetics. “In terms of design we wanted to create a robust yet comfortable travel bike, but keep its original vintage feel.”
    The GL1000’s engine received a refresh, with a new clutch and belts, but ER opted to retain the stock carbs and air box. They fabricated a new exhaust system though, and capped it with twin SuperTrapp mufflers. The wiring is all-new, based on a Motogadgetm-Unit linked up to Motogadget m-Switches and a Motoscope Classic speedo.
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    Leaving the frame mostly unaltered, ER then turned their attention to improving luggage capacity. Front, rear and side carrier racks were hand-made, as well as a headlight bracket and a neat radiator guard.
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    Hagon shocks were installed at the rear, and the 16” wheels are now kitted out with Avon MKII tyres. The engine is protected by custom-made crash bars, which double-up as spotlight mounts. ER has also fitted Renthal handlebars with trimmed Biltwell Thruster grips, a 7” headlight, and a Posh tail light.
    The client’s need for packing space also led the team to manufacture a set of bespoke travel bags. “I love how those bags turned out, they really complete the overall look of the bike. They required long working hours to get the looks we wanted—and meet all functional needs—but it was worth it.’’
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    Tying everything together is a sublime matte blue, black and white paint job on the stock tank, matched to a well-padded, one-off leather seat. Tiny details abound: such as heat shields on the mufflers to protect the luggage, and a small plaque on the left engine cover with Nordkapp’s latitude. Everything was done in-house, and the entire build was completed in just two months.
    The team dubbed the GL1000 “Nordiq”—a combination of its intended destination and the color on the fuel tank. “We really enjoyed working on this one, it was one of the most rewarding projects. We hope the bike will offer a unique travel experience—un viaggio perfetto if you wish.”
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    With equal portions of practicality and looks I’m sure it will. But what I really want to know is if they’re planning to produce any more of those bags.
    Images by Jernej Konjajev. Follow ER Motorcycles’ news via their website and Facebook page.
    This stunning Honda GL1000 Gold Wing is a 1975 model customized by Slovenia's ER Motorcycles.
    via BIKEexif

    BLANCPAIN ENDURANCE : Zandvoort, Course Qualif : Bleekemolen/Proczyk (Lamborghini/GRT) de bout en bout


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    Il aura fallu attendre le tout dernier des 30 tours de course à Zandvoort pour connaître les vainqueurs de la course qualificative du meeting Blancpain Sprint Series. Même si Jeroen Bleekemolen et Hari Proczyk, au volant de l’une des deux Lamborghini/GRT, ont fait la course en tête de bout en bout après être partis de la pole, la Mercedes SLS AMG GT3/HTP Motorsport de Max Götz a bien donné le change dans les ultimes boucles. Max Buhk avait donné le ton en s’élançant dans la #84. L’équipe technique HTP Motorsport a réalisé le ravitaillement parfait pour talonner la Lamborghini de tête dès son retour en piste.
    Rien ne bougera jusqu’au damier, Buhk/Götz concédant 408 millièmes sur Bleekemolen/Proczyk. Malgré un ravitaillement raté, l’Audi R8 LMS ultra/Belgian Audi Club Team WRT de Ramos/Vanthoor revient de loin pour terminer au 3ème rang avec une belle prestation du tandem. On trouve même deux Audi du Belgian Audi Club Team WRT dans le quinté de tête avec Rast/Ide 4èmes, devant Jäger/Baumann sur la BMW Z4 GT3/BMW Sports Trophy Team Schubert.
    La course a été interrompue à deux reprises, une première fois pour sortir du bac l’Audi/Phoenix de Markus Winkelhock, une deuxième pour dégager la Ferrari/Villorba Corse de Salaquarda et la Lamborghini/Reiter de Rosina qui s’étaient accrochées. La pluie est venue troubler la course après seulement 20 minutes. On a joué la perfection chez Grasser Racing Team pour rentrer au moment idéal, soit dès la 1ère seconde de l’ouverture de la fenêtre.
    Course compliqué pour l’Audi R8 LMS ultra/G-Drive Racing de Rusinov/Ortelli qui est partie de la voie des stands pour rallier l’arrivée au 9ème rang. Les deux BMW Z4 GT3/BMW Sports Trophy Team Brasil ont abandonné, toutes deux suite à un contact. Malgré une belle entame, la Mercedes SLS AMG GT3/HTP Motorsport de Dusseldorp/Afanasiev a elle aussi abdiqué.
    Le classement est ici