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    mercredi 20 août 2014

    MotoGP ; Rossi : « Il faut toujours penser à l’avenir » / Rossi: ‘You must always think about the future’


    S’il n’a pas de mal à reconnaître qu’il commence à prendre de l’âge, Valentino Rossi affirme se sentir toujours aussi capable de lutter aux avant-postes de la catégorie MotoGP™, ce qui l’a conduit à prolonger chez Movistar Yamaha MotoGP pour 2015 et 2016.

    Valentino Rossi, Movistar Yamaha MotoGP, CZE Q2
    En prolongeant chez Yamaha pour deux saisons de plus, Valentino Rossi s’est engagé pour une 20e et une 21e saisons dans le Championnat du Monde.
    « C’était bien sûr différent il y a dix ans, quand j’avais 25 ans, » admet le nonuple Champion du Monde dans le dernier épisode d’After the Flag. « Mais je n’ai pas l’impression d’avoir changé au fil des ans. Je pense que si vous êtes bien dans votre corps et que vous vous entraînez dur, mais surtout que vous gardez la bonne motivation, vous pouvez rester au sommet de notre sport pendant des années. Il y a aussi des avantages qui viennent avec l’âge : plus d’expérience, savoir garder son calme dans une course. On sait toujours que tout peut changer durant une course. »
    « J’étais un peu frustré à la fin de l’année dernière parce que je n’avais pu suffisamment améliorer ma cadence pour me battre pour le podium à chaque course. J’ai donc décidé de changer quelque chose. C’était un sacré pari mais je suis content de l’avoir fait parce que je me fais davantage plaisir cette année. J’ai pu être plus fort, plus compétitif et surtout plus rapide en course. J’ai encore beaucoup de travail à faire parce que le niveau est très élevé. Il y a Márquez mais Lorenzo et Pedrosa sont aussi très rapides. »
    « J’aime beaucoup ce métier et cette vie. Je veux faire partie de ce jeu. Il ne faut pas trop penser au passé. J’ai beaucoup de chance parce que j’ai eu une belle carrière, avec beaucoup de réussites, mais si vous voulez faire partie du jeu, il faut toujours penser à l’avenir. Je voulais continuer, j’ai signé un autre contrat de deux ans et je vais essayer d'être à plus de 100% pour cette partie de ma carrière. »
    Retrouvez l’interview de Rossi en intégralité dans l’Episode 9 d’After the Flag.
    Valentino Rossi may acknowledge that he is no longer as young as he used to be, but is sure that he is still capable of fighting at the front of the MotoGP™ field and for this reason re-signed with Movistar Yamaha MotoGP for the 2015 and 2016 seasons.
    A nine-time World Champion since 2009, Rossi’s new contract with Yamaha will take him into his 20th and 21st World Championship seasons over the next two years.
    "For sure, when I was 25 ten years ago it was different," Rossi admits in the latest After the Flag. "But over the last years I haven’t felt that much different. I think, if you are okay with the body and train hard and especially if you have the right motivation, you can stay at the top in our sport for some years. It is also true that you have some advantages; more experience and knowing the way to stay quiet in a race. You always know that everything can change over the course of a race.
    "At the end of last year I was a bit frustrated as I wasn’t able to improve my pace enough in order to fight for the podium in every race. So I decided to change something. It was a big bet, but I’m happy because I am enjoying this year more; I have been able to be stronger and more competitive and especially faster on race day. I have a lot of work to do because the level is very high: especially Marquez, but Lorenzo and Pedrosa are also very fast.
    "I enjoy this work and this life a lot. I want to be part of the game. You must not think too much about the past. I am very lucky, having had a great career with a lot of achievement, but if you want to be part of the game you have to think about the future. I wanted to continue and signed another two years of contract, so I want to try and do this part of my career at more than 100%."
    Rossi’s interview can be viewed in full in Episode 9 of After the Flag.

    Rallye Deutschland : Trèves et ses courses….de chars / Trier’s original street stage…


    Trèves accueille la manche allemande du WRC depuis 2002, mais la ville avait déjà organisé des courses bien avant. Les courses de chars étaient une attraction majeure à l’époque où Colonia Augusta Treverorum était une ville importante de l’Empire romain. Son « circus » empruntait l’actuelle spéciale en ville !
    Les courses de chars étaient très populaires dans l’Empire romain. Héritées de la culture grecque  et byzantine, elles attiraient de nombreux spectateurs. Par exemple, le stade « Circus Maximus » de Rome avait une capacité de 150 000 spectateurs. De nombreux promoteurs de Formule Un aimeraient bien en attirer autant aujourd’hui !
    Le record de 78 victoires en WRC de Sébastien Loeb paraît bien maigre face aux 2048 victoires de Flavius Scorpus (68-95 av. J.-C.) obtenues avant son tragique accident en course à l’âge de 27 ans. Gaius Appuleius Diocles a quant à lui pris sa retraite sportive à 42 ans après 1462 victoires. Ses gains auraient été estimés à 15 milliards de Dollars, ce qui en ferait le sportif le mieux payé de l’histoire !
    On n’est pas vraiment certain que Diocles ait couru à Trèves, mais ce n’est pas impossible. Important bastion de l’Empire Romain et capitale de la province de Belgica, Trèves s’était doté d’une piste de chars vers l’an 150 av. J.-C., un des premiers monuments de la ville. Hélas, il n’en reste rien de nos jours, mais le circuit se trouvait à l’extérieur des murs d’enceinte de la ville, près de Palace Gardens et de la voie ferrée. L’épingle à l’extrémité nord coïncide avec l’emplacement actuel de l’église Saint Agricius.
    Le stade « Circus Colonia Augusta Treverorum » mesurait 450 mètres de long (la piste devait faire environ un kilomètre) et avait une capacité de 50 000 spectateurs repartis en différentes sections selon s’ils encourageaient les factions rouges, blanches, vertes ou bleues (plus tard pourpres et or). Les conducteurs pouvaient passer d’une couleur à l’autre et leurs gains à l’issue du meeting pouvaient être énormes.
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    Comme de nos jours, le merchandising tournait à plein et on pouvait acheter des souvenirs en mosaïques représentants différents auriges ou chevaux. Une de ces œuvres d’art se trouve aujourd’hui au Landesmuseum de Trèves (près de l’ancienne piste). Elle représente l’aurige Polydus et son cheval de tête « Compressore » dans son dernier tour victorieux, les lauriers à la main. Cette mosaïque était exposée au sol à l’entrée des thermes impériaux de Trèves.
    Trier has hosted Germany’s round of the World Rally Championship since 2002, but horsepower and competing on wheels are not new here. Chariot racing was a major attraction in the days when Colonia Augusta Treverorum was an important Roman city. Its ‘circus’ was Trier’s original street stage!
    Chariot racing – which featured two-wheeled chariots drawn by four horses competing round an ‘oval’ track – was an immensely popular sport across the Roman Empire. Inherited from Greek and Etruscan culture, it drew unimaginably big crowds. For example, the Circus Maximus ‘circuit’ in Rome is said to have had a capacity of 150,000 spectators. There are many F1 grand prix promoters today who dream of attracting audiences like that!
    Sébastien Loeb’s record of 78 world championship wins fades into insignificance compared with the career of Scorpus (AD68-95) who notched up 2,048 victories before he was tragically killed in a race at the age of 27. The following century’s Gaius Appuleius Diocles retired at the age of 42 after winning 1,462 races. It has been calculated that his winnings amounted to today’s equivalent of 15 billion (yes, billion!) US dollars, making him the highest-paid sportsman in history!
    We are unable to ascertain whether Diocles ever competed in the home of Rallye Deutschland. Technically, it was possible. As an important bastion of the Roman Empire (capital of the province of Belgica), it had a chariot racing track built in around AD150, which makes it one of Trier’s earliest monuments. Sadly, nothing remains of the stadium today, but its location was just outside the city walls, to the east of today’s Palace Gardens and railway. The hairpin bend at its northeastern extremity coincided with the position of the present-day Saint Agricius Church.
    The venue was by no means as grand as Circus Maximus. Even so, the Circus Colonia Augusta Treverorum stadium measured 450 metres in length (the circuit would have been around one kilometre) and apparently held 50,000 spectators divided into different sections depending on whether they supported the red, white, green or blue ‘factions’ (plus purple and gold, later). Drivers would represent one of these teams but could be transferred from one to another, and the amounts of money involved were enormous.

    Much like now, there was a busy trade in merchandising and it was even possible to order commemorative mosaics representing particular drivers and horses – the antique equivalent of souvenir posters! One such work of art takes pride of place in Trier’s Landesmuseum (not far from the site of the former track). It depicts driver Polydus and his lead horse, interestingly-named ‘Compressor’. The popular driver, who raced for the Reds, is depicted performing a victory lap waving his laurels. This picture was the centrepiece of a floor in front of the city’s Imperial Baths.


    DAS AUTO: THE GERMANS, THEIR CARS AND US


    Das Auto The Germans Their Cars and Us Das Auto: The Germans, Their Cars and Us
    Das Auto: The Germans, Their Cars and Us is a fantastic and brilliantly scripted documentary by the BBC – it takes a long, honest look at the German automobile industry and the conclusions drawn are hard to deny.
    As a person with double-barrelled British heritage it’s sometimes difficult to admit just how much better the Germans have managed their four-wheeled efforts – text books are now written on it and entire semesters of MBA syllabuses are dedicated to just how the Germans took up the shards of their economy in the post-WWII era and built what is now the world’s most powerful automobile industry.
    The documentary’s running time is a just a smidge under an hour, it’s a fast-paced and engaging look at the rise of the modern day German behemoth – and it’s well worth a watch.

    Glemseck 101 – The No.1 Cafe Racer Event in Europe


    8 Heures d’Oschersleben : une manche décisive pour le titre ? / potentially decisive for the title


    Troisième et avant-dernière épreuve du Championnat du monde d’Endurance (EWC), les 8 Heures d’Oschersleben se disputeront samedi 23 août 2014. Seulement sept points séparent le GMT 94 (Michelin) leader du général du SRC Kawasaki, deuxième. Une victoire en Allemagne pourrait donner un avantage primordial à l’une des deux équipes avant d’aborder les 24 Heures Moto au mois de septembre.
    Une neuvième place lors des dernières 8 Heures de Suzuka a permis au GMT 94 de prendre les commandes du classement provisoire. La Yamaha-Michelin n°94 confiée à David Checa, Kenny Foray et Mathieu Gines compte sept points d’avance sur le vainqueur du Bol d’Or, SRC Kawasaki.
    Participant uniquement aux deux manches françaises, le team SRC Kawasaki a décidé de s’aligner au départ des 8 Heures d’Oschersleben avant de devenir équipe permanente pour les trois prochaines saisons. La Kawasaki n°11 sera emmenée par Grégory Leblanc, Matthieu Lagrive et Fabien Foret.
    L’objectif est clairement affiché du côté du GMT 94 comme le souligne Christophe Guyot, team-manager. « Nous allons tout faire pour devancer le SRC Kawasaki. On souhaiterait arriver au Mans avec une avance suffisante pour viser la victoire au Mans ». Mais pour atteindre son but, le GMT 94 devra également affronter d’autres équipes capables de rivaliser pour la victoire.
    Vainqueur en 2012 et 2013, le SERT, qui retrouvera Vincent Philippe aux côtés d’Erwan Nigon et Anthony Delhalle, pointe à la dixième place au classement général avec 23 points. Les Champions du monde en titre comptent 39 points de retard sur le leader. La Suzuki n°1 devra s’imposer si elle souhaite conserver ses chances d’être titrée une 14ème fois au Mans dans un mois.
    Performante mais en manque de réussite depuis le début de la saison, Honda Racing (Da Costa, Freddy Foray et Gimbert), 13ème avec 19 points, cumule un abandon au Bol d’Or et une 33èmeplace à Suzuka suite à des problèmes électroniques. La Honda n°111 tentera de concrétiser par un premier podium.
    L’équipe Bis du YART, quatrième à Suzuka, sera également au départ des 8 Heures d’Oschersleben en alignant deux pilotes de MotoGP, Broc Parkes et Michael Laverty. L’an dernier, Parkes avait signé le meilleur tour en qualifications et en course.
    D’autres équipes sont également à surveiller, Team Bolliger Team Switzerland (Kawasaki), troisième au classement provisoire, le Team Motors Events April Moto (Suzuki), nouveau venu en Formula EWC qui pointe déjà dans le Top 5 mondial ou encore National Motos (Honda) et le Team R2CL (Suzuki).
    Les 8 Heures d’Oschersleben marquent le retour de la catégorie Superstock. Le Junior Team LMS Suzuki est en tête de la Coupe du monde devant Yamaha Viltaïs Experiences (Michelin) et l’équipe allemande Penz13.com, vainqueur de la catégorie en 2013.
    Les essais libres débuteront jeudi 21 août à partir de 11h45, à suivre en live surwww.motoracinglive.com

    The third and penultimate round of the 2014 FIM Endurance World Championship (EWC) is the 8 Hours of Oschersleben (Saturday, August 23). GMT 94 (Michelin), the provisional leader, is only seven points clear of second-placed SRC Kawasaki. Victory for either team in Germany would result in a handy advantage ahead of the year’s final clash at Le Mans in September.
    Ninth place at the recent 8 Hours of Suzuka promoted GMT 94 to the top of the provisional standings and the N°94 Yamaha-Michelin (David Checa, Kenny Foray and Mathieu Gines) is currently seven points clear of the Bol d’Or winner SRC Kawasaki.

    Although it initially planned to compete in the two French rounds only (Bol d’Or, Le Mans), SRC Kawasaki has decided to make the trip to Oschersleben before becoming a permanent team for the next three seasons. Its N°11 Kawasaki will be in the hands of Grégory Leblanc, Matthieu Lagrive and Fabien Foret.

    GMT 94’s objective is to defend its position at the top of the table, as team boss Christophe Guyot explains: “We will do all we can to finish ahead of SRC Kawasaki. We want to have a sufficient lead going in to the 24 Heures Moto to be able to focus on winning at Le Mans.” To achieve that goal, however, GMT 94 will need to beat several other potential top finishers in Germany.

    SERT, which won this race in 2012 and 2013, will be represented by Vincent Philippe, Erwan Nigon and Anthony Delhalle. It is currently 10th in the championship with a score of 23 points, 39 points adrift of GMT 94. The defending champion’s N°1 Suzuki will consequently need to win if it wants to keep its chances of a 14th world crown alive.
    Meanwhile, Honda Racing (Da Costa/Freddy Foray/Gimbert) has been poorly rewarded for its potential so far this season. With 19 points to its name, it is 13th overall after failing to finish the Bol d’Or and having to settle for 33rd spot at Suzuka where it suffered from electronics-related gremlins. The N°111 Honda will be targeting its first podium finish at Oschersleben.
    YART’s second bike, which came fourth in Japan, will also be in Germany, piloted by MotoGP riders Broc Parkes and Michael Laverty. Last year, Parkes posted the fastest laps in qualifying and the race.
    The other leading teams of note will be Team Bolliger Team Switzerland (Kawasaki, third in the world championship), EWC newcomer Team Motors Events April Moto (Suzuki, provisionally fifth), National Motos (Honda) and Team R2CL (Suzuki).
    The 8 Hours of Oschersleben will also see Superstock action resume. Junior Team LMS Suzuki provisionally tops of the World Cup standings, ahead of Yamaha Viltaïs Experiences (Michelin) and the class’s 2013 winner Penz13.com from Germany.
    Free practice begins on Thursday, August 21, at 11:45am and you will be able to follow the action live at www.motoracinglive.com.

    LEFT HAND CYCLES AGENT ORANGE


    LHC Agent Orange 1
    It’s been a few weeks since we’ve had a crazy European in The Shed, and now we have two. Welcome back Lex and Richard of Left Hand Cycles, who have produced some pretty interesting bikes, we’ve featured a few here. Renowned Dutch DJ Lars tracked the brothers down and requested they build him a bike. The brief; It must be a four stroke and the tank has to be bright orange, proper Haz-Chem orange.
    LHC Agent Orange 2
    Some searching later unearthed a decent Suzuki GS550 that was ripe for customising. The thought of this pair loose with an angle grinder is making me slightly uneasy, luckily the Suzuki’s subframe bore the brunt of their enthusiasm before being looped back together and sent off for black powder coat.
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    The loudest orange paint available was sourced for the tank, lets hope Lars has a Biltwell Gringo to match. The edging strip on the tank seams is a neat touch, covering up mass production techniques whilst introducing a subtle line. In fact it does look like the edge of a Gringo.
    Clipons and vintage grips look just right on bikes of this period, and this example is no different.
    LHC Agent Orange 4
    The exhausts were made in house and painted matt black and according to Richard & Lex “Sounds like a haunting Bison, mean and full of anger!”
    The minimal wiring loom was remade just in time for Lars to arrive for an inspection and announce he wanted indicators and a horn. Some soldering and swearing later (the guys have never added such adornments to their builds) later and his wish was granted, at least they match the paint.
    LHC Agent Orange 5
    Standard wheels are clad in old faithful friends, the Dunlop K70. A neat and flat Brat seat looks like its just long enough for Lars to offer a lift to a groupie post-gig, and as he’s Dutch (not THE Dutch) perhaps he could do shuttle runs to avoid anyone feeling left out. There’s even a small saddle bag for disco-biscuits and a couple of Redbulls.
    LHC Agent Orange 6
    So, there you have it, short and sweet; Left Hand Cycles Agent Orange, luckily less offensive than its namesake. Keep up with Lex & Richard on the Bike Shed or head over to their blog or Facebook page.
    the bike shed

    GARB: HOMEMADE

    Garb: Homemade


    This edition of Garb is presented by our friends at Flint and Tinder.

    noir et blanc