ACE CAFE RADIO

    dimanche 16 novembre 2014

    BELSTAFF "ROAD TRIP"


    WTCC : López scores a record victory - Huff is the King of Macau!

    Course 1 – 10e victoire et record pour López
    José María López ajoute Macao à son riche palmarès 2014 à l’issue d’une première course dominatrice sur le circuit de Guia.
    Au départ, le pilote argentin tire le meilleur parti de sa pole position et garde le contrôle de l’épreuve, sans pour autant que son avance en tête ne lui permette de gérer puisqu’il coupe la ligne avec une avance de seulement 2’’7 sur son premier poursuivant. En remportant ce 10esuccès, le pilote Citroën bat le record de victoires dans la même saison (Muller en avait décroché 9 en 2012). Il devient par ailleur, comme Augusto Farfus et Norbert Michelisz, le troisième pilote à s’imposer à Macao dès sa première participation à l’épreuve.
    Derrière López, tir groupé des Honda avec dans l’ordre Michelisz, Tarquini et Monteiro qui soulignent les excellentes performances des voitures japonaises. Ils sont talonnés par Muller et Loeb, troisième en début de course mais dont la Citroën ne s’est pas révélée aussi dominatrice en course.
    Franz Engstler, enfin, s’impose en TC2T.
    Moments clés
    Départ – Superbe envol de López et Michelisz, tandis que Tarquini et Monteiro passent Muller
    Tour 1 – Grosse frayeur pour Michelisz sur l’un des freinages, mais le Hongrois garde le contrôle de sa Civic et conserve sa 2e place, permettant toutefois à López de creuser légèrement l’écart. Loeb est 3e, devant Tarquini, Monteiro, Muller, Coronel, Huff, Valente et Ma. Chilton n’est que 16e en raison d’un mauvais départ
    Tour 2 – Ma passe Valente pour le gain de la 9e et s’attaque à Huff.
    Tour 3 – Loeb tente de passer Michelisz à Lisboa mais il est forcé de sortir large, se faisant ainsi déborder par Tarquini, Monteiro et Muller. Ma est 8e après s’être défait de Huff.
    Tour 5 – Revers de fortune pour les pilotes asiatiques du Campos Racing : Kwong percute le rail à San Francisco et Lok l’imite à l’épingle de Melco.
    Tour 6 – Valente s’arrête aux stands tandis que Bennani passe Huff à son tour
    Tour 7 – Muller et Loeb augmentent la pression sur les Honda, mais les positions n’évoluent pas
    Tour 8 – López mène avec 4’’5 sur le trio de pilotes Honda. Mauvaise opération, en revanche, pour Bennani qui, surpris par une manœuvre de Kwong, percute la Seat, tape le mur et abandonne.
    Tour 10 – Monteiro tente de dépasser Tarquini (perturbé par un capot en mouvement) à Lisboa, sans succès. López s’impose pour sa part devant les trois Honda et les Citroën de ses équipiers Muller et Loeb tandis que Engstler domine le TC2T.
    Course 2 – Huff roi de Macao !
    Rob Huff l’a fait… encore ! Le Britannique s’impose dans la Course, remportant son 7e succès (en 20 départs) à Macao.
    Le pilote LADA devient ainsi définitivement le Roi du circuit de Guia. Egalement la deuxième victoire pour le constructeur russe cette saison, qui se conclut sur une excellente note. Yvan Muller a tout tenté pour passer Huff, mais ce fut impossible pour le Français de trouver l’ouverture. Auteur d’un mauvais envol depuis la pole position, Hugo Valente se rattrape en s’invitant sur la troisième marche du podium, son troisième de l’année.
    La physionomie de l’épreuve changea totalement à deux tours de l’arrivée, à l’issue d’une neutralisation derrière le Safety Car, lorsque la Honda Tiago Monteiro rencontra un problème de direction qui l’a contraint à l’abandon. Le Portugais fut jusqu’alors le héros du début de course et semblait incontestablement s’envoler vers la victoire.

    Les honneurs du clan nippon reviennent ainsi à Norbert Michelisz, 4edevant López et Loeb, tandis que Franz Engstler, pour sa dernière course en WTCC, remporte la catégorie TC2T.
    Moments clés
    Grille – Deux pilotes ne peuvent prendre le départ : Bennani, dont la Honda n’a pu être réparé à temps, et Tarquini, victime d’une intoxication alimentaire depuis le matin. Mak Ka Lok, pour sa part, s’élance depuis la pit-lane.
    Départ –
     Mauvais envol des deux Chevrolet de Valente et Chilton, placés en première ligne. Monteiro parvient à se faufiler entre eux et prend la tête. Bon départ également pour Muller.
    Tour 1 –
     Valente tente de passer Monteiro à Lisboa mais se loupe et se voit déborder par Huff, Muller et Michelisz.
    Tour 2 –
     Monteiro mène devant Huff et Muller et tous trois mènent une lutte de toute beauté Michelisz est 4e et précède Valente, López, Chilton, Coronel, Ma et Loeb.
    Tour 3 –
     Huff résiste aux attaques de Muller au bout de la longue ligne droite.
    Tour 4 –
     Muller tente de nouveau à l’amorce de Lisboa mais Huff conserve la ligne intérieure. Belle bataille, également, entre Valente et López pour le gain de la 5e place, avant que le Français ne commette une erreur dans le dernier virage. L’épreuve est en revanche terminée pour Morbidelli lorsqu’il tape le rail dans FIsherman.
    Tour 5 –
     Loeb est 8e après s’être défait de Ma et Coronel. Meilleur tour en course pour Huff en 2.27.009.
    Tour 6 –
     Loeb dépasse Chilton et Ma se défait de Coronel à Lisboa, mais le Hollandais reprend son bien à San Francisco. C’en est terminé, par ailleurs, pour Kozlovsiy qui regagne les stands.
    Tour 7 –
     Petite erreur de Muller sur l’un des freinages dans les esses, alors que Ma provoque une neutralisation en percutant le mur dans « R » bend. La voiture de sécurité est déployée.
    Tour 10 –
     Muller commet une nouvelle faute au restart, ce qui donne de l’air à Monteiro et Huff, tandis que Valente déloge Michelisz de la 4eplace dans le virage de Lisboa.
    Tour 11 –
     Coup de théâtre au début du tour quand Monteiro ralentit en raison de soucis techniques. Il est immédiatement dépassé par Huff et Muller, en pleine bagarre. Tous deux se touchent à l’épingle de Melco, mais la LADA conserve l’avantage jusqu’au drapeau à damier. Valente complète le podium devant Michelisz, López, Loeb, Chilton, Coronel, Thompson et Engstler qui remporte le TC2T.
    Race 1 – López scores a record victory
    José María López has added the Macau diamond to his 2014 crown by winning authoritatively Race 1 at the Guia Circuit.
    The Argentine pulled away from pole at the start and kept control of the race, although is gap was never very consistent, ending with a 2.7-second margin. With this tenth seasonal success, the Citroën driver broke the record of most wins in the same season (Muller had scored 9 in 2012). He also became, after Augusto Farfus and Norbert Michelisz, the third WTCC driver victorious at Macau on his first appearance.
    Behind López, a compact Honda trio composed of Michelisz, Tarquini and Monteiro, who conducted an impressive race proving the excellent race pace of the Japanese cars. They were followed by Muller and Loeb, who ran third in the initial laps, with the Citroën cars being less dominating today.
    Franz Engstler won among the TC2T cars.
    Key moments Start – Excellent start of López and Michelisz, with Tarquini and Monteiro who pass Muller too
    Lap 1 – Scary moment for Michelisz in one of the braking points, but the Hungarian manages to stay on track and keep 2nd, while López in the lead pulls away. Loeb is 3rd ahead of Tarquini, Monteiro, Muller, Coronel, Huff, Valente and Ma. Chilton is only 16th after a poor start
    Lap 2 – Ma passes Valente for 9th and attacks Huff
    Lap 3 – Loeb attacks Michelisz at Lisboa but is forced to go wide, being passed by Tarquini, Monteiro and Muller. Ma is 8th after passing Huff
    Lap 5 – Bad luck for the Asian drivers of Campos Racing: Kwong hits the wall at san Francisco, and Lok does the same at Melco hairpin
    Lap 6 – Valente stops in the pits, while Bennani passes Huff for 9thLap 7 – Muller and Loeb increase the pressure on the Honda cars, but situation doesn’t change
    Lap 8 – López leads by 4.5 seconds on the Honda trio. Drama for Bennani, as the Moroccan is surprised by a move of Kwong, hits the SEAT, crashes into wall and retires
    Lap 10 – Monteiro tries to pass Tarquini (whose bonnet hood is swinging) at Lisboa, but with no success. López wins ahead of the three Honda cars and team-mates Muller and Loeb. Engstler takes success in TC2T
    Race 2 – Huff is the King of Macau!
    Rob Huff did it again! The Brit has managed to take an astonishing win in Race 2, signing his 7th win (in 20 starts) at Macau.
    This definitely made of him the King of the Guia Circuit. It was also the second victory of the year for him and LADA Sport, which ended the season on a great high. Yvan Muller tried everything to pass Huff, but it was impossible for the Frenchman to find a way through. Hugo Valente, after a poor start from the pole, recovered well to take third (his third podium of the year).
    The race’s physiognomy changed completely two laps from the end, when at the restart after a safety-car period, the leading Honda of Tiago Monteiro suffered from a power-steering problem and retired.
    The Portuguese had been the hero of the race until then, taking command at the start and looking as the very likely winner. Norbert Michelisz took fourth ahead of López and Loeb. Franz Engstler made the top 10, besides winning in TC2T, in his last WTCC race.
    Key moments
    Grid – Two drivers fail to take the start: Bennani, whose car cannot be repaired after his Race 1 incident, and Tarquini who is not feeling well (he was victim of food poisoning since the morning). Mak Ka Lok starts from the pitlane.
    Start – Bad start for the two Chevrolet cars of Valente and Chilton on the front row, with Monteiro sneaking between them and taking the lead; good start of Muller as well.
    Lap 1 – Valente tries to attack Monteiro at Lisboa, but goes wide and is passed by Huff, Muller and Michelisz.
    Lap 2 – Monteiro leads from Huff and Muller, with the three fighting furiously. Michelisz is 4th ahead of Valente, López, Chilton, Coronel, Ma and Loeb.
    Lap 3 – Huff manages to resist Muller’s attack at the end of the straight.
    Lap 4 – Again, a fruitless attack of Muller on Huff at Lisboa, but the Briton keeps the inside line. There is a nice fight also between Valente and López for fifth, with the French almost losing the car in last corner. The race is over for Morbidelli who hits the wall at Fisherman’s.
    Lap 5 – Loeb is in P8 after passing Ma and Coronel. Fastest lap for Huff in 2.27.009.
    Lap 6 – Loeb passes Chilton and Ma passes Coronel at Lisboa, but the Dutchman takes over again at S.Francisco. Kozlovsiy in the pits.
    Lap 7 – Little mistake by Muller in one of the brakings in the “esses”, while Ma is off against the wall at the “R” bend. The safety car is deployed.
    Lap 10 – Small mistake of Muller at the restart, which gives breathing space to Monteiro and Huff, while Valente takes fourth from Michelisz at the Lisboa corner.
    Lap 11 – There is drama at the beginning of the lap, as Monteiro slows down with some technical problem and he is passed by Huff and Muller in close fierce duel. There is contact at the Melco hairpin, but the LADA car manages to keep the advantage until the flag. Valente is on the podium, ahead of Michelisz, López, Loeb, Chilton, Coronel, Thompson and Engstler, who wins in TC2T.




    Yard Built SR400 ‘Stallion’ and ‘Bronco’ by KEDO

    The German parts company’s first independent collaborations with Yamaha have resulted in two SR400 Yard Built creations that showcase some similarities but deliver two very different animals. The first, the ‘Stallion’ is dominated by sharp lines and rounded edges, hinting at its vintage genes.

    The second, the ‘Bronco’ is a street tough machine designed for everyday urban use with a blended mix of vintage style and current technology topped off with some serious flair. 



    Video: the highlights from Wales Rally GB


    MotoGP ; Cervera accueille ses deux Champions, Marc et Álex Márquez / Fans celebrate with Marc and Alex Marquez in Cervera

    Alex & Marc Marquez Titles Celebration in Cervera, Spain

    Les Champions du Monde MotoGP™ et Moto3™ ont fêté leur incroyable saison 2014 avec des milliers de fans ce week-end à leur retour à Cervera.

    Alex & Marc Marquez Titles Celebration in Cervera, Spain

    Le Championnat du Monde MotoGP étant terminé, Marc et Álex Márquez sont rentrés chez eux à Cervera ce week-end et ont été accueillis en héros par des milliers de fans.
    Les rues de Cervera avaient déjà été le théâtre des festivités qui avaient suivi les premiers titres de Marc Márquez, en 125cc en 2010, en Moto2™ en 2012 et en MotoGP™ l’an dernier, si bien que l'évènement semble désormais être devenu une tradition. Pour la quatrième fois en cinq ans, cette petite ville espagnole fêtait le retour de son plus glorieux représentant mais aussi celui de son frère Álex, couronné en Moto3™ au début du mois. Les deux frères Márquez et leurs équipes respectives ont paradé dans les rues de Cervera et ont terminé leur parcours sur scène pour s’adresser à leurs fans.
    Marc Márquez :     
    « La journée a été magnifique. Cette année nous avons en plus eu du beau temps, il faisait un peu froid mais il n’a pas plu, contrairement à l’an dernier. C’était très émouvant de voir tous les gens de la ville, des visages connus et tous ceux qui sont venus ici pour fêter nos deux titres, celui de mon frère et le mien. Tout ça montre que nous avons fait quelque chose de très grand et nous motivera pour l’an prochain. »
    Álex Márquez :     
    « Ça a été une journée spéciale pour les gens de Cervera et pour tous ceux qui sont venus des alentours. Nous voulions que les fans sentent que c’est aussi leur titre parce que rien n’aurait été possible sans leur soutien. Nous avions eu une cérémonie ici l’an dernier et nous avions promis de revenir avec deux titres. Nous avons réussi. L’année a été longue et difficile, il a fallu travailler très dur. Maintenant l’heure est venue de prendre un peu de repos et de savourer nos victoires mais je suis quand même impatient de relever le prochain défi. »
    Alex & Marc Marquez Titles Celebration in Cervera, Spain
    MotoGP™ and Moto3™ World Championship-winning brothers celebrate their historic 2014 season in front of thousands of supporters in their hometown.
    With the MotoGP World Championship over, this Saturday it was time to celebrate the successes of the Repsol Honda riders. Marc and Alex Marquez were treated to a unique party in the streets of Cervera, where thousands of fans hailed the historic achievements of this season.

    For residents of the Spanish city, holding title celebrations is becoming a tradition after the honours taken in 2010 in the 125cc class, in 2012 in Moto2 and in MotoGP last year. For the fourth time in five years, the streets were filled and there was a party atmosphere. The difference this time was that the fans were not only out to cheer two-time MotoGP World Champion Marc Marquez, but also his younger brother Alex –newly crowned as Moto3 World Champion. Accompanied by their respective teams, the siblings led a massive parade through the streets of Cervera to reach a stage –where they were able to address all those present.

    It was an exciting end to a party at which the Repsol Honda riders expressed gratitude for the unwavering support of their fans, in addition to the work of their teams and everyone who got behind them in such a special season. Both Alex and Marc displayed their charisma and charm on stage, where they were cheered in an emotional ceremony that signed off an unforgettable 2014.

    Marc Marquez                 
    "Today was a very beautiful and special day. This year the weather has been good as well, and even though it was a little cold at least it didn't rain like last year. It was very emotional to see all the people from the town, familiar faces and everyone who has travelled here to celebrate our two titles –both my brother's and mine. All of this shows us that what we have achieved is very big and gives us a lot of motivation for next year."

    Alex Marquez                 
    "It has been a very special day with the people of Cervera and all who have come from outside the town. We want the fans to feel that this title is theirs too, because without their support it would not have been possible. Last year we held a celebration here, and we promised that we would come back with two titles. We succeeded. It has been a long and difficult year, in which we have had to work hard. Now it is time to rest a bit and enjoy mine and my brother's titles, but I can't wait to face the new challenges ahead."

    Press release courtesy of Repsol Media
    Alex & Marc Marquez Titles Celebration in Cervera, Spain

    WRC, Wales Rally GB : « Réservez pour Noël ! »


    L’an passé, les zones-spectateurs de Chirk Castle et de Kinmel Estate marquaient le retour du WRC dans les mythiques spéciales « Mickey Mouse » qui ont fait la renommée du RAC Rally. Face au succès rencontré, les organisateurs renouvellent l’expérience cette année.
    Noël et le Wales Rally GB n’arrivent qu’une fois par an. Mais heureusement, les deux événements sont assez proches, alors on peut joindre les deux. Au Royaume-Uni les soirées de Noël privées commencent début décembre.
    Prenez Chirk Castle, par exemple. Cette forteresse impressionnante, assise en haut d’une colline, tout près de la frontière Pays de Galles/Angleterre, propose un calendrier de festivités particulièrement animé, comme une semaine de dîners de Noël médiévaux ouverte au public du 13 au 21 décembre. « On attend plus de 1000 convives sur la semaine », annonce John qui travaille pour le monument. « C’est tout nouveau, c’est un projet ambitieux et excitant. »
    L’an passé à pareille époque, le projet du Chirk Castle était d’accueillir une spéciale du Wales Rally GB et la popularité de l’événement a surpris tout le monde, avec d’énormes embouteillages et un chaos tout britannique.
    Cela n’a pas empêché le propriétaire du château, le National Trust, d’accueillir à nouveau le Wales Rally GB demain (samedi) avec une spéciale de 2,06 km. Mais cette fois, l’équipe organisatrice s’est préparée à l’invasion de plus de 10 000 fans de rallye ! « L’an passé, on s’est fait surprendre », explique John. « On a beaucoup mieux travaillé cette année, en étroite collaboration avec la police, les autorités locales et les organisateurs du rallye pour créer des parkings, mieux gérer le public… »
    « On proposera aux fans des divertissements plus familiaux avec des parades, des expositions de Supercars et de voitures de rallye historiques ». Est-ce que Chirk Castle va détrôner le Festival of Speed de Goodwood ? Espérons que la météo soit aussi clémente que dans le Sussex en juin dernier…
    D’autre part, la dernière étape du Wales Rally GB comprend deux passages dans la spéciale de Kinmel Park (2,21 km), également visitée en 2013.
    Ce terrain privé, de 200 hectares, se trouve tout près de la côte, au nord du Pays de Galles. Le parc est réputé pour la pêche au saumon et à la truite de mer, mais il compte aussi un parcours de golf et propose différentes activités (tir, chasse, promenades à cheval…). Pour quelques heures dimanche, le charme bucolique de Kinmel Park laissera place au bruit assourdissant des moteurs…
    Et puis, Kinmel va retrouver sa tranquillité. Et qui sait, peut-être que certaines parties de chasse ou de pêche se termineront au dîner de Noël de Chirk Castle !

    WRC, Wales Rally GB : Ogier conclut en beauté / triumphant Ogier ends 2014 in style!


    Au volant de sa Volkswagen Polo R WRC/Michelin, Sébastien Ogier a remporté une victoire « facile » au Pays de Galles pour conclure la saison 2014 en beauté. La superbe bagarre pour la deuxième place a été remportée par Mikko Hirvonen (Ford) qui met un terme à sa carrière sur un 69e podium mondial. Nasser Al-Attiyah est Champion WRC-2 avec Ford et Michelin.
    Après avoir débuté l’année par un succès au Rallye Monte-Carlo, Sébastien Ogier a décroché sa 8e victoire 2014 aujourd’hui à Llandudno, au nord du Pays de Galles.
    Le double champion du monde a été aidé en cela par ses deux équipiers, Andreas Mikkelsen et Jari-Matti Latvala, auteurs de sorties de route. Le Finlandais pointait à seulement 6s6 d’Ogier avant de perdre plus de 3 minutes samedi matin. Dès lors, Seb n’avait plus qu’à contrôler pour récolter sa 16e victoire avec Volkswagen (sa 24e au total). La VW Polo R WRC, qui a débuté il y a 24 mois, a déjà remporté 24 victoires mondiales.
    « La victoire était l’objectif de cette dernière manche », a admis Ogier, vainqueur du Wales Rally GB pour la seconde année consécutive. « C’était la grosse attaque jusqu’à la faute de Jari-Matti. Ensuite, j’ai juste géré mon avance, mais ce n’est jamais facile dans ces conditions. »
    Avec Mikkelsen et Latvala hors du match pour la victoire, toute l’attention s’est portée sur la bagarre terrible pour la 2e place. Elle est finalement revenue à Mikko Hirvonen (+37s6) qui disputait son dernier rallye mondial comme pilote professionnel. Le Finlandais a signé le 69epodium de ses 13 ans de carrière au top-niveau de la discipline. « C’était une des plus belles batailles que j’ai livrées. Sympa pour terminer sa carrière », déclarait Hirvonen à l’arrivée.
    Son duel avec Kris Meeke (6e, Citroën) ce matin s’est terminé quand le Britannique est passé au fossé dans l’ES18, endommageant deux roues. Il a dû disputer la fin de rallye au ralenti. Les malheurs de Meeke ont profité à son équipier Mads Ostberg qui termine sur le podium (+1min03s6). Le Norvégien a effectué une course solide, soulignée par deux meilleurs temps. Ce résultat permet au team Citroën-Total Abu Dhabi WRT d’être vice-champion du monde Constructeurs 2014 avec deux points d’avance sur M-Sport WRT !
    Le vainqueur de l’ADAC Rallye Deutschland Thierry Neuville (+1min14s9) a conclu à la 4e place sur sa Hyundai i20 WRC et conservé l’avantage sur le Gallois Elfyn Evans (5e, Ford) jusqu’au bout.
    Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) n’a pas été inquiété en WRC-2. Il s’est imposé devant l’Italien Lorenzo Bertelli. Matthew Wilson a fêté son retour en WRC par une 3e place au volant de sa Ford Fiesta aux couleurs de Michelin Pilot Sport. La 6e place de Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta RRC/Michelin) permet au Qatari de coiffer la couronne mondiale WRC-2, 8 ans après son titre en Production.
    La catégorie Junior a été remportée par le Britannique Alastair Fisher (Citroën DS3 R3T)
    Sébastien Ogier steered his Michelin-equipped Volkswagen to an easy victory in Wales to conclude his second title-winning campaign on a high note. A thrilling battle for second saw Mikko Hirvonen (Ford) wrap up his career in the medals. Nasser Al-Attiyah (Ford) is the 2014 WRC-2 champion.
    After beginning the 2014 season with victory in Monte-Carlo, Sébastien Ogier took his total score for the year to eight wins when the WRC season ended today in Llandudno, North Wales.
    The two-time champion was aided when his chief rivals – team-mates Andreas Mikkelsen and Jari-Matti Latvala – left the road early on. The Finn had been challenging just 6.6s behind when he fell back on Day 2’s opening test but, from that point, Ogier was free to cruise to his 16th WRC win with Volkswagen. The latter has now won 22 world class events in the Polo R WRC which made its competitive debut less than 24 months ago!
    “Winning was my target for the last round,” admitted Ogier after winning Rally GB for the second time. “It was flat out when I was fighting with Jari-Matti. After that, I just had to control, but that’s never easy in conditions like this.”
    With Mikkelsen and Latvala out of contention, attention focused on what turned out to be a thrilling scrap for runner-up honours. Fittingly, they ended up in the hands of Mikko Hirvonen (+37.6s) who was contesting his last rally as a professional rally driver. It was the 69th podium of his 13-year career.
    The Finn’s intense last-morning fight with Kris Meeke (Citroën) ended when the Briton dropped a chunk of time on the penultimate test, the result of tyre damage sustained during a visit to a ditch on SS18.
    “It was one of the most enjoyable battles I have had. A great way to end my career,” beamed Hirvonen after the last stage.
    Meeke’s misfortune played into the hands of Citroën team-mate Mads Ostberg who was delighted to get a footing on the year’s final podium (+1m3.6s). His solid run, which included two fastest times on Sunday, was spoiled by a time penalty and a puncture on Saturday afternoon.
    Rallye Deutschland victor Thierry Neuville (+1m14.9s) salvaged fourth place for Hyundai after Meeke fell back to sixth (+2m3.0s), while Elfyn Evans’ continuing apprenticeship with M-Sport Ford bagged fifth on home soil (+1m24.3s).
    The result enabled Citroën Total Abu Dhabi WRT to clinch second place in the Manufacturers’ championship, just two points clear of M-Sport WRT.
    After going off on SS2, Mikkelsen re-joined on Saturday when he collected a run of fastest times, but he crashed out for good on the last day’s second stage. With nothing really to fight for, Latvala (8th overall behind Tanak, +2m47.5s) produced a sequence of stage victories on Sunday, including the damp Power Stage.
    Jari Ketomaa’s unchallenged domination of the WRC-2 fight lasted to the finish to beat fellow Ford Fiesta R5 driver Lorenzo Bertelli. Matthew Wilson celebrated his return to the world championship with the class’s bronze medal in his Michelin-liveried Fiesta RRC. A safe performance by 43-year old Nasser Al-Attiyah (6th, Fiesta RRC) was sufficient to make sure of the 2014 WRC-2 title, eight years after his Production-WRC crown.
    The Junior-WRC battle was won by Northern Irishman Alastair Fisher (Citroën DS3 R3T).


    WRC, Wales Rally GB : Ogier en mode « cruise control »


    Sébastien Ogier (VW/Michelin) a terminé les deux premières spéciales du jour, en route vers une huitième victoire cette saison. Mikko Hirvonen (Ford) défend sa deuxième place, mais Meeke (Citroën) est revenu à 2.1 secondes. Andreas Mikkelsen est de nouveau sorti de la route.
    De l’autre côté du lac (Llyn) Brenig, nous sommes au milieu d’une plantation de sapins de Noël. Ca sent la fin d’année et le terme de la 42e édition du Championnat du monde des Rallyes FIA… Avec deux Superspéciales et deux autres passages dans Brenig et Alwen, il n’y a plus que 25 km chronométrés à parcourir dans ce Wales Rally GB 2014.
    Les prévisions de BBC Weather étaient justes : le rallye s’est déroulé sous une météo clémente, mais les conditions de roulage sont restées très délicates dans les forêts galloises : « Très difficile, très glissant », confirmait Juho Hanninen (Hyundai), le premier à en avoir terminé avec l’ES19. « Mikkelsen est sorti dans un virage hyper piégeux. Je serais parti à la faute moi aussi si j’avais ouvert la route. »
    Sébastien Ogier est toujours en mode contrôle : « C’est dur, alors c’est bien d’avoir de l’avance. Je ne vais évidemment pas attaquer dans la Power Stage, je n’ai plus trop besoin de points !! » Son équipier Latvala était tout sourire quand on lui a demandé s’il voulait conclure la saison avec trois points supplémentaires…
    Toute l’attention est portée sur la bagarre fascinante entre Hirvonen et Meeke pour la 2e place. Le pilote Ford a débuté la journée avec une avance de 3s4, mais Kris Meeke l’a réduite à 2s1 malgré une belle frayeur : « Le côté droit de la Citroën était dans le fossé, j’ai essayé d’en sortir, j’ai cru que je n’y arriverai pas. »
    De son côté, le Finlandais semble apprécier cette ultime bataille. « Je donne tout. C’est difficile de trouver le bon rythme. Ca va être dur d’arrêter ma carrière ! »
    Mads Ostberg est 4e et a pris le large sur Thierry Neuville (Hyundai) grâce à deux meilleurs temps consécutifs (ES18, ES19). Mais il pointe à une demi-minute de son équipier Meeke. Neuville est quant à lui sous la menace d’Elfyn Evans (Ford, +6s4). Henning Solberg (Ford) a abandonné après l’ES19 en raison d’une fuite de carburant.

    KEVILS RAT TRACKER


    Kevils Rat Tracker 1 THUMB
    It didn’t take that long for motorcycle manufacturers to sit up and realise that the adventure and sports bike markets were floundering, customers preferring to spend a couple of hours adding personal touches to their bike, rather than wheeling out the pressure washer or counting points on their licence. To much fanfare BMW Motorrad presented the world with the R nineT, a handsome machine straight out of the crate but with the Brucey bonus of bits that could be added and removed by the average Joe. “The start of the end for the custom scene” murmured the doom-mongers.
    Kevils Rat Tracker 2
    The truth of the matter was as opposite as the rocker covers on BMW’s flagship custom. Whilst the more well heeled raced to dealerships around the world waving the necessary deposit to join an instantly lengthy waiting list, BMW had already sidelined a few bikes to present to the builders in higher echelons of the custom scene; offering them a chance to show off their creativity and craftsmanship. To see how some of the Japanese garages fared, check out this video.
    The European contingent were not to be left out, Urban Motors of Berlin and the ever opinion dividing El Solitario from the Basque region of Spain were offered new bikes as canvases. But what about good old Blighty, to whom did Bavaria Motor Works give a 2014 R nineT? Kevils Speed Shop of course. Their super efficient workshops in Paignton, Devon are producing custom BMWs at such a rate that we need to upgrade our server space to maintain the archive. Something we’ll happily do if they keep sending us bikes like this, enter stage left; The Rat Tracker.
    Kevils Rat Tracker 3
    The hot rod/rat rod theme hadn’t been done so far and Kev Hill, boss of Kevils, wanted to put his stamp on the ordinarily teutonic and slick machine. BMW employ some fairly handy designers so Kev thought it best to leave their initial work alone and concentrate on individualisation.
    Kevils Rat Tracker 4
    The matt finished paint, with rubbed through edges is reminiscent of an 1960s salt flat racer after a few Bonneville record attempts. The pin striping is exactly that, not some cheating vinyl effort. Striper Nefarious took care of this and the retro lettering. Cylinder head protectors have also been painted to break up the bulk of the big black motor. The original seat base has been recovered in diamond stitched leather, with the pillion section kept, just in case.
    Kevils Rat Tracker 5
    The wheels were stripped and the rims powder coated in old English white, which looks the business; polished or black wires would have completely changed the style. Gets my vote. The boardroom at Continental tyres in Germany must be a happy place these days, execs sitting around clinking steins as the new wave custom scene props up their sales figures. The TKC80 is tried and tested rubber and instantly explains what the builder was trying to achieve, so the Rat Tracker runs on a fat pair.
    Kevils Rat Tracker 6
    To bring the Halo headlight closer into the cockpit a new bracket unit was fabricated, incorporating a Motogadget Motoscope Pro. This pod and the forks were painted and anodised black to leave the artwork to do the talking. For a more aggressive stance lower and wider bars were fitted, with Motogadget barend indicators and LSL mirrors.
    Kevils Rat Tracker 7
    Perhaps my favourite part of the bike is Kev’s middle digit salute to the bureaucrats in Brussels. The polar bear friendly exup-type valve and catalytic converter have been replaced by a set of Remus headers and cannon of a muffler, liberated from some metric cruiser and purchased from an auto jumble for £7.50. Wunderbar!
    Kevils Rat Tracker 8
    The period pin striping and Monza tank cap instantly date the bike, in a good way. Hi-tech on the inside, nostalgic cool on the outside.
    Kevils Rat Tracker 9
    K&N pod filters do away with the airbox and balance out the acoustic assault from that exhaust. To keep the under tank triangle neat the battery has been sent off for a game of hide and seek and the large snorkel previously feeding the now dormant airbox has been removed, covered by a painted filler panel. A custom fork brace provides a mount for the slimline, hand rolled mudguard.
    Kevils Rat Tracker 11
    Out back Kevils own tail tidy houses very neat lights by Hidden LED, with the indicators mounted in the ends of the subframe tubes. Not that any of that will be needed because this is one modern vehicle that certainly won’t creep up on anyone.
    Kevils Rat Tracker 10
    I think you’ll agree that Kev and his team have done us Brits proud and shown the world that our little island is brimming with creativity and the craftspeople to bring the ideas to life.
    To order parts, book a commission build or just salivate over some rather lovely bikes, head over to the Kevils Speed Shop website
    And thanks to Focal Point Studios, Torbay for the wonderful photography.
    via The Bike Shed

    WRC, Wales Rally GB : Vous voulez de la bagarre ? / after SS15: Looking for a fight?


    Sébastien Ogier (VW/Michelin) est toujours leader devant trois pilotes en bagarre pour les places d’honneur. Mikko Hirvonen (Ford) a retrouvé sa 2e place devant Kris Meeke (Citroën) et Mads Ostberg (Citroën).
    Les fans de rallye sont peut-être un peu déçus de la fin de la lutte pour la victoire après la sortie de route de Latvala ce matin. Depuis, Sébastien Ogier compte une belle avance au classement général.
    Mais si vous voulez de la bagarre, et bien le Pays de Galles peut encore vous en offrir jusqu’à vendredi prochain avec un tournoi de lutte organisé à Ruthin, près de Clocaenog, pour des œuvres caritatives.
    Si voir des hommes à moitié nus s’enlacer sur un tapis n’est pas votre tasse de thé, alors il vous reste à visiter le mémorial Tom Pryce près de la prison médiévale de Ruthin, une attraction majeure ici. Pryce (1949-1977) a habité à Vale of Clwyd avant de devenir une star des circuits dans les années 1970.
    Calme et discret, il était un pilote de Grand-Prix brillant et aurait pu gagner bien des courses encore quand un commissaire a croisé son chemin au GP d’Afrique du Sud à Kyalami 1977. Les deux furent tués dans l’accident. A ce jour, Tom Pryce reste le plus glorieux pilote de GP gallois.
    Pour en revenir au rallye et à la bagarre, le Wales Rally GB propose encore un combat très intéressant pour la 2e place entre Mikko Hirvonen, Kris Meeke et Mads Ostberg.
    Nous étions dans l’ES14 (Clocaenog) et le pilote Ford était vraiment à l’attaque. Meeke aussi, puisqu’il a remporté cette spéciale au volant de sa Citroën DS3 WRC pour prendre la 2e place du général. Le Finlandais lui a répondu dans l’ES suivante et repris la place de dauphin. Pénalisé de 10 secondes au départ de l’ES12, Mads Ostberg (4e) a perdu deux places au général.
    Pour son dernier rallye mondial, le pilote Ford semble bien décider à conclure sur une bonne note.
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    Sébastien Ogier (Volkswagen/Michelin) is still more than a minute clear at the top of the order in Wales where soon-to-retire Mikko Hirvonen (Ford) has recovered second place. He is joined on the provisional podium by the best-placed British driver, Kris Meeke (Citroën).
    If you’re in North Wales and looking for a fight, you might be disappointed to learn that much of the suspense at the top of the Rally GB leaderboard has disappeared since Latvala crashed his Volkswagen this morning. His misfortune has allowed team-mate Ogier to benefit from a very comfortable leading margin.
    If it’s a fight you want, you might want to stay in the region until next Friday evening (November 21) when the picturesque market town of Ruthin, near the Clocaenog stages, is due to host a wrestling tournament in order to collect money for charity.
    If watching half-naked men grappling on canvas isn’t your idea of entertainment, though, you could always take time to visit the large Tom Pryce memorial plaque near Ruthin’s medieval jail, itself a major tourist attraction.
    The memorial reminds us that Pryce (1949-1977) was brought up in the Vale of Clwyd before becoming a ”racetrack star of the 1970s. Quiet and unassuming, he was a Grand Prix driver of almost peerless brilliance. On the brink of winning every prize his career could offer, a marshal rain into his path at the 1977 South African GP Kyalami and both were killed. A true countryman at heart, he remains the prince of Welsh acing drivers.” He was effectively greatly missed by the Formula 1 community…
    Getting back to rallying, and despite our little joke about the wrestling contest, Wales Rally GB spectators are still being treated to an excellent battle for second place between Mikko Hirvonen, Kris Meeke and Mads Ostberg.
    We watched the cars on SS14 (Clocaenog East 2), and you could see that Ford’s Finn was trying hard. But so was Meeke, who won our stage in his Citroën to go second overall. Hirvonen responded, however, with the best effort on SS15 (Clocaenog Main) to recover the position, while Ostberg has fallen back two places since the lunchtime service halt.
    The Norwegian (4th, +11m21.0s) has even lost immediate contact with Hirvonen (+1.03.0s) and Meeke (+1m6.3s), and you sense that the Finn is motivated by the desire to terminate his world rally career with the best result possible on Sunday afternoon…

    WRC, Wales Rally GB : Des hauts et des bas pour VW / after Day 2: Volkswagen’s highs and lows…


    Sébastien Ogier (VW/Michelin) est toujours leader confortable du Wales Rally GB avant la dernière étape. Mais la grande question est de savoir qui sera son dauphin demain après-midi : Mikko Hirvonen (2e, Ford) ou Kris Meeke (3e, Citroën) ?
    Même si Sébastien Ogier est leader du Wales Rally GB et en passe de remporter une nouvelle victoire cette saison, ce rallye n’a pas été parfait pour la marque allemande.
    Les ennuis ont commencé dès le premier jour avec la sortie de route d’Andreas Mikkelsen dans l’ES2. Aujourd’hui, c’est Jari-Matti qui est parti à la faute à son tour (ES9), perdant plus de 3 minutes. Ces deux pilotes, bien que toujours en course et performants (5 meilleurs temps pour le Norvégien), ne sont plus en mesure de monter sur le podium final.
    De son côté, Sébastien Ogier a levé le pied et stabilisé l’écart à environ une minute de ses rivaux. « L’après-midi a été difficile avec des conditions très glissantes et des spéciales nocturnes. Je vais rouler sur le même rythme demain. »
    Tous les regards sont tournés sur le match pour la 2e place. En fin de matinée, Mikko Hirvonen (Ford), Mads Ostberg (Citroën) et Kris Meeke (Citroën) se tenaient en moins de 2 secondes. Après la pause-déjeuner, le Norvégien a reçu une pénalité de 10 secondes, alors que le Finlandais et le Britannique se rendaient coup pour coup et s’échangeait la 2e place.
    Il reste 46 km chronométrés demain et Mikko Hirvonen est deuxième du classement général provisoire avec 3.4 secondes d’avance sur Meeke. « C’est une bagarre fantastique », s’enthousiasmait le pilote Ford après la dernière spéciale. « Je n’ai rien à perdre : c’est mon dernier rallye et je veux partir sur un bon résultat. »
    Mads Ostberg et Thierry Neuville (Hyundai) ferment le top-5 provisoire et sont séparés par 3.3 secondes, alors qu’Elfyn Evans (Ford) est revenu à 7.9 secondes du Belge. Voilà une autre bataille intéressante à suivre demain.
    En WRC-2, Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) est un confortable leader malgré avoir piloté « comme une grand-mère » ! Son plus proche rival est Lorenzo Bertelli (+1min16s2). La disparition de Bernardo Sousa dans l’ES17 permet aux deux Britanniques Matthew Wilson (Ford/Michelin) et à Tom Cave (Fiesta) de se bagarrer pour le podium. Ils se tiennent en 1.8 seconde. Stéphane Lefebvre a été contraint à l’abandon (boîte bloquée).
    Le leader du championnat WRC-2, Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin) est sixième et cette place lui suffirait pour décrocher le titre 2014. « Je ne pense qu’à ça » admettait-il ! En Junior, Alastair Fisher est toujours leader devant Martin Koci et Simone Tempestini. continues to lead comfortably in Wales for Volkswagen/Michelin. The big question now is who will stand next to the Frenchman on Sunday’s podium? Hirvonen (2nd, Ford, +58.1s) or Meeke (3rd, Citroën, +1m1.5s)?
    Although Volkswagen star Sébastien Ogier is looking good at the top of Wales Rally GB’s overnight leaderboard, it hasn’t been a perfect event for the German make.
    Its troubles began on Day 1 when Andreas Mikkelsen crashed out early on (SS2), while the challenge of team-mate Jari-Matti Latvala ended when he dropped more than three minutes on today’s opening test (SS9).
    As a result, both drivers are out of the running for a top result but Mikkelsen was able to re-join this morning under the Rally2 ruling and he promptly gave observers a glimpse of his speed with a score of five fastest times from nine. Meanwhile, Latvala’s frustrating day ended with the best time on SS17.
    In contrast, Ogier has seriously lifted and has been happy to maintain his safety margin at around the one-minute mark as his chasers scrap for the other podium places.
    “It hasn’t been an easy afternoon,” observed the world champion. “The conditions were very slippery and we also had some stages in the dark to complete the day. My intention is to try to keep driving the same way tomorrow.”
    With the Frenchman looking good to conclude his second title-winning season with another victory, all eyes have turned to the exciting jousting for the silver and bronze medals.
    At the end of the morning’s loop, Mikko Hirvonen (Ford), Mads Ostberg (Citroën) and Kris Meeke (Citroën) were covered by less than two seconds. After the lunchtime break, however, the Norwegian fell back after being handed a time penalty, while the Finn and the Briton played ping-pong with second spot.
    With 46km of competitive action still to come on Sunday, the position is provisionally in the hands of Hirvonen (+58.1s), but Meeke is only 3.4 seconds behind.
    “It’s fantastic to be in the battle still,” enthused the Finn after today’s final stage. “It’s going to be an interesting day tomorrow. I have nothing to lose: it’s my last rally and I’m going to go for it!”
    The overnight top five is rounded off by Ostberg (+1m41.2s) and Thierry Neuville (Hyundai, +1m44.5s), so that will be a nice battle for fifth. Welsh hero Elfyn Evans (Ford, +1m52.4s) is sixth.
    In WRC-2, Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) still has an assertive lead, despite “driving like a grandma…”. His biggest threat is Bertelli (Fiesta R5, +1m16.2s), but the disappearance of Sousa on SS17 has thrown open the battle for third between Britons Wilson (Michelin-liveried Fiesta RRC) and Cave (Fiesta R5) who are split by just 1.8 seconds.
    The class’s world championship leader Al-Attiyah is up to sixth and that position at the finish would suit the Qatari perfectly since it would guarantee him the 2014 title. “That’s all I’m thinking about,” he admitted.

    après l'effort

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