ACE CAFE RADIO

    samedi 7 mars 2015

    60's Rockers

    Record racing 60's Rockers & Cafe racer 
    Edit by H.K.R.C. (Hong Kong Rockers Club)


    60's Rockers from HK- Rockers on Vimeo.

    WRC, Mexique, après ES14 : Voie royale pour Ogier / after SS14: Ogier in an enviable position


    Avec plus d’une minute d’avance sur son plus proche rival, Sébastien Ogier (VW/Michelin) est en route vers une troisième victoire consécutive au Mexique et au championnat 2015. Derrière, Mads Ostberg (Citroën) et Andreas Mikkelsen (VW) sont séparés par 9.7 secondes.
    L’ambiance est un peu retombée à l’entrée du parc de regroupement de Leon. Sans splits donnés aux équipages en course, le duel entre Ogier et Latvala s’annonçait somptueux sur les longues spéciales mexicaines. Et puis…
    Et puis Jari-Matti Latvala est parti à la faute dans l’ES12 et, sur trois roues, n’a pu disputer l’ES13. Le Finlandais n’est évidemment pas rentré au parc et laisse donc son équipier Sébastien Ogier filer vers un nouveau succès : « C’est vrai que notre rallye est parfait jusque-là » reconnaissait le Français qui ne se voyait même pas sur le podium avant le départ. « Une bonne stratégie de pneus vendredi, des « balayeurs » aujourd’hui (les concurrents partis en Rally2) et une grosse attaque. Car il ne faut pas oublier qu’on a roulé fort, hier et ce matin sur les longues spéciales. »
    « Désormais, on va sans doute baisser de rythme, mais pas trop car c’est le meilleur moyen de faire une bêtise. On n’est qu’à la moitié du parcours et il reste de longues spéciales à disputer. Je me souviens que l’an passé, dans Otates 2, les Polo R WRC avaient connu des problèmes de surchauffe moteur. Il faudra aussi gérer les pneumatiques… »
    Suite à l’abandon de Latvala, Mads Ostberg (Citroën) se retrouve en 2e position. Mais son avance de 26s7 sur Andreas Mikkelsen a fondu à 9s7 après un tête-à-queue dans l’ES13. « On a tapé à la fin de l’ES12 et peut-être endommagé une suspension avant. Dans la suivante, j’ai senti que la voiture avait un comportement bizarre et on a fait un tête-à-queue. On perd 17s, mais ce n’est pas fini. Je sais que j’ai la vitesse pour conserver ma 2e place. »
    Si Ogier a remporté les deux longues spéciales du jour (ES11/12), l’Espagnol Dani Sordo (Hyundai) a signé le meilleur temps dans El Brinco (ES13). Le seul pilote Hyundai encore dans la « vraie » course (Neuville et Paddon étant en Rally2) lorgne sur la 4e place d’Elfyn Evans (Ford). Les deux hommes sont séparés par 19s2.
    Teaser Image
    En WRC-2, Yurii Protasov (Ford) est toujours en tête. Il a augmenté son avance à 37s5 sur le champion en titre Nasser Al-Attiyah (Ford) a perdu une vingtaine de secondes dans un tête-à-queue (ES13).
    With a lead of more than a minute over his closest threat, Sébastien Ogier (VW/Michelin) appears to be heading for a third consecutive Rally Mexico victory. Mads Ostberg (Citroën, 2nd) and Andreas Mikkelsen (VW, 3rd) are split by 9.7 seconds.
    Much of the excitement has disappeared from the event after the potentially thrilling battle between Ogier and Jari-Matti Latvala – competing without the benefit of split times – came to an end this morning.
    Unfortunately, the Finn made a mistake on SS12 and, with his car running on three wheels, he was unable to start the following test, leaving his team-mate with a first class opportunity to claim his third victory of the year.
    “We’ve had a perfect run so far,” acknowledged the Frenchman at the midday break, despite dismissing his chances of a podium finish prior to the start. “We had a good tyre strategy on Friday and there were other cars [Rally2 starters] running ahead of us this morning. Plus we’ve been pushing hard, both yesterday and on today’s long stages.
    “We will probably take things easier now. Continuing to push would be the best way to make a mistake. We’re only halfway into the event and there are still some long stages to come. Last year, the Polo R WRCs suffered from overheating on ‘Otates 2’, and we will need to look after our tyres.”
    Latvala’s misfortunes have promoted Ostberg (Citroën) to second spot, although his cushion over Andreas Mikkelsen has fallen from 26.7s to 9.7s after a spin on SS13. “We hit something towards the end of SS12 and maybe it damaged the front suspension. On the next stage, I found the handling a little strange and we span. We lost 17 seconds, but there’s a long way to go. I know I’ve got the speed to defend second place.”
    Ogier won the long SS11 and SS12, but Spain’s Dani Sordo (Hyundai) was fastest on ‘El Brinco’ (SS13). The only Hyundai driver not to have ‘retired’ (Neuville and Paddon have both made use of the Rally2 ruling) now has his sights set on Elfyn Evans (Ford, 4th). The two drivers are split by 19.2s.
    Yurii Protasov (Ford) is still setting the pace in WRC2. He is currently 37.5s clear of the class’s defending champion Nasser Al-Attiyah (Ford) who squandered around 20s with a spin on SS13.

    A Man, A Motorcycle & A Mission ; Murph,

    On this episode of The Downshift, we meet Murph, a former multi-millionare who lost it all and decided to live on a BMW R1150GS Adventure motorcycle. His mission? To travel all around the world on two wheels and photograph his adventures. Follow along on his journey athttp://www.wherethehellismurph.com.


    WRC, Mexique, ES12 : Latvala à la faute / after SS12: Latvala makes a mistake


    Jari-Matti Latvala (VW) a arraché une suspension arrière et perdu plus de six minutes dans l’ES12. Sébastien Ogier (VW/Michelin) compte désormais 50s5 d’avance sur Mads Ostberg (Citroën).
    La nuit fut courte, mais il fallait être à l’assistance M-Sport ce matin pour la suite de l’aventure « Titanak ». Malheureusement, et comme on pouvait s’y attendre, la Fiesta n°6 n’a pas démarré au parc fermé. L’auto a été remorquée jusqu’à l’assistance et malgré tous les efforts des ingénieurs-systémistes, le moteur de la Fordd démarrait puis calait sans cesse. Ott Tanak a fini par quitter le parc 5 minutes en retard, mais sa Ford s’est définitivement arrêtée quelques mètres plus loin…
    La deuxième spéciale du jour, Otates, est longue de 42,90 km et paraît interminable avec de longues sections étroites et sinueuses qui n’en finissent pas. Depuis Leon, l’accès le plus facile se trouve au km 7,3 de la spéciale, une épingle droite en montée à partir de laquelle la piste rejoint un plateau large et rapide. Mais les 7 premiers kilomètres d’Otates sont sinueux, à flanc de montagne, avec un précipice impressionnant à droite…
    Le passage est plutôt sympa. Au loin, on aperçoit les voitures basculer dans deux épingles en descente entre les maisons du village d’El Sauz Seco. Puis on peut les suivre sur quelques courbes en contrebas, avant deux épingles en montée à nos pieds. Demain, cet accès sera fermé puisqu’il se trouve au beau milieu de Guanajuatito (ES19) !
    Après le retrait de Tanak, c’est Hayden Paddon (Hyundai) qui ouvre et balaie la piste. Et balayer n’est pas un vain mot car à cet endroit, la piste est recouverte d’une épaisse couche de gravette. Derrière, Robert Kubica (Ford) semble sur la retenue : le Polonais a décoincé un pneu dans l’ES11 et n’a plus de roue de secours pour trois spéciales à venir. Le rythme s’accélère avec Kris Meeke (Citroën, -6s), lui aussi reparti en Rally2, tout comme Thierry Neuville (Hyundai) après une longue intervention à l’assistance hier soir.
    La piste commence à se nettoyer. Le leader du rallye, Sébastien Ogier (VW) passe en 7eposition. Il vient de remporter l’ES11 (30,27 km) avec 2/10e d’avance sur son équipier et dauphin Jari-Matti Latvala. Rappelons que les pilotes n’ont plus les temps intermédiaires en spéciale, alors on peut supposer que les deux pilotes VW sont…à bloc ! On a pu le vérifier de visu. A notre chrono, Ogier est pointé à -9s, Jari-Matti à -9s4.
    Mais au km 20 environ, dans une section plus étroite en descente, Jari-Matti Latvala a perdu d’un coup une quarantaine de secondes, puis plus d’une minute et demie dans le split suivant et encore quatre minutes… Au final, le Finlandais a concédé six minutes : « Dans un droite rapide, on a tapé et arraché une suspension arrière. »
    Vainqueur de la spéciale, Sébastien Ogier est désormais leader avec près d’une minute d’avance sur Mads Ostberg. Andreas Mikkelsen (VW) complète le podium provisoire devant Elfyn Evans (Ford) et Dani Sordo (Hyundai).
    Jari-Matti Latvala (VW) lost six minutes with rear suspension damage on SS12, leaving Sébastien Ogier (VW/Michelin) 50.5s clear of second placed Mads Ostberg (Citroën).
    Tanak’s diving saga ended in retirement early this morning.
    Despite the impressive job done by M-Sport’s mechanics yesterday evening, the Estonian’s Fiesta failed to restart in parc ferme.
    The team was able to tow it to the service park but, in spite of the best efforts of the team’s systems engineers, its engine kept stalling every time it started. Ott Tanak eventually succeeded in leaving the service park, five minutes late, but his Ford came to a definitive halt a few metres later…
    Today’s second stage was ‘Otates’ (42.90km) a seemingly endless test featuring essentially twisty, narrow roads. Travelling from Leon, the easiest spectating access was at Km7.3 to watch two uphill right-hand hairpins, just before the track becomes faster ahead of a plateau section. The first seven kilometres are much twistier, though, and run along a hillside with a steep drop to the right.
    You can see the crews arriving in the distance as they tackle two downhill hairpins in the village of El Sauz Seco. You can then follow them through several turns before the two uphill hairpins in front of us. On Sunday, this access road will be closed since it will be part of ‘Guanajuatito’ (SS19)!
    With Tanak out of the event, Hayden Paddon (Hyundai) has the dubious honour of running first on the road today, and the track in front of us was effectively covered in a thick, power-sapping coating of loose gravel. Robert Kubica (Ford) was not at maximum speed after a tyre came unseated on SS11 and he didn’t have another spare for the next three stages. The pace visibly quickened with Kris Meeke (Citroën) who is another Rally2 beneficiary, as is Thierry Neuville (Hyundai). You could see the stage surface get cleaner with each passing car.
    Ogier (VW), running seventh on the road, had just won SS11 (30.27km), 0.2s better than his team-mate Latvala. And the two were faster than the rest once again up to our vantage point…
    At around Km20, however, the Finn started to lose time and ended up dropping six minutes to his French colleague. “I hit something through a fast right-hander and damaged the rear suspension.”
    Ogier went on to win the stage and is now almost a minute safe from Ostberg.
    Andreas Mikkelsen (VW) is the third man on the provisional podium, ahead of Elfyn Evans (Ford) and Dani Sordo (Hyundai). 

    WRC, Mexique : Sortie des eaux…/ raised from the water!


    L’équipe M-Sport a réussi l’impossible : réparer la Ford Fiesta RS WRC qui avait passé près de dix heures dans un lac après la spectaculaire sortie de route de Tanak dans l’ES3. L’intervention a duré trois heures au parc d’assistance de Leon.
    Vendredi matin, à 9h22, la Ford Fiesta RS WRC n°6 a plongé dans un lac après 2,6 km parcourus dans l’ES3. Ott Tanak et Raigo Molder sont parvenus à s’extraire rapidement de l’habitacle avant que la voiture ne coule à pic.
    La Ford n’a pu être repêchée qu’après la fin du second tour. Elle a passé plus de 9 heures de sous l’eau. Mais l’équipe M-Sport a tout de même voulu tenter de la réparer pour qu’elle puisse repartir en Rally2 ce matin. Sous la conduite de Bernado, chef voiture, les huit mécaniciens (maximum par véhicule en WRC) avaient trois heures.
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    La voiture est arrivée au parc de Leon peu après 20h00. Après avoir assuré le service de routine sur la Ford d’Elfyn Evans, l’équipe s’est concentrée sur celle de Tanak, encore dégoulinante d’eau et de boue.
    Au parc d’assistance, le spectacle a donc débuté sur le coup des 21h00, sous les yeux de nombreux spectateurs, de membres d’autres teams, d’Ott et Raigo qui sont restés jusqu’au bout de l’intervention.
    Les mécaniciens M-Sport ont enlevé et remplacé les transmissions, suspensions, boîte de vitesses, échappement, turbo, système de refroidissement, radiateur. Ils ont aussi dû réparer le bloc moteur et l’assécher… Dans l’habitacle, il a fallu enlever et faire sécher les sièges, remplacer les faisceaux électriques systèmes électroniques, changer le réservoir et le système d’alimentation en carburant. Sans oublier la déco et les stickers à recoller.
    Trois heures plus tard, la Ford Fiesta RS WRC n°6 a redémarré, sous un tonnerre d’applaudissements. Ott Tanak et Raigo Molder l’ont conduite eux-mêmes au parc fermé peu après minuit. Chapeau les gars !
    La Ford n°6 est donc prête à reprendre la course. On espère qu’elle va terminer l’épreuve. Lors du Dakar 2013, quelques véhicules avaient été noyés dans un rio en crue, notamment la Mitsubishi de Spinelli. L’assistance avait alors entièrement reconstruit l’auto, mais le lendemain, après seulement quelques kilomètres sur le routier, la mécanique avait rendu l’âme… Allez, on y croit…

    M-Sport has successfully repaired Tanak’s Ford Fiesta RS WRC which spent almost 10 hours underwater after the Estonian crashed into a lake on SS3 on Friday. Work lasted three hours.
    At 9:22am, Friday, the N°6 Ford Fiesta RS WRC crashed into a lake 2.6km after the start of SS3. Ott Tanak and his co-driver Raigo Molder just had time to get out of the car before it sunk to the bottom.
    It was only once the second visit to the same stage had been completed that M-Sport was able to recover the vehicle after it had spent more than nine hours submerged. Once it was out of the water, the team turned its attention to making the necessary repairs for it to re-start this morning under the Rally2 ruling. Led by the car’s chief mechanic Bernado, aided by eight colleagues (the maximum authorised), the technical squad had three hours to do the job…
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    The car arrived back at the service park in Leon just after 8pm and, after carrying out routine end-of-day work on Elfyn Evans’ Fiesta, the team switched its attention to Tanak’s machine which was still dripping with mud and water.
    Work began at 9pm and was watched by a big crowd of spectators, members of rival teams and Ott and Raigo who remained until its completion.
    Mechanics removed and replaced the transmission system, suspension, gearbox, exhaust, turbo, cooling system and radiator. They also repaired and dried the engine block.
    Inside, the seats needed drying, while the wiring loom for the electronic systems, the fuel tank and the fuel system were all changed, not to mention the stickers which also needed replacing.
    Three hours later, the Estonians’ Ford was fired up to a big round of applause. Ott and Raigo drove it to parc ferme themselves shortly after midnight!
    Hopefully, it will succeed in finishing the event. On the 2013 Dakar, a numbered of cars were caught in a flooded rio, the most notable victim being Spinelli’s Mitsubishi. The team completely rebuilt the car but the machine came to a sad halt a few kilometres along the next day’s road section…

    This Porsche 914-6 Is Forgotten Only by Those Who Don't Know



    After expressing an interest in racing, saying it "looked like fun," Mr. Jack Griffin found himself strapped to a race car contesting the 12 Hours of Sebring. Sure it was his first time sitting in a proper race car, but he had four days of training in a Nissan 280ZX at Bondurant a week or so earlier. In spite of his ample experience he found himself crunched against one of Sebring's concrete barriers only fifteen laps into his stint.

    Fortunately, he's had better luck with this 1970 Porsche 914-6 that he has now owned for thirty-eight years. Even though he'd been looking for a 911 (and has since owned several), he has completely fall for its light, quick manner and very predictable, solid handling. And while he doesn't consider the Porsche beautiful, Jack does think it looks "interesting" and loves the rarity. It may not be as popular as the 911, but this 914-6 ensures that the model, far from forgotten, will grow in prestige.

    Drive Tastefully®

    http://Petrolicious.com

    Endurance : Histoire de livrées et de couleurs, part 3…

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    par Guillaume Robert (Endurance-Info.com)
    Pour ce troisième volet de notre série, nous allons aborder le sujet de ceux qui osent. Une livrée, réussie ou non, fera toujours plus ou moins parler d’elle, avec les habituels pour et contre. On ne peux que constater que chaque année, certains ne prennent aucun risque et restent dans la continuité, en remettant légèrement au goût du jour la livrée de l’année précédente. C’est un choix qui parfois s’avère payant au yeux d’une partie du public, mais qui manque cruellement d’originalité auprès de l’autre partie de ce même public.
    Depuis plusieurs années quelques équipes ont bien compris que pour se démarquer, et se faire remarquer, il fallait oser ! Oser se montrer et bousculer quelque peu les habitudes, à l’image de l’écurie ORECA, qui pour son come-back dans la catégorie prototype en 2008 a posé sur la piste deux autos arborant une livrée “Mondrian”. Le défi était de taille, puisqu’il fallait réussir à marier les différents carrés colorés, si chers à l’artiste, aux courbes généreuses d’un prototype et surtout plaire au public !
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    Nous avons donc posé quelques questions à Jean-Philippe Eddaïkra, directeur marketing du groupe ORECA, qui a pu nous éclairer sur cette démarche réalisée par l’écurie Française.
    Pourquoi cette idée de livrée Mondrian ?
    “Pour le retour du Team ORECA en LM P1, en 2008, nous voulions un concept fort, et une identité forte. Nous voulions que ce concept corresponde à la fois aux valeurs des 24 Heures du Mans, telles que l’esprit festif et populaire ; du projet, à savoir un commando qui va à l’essentiel ; des partenaires, avec un aspect qualitatif et créatif, si possible en liant l’art au sportif. Logiquement, nous nous sommes dirigés vers ce qui s’approche d’une Art Car. Nous avons travaillé avec une agence qui a proposé l’idée de Mondrian. Cela rentrait dans notre logique, avec l’utilisation des couleurs primaires, des formes réduites, et une approche rigoureuse. En parallèle, cela répondait parfaitement au besoin de visibilité des partenaires, tant au niveau des espaces sur la voiture que par rapport à l’émergence de nos voitures vis-à-vis des autres. “
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    THE AMAZING MOTORCYCLE MODELS OF PERE TARRAGÓ


    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    In the small Spanish town of Molins de Rei lives Pere Tarragó, a motorcycle builder of quite extraordinary skill. His bikes are completely unrideable—but that’s only because they’re 1:5 and 1:6 scale models.
    These motorcycle models are nothing like the Revell or Tamiya kits you played with back in the 70s. In photographs, Tarragó’s creations are virtually impossible to separate from the real thing.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    In many ways, Tarragó’s process is similar to that of a regular custom builder: it involves lathes, milling and welding. But normal tools are often useless for this kind of detail work, so Tarragó has made his own.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    He starts a build by taking photographs, making drawings and copying decals from a full-scale bike. The subjects are usually classic Spanish machines like BultacoMontesa orOSSA—although there’s the occasional venture further afield, with Italian marques such as MV Agusta and Moto Guzzi. And the odd Henderson and Indian from across the Atlantic.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    Once he’s satisfied with the blueprint, Tarragó returns to his workshop and begins construction, using authentic materials such as steel, aluminum, brass and soft-tempered Nappa leather.
    Weeks later, he’s ready to make a test assembly of the model, and check the operation of the brakes, clutch, wheels and transmission. Yes, the controls are usually functional.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    On some builds, operating the brake lever will move the brake pads in the drum, and the front suspension will operate via friction plates and leaf springs.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    Tarragó then takes the model apart and applies the finishing touches—polishing, plating with nickel and chrome, and painting. The final assembly takes between 250 and 400 hours.
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    You can read more about Tarragó’s motorcycle models at the Internet Craftsmanship Museum. Isn’t it wonderful to see such a fine display of craftsmanship in a mass-produced world?
    The Amazing Motorcycle Models of Pere Tarragó
    via BIKEexif

    Are you brave enough for this anti-Ferrari?


    We love unconventional classics in unconventional colours, and this blue Ferrari 400i is a perfect example. Yet even today, when it has the lustre of a slightly eccentric classic, many lack the courage to opt for this ‘different’ Ferrari…

    Everything you could ask for?

    Think about it: the 2+2-seater offers everything the discerning ‘Classic Driver’ could want from a comfortable Ferrari saloon: Pininfarina styling, a powerful V12 engine, and the gentle surprise of a slightly eccentric GT. Above all, it is (the distinctive wedge shape gives it away) a child of the Seventies, and hence very definitely in vogue today.
    This front-engined Ferrari’s life began in 1972 as Ferrari 365 GT4 2+2, with a 4.4-litre V12 engine. In 1976, a larger 4.8-litre V12 was introduced and the model was renamed 400 GT. For the first time in Ferrari’s history, there was also a version with an automatic gearbox, named (unremarkably) the 400 Automatic. Three years later, the injection versions – dubbed 400i – took over from the carburettor models. And in 1985, there came the 412, boasting some design changes and a 5.0-litre V12 engine.

    For any occasion

    The automatic Ferrari 400i proved popular, with almost 900 sold, as opposed to around 422 of the five-speed manual version. The three-speed automatic gearbox didn’t exactly offer the thrill of a lifetime to enthusiastic drivers, but with at least 310HP (340HP in the 412), it could manage an impromptu sprint. The 412, meanwhile, built between 1985 and 1989, claimed a top speed approaching 150mph.
    The pictured car, with Blu Chiaro Metallizzato paintwork and a beige leather interior, is the sportier 5-speed manual 400i. We reckon you could confindently turn up in this light blue diva at the most prestigious events of the year – and be sure of reaping compliments. Hard to believe that the Ferrari 400/412 is currently one of the cheapest models of V12 Ferrari on the market.
    The car pictured, a fully documented 1979 Ferrari 400i, is currently for sale at Automobilia Franco Lembo.
    This article is part of the series 'Cars we Love', in which we bring you our favourite classics and modern classics, every Saturday morning.

    Kahn Design reveals six-wheeled Land Rover Defender for Geneva


     Kahn Design reveals six-wheeled Land Rover Defender for Geneva

    Has a 430 bhp LS3 V8 engine

    Kahn Design has announced plans to showcase a six-wheeled Land Rover Defender starting next week in Geneva.
    Labeled as the Flying Huntsman 110 WB 6x6 Concept, the coach-built concept from Kahn Design is based on the Land Rover Defender 110 and has been envisioned as a competitor for the Mercedes-Benz G63 AMG 6x6. The off-roader benefits from a hi-lo ratio drive system with locking differentials and upgraded suspension & braking systems. It has also received a heavy-duty chassis and can optionally be equipped with armor plating meeting B4, B6, B6+ or B7 standards.
    Its heart and soul is a GM-sourced LS3 V8 6.2-liter engine developing an estimated 430 bhp (320 kW) sent to the wheels through a 6-speed automatic transmission. Compared to the standard car, Kahn Design's version comes with a 400mm extension of the hood, 800mm stretched rear cabin and it has also been widened by 150mm.
    Kahn Design says the concept could go into limited production series in up to five different versions, including four- and six-wheel models in hard top and pickup configurations.
    Source: Kahn Design

    WRC, Mexique : vidéo « Ott water » ! / water sport for Tanak and Molder!


    Ott Tanak et son copilote Raigo Molder sont sortis indemnes d’un spectaculaire accident dans l’ES3 où leur Ford Fiesta RS WRC a plongé dans une retenue d’eau près du départ.

    Ce matin, l’Estonien a quitté le parc d’assistance de Leon en 7e position pour prendre le départ de l’ES3, Los Mexicanos, à 9h20. Deux minutes plus tard, l’équipe M-Sport a perdu tout contact avec la Fiesta n°6…
    Aucun temps intermédiaire n’est apparu sur les écrans de contrôle et à l’arrivée de la spéciale, aucune information non plus. Hayden Paddon, qui s’élançait derrière Tanak, n’a vu aucune trace sur la piste, ni voiture, ni équipage. Même chose pour Kris Meeke et Dani Sordo…
    Après de très longues minutes d’attente, c’est sur Twitter que M-Sport a confirmé que les deux Estoniens étaient OK. « C’est arrivé au km 2.6 », explique Malcolm Wilson, patron du team britannique. « Nous avons subitement perdu toute communication et tout signal GPS. L’organisateur a rapidement envoyé un hélicoptère sur zone qui n’a rien vu non plus. En regardant la spéciale en détails, on s’est aperçu qu’elle longeait un lac à cet endroit. On a imaginé le pire. »
    L’organisateur a stoppé la spéciale après Bertelli, à 9h40, et une voiture est partie à la recherche de l’équipage depuis le départ. Ott et Raigo étaient au bord de la piste, sains et saufs. La Ford, quant à elle, était 4 mètres en contrebas, au fond d’une retenue d’eau. « Ils ont heureusement pu sortir de l’auto avant qu’elle ne sombre complètement », poursuit Malcolm.
    Choqués et détrempés, Ott et Raigo sont directement rentrés à leur hôtel avant de passer des examens médicaux de routine et d’aller rassurer leur équipe au parc d’assistance « Tout s’est passé si vite », racontait Ott en regardant sa sortie de route sur un ordinateur. « Heureusement, on a pu se détacher dès que la voiture a plongé dans l’eau. Je suis sorti en premier et on voit clairement que je nage très bien ! Raigo a été retenu par la connexion de son casque. En bon copilote, il n’a pas oublié de prendre son cahier de notes !
    Quant à la Ford Fiesta, des plongeurs vont tenter d’accrocher un câble pour la sortir de l’eau… Le châssis n°29 avait commencé sa carrière par un podium ici au Mexique en 2012…
    Ott Tanak and his co-driver Raigo Molder survived a freak accident on SS3 which saw their Ford Fiesta RS WRC dive into a water reservoir shortly after the start.
    This morning, the Estonian youngster was the seventh driver to pull out of service en route for SS3 (‘Los Mexicanos’) which he started at 9:20am. Two minutes later, M-Sport lost all contact with the N°6 Fiesta…
    There were no split times on our monitors and no information about the pair’s disappearance at the Stop Control either. Hayden Paddon, who was the next driver into the stage, didn’t see any indication that Tanak had been off. Nor did Kris Meeke or Dani Sordo…
    After a long wait, M-Sport tweeted that the crew was okay. “At Km2.6, we suddenly lost contact with them,” said team boss Malcolm Wilson. “There was no tracker signal and the organisers sent a helicopter to look for the car, but there was no sign of it. When we took a close look at the map, we saw there was a lake beside the road, and that really scared us.”
    The organisers halted the stage at 9:40am - just after Bertelli - and a vehicle was despatched to hunt for the crew. Happily, they were located by the side of the road, in perfect health. The Ford was four metres off the road under water, however. “Thankfully, they managed to escape before it sank completely,” added Wilson.
    Shocked and soaked, Ott and Raigo returned directly to their hotel before undergoing a routine medical check. They were soon back at the service park.
    “It all happened so quickly,” related Ott as he watched video footage of the incident. “We managed to unbuckle our harnesses as soon as the car hit the water. I was out first and you could see that I’m a good swimmer! Raigo had to disconnect his helmet from the intercom. He’s a good co-driver, though, because he didn’t forget to recover his pace note book!”
    As for their Ford Fiesta, divers are going to attempt to winch it free of the water.
    For information, the same chassis (N°29) kicked off its career with a podium finish in Mexico in 2012.


    WRC, Mexique, étape 1 : Latvala revient sur Ogier


    Sébastien Ogier (VW/Michelin) a bouclé la première étape du Rallye du Mexique en tête avec 13.5 secondes d’avance sur son équipier Jari-Matti Latvala. Mads Ostberg (Citroën) est sur le podium provisoire (+29s5). Neuville, Meeke, Kubica, Paddon, Tanak ont dû se retirer.
    L’an passé, neuf pilotes n’avaient pu terminer la première étape du Rallye du Mexique. Cette année, sept voitures n’ont pas rallié le parc de Leon vendredi soir, dont cinq World Rally Cars.
    A elle seule, la spécialed’El Chocolatea éliminé Kris Meeke (Citroën), qui venait de réaliser le meilleur temps dans l’ES3, Robert Kubica (Ford), virtuellement en tête après deux splits incroyables dans l’ES4, le débutant Hayden Paddon (Hyundai) et, lors du second passage, le Belge Thierry Neuville (Hyundai) qui était revenu sur les talons du leader Sébastien Ogier.
    Quant à Ott Tanak, c’est dans la spéciale deLos Mexicanos(ES3) qu’il a effectué une spectaculaire sortie de route qui a alimenté les réseaux sociaux et qui restera dans les annales du WRC, sa Ford Fiesta ayant plongé puis sombré dans un lac.
    Si le taux d’abandon n’est donc pas une surprise, la première place de Sébastien Ogier pourrait en être une. Non pas que le double champion du monde et double vainqueur du Mexique n’était pas un candidat à la victoire, mais le nouveau règlement le contraint à ouvrir et balayer les pistes, et ce jusqu’à dimanche. Or, au Mexique, le phénomène de balayage est important et Seb, lui-même, ne se donnait aucune chance.
    C’est pourtant lui qui est rentré en tête vendredi soir, avec 13.5 secondes d’avance sur son équipier Latvala. Le Français fut certes aidé par des températures très fraîches dans la matinée (6°C), qui lui ont permis de panacher pneus Michelin hard et soft dans la longue ES4 et de compenser quelque peu le phénomène de balayage. Ogier a ainsi pris une dizaine de secondes d’avance sur ses adversaires directs et a maintenu l’écart dans l’après-midi. Demain, il bénéficiera du balayage assuré par les World Rally Cars reparties en Rally2…
    Seb Ogier était néanmoins sous la menace de Thierry Neuville (Hyundai). Après un beau début de rallye et une excellente stratégie de pneumatiques, le Belge était 2e et avait repris jusqu’à 7s8 à Ogier dans l’ES8 avant de sortir de la route tout près de l’arrivée.
    Jari-Matti Latvala, très régulier depuis le départ, est donc 2e à 13.5 secondes à l’issue de l’étape 1. Mads Ostberg (Citroën), retardé par un problème de boîte de vitesses ce matin, a cravaché pour prendre la 3e place provisoire à son compatriote Andreas Mikkelsen (4e, VW). Elfyn Evans (5e, Ford) est à 18.7 secondes de Mikkelsen, et compte 36.6 secondes d’avance sur Dani Sordo (Hyundai).
    En WRC-2, avant la Superspéciale (ES10), Yurii Protasov (Ford) était leader avec 12s6 d’avance sur Nasser Al-Attiyah (Ford). Nicolas Fuchs (Ford) était 3e à près de deux minutes.

    Mercedes.......

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    WRC, Mexique, après ES6 : Ogier et Neuville leaders / after SS6: Ogier and Neuville pull clear


    Contre toute attente, les deux premiers pilotes en piste sont en tête du Rallye du Mexique après six spéciales parcourues ! Sébastien Ogier (VW/Michelin) compte 9.6 secondes d’avance sur Neuville (Hyundai).
    Ils n’espéraient pas grand-chose de cette 3e manche 2015 du fait de leur position sur la route et du phénomène de balayage important sur les pistes mexicaines. Pourtant, Sébastien Ogier et Thierry Neuville sont leaders du Rallye du Mexique après la première boucle de spéciales qui a vu quatre pilotes WRC se retirer.
    Certes, les pistes de Los Mexicanos, El Chocolate et Las Minas semblaient moins « polluées » que les années précédentes, mais de là à retrouver Ogier et Neuville en tête après six spéciales…
    Ce matin, la première spéciale a été remportée par Kris Meeke, mais le pilote Citroën a ensuite commis une erreur au départ de l’ES4. Cette longue spéciale a été gagnée par Sébastien Ogier avec une dizaine de secondes d’avance sur son dauphin Mads Ostberg (Citroën). Le Français a frappé fort dans El Chocolate, et malgré le meilleur temps de Neuville dans l’ES5, c’est lui qui pointe en tête à l’issue de cette boucle.
    « On a compensé l’effet balayage par un très bon choix de pneumatiques avec 3 LTX Force H4 (hard) et 2 LTX Force S4 (soft) qui nous ont offert un super grip dans l’ES4 », expliquait Ogier. « On s’attend à souffrir cet après-midi, mais ce qui est pris n’est plus à prendre… »
    Jari-Matti Latvala et Andreas Mikkelsen ont perdu du temps dans l’ES4 (44,13 km), de même que Dani Sordo (Hyundai, boîte de vitesses), alors qu’Elfyn Evans a signé le 3e meilleur temps sur sa Ford Fiesta RS WRC.
    La matinée a été marquée par l’accident spectaculaire de son équipier Ott Tanak au départ de l’ES3. Après de longues minutes d’attente, on a eu la confirmation que l’équipage était OK. La Ford Fiesta n°6 a plongé dans un lac. La spéciale a été arrêtée, de même que la suivante, après Lorenzo Bertelli.
    Au parc de regroupement de Leon, seules neuf World Rally Cars ont pointé à l’heure. Derrière Ogier et Neuville, Jari-Matti Latvala est 3e à 15.8 secondes du leader. Mads Ostberg (4e, Citroën) et Andreas Mikkelsen (5e, VW) complètent le top-5 devant Elfyn Evans (6e, Ford), à 1/10e de la Polo du Norvégien. Sordo, Prokop et Bertelli sont à plus d’une minute du leader.
    Outre Meeke et Tanak, ce début de rallye a aussi éliminé Robert Kubica (Ford) et Hayden Paddon (Hyundai), tous deux sortis de la route dans l’ES4


    Surprisingly, the first two drivers in the start order have emerged in front after the first six stages of Rally Mexico! Sébastien Ogier (VW/Michelin) is 9.6 seconds clear of Thierry Neuville (Hyundai).
    Ogier and Neuville didn’t have high expectations for round three of the 2015 championship because of their starting order since the phenomenon of road sweeping has always tended to be a big handicap in Mexico. Yet the two drivers have emerged from the first competitive loop in front, while four of their colleagues have already retired.
    ‘Los Mexicanos’, ‘El Chocolate’ and ‘Las Minas’ appeared to have less of a loose top-coating than in recent years, but nobody was expecting to see the Franco-Belgian pair appear at the top of the leaderboard at this point.
    This morning’s first test was won by Kris Meeke but the Citroën driver made a mistake on SS4 (44.13km) which was won by Ogier, around 10s clear of Mads Ostberg (Citroën). Neuville was then fastest on SS5, but the defending world champion completed the loop in front.
    “We managed to overcome the problem of road sweeping by choosing three LTX Force H4s [hard compound] and two S4s [soft] which meant we had great grip on SS4,” reported Ogier. “I’m expecting the conditions to be harder this afternoon, but at least we’ve got some good times in the bank…”
    Jari-Matti Latvala and Andreas Mikkelsen both dropped time on SS4, as did Dani Sordo (Hyundai, gearbox), while Elfyn Evans was third in his Ford Fiesta RS WRC.
    The morning was marked by Ott Tanak’s spectacular accident at the start of SS3. His Ford Fiesta ended up in a lake and the stage was interrupted. Happily, the Estonian crew escaped unscathed.
    Only nine World Rally Cars arrived at service for the midday break at their due time.
    Latvala is third for VW (+15.8s), followed by Ostberg (Citroën) and Mikkelsen (5e, VW). Evans (Ford) rounds of the top six, a tenth of a second short of VW’s Norwegian. Sordo, Prokop and Bertelli are already more than a minute down on the leader.
    Other early victims were Robert Kubica (Ford) and Hayden Paddon (Hyundai) who both crashed on SS4..