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    dimanche 30 juin 2013

    Blancpain Endurance :MARC VDS RACING TEAM (BMW) IMPÉRIAL DANS LE VAR



    La manche Blancpain Endurance Series du Paul Ricard aura été indécise jusque dans les ultimes minutes. Après 81 tours, c'est finalement la BMW Z4 GT3/Marc VDS Racing Team de Martin/Leinders/Buurman qui s'est imposée avec 7.4s d'avance sur la McLaren MP4-12C/Hexis Racing de Parente/Dusseldorp/Sims et 42s sur la Nissan GT-R GT3/JRM Racing de Dumbreck/Kane/Luhr. Le Boutsen Ginion Racing rafle la mise en Pro-Am Cup avec sa McLaren MP4-12C confiée à Vervisch/Dermont tandis qu'en Gentlemen Trophy, c'est la Ferrari 458 Italia GT3 de Beaubelique/Goueslard/Blanchemain (Team SOFREV-ASP) qui repart du Var avec le maximum de points pour la deuxième fois en trois courses. Il convient de noter que malgré 60 GT3 en piste, aucune neutralisation n'est venue troubler les concurrents.

    Avec un départ sous safety-car pour des raisons de sécurité, les positions de tête se sont vite figées avec Marc VDS Racing Team (Buurman), HTP Motorsport (Buhk) et Hexis Racing (Parente) solides leaders. Chez Black Falcon, on a choisi de faire partir en premier le gentleman de l'équipage (Hummel). Mauvais choix puisque la Mercedes SLS AMG qui s'élançait de la première ligne n'a cessé de perdre desplaces pour finalement se faire harponner par la BMW/VDS de Moser qui a écopé d'un drive through dans la foulée. Klaas Hummel a ensuite été ralenti par une portière ouverte. En tête, Yelmer Buurman a vite pris la poudre d'escampette avant de se faire reprendre dans le trafic par la Mercedes de Buhk. A l'issue de la première salve ravitaillements gérée magnifiquement par Hexis Racing, c'est bien Stef Dusseldorp qui ressort dans les roues de la BMW de Bas Leinders avant que la #7 ne finisse par prendre l'avantage. Le Néerlandais a tenu la dragée haute à la concurrence avant de laisser son volant à Alex Sims pour le relais final. Le Britannique a été mis sous pression par la Ferrari/Kessel de Zampieri jusqu'à ce que celle-ci soit ralentie par une pénalité de 10s pour une irrégularité durant le ravitaillement (nettoyage du pare-brise au moment de changer les pneus). Le Britannique pouvait espérer avoir course gagnée mais c'était sans compter sur un certain Maxime Martin. Pour l'extra-terrestre belge, le schéma était clair avec un handicap de 14s à 40 minutes du terme et une McLaren qui l'a bloqué durant plusieurs tours. Un seul mot d'ordre : pousser au maximum ! Malgré une BMW Z4 GT3 toujours en manque de vitesse de pointe, le pilote BMW Motorsport a comblé l'écart au fil des tours pour prendre les commandes à 10 minutes du drapeau à damier. Ce week-end, il y a eu Maxime Martin et les autres.

    Peu à son aise depuis le début de saison, Hexis Racing renoue avec le podium avant le gros morceau de la saison. Il ne faut surtout pas enterrer trop vite l'équipe Championne du Monde GT1 2011. Le trio de pilotes a fait une course solide et l'équipe a assuré les ravitaillements. Sans sa pénalité, la Ferrari du Kessel Racing devait terminer dans le tiercé de tête. C'est finalement la Nissan GT-R GT3/JRM Racing #23 qui s'offre la troisième place. Pour la première fois depuis Monza, le team de James Rumsey fait jeu égal avec la concurrence. Durant les derniers tours, Daniel Zampieri aura eu cravacher mais la Ferrari victorieuse à Monza doit se contenter d'une place au pied du podium. Pour ses débuts dans le championnat Blancpain, les Allemands du HTP Motorsport peuvent être satisfaits de leur 5ème place avec une Mercedes confiée à Buhk/Ludwig/Day. Une fois de plus, Maximilian Bukh s'est montré à son avantage avant que la #84 ne soit retardée par une portière ouverte. Décidément, les Mercedes n'ont pas été épargnées par des portes récalcitrantes. On a donc cinq marques différentes dans le quinté de tête. Il ne manque que Audi et Porsche avec des R8 LMS ultra et des 911 GT3-R invisibles dans le Var. La meilleure des R8 LMS ultra a été celle du Belgian Audi Club Team WRT (Ortelli/Vanthoor/Rast), seulement 9ème après avoir écopé d'un drive through. Quant à la Porsche la mieux classée, il faut descendre au 14ème rang pour trouver trace de la 911 GT3-R du ProSpeed Competition (Maassen/Soulet/Hennerici). On va attendre de voir si le législateur va revoir la très controversée Balance de Performance avant les 24 Heures de Spa. Les Russes du SMP Racing ont bien figuré avec ses deux Ferrari alignées en Pro-Cup dans le Top Ten, 6ème et 7ème. On trouve deux autres McLaren dans les dix avec ART Grand Prix (Leclerc/Parisy/Soucek) 8ème et Gulf Racing UK (Verdonck/Carroll/Bell) 10ème.

    Malmené à Silverstone avec deux autos accidentées, le Boutsen Ginion Racing s'offre une très belle victoire en Pro-Am Cup (11ème au général) avec Frédéric Vervisch et David Dermont. Malgré un tête-à-queue durant la première heure, la #5 n'a cessé de remonter pour finalement rafler la mise devant la Nissan GT-R GT3/Nissan GT Academy Team RJN de Doherty/Buncombe/Shulzhitskiy et la Lamborghini Gallardo/GRT de Tweraser/Proczyk. Les leaders du championnat n'ont pas fait le plein au niveau des points puisque Badey/Hassid (BMW/TDS) ont terminé hors du Top Ten et Hommerson/Machiels/Bertolini (Ferrari/AF Corse) ont quant à eux abandonné. Seul Alex Buncombe tire son épingle du jeu avec une 2ème place. On rappellera que Nissan GT Academy Team RJN avait séparé ses équipages pour ce meeting varois.

    Déjà victorieux à Monza, le Team SOFREV-ASP décroche son deuxième succès en trois courses dans la classe Gentlemen Trophy. Chahuté en début de course par la Ferrari 458 Italia/Sport Garage de Luc Paillard, le trio Blanchemain/Beaubelique/Goueslard a fait parler l'expérience sachant que la Ferrari sœur de Ricci/Policand/Baltahzard n'a pas rallié l'arrivée. Les Ferrari 458 Italia GT3 ont brillé puisqu'on en retrouve quatre dans le quinté de tête. Sport Garage (Paillard/Caccia/Lorgeré-Roux) monte sur la deuxième marche du podium devant AF Corse (Mann/Barreriros/Guedes) et AF Corse (Bachelier/Blank/Mallegol). Pro GT by Alméras complète le Top 5.

    Au championnat, Zampieri/Rigon/Ramos gardent la tête avec 45 points. Suivent Martin/Leinders/Buurman (31), Kane/Dumbreck/Luhr (27), Mako/Turner/Mücke (25), Sims/Parente/Dusseldorp (24) et Leclerc/Soucek/Parisy (22). Alex Buncombe prend seul les commandes du Pro-Am Cup avec 51 points, contre 33 à Badey/Hassid, Ordonez et Bertolini/Machiels/Hommerson. L'équipage Goueslard/Blanchemain/Beaubelique s'envole en Gentlemen Trophy avec un total de 62 points. La concurrence est décrochée puisque les deuxièmes sont à 22 longueurs (Guedes/Barreiros).

    Le prochain meeting se tiendra à Spa-Francorchamps pour les Total 24 Heures de Spa. Une partie du plateau sera à pied d'œuvre ce mercredi dans les Ardennes belges à l'occasion du Test Day.

    Laurent Mercier (Endurance-Info)

    Abandon pour Dumas



    Deuxième en 2012 pour sa première participation, Romain Dumas abordait avec ambition la 91e édition de la mythique course de côte de Pikes Peak, qui se déroulait ce dimanche dans le Colorado (USA). Le pilote d'Alès n'a malheureusement pas pu défendre ses chances. Dans les premiers lacets dans l'épreuve, il a en effet dû abandonner suite à une défaillance à l'intérieur de la batterie. Une déception tant il avait montré sa pointe de vitesse durant les essais.

    A bord de la Norma M20FC PP, Romain Dumas avait régulièrement pointé à la deuxième place des différentes séances d'essais disputées cette semaine. Il avait d'ailleurs signé le deuxième chrono des qualifications, derrière Sébastien Loeb. Le tricolore s'affirmait ainsi comme l'un des principaux outsiders de la Pikes Peak International Hill Climb. S'élançant après le nonuple Champion du Monde des Rallyes - qui a réalisé un nouveau record - Romain Dumas n'a pas pu défendre ses chances. Il a été contraint à l'abandon en début de course suite à une défaillance à l'intérieur de la batterie.

    « Après tant d'efforts, c'est une sérieuse déception » explique-t-il. « Abandonner, de cette manière qui plus est, est forcément très frustant. Nous savions que sauf grosse surprise Sébastien Loeb serait intouchable, mais nous avions notre carte à jouer derrière lui. Nous avions montré le potentiel de la voiture durant les essais et les qualifications. Et puis il y a ce problème qui met fin à tous nos espoirs de bon résultat. Je sais que cela fait partie de la course comme on dit, et cette malchance avait d'ailleurs touché plusieurs de mes adversaires l'an passé, mais je suis très déçu pour les personnes qui m'ont soutenu dans ce projet. Je suis également triste pour toute l'équipe, qui a travaillé d'arrache-pied ces dernières semaines, et particulièrement ces derniers jours. Les gars méritaient vraiment une belle performance en guise de récompense. C'est dur à digérer mais je ne suis pas du genre à baisser les bras. Je suis déjà tourné vers de nouveaux projets, et il y en aura des passionnants. »

    Source : Romain Dumas
    via Endurance-Info

    Pikes Peak : LOEB + PEUGEOT = 8min13s878 !


    Sébastien Loeb established a new motorsport record today when he completed the Pikes Peak Hill Climb in Colorado, USA, in a time of 8m13.878s at the wheel of his Peugeot 208 T16 PP/Michelin.
    Sébastien Loeb a établi un nouveau record en sport automobile. Au volant de sa Peugeot 208 T16 PP/Michelin, il a réalisé un chrono historique de 8min13s878 à la course-de-côte de Pikes Peak (Colorado, USA).
    The nine-time World Rally Champion, who has previously finished on the podium at Le Mans and also won the Summer X-Games, added a new line to his impressive CV by winning the 91st Pikes Peak International Hill Climb, one of the USA’s oldest races.
    After a prolonged interruption, the Frenchman climbed into his 875hp Peugeot 208 T16 PP at 11:23am local time in readiness for his single attempt at the 156 turns of the 19.98km courses which culminates at an altitude of 4,300 metres.
    At 11:27am, Peugeot Sport’s mechanics equipped the car with a fresh set of Michelin tyres designed especially for the event.
    A minute later, Sébastien Loeb started the ascent which he completed in 8m13.878s, smashing the previous record of 9m46.164s held since 2012 by New Zealander Rhys Millen who was driving a Hyundai Genesis today. Millen also bettered his record but fell 48.314s short of Loeb’s effort.
    Romain Dumas was the second driver to attempt the climb in a Proto Norma prototype but he was rapidly halted by a mechanical problem. Jean-Philippe Dayrault (Mini Pikes Peak) also beat the previous record with a time of 9m42.740s.
    Neuf fois champion du monde des Rallyes, sur le podium des 24 Heures du Mans, vainqueur des Summer X-Games… Sébastien Loeb a ajouté une ligne supplémentaire à son impressionnant palmarès en remportant la 91e Pikes Peak International Hill Climb, une des plus anciennes courses des Etats-Unis.
    A 11h23 heure locale, après une longue interruption de course, le pilote français s’est installé à bord de sa Peugeot 208 T16 PP de 875 chevaux pour une unique ascension de 19,98 km, 156 virages, jusqu’au drapeau à damier brandi là-haut, à 4300 mètres d’altitude.
    A 11h27, les mécaniciens Peugeot Sport ont monté un train de pneumatiques slicks spécialement conçus par Michelin pour cette épreuve unique.
    Sébastien Loeb a lâché les chevaux de sa Peugeot à 11h28 pour franchir la ligne d’arrivée exactement 8min13s878 plus tard, pulvérisant le précédent record de 1min32s286 qui appartenait au Néo-Zélandais Rhys Millen.
    Au volant de sa Hyundai Genesis, Rhys Millen a lui aussi amélioré son temps de référence de 2012 en 9min02s192, mais il a échoué à 48s314 de Loeb.
    Romain Dumas s’était élancé derrière son compatriote au volant de son Proto Norma. Mais il a rapidement connu un problème mécanique. Sur sa Mini Pikes Peak, Jean-Philippe Dayrault a lui aussi battu l’ancien record en réalisant 9min42s740.

    Le Corse Bruno Langlois remporte la légendaire course de côte de Pikes Peak

    Photo : 1205 Class is off for the official start to #PikesPeak2013

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    from Moto Journal


    Quelques minutes avant le grand événement de la mythique course de côte de Pikes Peak, où Sébastien Loeb allait s’élancer au volant de la Peugeot 208 survitaminée (875 chevaux, 875 kg) en catégorie Unlimited, un autre Français créait l’événement sur deux roues : Bruno Langlois, 3e de l’épreuve l’an passé pour sa première participation (sur Ducati Streetfighter), remportait la victoire au guidon de sa Ducati 1200 Multistrada.


    Alors que le Tour de France cycliste bouclait sa deuxième étape dans sa ville natale, l’Ajaccien Bruno Langlois s’employait à des milliers de kilomètres de son Île, dans la montagne de Colorado Spring, à avaler les 156 virages de la montée de 19,93 km, avec un départ à 2 865 m et une arrivée 1440 mètres plus haut.
    Bravo à l’ancien champion de France de la côte (1985 en 500) et Promosport 750 (1990), qui à 51 ans remporte la plus relevée des catégories motos (1205 cc), notamment face à l’ancienne gloire du cross US Micky Diamond, qui se serait bien vu accrocher un nouveau trophée à son palmarès.


    Read more at http://news.moto-journal.fr/sport/le-corse-bruno-langlois-remporte-la-legendaire-course-de-cote-de-pikes-peak#A4Xc6ke2UHP1kzym.99 

    2013 WSBK: Tom Sykes does the double at Imola



















    The Imola track surface was hot (57°) and offered much less grip for the second race of the seventh round of the World Superbike championship, but this didn’t stop Tom Sykes from taking a dominating lights-to-flag and uncontested victory, with Jonathan Rea and Sylvain Guintoli - both making up their DNFs in race 1 - completing the podium, that heard the English national anthem played twice for the Kawasaki rider.
    Imola was Sykes second double victory after Donington Park and his fifth victory of the season which allowed the British rider to move to the top of the standings with 235 points, six more than Sylvain Guintoli.
    It was a bittersweet weekend for Davide Giugliano. After taking a second place in race 1, the Althea rider was on the tail of race leaderTom Sykes, but during the third lap he lost the front of his Aprilia at the Tosa and slid out and just two laps later the same happened to Eugene Laverty - 3rd in race 1 - as he crashed out at the Ravizza 2.
    Marco Melandri with his BMW Goldbet machine took fourth in the only real exciting moment of the race, when his team mate Chaz Davies overtook him on pentultimate lap, but Melandri wasn’t happy and repassed the Welshman on the last lap at the Variante Alta as the two headed to the final turn only for Davies to have a big wobble in the corner and having to concede the spot to Melandri.
    Taking a very distant sixth was Loris Baz who had to battle for the spot with Leon Camier, while Michel Fabrizio took 8th. There was a three-rider battle between Jules Cluzel, Leon Haslam and Ayrton Badovini for 9th, that went to the Pata Honda rider followed by Badovini and Cluzel.
    Carlos Checa took 12th ahead of Max Neikirchner, Federico Sandi and Noriyuki Haga who will be taking to this year’s 8 Hours of Suzuka 2 points.
    2013 WSBK Imola Race 2 results:
    01- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 21 laps in 37’51.947
    02- Jonathan Rea – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 5.032
    03- Sylvain Guintoli – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – + 10.201
    04- Marco Melandri – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – + 13.120
    05- Chaz Davies – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – + 13.630
    06- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 23.949
    07- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 25.420
    08- Michel Fabrizio – Red Devils Roma – Aprilia RSV4 Factory – + 36.511
    09- Leon Haslam – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 40.184
    10- Ayrton Badovini – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – + 41.100
    11- Jules Cluzel – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 42.888
    2013 WSBK Imola Race 1 Results:
    1. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 37′52.860
    2. Davide Giugliano (Althea Racing) Aprilia RSV4 Factory 38′00.058
    3. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 38′02.344
    4. Marco Melandri (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 38′03.183
    5. Michel Fabrizio (Red Devils Roma) Aprilia RSV4 Factory 38′11.557
    6. Chaz Davies (BMW Motorrad GoldBet SBK) BMW S1000 RR 38′12.391
    7. Leon Camier (Fixi Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 38′15.272
    8. Ayrton Badovini (Team Ducati Alstare) Ducati 1199 Panigale R 38′22.002
    9. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 38′29.688
    10. Leon Haslam (Pata Honda World Superbike) Honda CBR1000RR 38′30.367
    11. Carlos Checa (Team Ducati Alstare) Ducati 1199 Panigale R 38′32.099
    from TWOWHEELSBLOG

    The Race - 2013 ERC Geko Ypres Rally

    Watch the highlights from the Geko Ypres Rally which was won by Freddy Loix (Skoda-Michelin).

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    ICON TRIUMPH DAYTONA 675R DRIFT BIKE


    Drift motorcycle
    How many motorcycle videos get more than ten million views? Not many, if any. But the first two Motorcycle vs. Car Drift Battle films from Icon Motosports got an incredible 13 million and 16 million views apiece.
    The third film in the series will be released next Tuesday. So we thought we’d take a closer look at the bikes that will star in it, and the stories behind the builds. The guys doing the stunts on-screen are Ernie ‘E-Dub’ Vigil and Nick ‘Apex’ Brocha, and they’re heavily involved in the mods. After all, their careers—and even their lives—depend on being able to keep the bikes at the limit of control.
    Drift motorcycle
    Ernie traces the inspiration for the Drift series to Aruba, a small island in in the southern Caribbean Sea just off the coast of Venezuela. “Entering into this whole Motorcycle vs. Car concept, we didn’t know what to expect. We’d done a show in Aruba and were blown away by what local riders were doing.”
    While the US was obsessed with stunt riding, the islands were busy getting sideways. And Ernie and Nick liked the idea. For the first Drift video, they prepped a Kawasaki ZX-10 with an enormous 12-inch-over Roaring Toyz swingarm and 240-section wheel, matching what they’d seen in Aruba. “The longer the wheelbase, the easier the swing,” says Ernie, “and the longer it takes for a highside to set in.”
    Drift motorcycle
    For the second video, they went with Triumph Speed Triples—mostly for more low-end grunt. The swingarms were cut down to a mere six inches over stock. “The added low end and shortened wheelbase did the trick but with the heavier weight of the Speed Triples they proved to be a little lethargic,” Ernie recalls.
    This time round, Ernie and Nick chose the Triumph Daytona 675R for its light weight and top-notch suspension and brakes. There are two bikes, one red and one green, both sporting Myrtle West 4-to-6-inch over swingarms. “The smaller the wheelbase, the more violent the snap,” says Ernie. “We could take the easy way out with longer swingarms, but the feel you get when the bikes talk back is what gives us the rush.”
    Drift motorcycle
    The only problem was grip on the track. The bikes had too much, making it hard to spin the rear tire free at 80mph. The solution was more power. “There’s no such thing as too much,” says Ernie. “We decided to add Garrett GT2052 turbos to the motors. Full boost comes on at around 5k and man, does it pull. The hit comes on like a freight train.”
    Chris Hukill of Fuel Forged in Las Vegas fabricated the turbo plumbing from the exhaust manifold to the intercooler, with help from Nick Brocha. The bikes then went over to DynoJet for tuning. Interestingly, the motors themselves are 100% stock—without even upgraded pistons or head gaskets. On E85 fuel and with 10 psi of boost the bikes recorded 203hp.
    Drift motorcycle
    The bikes were run hard during the making of the new film, but there were no breakdowns. “Of all the vehicles used, we were sure the bikes would be the first to go. Not the case. They’re still sitting here, ready to be fired up. Boost is now an addiction!”
    Stand by for the third installment of Motorcycle vs. Car Drift Battle on Tuesday. It’ll be revealed on the Monster Energy YouTube page.
    from BIKEEXIF

    1963 Ducati 125 TS




    This precious retro racer comes from a 1963 Ducati 125 TS donor Bike. Its frame has been converted to a cantiléver rear suspension system. The custom sub frame is new. The upside down fork is from a Derbi GPR 50. The mechanics is heavily modified and rebuilt with a Ducati 250 short stroke engine (ported heads, hi compression piston, lightened crankshaft, no alternator, straight cut gaer pinions lightened, metallic  outside oil lines, racing camshaft, big valves, dual spark) fuelled by an Amal 32 mm carburetor. The tank is from a vintage Ducati 160 Sport… But the list of changes and custom made components is endless… You can check it out on the Radical Ducati website. The final result? Espectacular! Pictures by Del Perro.





    SPECIAL KIND OF LOVE: LAMBORGHINI ESPADA


    I don’t know why, but I’ve always felt a need to direct my love for cars towards the more unique models in history. It’s so easy to like beautiful things, but it takes a special sort of love to feel attraction towards unique expressions of design. If I hear someone saying their favorite car is a Ferrari 250 GTO, a Mercedes 300SL or a Lamborghini Miura I can’t help but feel the need to vomit. It’s obvious everyone likes these cars; they are stunningly beautiful, they each define their respective manufacturer and are literally impossible to hate.
    But come on, you can do better than that. Challenge your senses, dig deeper into the depths of classic car history and at least attempt to dig out a car that stands out for something other than unquestionable beauty. Personally I have always respected any car maker that has had the balls to go out there and try something different…
    … and come up with something that’s never been tried before and attempt to redefine what beauty is. Lamborghini has done this since its inception, Ferruccio wanting to confront and provoke Enzo with his own interpretation of what a sports car should be like. Ever since then Lamborghini has stood out for bold design and along the way has spawned a mix of pivotal cars – from the aforementioned and simply stunning Miura to the in-your-face LM002.
    But it’s this car here, the Espada, that has always held a special place in my heart. Can we consider it as a beautiful car? Probably not, because it isn’t. It’s awkwardly styled and has strange proportions, but what it lacks in the universally accepted definition of beauty, it makes up with buckets of character. For me it has always defined the best of the ’70s: it was a subtle mix of supercar performance and everyday practicality that made it stand out in a decade full of automotive awesomeness. The other week while in Sweden for Gatebil, I had the chance to take a little detour on our drive up to the track and stop by the Classic Garage shop a short drive from Gröndal where we were shooting a few feature cars.
    There, I was to shoot what has to be the cleanest, most original Espada I’ve ever seen…
    … finished off in an unmistakably Lamborghini hue of orange…
    … and sporting a contrasting set of white striped tires.
    Tuck, ’70s style!
    The tires are fitted onto 15-inch Campagnolo magnesium alloy wheels, the same design that was used on the Miura, and attached to the hubs with good old fashioned knock-offs.
    You might describe it as a shooting-brake design in today’s lingo, but what made this car so special was that hatchback rear end penned by Bertone’s Marcello Gandini. That’s because the Espada – or sword in Spanish as further reference to Lamborghini’s attraction to bull fighting – was the first four-seater to come from St. Agata Bolognese and its design was sort of dictated by the number of seats in the cabin.
    Just imagine how cool it must have been to drive one of these around in the ’70s – an Italian supercar for four, with 12 cylinders up front! As Oscar of Classic Garage told us, this is a 1971 model so an ‘S2′ in Lambo language, meaning it runs the more powerful 350hp version of the 4.0L V12 that was also used in the base Miura.
    The sonorous V12 is fed by six side-draft Weber carbs. I was impressed at how easily the car started despite the damp and cold weather during the shoot. As Oscar said, this car has always ran beautifully.
    Contrary to what you may think, the two air intakes on the massive front-hinged aluminum hood don’t feed the air boxes, but actually the cabin’s heater and ventilation system.
    With such a big engine sitting up front – which is actually surprisingly well-positioned in the chassis for good weight balance – packaging various ancillaries must have been quite a challenge. I found the location of the brake master cylinder quite interesting, and just check out that agricultural-size radiator.
    The V12 sings through this quartet of old-school exhaust tips…
    … helping give a much more aggressive presence to the Espada’s rear. And it’s the rear view that I can’t help but find irresistible.
    The rear trunk glass embodies everything that was right about the 70′s quirky design language and it’s helped to cement the Espada as a true classic – granted one that you will probably either love or hate.
    There’s no hatch section, it’s just the glass that lifts helped by two struts, giving way to a pretty decently-sized trunk area.
    Someone at Honda probably liked the ‘Gandini’ rear strip of glass because it was used in both the CR-X, the Insight, and now the CR-Z.
    As you can imagine, with the seating arrangement sort of dictating the car’s looks…
    … Lamborghini obviously put a lot of effort into making the interior a very special place to be. And like any well-kept classic, it’s the smell that first captivates you – a mix of leather-scent and real wood, and that faint smell of gas and oil vapours that any car with carburetors always seems to have.
    The head unit is found on the passenger side of the dashboard and is quite a reach for the driver. That’s probably because there wouldn’t really be a need for it, what with a Lamborghini V12 providing the aural entertainment!
    The center console merges onto an elevated transmission tunnel from which the five-speed gearbox selector sprouts from…
    … continuing rearward in between the two rear seats. Just to emphasize the fact – this is a true four-seater, not a 2+2, those rear seats easily able to accommodate two adults with plenty of headroom.
    I don’t even need to give reasons as to why Lamborghini should come up with a modern day interpretation of the Espada. This is a machine that manages to shine through the impressive line-up of cars it has created over the last 50 years, and that alone says a hell of a lot.

    Dino Dalle Carbonare
    Instagram: speedhunters_dino