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    dimanche 14 octobre 2012

    WEC : FUJI : LE TOYOTA RACING VAINQUEUR INCONTESTÉ SUR SES TERRES.



    L'obscurité commençait à tomber sur le circuit international de Fuji lorsque Kazuki Nakajima a franchi la ligne d'arrivée en vainqueur devant une tribune acquise à la cause du constructeur japonais. Les nuages qui se sont peu à peu amoncelés au-dessus des sommets qui enserrent le tracé nippon n'ont pas découragé les 32 000 spectateurs, 50 000 pendant les trois jours, venus assister au triomphe de Toyota, mais aussi de Nissan en LMP2. Les 6 Heures de Fuji resteront sans doute longtemps dans les mémoires des fans japonais dont l'accueil a été très chaleureux !

    Si Audi s'est déjà assuré du titre Constructeur, on pouvait compter sur Toyota pour rendre la vie de la marque aux quatre anneaux compliquée d'ici la fin de la saison. Après une première victoire aux 6 Heures de São Paulo, la TS030 Hybrid n°7 a brillé sur ses terres grâce à Nicolas Lapierre, Alex Wurz et Kazuki Nakajima, qui ont été rapides pendant les trois jours de l'épreuve. Le constructeur nippon signe une deuxième victoire en cinq courses, des statistiques à faire pâlir d'envie, d'autant plus que les succès ont été acquis face à un adversaire pour le moins expérimenté.

    Le combat a été serré jusqu'à la fin avec un écart de 11 secondes sur la ligne d'arrivée entre la Toyota victorieuse et l'Audi R18 e-tron quattro n°1 des doubles vainqueurs des 24 Heures du Mans que sont André Lotterer, Marcel Fässler et Benoît Tréluyer. Ce dernier ayant écopé d'une pénalité après un contact avec l'Aston Martin n°97, l'Audi n°1 a dû s'arrêter une fois de plus que prévu, perdant l'avantage d'une consommation en carburant inférieure à celle de sa rivale japonaise. Cette deuxième place ne permet pas à l'équipage de décrocher le titre Pilotes puisque la seconde Audi, la voiture n°2 d'Allan McNish et de Tom Kristensen, complète le podium au classement général, n'ayant pu suivre heure le rythme des deux voitures de tête que pendant la première heure.

    Si l'écart final entre les équipes des constructeurs est infime, la course s'est rapidement décantée parmi les écuries privées LMP1, la Lola-Toyota n°12 de Rebellion Racing terminant avec un tour d'avance sur sa plus proche rivale, ce qui permet à l'écurie suisse basée en Grande-Bretagne de décrocher le Trophée Endurance FIA de la meilleure écurie privée LMP1 à une course de la fin de la saison 2012. Neel Jani et Nicolas Prost ont constamment fait la course en tête, laissant les autres protagonistes batailler pour la deuxième place qui échoit finalement à la HPD-Honda n°22 de JRM. En effet, David Brabham, Karun Chandhok et Peter Dumbreck sont sortis vainqueurs du magnifique duel qui les a opposés à Jonny Kane, Nick Leventis et Danny Watts, pilotes de la HPD-Honda ARX 03a n°21 de Strakka Racing.

    Si l'équipe Rebellion Racing s'est arrogé le Trophée Endurance FIA LMP1, l'écurie Starworks Motorsports l'a imitée en LMP2 grâce à la deuxième place de Stéphane Sarrazin, Ryan Dalziel et Enzo Potolicchio au volant de la HPD-Honda n°44. Le trio invincible à Sebring, au Mans et au Brésil n'a pu contrer l'Oreca 03-Nissan n°25 d'ADR-Delta aux mains de John Martin, Tor Graves et du pilote japonais Shinji Nakano, victorieux dans la catégorie LMP2 avec une marge confortable d'un tour, mais est parvenu à rester devant la Morgan-Nissan n°24 d'OAK Racing. Jacques Nicolet, Olivier Pla et Matthieu Lahaye montent sur la troisième marche du podium pour la deuxième fois consécutive après les 6 Heures de Bahreïn.

    Ecuries et pilotes vont désormais se diriger vers la Chine pour les 6 Heures de Shanghai, dernière manche de la saison 2012 du Championnat du Monde d'Endurance de la FIA où le titre Pilotes sera finalement décerné. Rendez-vous le 28 octobre prochain pour connaître les vainqueurs !

    Le résultat de la course est ici

    Le classement pilotes est  

    Source : WEC

    Barber Vintage Festival: Inside Ace Corner

    Jason Michaels of Dime City Cycles and Ben Friedman with Cafe Racer TV show off the faces and places inside the Ace Corner at the Barber Vintage Festival 2012.

    MotoGP gets new qualifying format in 2013
















    with Twowheelsblog
     As we anticpated a few weeks ago MotoGP will be getting a new qualifying format in 2013 and it was officially announced today at Motegi.
    The idea behind the change is to make the session more exciting for viewing audiences as most of the action usually happens in the last 10-15 minutes, and it will also ensure that in mixed conditions during practice sessions- which the majority of the riders sit out sitting in their garages saving precious mileage on the engines and tires will be forced to do some laps if they want to qualify.
    The new format will see two fifteen minute session with the riders divided into two groups based on the combined times of the three practice sessions.
    Based on the combined times, the 10 fastest riders will go directly into QP2 while the rest will have battle it out in a 15 minute QP1 session, with only the 2 fastest riders from QP1 joining the first ten in the final 15 minute SP2, thus making it less hectic and crowded on track and there will also be less complaints regarding getting held up by slower riders that ruin fast laps.
    To make up for the loss of first half an hour of the original 60 minute qualifying, where riders usually refine their set-ups, a new and fourth 30 minute practice session will be instated just before qualifying.

    New Qualifying Procedure
    1. The three existing sessions of free practice will be unchanged, however, the combined times from those sessions will determine participation in the final qualifying practice.
    2. The ten fastest riders will be seeded through to Qualifying Practice 2 (QP2).
    3. All other riders will take part in Qualifying Practice 1 (QP1).
    4. The fastest two riders in QP1 will progress to QP2, making a total of 12 riders competing for the first 12 grid positions.
    5. The riders not in the fastest two places in QP1 will take grid positions 13 and above according to their times in QP1.’
    New Practice and Qualifying Schedule
    Day One:
    Free Practice 1 45 Minutes (Unchanged) Timed for Qualifying Participation
    Free Practice 2 45 Minutes (Unchanged) Timed for Qualifying Participation
    Day Two:
    Free Practice 3 45 Minutes (Unchanged) Timed for Qualifying Participation
    Free Practice 4 30 Minutes (New) Not Timed for Qualifying Participation
    Break 10 Minutes
    Qualifying Practice 1 15 minutes (New)
    Break 10 Minutes
    Qualifying Practice 2 15 minutes (New)

    Dani Pedrosa takes new and solitary win at Motegi



















    With TWOWHEELSBLOG
    Today’s MotoGP race at the Twin Ring Motegi, was pretty monotonous if we compare it to the Moto3 and Moto2 races (race reports to follow), but it was important for the MotoGP championship standings as Dani Pedrosa took another splendid and important win, his fifth victory in the last eight races, his fourth consecutive and cut Jorge Lorenzo’s lead to 28 points.
    Lorenzo got the holeshot defending himself from Pedrosa at the first corner and the two were followed by Ben Spies, Cal Crutchlow, Casey Stoner, Alvaro Bautista, Andrea Dovizioso and Stefan Bradl as the two Spaniards immediately tried to break away with Spies trying to keep up with them.
    On the first lap Avintia Blusens returning Ivan Silva ran off track, Aspar’s Randy de Puniet crashed out but was able to rejoin, but he would be later forced to retire, and Yonny Hernandez also crashed and was seen holding his right shoulder.
    Ben Spies race lasted exactly two laps as the Yamaha rider missed his braking mark at turn one and ran off track and headed directly towards the barrier and crash - but fortunately much less violently than Nicky Hayden at Aragon.
    With Spies out of action, a big gap opened up between the front runners. For the first 10 laps Pedrosa would continue to shadow Lorenzo, and on the 11th made an easy pass on the brakes at turn five and began to break away. Lorenzo calmly accepted the pass and would then follow his rival over the finish line more than four seconds adrift, while Alvaro Bautista celebrated his new contract renewal with Gresini with third place - his second podium of the season and making it an all Spanish podium.
    With Spies out of action Cal Crutchlow inherited third place, but Bautista caught the British rider with just five laps to go and the two even touched briefly as the Spaniard got ahead of him. Crutchlow began shadowing and waiting for the right place to place his attack, but in the final lap, disaster struck the Yamaha rider as he suddenly slowed with a technical issue or he simply ran out of fuel, while everyone again inherited another spot on the grid.
    Andrea Dovizioso would take fourth after a very cautious start. The Italian first grabbed 6th from Stefan Bradl during the 10th lap and then began to hunt down a struggling, but heroic Casey Stoner who couldn’t resist him and then began to fade.
    Stefan Bradl was 6th and officially become the 2012 Rookie of the Year while Valentino Rossi would finish 7th ahead of his struggling team mate Nicky Hayden who barely beat Yamaha wild card rider Katsuyuki Nakasuga across the finish line. Closing out the top ten was Hector Barbera while Karel Abraham the last prototype rider was 11th. Aleix Espargaro was the best CRT rider in 12th.
    MotoGP Motegi Race Results:
    01- Dani Pedrosa – Repsol Honda Team – Honda RC213V – 24 laps in 42’31.569
    02- Jorge Lorenzo – Yamaha Factory Racing – Yamaha YZR M1 – + 4.275
    03- Alvaro Bautista – San Carlo Honda Gresini – Honda RC213V – + 6.752
    04- Andrea Dovizioso – Monster Yamaha Tech 3 – Yamaha YZR M1 – + 16.397
    05- Casey Stoner – Repsol Honda Team – Honda RC213V – + 20.566
    06- Stefan Bradl – LCR Honda MotoGP – Honda RC213V – + 24.567
    07- Valentino Rossi – Ducati Team – Ducati Desmosedici GP12 – + 26.072
    08- Nicky Hayden – Ducati Team – Ducati Desmosedici GP12 – + 36.724
    09- Katsuyuki Nakasuga – Yamaha YSP Racing Team – Yamaha YZR M1 – + 36.794
    10- Hector Barbera – Pramac Racing Team – Ducati Desmosedici GP12 – + 1’10.729