The word Algarve – which originates from the Arabian ‘Al Gharb’, meaning ‘The West’ – is a reminder that the south of Portugal was once ruled by Muslims for almost five centuries. This weekend, the championship’s Middle Eastern contenders will be walking in the footsteps – or should that be driving in the tracks – of their ancestors, the Umayyads, who left Damascus in a bid to conquer the world following the death of the Prophet Mohammed in 632 A.D.
For around 20 years, the participation of competitors from the Middle East in the FIA World Rally Championship (WRC) has been consistently on the rise. During the 1980s, Qatar’s Saeed Al-Hajri and Mohammed Ben Sulayem were the region’s pioneers. Nicknamed the ‘King of Dunes’, Al-Hajri was the first Arabian driver to score points in the WRC (finishing fifth on the 1985 Acropolis Rally and sixth on the same event the following year in a Porsche 911 SC). Now an FIA vice-president, Ben Sulayem contested 18 WRC events and claimed no fewer than 14 titles and 60 individual victories in the FIA Middle East Rally Championship. At the end of the 1990s, Saudi Arabian Abdullah Bakkashab and Amed Al-Wahaibi from Oman were the most visible Middle Eastern faces in the WRC, prior to the world championship debut of both Nasser Al-Attiyah and Khalid Al-Qassimi in 2004...
Fans are eager to witness the first duel of the current WRC campaign between the Ford Fiesta RS WRC of the Qatari and his UAE rival’s Citroën DS3 WRC – and it will take place this weekend in Portugal. The two men have competed against one another for many years in the Middle East Rally Championship (MERC). Eight times a champion in that series, Nasser Saleh Al-Attiyah has already triumphed in the opening two rounds of 2013 – the Qatar International Rally and Kuwait International Rally – whilst the 2004 MERC champ Sheikh Khalid bin Faisal bin Sultan Al-Qassimi was runner-up on both occasions.
Bit by bit, other MERC regulars have successfully made their way into the WRC, such as Yazeed Al-Rahji and Abdulaziz Al-Kuwari. Following a short apprenticeship, both have shone in the early stages of the 2013 season, tallying a victory apiece in Sweden (Al-Rahji) and Mexico (Al-Kuwari) in the WRC2 category. Injured in a cross-country rally outing, Al-Rahji has unfortunately been forced to withdraw from Vodafone Rally de Portugal, but there will nonetheless be two other Middle Eastern drivers competing there in WRC2 – Rashid Al-Ketbi in a Skoda Fabia S2000 and Ala’a Rasheed in a Ford Fiesta RRC. Skydive Dubai Rally Team’s Al-Ketbi finished fourth and eighth respectively at WRC2 level in Monte-Carlo and Sweden this year, whilst Ala’a Rasheed will be making his FIA World Rally Championship debut this weekend.
The four Abu Dhabi Racing team drivers – Mohammed Al-Mutawaa, Mohammed Al-Sahlawi, Bader Al-Jabri and Majid Al-Shamsi, all from the UAE – are potential future WRC stars. Al-Mutawaa and Al-Sahlawi were the two winners of the Citroën Racing shoot-out in Abu Dhabi last December, and consequently are both participating in the 2013 Middle East Rally Championship in DS3 R3s.
Le mot Algarve, qui vient de l’Arabe « Al Gharb » (à l’ouest), nous rappelle que le sud du Portugal fut occupé par les Musulmans pendant près de cinq siècles…Ce week-end, les pilotes du Moyen-Orient vont donc marcher sur les traces de leurs aïeux, les Ommeyades, partis de Damas pour conquérir le monde après la mort du Prophète Mahomet en l’an 632.
Depuis une vingtaine d’années, la présence des pilotes du Moyen-Orient n’a cessé de s’accroître en Championnat du monde des Rallyes FIA. Dans les années 80, le Qatari Saeed Al-Hajri et Mohammed Ben Sulayem furent les pionniers. Surnommé le « Roi des Dunes », Al-Hajri fut le premier pilote arabe à marquer des points en WRC (5e Acropole 1985, 6e Acropole 1986 sur Porsche 911 SC). Actuel vice-président de la FIA, Ben Sulayem a disputé 18 rallyes WRC et remporté 14 titres et 60 victoires en Championnat du Moyen-Orient. A la fin des années 90, Abdullah Bakkashab (Arabie Saoudite) et Amed Al-Wahaibi (Oman) étaient des pilotes assidus en WRC avant les débuts mondiaux de Nasser Al-Attiyah et de Khalid Al-Qassimi en 2004...
On attendait impatiemment le premier duel de la saison mondiale entre la Ford Fiesta RS WRC du Qatari et la Citroën DS3 WRC du pilote émirati. Il aura lieu ce week-end au Portugal. Les deux hommes s’affrontent depuis de longues années en championnat du Moyen-Orient (MERC). Octuple champion, Nasser Saleh Al-Attiyah a remporté les deux premières manches 2013, le Qatar International Rally et le Kuwait International Rally, alors que le champion MERC 2004, Sheikh Khalid bin Faisal bin Sultan Al-Qassimi, a terminé deux fois deuxième.
Peu à peu, d’autres pilotes du championnat du Moyen-Orient se sont lancés avec succès en WRC, comme Yazeed Al-Rahji ou Abdulaziz Al-Kuwari. Après une ou deux années d’apprentissage, ils ont brillé en début de saison avec une victoire en Suède et au Mexique en catégorie WRC2. Blessé lors d’un Rally-Raid, Al-Rahji a malheureusement dû déclarer forfait pour le Vodafone Rally de Portugal où l’on retrouvera deux autres pilotes du Moyen-Orient en catégorie WRC2, Rashid Al-Ketbi (Skoda Fabia S2000) et Ala’a Rasheed (Ford Fiesta RRC). Al-Ketbi (Skydive Dubai Rally Team) a terminé 4e et 8e WRC2 au Monte-Carlo et en Suède, alors qu’Ala’a Rasheed découvre le Championnat du monde des Rallyes FIA ce week-end.
Les quatre pilotes du team Abu Dhabi Racing, Mohammed Al-Mutawaa, Mohammed Al-Sahlawi, Bader Al-Jabri et Majid Al-Shamsi (Emirats Arabes Unis) sont peut-être de futurs pilotes WRC. Al-Mutawaa et Al-Sahlawi ont remporté les sélections organisées par Citroën Racing à Abu Dhabi en décembre dernier et disputent le Championnat du Moyen-Orient 2013 sur des DS3 R3.
from best-of-rallylive