This morning’s shakedown stage (3.52km), which used the former Châteauvieux hill climb run near Gap, provided an initial idea of the week’s pecking order. Competitors were greeted by clear a blue sky, but the thermometer read -5°C as the cars pulled out of the service park at sunrise.
Ogier was fastest on both his first two attempts (2m16.0s, then 2m15.3s) with his Volkswagen Polo R WRC equipped with ‘super-soft’ Michelin Pilot Sport tyres.
Citroën’s Kris Meeke and Mads Ostberg opted for the ‘soft’ Michelin and succeeded in squeezing past Latvala and Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC, ‘super-soft’). Meanwhile, Neuville and Sordo clocked up 2m19.0s and 2m20.8s respectively in the Hyundai i20 WRC.
The third and fourth runs didn’t see any improvements and Ogier, now on ‘soft’ rubber, was the only driver to get beneath the 2m20s mark (2m19.7). The final attempts of Meeke and Ostberg bagged exactly the same time (2m20.4s). “The stage was muddy and extremely slippery on the ‘soft’ tyre,” commented Meeke.
The final timesheet saw Ogier figure in first place (2m15.3s), chased by Citroën DS3 WRC drivers Meeke and Ostberg, and Latvala (Polo R WRC. Kubica (5th) was the fastest Ford representative, half-a-second better than Hirvonen (7th). Thierry Neuville (i20 WRC) was sixth (+3.1s). Dani Sordo (Hyundai) trailed his new team-mate by two seconds, but was quicker than Mikkelsen (VW) and Bouffier (Ford). François Delecour went out with studded tyres on his Fiesta WRC.
Michelin’s top drivers have a choice of four types of tyre for this year’s Rallye Monte-Carlo, namely a snow tyre with or without studs, plus ‘soft’ and ‘super-soft’ versions of the firm’s asphalt tyre. The RC1 priority drivers have a total allocation of 82 tyres to choose from (24 softs, 24 super-softs, 24 studded snow tyres and 10 snow tyres without studs) but may only use 40 on the rally.
Engineers from Michelin Motorsport and their counterparts at Michelin’s Technology Centre have develop a new compound for the Alpin 4 snow tyre which combines enhanced performance with improved longevity, especially on dry roads. This solution is recommended when the proportion of snow and/or ice on a stage exceeds 20%. If used, it will most likely be employed in its studded form.
The regulations concerning the studs themselves have changed slightly compared with 2013, since the number of studs per tyre has come down from 240 to 200. The maximum overall stud length is 15mm, of which only 2mm may protrude from the tread blocks.
Tracé sur le parcours d’une ancienne course-de-côte, à Châteauvieux, le Shakedown a donné une première idée des forces en présence sur ce 82e Rallye Monte-Carlo. Le ciel est bleu au-dessus des Hautes-Alpes ce matin, mais les températures étaient négatives (-5°C) quand les premières autos ont quitté le parc d’assistance.
Sébastien Ogier et sa Volkswagen Polo R WRC chaussée de pneus Michelin Pilot Sport super-soft ont signé les meilleurs chronos des deux premiers tours en 2min16s0 puis 2min15s3.
En pneus Michelin soft, les pilotes Citroën Kris Meeke et Mads Ostberg se sont positionnés devant Latvala et Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC, super-soft). Pour leurs premiers tours de roue officiels, les Hyundai i20 WRC ont réalisé 2min19s0 (Neuville) et 2min20s8 (Sordo).
Les chronos n’ont pas été améliorés lors des 3e et 4e passages. Reparti en pneus soft, Sébastien Ogier fut le seul à rester sous la barre des 2min20s (2min19s7). Meeke et Ostberg ont réalisé le même chrono (2mon20s4) à leur dernière tentative. « La route est boueuse et c’était hyper glissant en pneus soft », a déclaré Meeke.
Ogier a donc remporté ce Shakedown en 2min15s3 devant les Citroën DS3 WRC de Meeke et Ostberg, et la Polo R WRC de Latvala. Robert Kubica (5e) a signé le meilleur temps des pilotes Ford, 5/10e devant son équipier Hirvonen (7e). Thierry Neuville a placé l’i20 WRC au 6e rang, à 3s1 du meilleur temps sur les 3,52 km. Dani Sordo (Hyundai) a fini à 2s de son équipier, devant Mikkelsen et Bouffier. François Delecour avait opté pour des pneus neige cloutés sur sa Ford.
Quatre types de pneumatiques sont autorisés au Rallye Monte-Carlo 2014 : pneus neige cloutés et non cloutés, pneus asphalte soft et super-soft. Les pilotes prioritaires RC1 disposent de 82 pneus (24 soft, 24 super-soft, 24 neige cloutés et 10 neige non-cloutés) et ne pourront en utiliser que 40 au maximum pour la course.
Les ingénieurs de Michelin Motorsport et du Centre de Technologies Michelin ont développé une nouvelle gomme pour le pneu neige Alpin 4 qui offre une meilleure performance et une meilleure longévité (notamment sur routes sèches). Préconisé dès que la neige/glace dépasse 20% sur une spéciale, ce pneu neige pourrait être majoritairement utilisé sur le rallye dans sa version cloutée.
Le cloutage a également été modifié par rapport à l’an passé. Désormais, chaque pneu dispose de 200 clous (contre 240). La longueur maximum des clous est de 15mm et ils ne peuvent dépasser de plus de 2mm de la bande de roulement.