ACE CAFE RADIO

    mardi 20 août 2013

    RSD KTM 690 CafeMoto


    RSD KTM 690 CafeMoto
    The KTM now has a fresh new coat fashioned from the finest aluminum. It took a little encouragement but all the parts finally conformed and now it’s time to send them out to get their own unique finishes,  paint, powdercoater and anodize. Check back with us in the next month or so to see the final makeover.
    RSD KTM 690 CafeMoto
    RSD KTM 690 CafeMoto
    Just buttoning up the last bits of the tank and tail. Still trying to finalize a few small details like side radiator shrouds, brake light and headlight.
     RSD KTM 690 CafeMoto
    Finishing up the single sided swing arm trellis style to mirror the look of the frame. We used 4130 Chromoly tubing to keep it light weight.
     
    RSD KTM 690 CafeMoto
     
    We are aiming to give this machine a blend of classic Café styling while still being progressive. Suspension and swing arm will be tweaked in order to achieve proper road racing geometry for a track ready bike. Engine will be massaged for just a little bit more than KTM supplied from the factory, ensuring an exciting ride.
    RSD KTM 690 CafeMoto
     
    We've been itching to do another KTM build so we were pretty stoked when this came in. Lightweight road racers are our favorite thing to build. We helped to introduce this genre with the 450 Super Single project years ago, and are happy to keep it going with bikes like this. There’s nothing quite like a sub-300lb. motorcycle with 60 plus HP, great suspension, big brakes and sticky tires. The KTM 690 is perhaps the perfect starting p
    oint for such a bike. 

    AVD OLDTIMER GRAND PRIX : LES BAVAROISES ASSURENT LE SHOW.



    Véritable must pour les amateurs de belles mécaniques, la 41e édition de l'AvD Oldtimer-Grand-Prix a de nouveau constitué un véritable régal pour les yeux et les oreilles des spectateurs présents.

    BMW ayant, en outre, eu l'excellente idée de mettre les petits plats dans les grands afin de combler ses nombreux fans. Exposition de la gamme sportive du constructeur munichois, concours de changement de pneus, démo de la Brabham BT52 avec laquelle Nelson Piquet fut champion du monde de F1 et de la BMW V12 LMR, victorieuse au Mans en 1999, assurée par rien moins que Marc Surer et Joachim Winkelhock mais aussi, cerise sur le gâteau, deux superbes courses exclusivement dédiées aux bolides bavarois avec en guest star l'incomparable Johnny Cecotto !

    Lors de la première joute, le Vénézuélien, présent sur une BMW M3 E30 de 1990, a d'ailleurs assuré sa part de show en tenant tête à une meute de BMW M1.  Au bout de 30 minutes de spectacle, l'ancien champion du monde moto devait finalement s'incliner pour une petite seconde face à la BMW M1 Procar du Suisse Christian Traber. Engagé sur une surpuissante BMW M1 Turbo Schnitzer pilotée jadis par Hans Stuck, Hans Wagner complétait le podium, devançant un escadron de BMW M1 Procar emmené par Michael Kammermann et Achim Heinrich.

    Quant à Thilo Winkler, il plaçait sa superbe BMW 320i E21 Gr.5 au 9e rang. Inscrit sur une monture similaire, Marc Surer devait, en revanche, renoncer.

    Si Christian Traber dominait les premières minutes de la seconde manche, il se faisait rapidement déborder par Hans Wagner et Michael Kammermann. Ces deux derniers entamaient alors un somptueux duel, duquel le pilote de la BMW M1 Turbo Schnitzer sortait vainqueur pour 151 minuscules millièmes de seconde !

    La BMW M1 Procar de Traber décrochait finalement la 3e marche du podium, précédant la voiture sœur de Michael Hinderer et l'exemplaire de la famille Heinrich.

    Auteur d'une splendide remontée, Marc Surer s'octroyait une probante 6e place tandis que son compatriote Roland Portmann réalisait un véritable festival avec sa petite BMW 2002 Ti en damnant le pion à bon nombre de montures bien plus puissantes dont notamment la BMW 635 CSI de Jürg Dürig.

    Un moment en lice pour le podium, Johnny Cecotto a connu moins de réussite, sa mécanique, il est vrai poussée dans ses derniers retranchements, le trahissant à trois rondes du terme de l'épreuve.

    Les deux courses réservées aux mythiques DRM ont vu une insolente domination des Porsche 935. Engagé sur une K3 aux couleurs Jägermeister et affûtée par le Kremer Racing, Wolfgang Kaufmann a éclaboussé la première joute de sa classe, s'imposant avec 12 secondes d'avance sur la K3 « Coca Cola » de Ralf Heisig.

    Christopher Stahl (Porsche 934/5) grimpait sur la 3e marche du podium, devançant la superbe Porsche 935 K2/Vaillant du patron du Kremer Racing Eberhard Baunach.
    Très en verve ce week-end, Hans Wagner classait sa BMW M1 Turbo Schnitzer au 5e rang au nez et à la barbe des versions Procar de Heinrich et Kammermann.

    Présent sur une superbe Ford Capri RS 3100, le Norvégien Mads Gjerdrum signait une convaincante prestation, ponctuée d'une belle 9e place tandis que Dieter Karl Anton effectuait le show en immisçant sa petite Ford Escort RS1600 à une remarquable 14e position, devant une pléthore de bolides bien plus puissants.

    Contraint à l'abandon lors de la première manche, Daniel Schrey prenait sa revanche lors de la seconde en s'octroyant la deuxième marche du podium à une seconde à peine de l'insatiable Wolfgang Kaufmann, assurant du coup un superbe doublé aux 935 K3 du Kremer Racing.

    Heisig, Baunach et Wagner ayant dû renoncer, Christopher Stahl se classait de nouveau 3e, précédant Kammermann et Heinrich. Si la Capri RS 3100 de Gjerdrum subissait elle aussi les affres de l'abandon, celle de Peter Mücke décrochait une excellente 6e position tandis que Dieter Karl Anton créait à nouveau la sensation en acheminant sa Ford Escort au 12e rang, précédant de peu la très belle Opel Commodore d'un tout aussi excellent Jürg Bächi.

    Si la première manche de l'Historic Formula One Championship, remportée par la RAM Williams de Michael Lyons, n'aura guère valu par son suspense, la seconde, à contrario, fut bien plus intéressante à suivre. Lyons s'imposait certes une seconde fois d'affilée mais Joachim Folch (Brabham BT49C), lauréat d'un terrible duel avec Steve Hartley (Arrows A4), n'échouait qu'à moins de 3 secondes.

    Notons que le spectacle ne fut pas présent qu'en piste, les paddocks, pris d'assaut par le public, regorgeaient également de terribles joyaux. Parmi eux, on pouvait retrouver, dans une exposition dédiée au 90e anniversaire des 24h du Mans, la Toyota GT-One de Brundle-Collard-Sospiri, la Porsche 911 GT1 de Alzen-J.Müller-Wollek, la Sauber Mercedes de Schlesser-Mass, la Porsche 962/Rothmans de Mass-Schuppan, la Porsche 936 de Ickx-Barth-Haywood ou encore les Audi victorieuses dans la Sarthe en 2006 et 2012. Excusez du peu !

    Que grâce soit rendue aux organisateurs qui, une fois de plus, ont mis tout en œuvre pour accueillir les spectateurs dans d'excellentes conditions tout en leur offrant une sacrée part de rêve.

    Les photos du meeting sont ici.

    Fabrice Bergenhuizen (Endurance-Info)

    A decade of Ferrari Classiche celebrated with a very special 250 LM


    Ferrari Classiche is now 10 years old and has become a brand in its own right. What car better demonstrates the value of full restoration and certification by the Ferrari factory than this, the ex-Jackie Epstein 1964 250 LM?
    Ferrari has always understood that the company’s image is just as important as the performance of its road and racing car range. Ten years ago, the Ferrari Classiche department was created, based in the old foundry and with a mission to maintain the originality of classic Ferraris. Inspection, then restoration or remedial work back to original resulted in a certificate of conformity – and an increase in the value of the car.

    The philosophy

    Ferrari Classiche bases its work on three factors: rarity, pedigree and originality. ‘Rarity’ is a given – between 1947 and 1970, fewer than 7000 Ferraris were built. A significant number were raced at the top levels of motorsport, with some winning World Championships for the factory, and others proving their worth as effective cars for the wealthy privateer. And of course, road cars such as the 275 GTB and 250 GT Lusso were built in very low volumes and are highly collectable today.

    The question of originality

    At times, the issue of originality can be a tricky one. Clearly, a coupé converted to a roadster, or a six-cylinder car given a V12 – and neither done by Ferrari – is non-original. But what about a famous racing car, such as the 250 GT ‘Breadvan’, that was converted in period and raced in a modified form, using the technology available in the day? Well, the ‘Breadvan’ is sort of in the Ferrari family, having been granted ‘attestation of vehicles of historic interest’. It’s a rare exception. Of the Ferrari Classiche certificates, of which over 3500 have been granted to date, almost all have been given to vehicles in totally original, ‘ex-factory’ condition with totally authentic parts.

    The latest masterpiece: 250 LM chassis 6051

    Take the case of this car, a 1964 250 LM. Originally delivered via Maranello Concessionaires to Viscount Portman, in early 1965 it was being raced by Jackie Epstein, the son of famous British sculptor Sir Jacob Epstein. That year and the next, it was another typical privateer entry in sports car races worldwide.
    In 1967 its then-owner, David Prophet, modified it with the high-penetration nose developed by Drogo (and fitted to the 1965 Le Mans winner) plus a variety of spoilers.
    For it to gain full Classiche certification, its current owner commissioned Classiche to totally restore it to how it was delivered in September 1964, short (original Ferrari) nose and all. The result, after many, many hours, is stunning – a car in what can only be described as ‘better than new’ condition. Purists might not always agree with this approach, liking the battle scars and some non-factory features used in period, but there’s no denying the quality of work… and the fact that the car is all the more valuable as a result.
    Further information about Ferrari Classiche can be found at www.ferrari.com. Many classic Ferraris with Classiche certification can be found in the Classic Driver Market.

    McCall Motorworks Revival: Kick-starting Monterey Week 2013


    Gordon McCall’s ‘Jet-Set’ meetings have opened proceedings at Monterey's classic car week for the last 22 years. What began as a small meeting place for aeroplane enthusiasts has grown into a ‘luxury gathering’, this year with Aston Martin’s centenary as a focal point…
    The setting for McCall’s extravaganza is the Monterey Jet Center, where the private airfield turns into California’s most expensive car park during the Monterey classic week. Cocktails and canapés welcome the privileged as they admire the displayed supercars, rare classics, aircraft and luxury products.
    To celebrate Aston’s centenary, more than 40 cars from varying periods of the marque’s history gathered on the airfield before taking off for one of Nappa Valley’s famous wine tours.
    Of course, manufacturers have realised the importance of a presence at such an event to promote their wares. Both Bugatti and Pagani showed off their latest models, but even the Veyrons and Huayras will seem a little ordinary compared to the rarities to be seen at the concours later this week.
    By the way, if you want the latest Monterey and Pebble Beach news even faster, be sure to follow J. Philip Rathgen on Twitter.