ACE CAFE RADIO

    dimanche 15 mars 2015

    It is more than an idea...

    It is more than an idea... from The Real Intellectuals on Vimeo.

    Ballistic BJ Baldwin Unleashed

    Buckle up, settle in and see firsthand how “Ballistic” BJ Baldwin earned the nickname.
    In true outlaw fashion, he runs it as fast as he can through the rugged desert terrain leaving a giant trail of dust to prove it.
    And at the end of the day, this off-road desert racing champion credits his success to his father, his son and his crew – all of whom he’s proud to call family.



    SUPER GT ; Essais d’Okayama : Nissan (GT500) et Mercedes (GT300) gardent la main

    Nissan1
    par Claude Foubert
    La deuxième journée des essais officiels d’avant-saison du SUPER GT s’est terminée comme la veille, avec les meilleurs chronos pour Nissan en GT500 et pour Mercedes en GT300.
    Cependant, en GT500, ce n’est pas la Nissan GT-R n°24 du Kondo Racing (Lucas Ordoñez/Daiki Sasaki) qui a été la plus rapide, mais la Nissan GT-R n°1 du team NISMO –en Michelin-, aux mains des champions en titre Tsugio Matsuda et Ronnie Quintarelli, la Mercedes SLS GT3 n°11 GAINER TANAX n°11 de Bjorn Wirdheim et Katsuyuki Hiranaka ayant pour sa part confirmé sa première place de samedi.
    Toutefois, en GT500, au cumul des deux journées, c’est bien la Nissan n°24 qui a réussi le meilleur chrono en 1’19’’341, chaussée en Yokohama.
    Pour cette journée de dimanche, la météo était meilleure que samedi matin, même si la température était encore fraîche. Par contre, la piste était totalement sèche. Deux séances d’essais étaient au menu, avec deux heures de piste le matin et deux heures l’après-midi (précédée de 15 minutes de simulations de départ).
    GT500
    Première séance
    La première séance était stoppée rapidement, la Lexus RC F n°19 du Team Bandoh (Juichi Wakisaka/Yuhi Sekiguchi), en Yokohama, étant arrêtée sur le circuit. A la reprise, c’était la Nissan Impul n°12 de Yasuda/De Oliveira, très en vue samedi, qui partait à la faute et allait dans le bac à graviers, Hironobu Yasuda étant indemne, mais les essais de la Nissan n°12 s’arrêtaient là.
    Les écarts dans cette session étaient très serrés, Honda, Lexus et Nissan occupant tour à tour le haut de l’affiche, mais au terme de la séance, c’est la Nissan n°1 de Ronnie Quintarelli/Tsugio Matsuda qui était devant en 1’20’’270. La Nissan précédait un trio de Lexus RC F, avec tout d’abord la Leux Tom’s n°36 de Daisuke Ito/James Rossiter, à 11 centièmes seulement de la Nissan, puis la Lexus Eneos Team Le Mans n°6 (Kazuya Oshima/Yuji Kunimoto) et la Lexus Zent Cerumo n°38 (Yuji Tachikawa/Hiraki Ishiura). La première Honda, la NSX Concept-GT Drago Modulo de Oliver Turvey/Takashi Kogure était cinquième, à moins de quatre dixièmes de seconde de la Nissan n°1.
    Lexus36
    Deuxième séance
    Les Lexus attaquaient d’entrée, avec quatre RC F en pointe : la n°19, la n°6, la n°38 comme le matin, mais également la seconde RC F du Team Tom’s, la n°37 de Andrea Caldarelli/Ryo Hirakawa.
    Les chronos tombaient régulièrement, mais restaient légèrement en-dessous de celui de la Nissan n°1 le matin. En fin de compte, c’est la Lexus n°19 de Wakisaka/Sekiguchi qui était la plus rapide dans cette session en 1’20’’312, le troisième meilleur chrono du jour. La Lexus précédait d’un dixième de seconde la RC F Tom’s n°36 de Ito/Rossiter et la Nissan Mola n°46 de Satoshi Motoyama/Masataka Yanagida –en Michelin-qui avait réussi à s’intercaler entre les Lexus RC F.
    Lexus19
    La Nissan était suivie de trois autres Lexus (#6, #37 et #38), les RC F ayant été en verve dans cette deuxième séance. La première Honda, la n°17 du Keihin Real Racing (Koudai Tsukakoshi/Hideki Mitoh) ne pointait qu’en septième position, à huit dixièmes de seconde de la Lexus n°19.
    GT300
    La journée de dimanche a été dominée comme la veille par le team GAINER TANAX et par sa Mercedes SLS GT3 n°11 –équipée par Dunlop- qui s’annonce comme une des favorites pour le titre 2015 de la catégorie.
    Première séance
    Avec cette Mercedes, Katsuyuki Hiranaka et Bjorn Wirdheim ont été les plus vite, en 1’27’’381, mais ils ont eu une rude concurrence avec l’Audi R8 LMS n°21 du Audi team Hitotsuyama (Richard Lyons/Tomonobu Fujii/Stéphane Ortelli) qui n’était devancée que d’un dixième de seconde, le troisième rang allant à la BMW Z4 GT3 Studie BMW (Seiji Ara/Jörg Müller), le quatrième à la Lamborghini Gallardo JLOC n°88 (Manobu Orido/Kazuki Hiramine) et le cinquième à la débutante, la Lexus RC F GT3 n°60 LM Corsa (Akira Iida/Hiroki Yoshimoto).
    Mercedes11a
    Deuxième séance
    Si la Mercedes n°11 conservait encore le meilleur temps, avec un chrono de 1’27’’404, voisin de celui du matin, la menace était venue cette fois de la Ferrari 458 GT3 n°77 du Direction Racing, qui terminait la séance à seulement huit centièmes de la Mercedes.
    La Nissan GT-R NISMO GT3 NDDP n°3 complétait le trio de tête, devant la Toyota 86 MC « Mother Chassis’’ n°25 (Takeshi Tsuchiya/Takamitsu Matsui) du Team Tsuchiya et la Lamborghini JLOC n°88.
    Les chronos de la première séance sont ici
    Ceux de la seconde séance
     
    via ENDURANCE-INFO.com

    IS YOUR OVERLANDER OVERBUILT?


    by Christophe Noel
    It would be safe to say overlanding in America, at least under that specific designation, is still in its relative infancy. It wasn’t until recently that many off-road enthusiasts began to convert their 4WD trucks from weekend play things into platforms for extended travel. You can count me amongst the many who took inspiration from the impressively built trucks traversing the Outback of Australia or pushing through the tall grass of the Serengeti. Shortly after acquiring my Land Rover, I quickly raided my personal coffers to buy every possible widget I could bolt to it. Had my funds not been limited by my more level headed spouse, I cringe to think how it might have turned out.
    Over the last few years we have witnessed a subtle change in how overlanders prepare their vehicles. Not all that long ago it was a foregone conclusion that any respectable overland rig would receive a pair of steel bumpers, a winch, snorkel, roof rack, RTT, fridge, water tank, a second battery, elaborate navigation system, long-reach communications, lockers, compressors, drawer systems, solar panels, slide-out stoves, and why not include some seat covers, right? It’s a wonder there is room left for occupants, or money remaining to fill the tank.

    4runner 173

    A new project for Expedition Portal, this Disco II came to us having been tragically overbuilt. It is now undergoing extensive therapy.

    While interviewing one particular overlander about the build-out of his Land Cruiser, he alluded to the near $35,000 he had bolted to his $20,000 truck. It was a staggering display of accessories from around the world. He then sheepishly admitted he may have gone a tad overboard. He began to lament the decreased fuel efficiency, the tenuous reliability, and compromised handling on and off the pavement. He then made a tension easing quip by saying his truck was a rolling Craigslist showroom as he slowly removed accessories one by one.
    It’s an easy thing to do, to overbuild a truck. It often starts with a lift and five fresh tires, and before you know it, you’re plumbing your cargo area with a hot water system or wiring in your third layer of radio comms. Avoiding this conundrum is easy enough and can be summed up with one simple concept: Buy only what you need. Have more restraint than Caligula on a bender.

    4runner 177

    Although the JK has more after market support than any other platform in NA, it does incredibly well bone stock. That sure saves more money for actual travel.

    There are perhaps other contributing factors influencing the trend towards less comprehensive builds. Many of the newer vehicles on the market do not have a great deal of aftermarket support. Few options exists for trucks like the new 4Runner, or Land Rover LR4. Those items that are available are often priced out of reach of many practical overlanders. I would contend that there’s also just a growing movement towards the simplicity of a clean, thoughtful build. I would’t go so far as to say gone are the days of the hulking build, but it is becoming less common.
    There will always be occasions where the full-tilt build is warranted, and there will always be those who simply like the process of creating their own elaborate overland masterpiece. It is a fun pursuit to research, purchase, install, and then put to use all of the after market gizmos available to us. We just have to ask ourselves to what end?

    4runner 178
    The Front Runner Land Cruiser could be considered overbuilt for the needs of most overlanders, but given its use in remote Africa, it is perfectly assembled. Being realistic about the truck’s actual usage will guide the build process.

    4runner 179
    The Expedition Portal 4Runner is a good example of a clean, restrained, and practical build. 

    4runner 175
    Building for the terrain you most commonly travel, and factoring in how you like to travel, is the best way to plot out the necessary mods to achieve those ends. 

    © Tony Knight 2012 WWW.TONYKNGIHT.COM.AU
    Planning to cross all of Australia for the summer? That might be a good time to go all-in on your build.