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    mardi 19 mai 2015

    Le Team ORECA prêt à débuter son aventure en rallye


    Le Team ORECA entame son programme en WRC2 et WRC3 lors du Rallye du Portugal, où il engagera deux équipages : Eric Camilli et Benjamin Veillas à bord d’une Ford Fiesta R5 en WRC2, ainsi que Teemu Suninen et Mikko Markulla aux commandes d’une DS3 R3 Max en WRC3. Accompagnant les deux pilotes membres du Junior Driver Development Programme de TMG, l’équipe tricolore joue la carte de l’humilité. Elle effectuera à l’occasion de l’épreuve lusitanienne son retour en rallye, discipline où elle a déjà été couronnée de succès.
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    Hugues de Chaunac : « L’humilité est le mot d’ordre »
    Habitué aux joutes de l’endurance depuis de nombreuses saisons, y compris au sein du projet Le Mans de l’équipe officielle Toyota, ORECA s’apprête à retrouver le monde des rallyes. L’écurie française y a décroché de nombres victoires au début des années 2000, aux niveaux national, européen et même mondial chez les Juniors. C’est d’ailleurs en misant sur la jeunesse que le Team ORECA effectue ce retour, alignant deux pilotes prometteurs en WRC2 et WRC3.
    « Les nouveautés seront nombreuses à l’occasion de ce Rallye du Portugal »précise Hugues de Chaunac, Président du Groupe ORECA. « Le team est encore dans une phase de découverte de nos pilotes, mais aussi des deux autos, et nous n’avons plus couru en rallye depuis plusieurs années. Pour toutes ces raisons, l’humilité est le mot d’ordre. C’est d’autant plus vrai que le niveau du WRC2 est particulièrement élevé. Nous allons ainsi être confrontés à des équipes et pilotes aguerris, qui sont très performants. Nous avons l’expérience, mais nous devons reprendre nos marques face à ces spécialistes. La motivation est grande, tout comme l’impatience de retrouver un terrain qui nous a manqué… et de nous situer dans la hiérarchie. Les pilotes comme le team connaissent leur mission : apprendre ou ré-apprendre, ne pas commettre d’erreur et être à l’arrivée. Ces trois composantes ne sont pas dissociables et déterminent notre état d’esprit. J’ai confiance en tout le monde pour faire ce qu’il faut pour être compétitif. »
    Eric Camilli : « L’envie de bien faire est forte »
    Membre de l’Équipe de France FFSA Rallye, Eric Camilli a intégré le Junior Driver Development Programme de TMG. Et s’il a déjà roulé en WRC2, avec notamment une prestation remarquée lors du dernier Rallye Monte-Carlo, le Niçois fera ses premiers pas en compétition avec une quatre roues motrices sur la terre. Ses objectifs ont donc été définis en conséquence. « Nous allons découvrir l’épreuve, ainsi que la terre avec ce type de voiture. Notre but est clairement de prendre le plus d’expérience pour cela il faut d’abord finir le rallye » explique Eric. « Nous avons beaucoup à apprendre. Il faudra dans un premier temps prendre nos repères. Nous allons prendre les spéciales les unes après les autres en tentant de progresser de manière continue. L’envie de bien faire est forte. »
    Eric Camilli et Benjamin Veillas évolueront au cœur d’une catégorie WRC2 impressionnante, tant par le nombre de concurrents que par leur qualité. « La liste des engagés est incroyable et nous savons que notre mission ne sera pas facile compte tenu du niveau. Mais c’est dans la difficulté que l’on s’améliore le plus. Nous ne pouvions pas espérer meilleur révélateur. Nos essais se sont bien passés et nous ont placés sur une bonne dynamique. Le feeling est rapidement passé. »
    Teemu Suninen : « Engranger le maximum d’expérience »
    A 21 ans seulement, Teemu Suninen prendra son deuxième départ en WRC3, le premier s’étant soldé par une victoire sur son territoire, en Finlande, l’an dernier. Le Rallye du Portugal sera synonyme de découvertes pour le jeune scandinave, copiloté par Mikko Markulla et également membre du Junior Driver Development Programme de TMG. « Ce rallye est complètement nouveau pour moi, donc mon objectif est d’engranger un maximum d’expérience et d’être à l’arrivée » confie Teemu.
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    « J’ai développé mon système de notes pour m’adapter davantage aux spéciales européennes et nous avons réalisé une bonne séance de tests. Je vais devoir m’adapter à nouveau à une voiture deux roues motrices. La clé est d’attaquer fort tout en restant sur la route sans connaître le moindre problème. Je suis enthousiaste et impatient d’entamer cette saison ! »
    Afin de préparer ce Rallye du Portugal, le Team ORECA a effectué une séance d’essais dans le sud de la France. Cinq autres manches seront au programme de l’équipe en cette saison 2015.

    Sir Peter Ustinov’s DB4 one of many surprises at 2015 Bonhams Aston sale


    The annual Bonhams sale at Newport Pagnell once again threw up some big numbers – and a few surprises – with two 1960s convertibles selling for more than £1.5m each, and a 1990 Virage selling well for £74,300…
    In total, the 16th single-marque sale held by Bonhams at the Aston Works HQ grossed a record £10,280,275, a figure buoyed by the £1.5m sales of the ex-Sir Peter Ustinov 1962 DB4 Series IV Vantage Convertible, and the 1966 Aston Martin DB5 Convertible uprated to ‘Vantage’ specification. The charming provenance of the former helped to coax bids well beyond the £1m upper estimate and on to £1,513,500, while the latter brought £1,524,700 – the new body and chassis it received post-accident in the 1980s proving no obstacle.

    Unloved models make a comeback

    Even in barn-find condition, DB2s struggled to find buyers – and were perhaps victims of a wider-market generational shift towards more recent classics. A 1952 DB2 Drophead formerly owned by the ex-Prince of Sweden brought a modest £225,500 (estimate £250,000 - £300,000), while the low-mileage 1990 Virage sailed well beyond its £40,000 - £50,000 estimate and on to a respectable £74,300. The two Lagonda saloons offered both brought around 50% more than their estimates suggested (sales of £98,940 and £50,600), with appetites possibly whetted by the new Lagonda Taraf saloon enjoying a UK debut in the attached showroom.
    Photos: Bonhams
    You can find many more Aston Martins for sale in the Classic Driver Market.

    SATORA DESIGN R1100GS


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    GS Scrambler 1 THUMB
    An adventure motorcycle skulking in the garage, like a dodgy passport and a wad of notes hiding beneath a floorboard, a fast pass to instant freedom. Get on it and go. Any place you please.
    The BMW GS series has long been regarded as the ultimate country crosser, dreams fuelled by Ted Simon’s Jupiter’s Travels and Robert Edison Fulton Jr’s One Man Caravan have for many been bought to thumping, visceral life by the trusty GS. The older models even looked the part, the images of Helge Pedersen roping his 81′ R80GS through a jungle and navigating the Darién Gap with the GS slung precariously across a canoe are truly the stuff of wanderlust fantasy. But unfortunately, by the time Charlie and Ewan set out on their Long Way Round expedition the ever capable GS had surrendered it’s matinee idol looks for a cross eyed cyborg suit.
    GS Scrambler A
    Hervé Lurton craved a GS, its peerless reliability and dynamic abilities ticked all of his motorcycling boxes, but the visuals were never going to satisfy his creative eye.
    “I love these machines for their robustness and the security they provide but from my point of view, they are not very successful aesthetically.”
    Inevitably, a plan began to form.
    GS Scrambler B
    From his small workshop in Quiberon, France, Hervé began plotting the transformation of his newly acquired 1100GS donor.
    “I begin each project by making drawings and I perceived that if I could replace the stock tank with an old 7 series reservoir it could have a great vintage look. The biggest challenge of this transformation has been the integration of this tank.”
    GS Scrambler C
    To maintain the classic exterior proportions of the vintage tank, Hervé had to get creative with the underside. He fabricated a new 20 litre epoxy carbon tank that would sit on the frame and completely disappear beneath the hollowed out receptacle of old. Needless to say achieving this required much fiddling and problem solving but when the tank eventually sat just so, Hervé knew the rest of the project would fall into place.
    GS Scrambler D
    The engine and running gear of the donor machine was all in tip top, full BMW service history condition, so with the fuel storage sorted, a new seat pan was next on the agenda. For entire days spent in the saddle crossing continents, a little more padding may be preferable, but Hervé’s day to day riding sees him taking short hops amongst the roads and lanes of his picturesque sea side town and for that, the beautiful brown leather perch acquits itself admirably.
    Hervé is a complete one man team, building under the banner of Satora Design. From the composite tank building to the stitching on the seat, every element was built by his own hands, even the paint job fell within his skills set.
    GS Scrambler E
    Up front Hervé assembled a housing for the yellowed headlight and warning lights. He mounted the speedometer in front of this unit, enabling him to  keep the whole set up super tight to the Telelever forks, lending the front end a flat tracker aesthetic. A stainless steel pipe declares the Beemer’s advances through the hills via a classic Supertrapp muffler. Colour matched grips, an underslung mirror and minimal mudguards finish up the detailing.
    GS Scrambler F
    Hervé has succeeded in serving up a machine that has lost none of its fearsome globe trotting reputation whilst adding a slice of rugged retro handsome to the recipe. If, or more likely when he decides to see just how far afield his steed can carry him, he will certainly turn plenty of heads on the journey. Be sure to strap it down tightly if you end up putting it in a canoe Hervé.
    Keep and eye on his work via the website or Facebook page.
    via The Bike Shed

    Racing fans flock to 2015 Donington Historic Festival

    If you value highly competitive historic racing above any other form of motoring event, the Donington Historic Festival should be right at the top of your to-do list…
    Organised by enthusiasts for enthusiasts, Donington Park’s early-May Bank Holiday weekend three-day historic racing event attracts large entries of historic Grand Prix, Formula 2, Formula Junior, Touring Cars and Sportscar categories – fitting attractions for a track that, in its past, has played host to the likes of Nuvolari and Senna. Exploring the paddock, the diverse range and quality of cars is quite incredible – as these stunning images from photographer Tim Brown illustrate.

    All the action

    Access-all-area spectator tickets and slick planning mean that the event remains a success, year after year. For the teams, drivers and racing fans, the on-track action is also second to none. Among the entrants, JD Classics brought along no fewer than four cars, including a rare Lister Costin driven to second place in the Stirling Moss Trophy for pre-1961 sports cars, by Chris Ward.
    New for 2015, the inaugural HSCC Jaguar Heritage Challenge for pre-1966 Jaguar racing cars (won by the E-type of O’Connell/Kirkaldy) added a further touch of glamour to what remains a very ‘genuine’ historic motor racing event.
    Photos: Tim Brown for Classic Driver
    View all the historic racing cars for sale in the Classic Driver Market.