ACE CAFE RADIO

    mercredi 15 juillet 2015

    Packard Bentley - the 42 Litre "Mavis" special.

    Footage of Chris Williams' Packard-engined Bentley special in the paddock on its debut at the Pageant of Power in 2010.


    Lords of Atlas - Alcan 5000

    The Baja 1000 was a challenge for our Triumph Tigers, the Alcan 5000 was a on a whole different plane. Rocks replaced sand, cold replaced heat, bee stings and river crossings replaced peace and quiet. And we crushed it.

    Team ICON RAIDEN turned Alaska inside out and upside down - traversing glaciers, blasting roads, and experiencing the grandeur and scope Alaska has to offer. 



    BUILDING YOUR DREAM IS A BEAUTIFUL THING



    “I wanted to experience what they experienced, and I didn’t know any other way to do it except by trying to build a car like they had,” says Peter Giacobbi, builder and owner of this incredible 1959 Ferrari 250 TR recreation.
    That’s right: recreation. A master fabricator, engineer, and builder, Giacobbi made this car in order to understand what his boyhood heroes like Juan Manuel Fangio and Graham Hill experienced when driving cars like the Ferrari 250 TR.
    His favorite design on any car ever, the project swung into high gear after finding a handmade aluminum body for a ’59 TR that had been sitting for decades. From there, Giacobbi began to figure out what he needed in order to complete the car.
    “I made everything look as close as possible…I copied the chassis, found the correct tail lights, had the instruments made…” “There are some things that are different from the original. It was impossible to find a good 3 litre motor, so I used a 4.4 and modified the aesthetics to look like the 250…” he says.
    He says that the car is very exciting, especially considering that it weighs 2,300 lbs and has 400 horsepower. “These cars are very hard to drive…It’s pure seat of the pants,” Giacobbi says.
    “I drive it as much as I can, I drive it down to the local coffee shop usually once or twice a week,” he says. But on any road—headed to any destination—his respect for racing greats is apparent, saying, “They’re not only heroes, they’re supermen to have driven at the high speeds for the distances they did is an absolute miracle.”
    Drive Tastefully®

    Une nouvelle ère pour le WRC en 2017 / A new era for the WRC from 2017


    En 2017, le nouveau règlement technique du Championnat du monde des Rallyes FIA va profondément modifier le look des World Rally Cars qui seront également plus puissantes et plus spectaculaires. 
    Réuni à Mexico en fin de semaine dernière, le Conseil Mondial de la FIA a approuvé les changements du WRC en 2017, un nouveau règlement technique défini en concertation avec tous les acteurs de la disciplines (constructeurs, marketing, promoteurs, organisateurs…).
    Les nouvelles World Rally Cars seront basées sur des modèles de série d’une longueur supérieure ou égale à 3,90 mètres, ce qui offre des opportunités supplémentaires aux constructeurs sur des segments des voitures citadines et compactes très fournis.
    Les WRC actuelles font déjà parties du segment des voitures citadines - Hyundai i20 (4,03 m), VW Polo V (3,97 m), Ford Fiesta (3,95 m), DS3 (3,95 m). En revanche, la Toyota Yaris est plus courte (3,75 m) et, a priori, ne pourrait donc être utilisée pour le retour de la marque en WRC.
    Les constructeurs pourront également homologuer leurs World Rally Cars à partir du segment des voitures compactes (exemple : Toyota Auris, BMW Série 1 et 3, DS4, Honda Civic, Audi A3, Seat Leon, Opel Astra…).
    Le look des World Rally Cars sera différent et plus radical grâce à des appendices aérodynamiques plus protubérants. Par exemple, le pare-chocs avant pourra « avancer » de 60 mm et comporter des éléments aérodynamiques. Le pare-chocs arrière pourra dépasser de 30 mm, l’aileron arrière sera plus imposant, ainsi que le diffuseur arrière (qui pourra dépasser de 50 mm le pare-chocs) et les seuils de portes. Visuellement, on se rapprochera des Groupe B qui ont marqué le WRC dans les années 1980.
    Les World Rally Cars seront aussi plus puissantes et performantes. Elles seront toujours motorisées par un 1600 cm3 turbo à injection directe, mais la bride d’admission passe de 33 à 36 mm ; la pression de turbo reste 2,5 bars. On estime que la puissance sera d’environ 400 chevaux. Le poids du véhicule sera réduit de 25 kg et la largeur de châssis sera augmentée de 25 mm.
    Bernard Niclot, Directeur technique de la FIA, a déclaré : « Ce règlement vise trois objectifs principaux ; rendre la voiture spectaculaire, tenir compte des coûts et garantir, sinon renforcer, la sécurité. Les voitures seront exceptionnelles, cela ne fait aucun doute et de petites améliorations, toujours importantes, ont été réalisées en matière de sécurité. Je pense que nous avons atteint nos objectifs tout en conférant encore davantage de valeur ajoutée au WRC. »
    « Ce nouveau règlement annonce une nouvelle période passionnante pour le Championnat du Monde des Rallyes de la FIA. Les voitures de 2017 seront non seulement plus spectaculaires mais aussi plus puissantes et plus performantes », a reconnu Malcolm Wilson, directeur de M-Sport. «  Le concept me rappelle vraiment les grands jours du Groupe B et avec les excellentes mesures de sécurité instaurées par la FIA, c’est un nouveau chapitre très prometteur que l’on ouvre pour le WRC. »
    « Certes, les voitures auront un aspect complètement différent et la coque sera profondément remaniée mais un certain nombre de composants clés peuvent être améliorés et repris de notre voiture actuelle. D’un point de vue financier, le développement de certaines pièces peut être renforcé et toute l’équipe a vraiment hâte de commencer à plancher sur ce nouveau projet. »
    Si les nouvelles voitures seront fin prêtes à partir de 2017, les WRC homologuées entre 2011 et 2016 demeureront admissibles dans le Championnat du monde des Rallyes FIA mais ne seront pas mises en conformité avec le Règlement Technique 2017. L’homologation d’une World Rally Car 2017 ne sera achevée qu’après qu’un constructeur se sera inscrit au Championnat pour Constructeurs 2017.
    New technical regulations due to come into force in 2017 will have a radical effect on the look and performance of next-generation World Rally Cars. 
    Last week’s FIA World Council meeting in Mexico approved a number of changes to the WRC’s technical regulations from 2017 following discussions with the discipline’s chief players (manufacturers, marketing, promoters, organisers, etc.).

    The new cars will be based on production models with a length equal to or more than 3.90 metres. This will provide manufacturers will additional opportunities over the current compact city cars which include the existing Hyundai i20 (4.03m), VW Polo V (3.97m), Ford Fiesta (3.95 m) and DS3 (3.95m). It excludes the shorter Toyota Yaris (3.75m), however.

    Manufacturers will also be able to homologate World Rally Cars based on models like the Toyota Auris, Series 1 and 3 BMWs, DS4, Honda Civic, Audi A3, Seat Leon, Opel Astra, etc.

    Meanwhile, their visual impact promises to be more spectacular thanks to the use of aerodynamic parts which extend further around the body. For example, it will be possible to extend the front bumper overhang by 60mm and incorporate additional aero devices. Similarly, the rear bumper overhang can be increased by 30mm, while a bigger rear wing, bigger diffuser (which will be able to protrude 50mm past the rear bumper) and bigger sills will be authorised. Visually, the new cars will resemble the Group B machines that marked the mid-1980s.

    Power and performance will also be upped. Engines will still be 1,600cc turbocharged units with direct injection, but the air restrictor will be 36mm instead of 33mm. With turbo pressure still capped at 2.5 bar, power output is likely to reach around 400hp for a minimum weight reduced by 25kg and chassis width increased by 25mm.

    “There were three main objectives with these regulations: make the car spectacular, be mindful of costs, and maintain, if not increase safety,” notes FIA Technical Director Bernard Niclot. “The cars will be striking, there is no doubt about that, and there are small but always significant improvements in relation to safety. I think we have achieved our targets in helping to add yet more value to the WRC.”

    “These new regulations mark the start of an exciting new era for the FIA World Rally Championship,” says M-Sport Managing Director Malcolm Wilson. “Not only will the 2017 cars look a lot more spectacular, but we will also see an increase in power and performance. The concept really does remind me of the Group B days. When you combine that with the fantastic safety measures that the FIA have worked to implement, this marks the start of a thrilling new chapter for the WRC.

    “Although the cars will look completely different and there will be some substantial work on the bodyshell, a number of key components can be enhanced and carried over from our current car. From a financial point of view, a number of parts that we are currently working to develop can be taken a step further and the whole team is really looking forward to getting started on this new project.”

    WRC cars homologated between 2011 and 2016 will continue to be eligible to compete in the world championship without having to comply with the 2017 regulations. The homologation process itself is dependent on the carmaker being registered for the Manufacturers’ championship.