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    vendredi 18 septembre 2015

    Gallic charm galore at the 2015 Chantilly Arts & Elegance


    The second running of the Chantilly Arts & Elegance was the subject of much enthusiastic anticipation, after an exceptional first year in 2014. As with the inaugural event, there were a great many ‘highs’ but also some areas that could be improved, as Rémi Dargegen reports…

    Location, location, location

    Among the ‘highs’, there is of course the location: the Château de Chantilly is an amazing place in which to hold a concours – let’s say the ideal place, wonderfully scenic and big enough to accommodate all the cars, along with a vast number of visitors. The downside is that it’s almost impossible to see everything, what with the concours cars and parades (not to mention the Saturday Tour, the day before the main event), the awards ceremony and the clubs, where many more wonderful cars are on display. 

    Lost in translation

    Another strong point is the selection of cars in the concours, but we did have a few reservations: some cars didn’t seem to fit the Chantilly ethos, such as the De Tomaso Pantera that was not entirely ‘correct’ – or the Voisin Aerosport reconstruction. It’s hard to put your concours on the world map when you select a recreation. Wouldn’t a better approach have been to invite the car, but to have made it ineligible for judging? 

    Citroën specialities...

    Again falling short of the standards of a world-class concours, some categories comprised just three or four cars... but on the positive side, the very Gallic Citroën DS and SM line-up was most impressive, even if the characteristic French cars aren’t everyone’s cup of tea. Almost all the special bodies built on the base of these two models were at Chantilly, from the famous French Presidential cars (the enormous DS and 4-door convertible SM), to Chapron’s stylish transformations. There were even two shortened DS prototypes built for rallying, and the unique SM V8 prototype. 

    Strength (or lack of) in numbers

    Meanwhile, the ‘Iconoclastic Interiors’ class included some gorgeous cars but perhaps they didn’t sit too well in this category... can we really consider the interior of a Ferrari 166 MM or 250 MM to be iconoclastic? And it might seem harsh to complain of having three Cobras in the same class but, if you’re aiming to be talked about in the same breath as the world’s top concours, this criticism is likely to be levelled by entrants and show-goers. Creating a great many classes is not a problem, as long as you have the cars to fill them; and at Chantilly, this wasn’t always the case. 

    Saving grace?

    But let’s end with some of the many positives: the atmosphere was terrific, helped by Peter Auto’s dress code that everyone respected, and the Sunday lunchtime was a real highlight, truly memorable, with the opportunity to walk around the club displays. There are the club members, enjoying highly organised picnics, either on the grass, on rugs, or at tables, but all with great elegance. And as always, there was a sense of joy that gave the event a very special flavour... the unique flavour of Chantilly.
    Photos: Rémi Dargegen for Classic Driver © 2015

    WRC Rally Australia ; Les brèves


    Au menu des brèves australiennes, pas de lézard pour Ogier et Volkswagen au pays des serpents, 285 victoires et 48 titres pour Michelin en WRC, un bien beau cadeau offert au triple champion, des supporters Kiwis pas qu’au rugby...
    C’était écrit dans son contrat : en cas de troisième titre, Sébastien Ogier recevait en cadeau une VW Polo R WRC. C’est fait...
    En Australie, ce n’est pas tant la crevaison qui effraie les équipages, mais le changement de roue, à cause des serpents et araignées qui pullulent dans les forêts. Mais Michelin a tout prévu : les pneus LTX Force S4 et H4 peuvent rouler une vingtaine de kilomètres sans air...
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    Avec trois titres Constructeurs, Volkswagen dépasse Audi au palmarès mondial et rejoint Fiat, Ford, Subaru et Toyota. Pour mémoire, Lancia en compte dix. Avec 31 victoires en 36 courses (86 % de réussite) et 467 spéciales remportées sur 668 la VW Polo R WRC est pour l’instant la voiture la plus performante de l’histoire du WRC.
    Avec la combinaison de Paul Nagle et le casque de Mads Ostberg, Stéphane Lefebvre a terminé à la 13e place et marqué un point Constructeurs pour Citroën-Total Abu Dhabi. Son meilleur résultat en spéciale est une 7e place (ES1). Il n’avait pu parcourir qu’une fois Nambucca (50,80 km) en reconnaissances.
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    En Australie, Sébastien Ogier et Volkswagen ont offert une 285e victoire mondiale, un 23e titre Pilotes et un 25e titre Constructeurs à Michelin depuis 1973. Avec trois titres, Seb Ogier n’est plus qu’à une longueur de Loeb et Mäkinen qui ont obtenu quatre titres avec Michelin.
    Troisième victoire de catégorie cette saison pour Nasser Al-Attiyah, leader du championnat WRC-2 et de la Coupe du monde des Rallyes Tout-Terrain. Reste plus qu’à se qualifier pour les Jeux Olympiques de Rio en ball-trap...
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    Tweet de Daniel Elena : Félicitations @SebOgier et Julien Ingrassia pour votre 3ème titre #WRC ! Plus que 6 :p :p ! #Worldchampions @OfficialWRC @VolkswagenRally
    Réponse de Seb Ogier : @DanosElena @OfficialWRC @VolkswagenRally Merci Danos! Tu peux dormir tranquille la route est encore très longue... :p
    twitter
    Pour la quatrième fois de la saison, Hayden Paddon a devancé ses équipiers. Depuis le début d’année, le Néo-Zélandais a remporté six spéciales (sept pour Neuville) et a été leader pendant 15 ES (mieux que Mikkelsen). Une cinquantaine de supporters avait fait le déplacement depuis la Nouvelle-Zélande.
    Sitôt après le podium, Seb Ogier et son épouse, Julien Ingrassia, le patron de la com’ et le boss de VW Motorsport Jost Capito se sont envolés pour Francfort (Allemagne) où ils ont été invités à l’assemblée générale de Volkswagen Group avant de se rendre à l’international Motor Show.
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    Pendant le Rallye d’Australie, l’équipe M-Sport était aussi représentée à Cockermouth (tout près de son siège de Dovenby Hall) où fut donné le départ de la troisième étape du Tour de Grande-Bretagne cycliste. M-Sport, qui prévoit de construire une piste d’essais de 2,5 km, souhaite l’ouvrir une fois par semaine en période estivale aux cyclistes et runners.
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    Your once-in-a-lifetime chance to own the entire Bertone collection


    Last year saw Bertone let out its death rattle, and finally succumb to the harsh realities of today’s automotive industry. Now, the design house’s entire collection of concepts, prototypes and production models will be auctioned off as a single lot by the company’s liquidators…
    Production models included in the 79-car roster include a Lamborghini Miura S, a Lancia Stratos and Alfa Romeo Giulia SS – but perhaps of more interest to those with Bertone-themed collections will be the list of prototypes and concept cars that, until now, have been locked into the company’s collection from their inception. These include the 1976 Ferrari Rainbow, the 1977 Jaguar Ascot, and the 1988 Lamborghini Genesis (that’ll be the red MPV you see in the pictures). More recent automotive gems include the 2004 Aston Martin Jet shooting brake and the 2011 Jaguar B 99 saloon. Bidding on the collection starts at just over €1.5m, and ends on 28 September.

    Start searching for a warehouse in Italy...

    As they’re regarded as an Italian national treasure, the other stipulation for potential buyers (along with acquiring the collection as a whole) is that the cars must remain in Italy. Also for sale are the company name and logo rights, with bidding starting at €3m – a relatively small sum, considering the recent $16.5m sale of Nuccio Bertone’s bespoke Ferrari 250 SWB.
    For more information, visit sivag.com.

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