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    jeudi 1 octobre 2015

    WRC Tour de Corse : Les grands chelems de 2005... et 1970 ! / stage-victory grand slams in 2005... and 1970!


    Il y a dix ans, Sébastien Loeb a établi un nouveau record en WRC en remportant toutes les spéciales du Rallye de France-Tour de Corse. Cet exploit avait déjà été réalisé en 1970 (avant la création du WRC) par Bernard Darniche.
    Tout juste auréolé d’un deuxième titre mondial décroché au Rallye du Japon, Sébastien Loeb s’était présenté au départ du Rallye de France-Tour de Corse 2005 sans aucune pression, sinon celle de remporter cette épreuve mythique qui manquait à son palmarès.
    Seulement douze spéciales étaient au programme de cette 49e édition tracée autour d’Ajaccio. Le plateau était copieux avec quelques spécialistes de l’asphalte comme Gilles Panizzi, François Duval, Stéphane Sarrazin, Nicolas Bernardi, Alexandre Bengué ou encore Dani Sola armés de WRC.
    Sur ce véritable rallye-sprint, il fallait partir vite. C’est la tactique qu’a choisie Sébastien Loeb, vainqueur des quatre premières spéciales au volant de sa Citroën Xsara WRC chaussée de pneumatiques Michelin. Avec 41s3 d’avance sur son équipier Duval à l’issue de la première journée, Loeb était déjà pratiquement assuré de la victoire.
    Mais le néo-double champion du monde n’a pas baissé de rythme le lendemain, remportant les quatre spéciales du jour devant Gardemeister et Duval. Dimanche matin, Seb Loeb a gagné l’ES9 pour 1s7, qui sera le plus petit écart en spéciales. Les trois dernières ES sont inévitablement tombées dans l’escarcelle de l’Alsacien qui a réalisé un véritable exploit pour remporter sa 9evictoire de la saison, un autre record à l’époque.
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    Cet exploit avait déjà été réalisé 35 ans plus tôt - mais hors WRC - par Bernard Darniche. Au volant de sa Renault-Alpine A110-1600, elle aussi chaussée de pneumatiques Michelin, le Français avait remporté les douze spéciales au programme de ce Tour de Corse 1970 organisé début octobre entre Bastia, Ajaccio et Porto Vecchio (359,70 km chronométrés).
    Darniche s’était imposé avec près de quatre minutes d’avance sur Jean-Claude Andruet pour qui la 2e place était suffisante pour décrocher le titre de Champion de France. Le Corse Jean-Pierre Manzagol avait complété un podium 100 % Alpine/Michelin.
    Cette année-là, Bernard Darniche avait remporté le premier de ses six Tour de Corse, un record qu’il partage avec son compatriote Didier Auriol.
    Sébastien Ogier sera-t-il le troisième pilote français à réaliser le grand chelem au Tour de Corse ? Cette 58e édition ne compte que 9 spéciales...
    It was 10 years ago that Sébastien Loeb established a new WRC record by winning every stage of the 2005 Tour de Corse. A similar grand slam was achieved by fellow Frenchman Bernard Darniche in 1970, prior to the world championship’s creation.
    Still fresh from celebrating his second world crown in Japan, Sébastien Loeb was under no pressure in Corsica in 2005, with the exception of his desire to add a first win on his home round to his personal score.
    The programme of the event’s 49th edition featured just 12 stages, all near Ajaccio, while the entry list featured several asphalt experts behind the wheel of World Rally Cars, namely Gilles Panizzi, François Duval, Stéphane Sarrazin, Nicolas Bernardi, Alexandre Bengué and Dani Sola.
    The event’s compact format meant it was vital to hit the ground running and Loeb adopted the tactic to claim Day 1’s four stages in his Michelin-equipped Citroën Xsara WRC. The run earned him a 41.3s lead over team-mate Duval and laid the foundations for a near-certain victory.
    Instead of managing his capital, however, the fast-burgeoning star kept up a fast pace to post all of Leg 2’s fastest times, ahead of Gardemeister and Duval. He then kicked off Sunday by winning SS9 (by 1.7s, the week’s narrowest margin) before securing the rally’s last three tests. It was a unique achievement that made sure of his ninth victory of the season, another WRC record at the time.
    Three-and-a-half decades previously, but prior to the world championship’s creation, another driver – Bernard Darniche – succeeded in monopolising the Corsican timesheets. The Frenchman won all the 1970 event’s dozen stages (359.70km) in his Michelin-shod Renault-Alpine A110-1600. Interestingly, that year’s Tour de Corse was organised at the beginning of October and visited Bastia, Ajaccio and Porto Vecchio…
    Darniche won by almost four minutes, ahead of Jean-Claude Andruet whose second place sufficed to clinch the French title. Corsica’s Jean-Pierre Manzagol made it an all-Alpine/Michelin podium.
    It was the first of Darniche’s six Tour de Corse triumphs, a record that was later equalled by compatriot Didier Auriol.
    Can Sébastien Ogier become the third Frenchman to score a grand slam in Corsica on this year’s edition which features just nine stages?


    The new Jaguar F-Pace – From the surf shack to the school gates


    At the Frankfurt Motor Show, Jaguar will become the latest British manufacturer to reveal the production-ready version of its first SUV. The F-Pace takes styling cues from its sports car cousin, and includes a number of features aimed at the young and active …

    The key to being active

    The gestation of the Jaguar F-Pace has mirrored that of the Bentley Bentayga, also revealed in production form ahead of the imminent Frankfurt Motor Show after an initial showing in concept form. However, unlike the big Bentley, changes to the F-Pace have been minimal – and this is what the all-terrain cat will look like when it joins the Jaguar line-up (and the ‘school run’ train, no doubt) next year.
    Jaguar claims its first SUV – based on JLR’s Lightweight Aluminium Architecture – will be aimed at “those who love driving”, as well as the ultra-active types that you see so often in SUV adverts, but never actually meet in real life. However, the company has the latter covered in any case: among the debuting features is the world’s first ‘Activity Key’, described as “waterproof, wearable technology for active lifestyles, allowing the keys to be securely locked inside the vehicle”. As ripe as that statement is for ribbing, you can’t deny it’s a pretty good idea.

    Leap into the lap of luxury

    Once their surfing gear is safely stowed in the 650-litre boot, they’ll be able to pull away from the beach without any drama, thanks to the new All Surface Progress Control that works in conjunction with Adaptive Surface Response – the latter being Jaguar’s version of Land Rover’s Terrain Response system. Analysing these marketing phrases and their associated acronyms suggests it’ll be as good off-road as a Land Rover. Probably. Well, nearly.
    For those more interested in putting their F-Pace to work in a less literal sense, a wifi hotspot comes as standard – meaning you can send your important marketing emails from the comfort of your heated, Windsor-leathered rear seat without being disturbed by all those surfboard-toting hipsters outside. At launch, the engine range will be crowned by a 3.0-litre supercharged petrol V6 with 380HP; the high-riding Jag can be ordered now, with deliveries commencing next year.
    Photos: Jaguar

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    mercredi 30 septembre 2015

    Le Tour de Corse en ébullition / Excitement builds up at the Tour de Corse!


    À quelques heures du grand départ du Tour de Corse 2015 (1-4 octobre), l’ensemble des acteurs impliqués dans le renouveau de l’épreuve s’activent. Shakedown et animations en tout genre seront au programme du jeudi 1er octobre.
    Alors que les vérifications techniques s’achèvent doucement, les pilotes engagés sur la 58e édition du Tour de Corse ont rallié leurs bases pour une bonne nuit de sommeil avant d’attaquer le Shakedown (séance d’essais) de l’épreuve dès demain matin. Situé à Poggio-di-Venaco, à quelques kilomètres seulement du Parc d’Assistance, les 3,88 kilomètres du Shakedown permettront aux concurrents d’affiner leurs réglages avant les premières épreuves spéciales du vendredi 2 octobre. Accessibles gratuitement au grand public, pas moins de sept Zones Public ont été mises en place pour accueillir les spectateurs sur cette séance d’essais grandeur nature, de 8h à 14h.
     
    Au-delà des engagés, qui prendront le départ du Tour de Corse, le Shakedown verra également la participation exceptionnelle de Luc Costermans. Un évènement pour ce pilote amateur, aveugle depuis un grave accident survenu en 2004, qui répond ici à l’invitation de David Serieys, Directeur du Tour de Corse. Après une première participation au Shakedown de la manche française du Championnat du Monde des Rallyes en 2013, Luc Costermans renouvellera donc sa performance sur l’édition 2015. Le pilote belge s’élancera en compagnie de son copilote insulaire Mario Porcel à 14h30, pour clôturer le Shakedown, au volant d’une Mégane RS de 250 chevaux.
    « C’est une belle opportunité d’être présent sur le Tour de Corse. Ce sera l’occasion de montrer au public que, bien copiloté, un non-voyant peut se déplacer aisément. Ce ne sera pas une épreuve de vitesse mais, compte tenu du parcours sinueux et très vallonné, ce sera une question d’adresse de parvenir à se mouvoir ainsi dans le noir », explique Luc Costermans.
     
    À 12h30, dans la Salle de Presse de Corte, la traditionnelle conférence FIA lancera la couverture médiatique du Tour de Corse, suivie par une séance photo rassemblant les pilotes de l’Équipe de France FFSA Rallye, Éric Camilli et Yohan Rossel, entourés par Nicolas Deschaux, le Président de la FFSA, et Sébastien Ogier, ancien pensionnaire de l’Équipe de France FFSA Rallye (sous les couleurs de laquelle il avait notamment remporté le Championnat du Monde des Rallyes Junior lors du Tour de Corse 2008). Côté Championnat de France des Rallyes, la Conférence de Presse rassemblant quelques-uns des pilotes inscrits en Catégorie Nationale se déroulera à 14h30 en Salle de Presse de Corte, suivie par le désormais traditionnel tirage au sort du Trophée Michelin à 15h.

    Le rallye prendra ensuite la direction d’Ajaccio où une séance d’autographes aura lieu sur la place du Diamant, de 17h30 à 18h45, en compagnie des meilleurs pilotes et d’une sélection de pilotes régionaux. Une photo de famille avec les pilotes principaux s’intercalera à 18h45, en amont de la Cérémonie de Départ qui se déroulera au même endroit de 19h à 21h dans le sens inverse de l’ordre de la liste des engagés.
     
    Enfin, demain, jeudi 1er octobre, sera également lancée la toute première étape du Tour de Corse – 10.000 Virages, l’épreuve de régularité réservée aux propriétaires de véhicules de prestige qui se courra en parallèle de la manche française du Championnat du Monde des Rallyes. Les deux-cents soixante-et-un premiers kilomètres – que parcourant les gentlemen drivers aux volants de Porsche, Ferrari, Aston Martin… – relieront Bastia à Ajaccio en passant par Calvi et Porto. Les 61 équipages arriveront à Ajaccio quelques minutes avant que le grand départ du WRC ne soit donné.

    À noter que, pour le grand public, un Village Exposants de 3000m² ouvrira ses portes dès demain, à côté du Parc d’Assistance de Corte, dans lequel une vingtaine de partenaires seront représentés.
    With only a few hours to go to the start of the Tour de Corse (1-4 October), all those involved in the revival of the event are working flat out. The Shakedown and all kinds of entertainment will be part of Thursday’s programme (1st October).
    As scrutineering comes to an end, the drivers entered for the 58th Tour de Corse have all returned to their base for a good night’s sleep before they tackle the Shakedown (test session) for the event tomorrow morning. It will take place in Poggio-di-Venaco, just a few kilometers away from the Service Park, and the 3.88 km Shakedown will give the drivers a chance to fine-tune their settings before the first special stages on Friday 2nd October. The Shakedown is accessible to the public, free of charge, and no fewer than seven public zones have been created for spectators attending the test session between 08h00 and 14h00.
     
    In addition to the entrants who will start the Tour de Corse, Luc Costermans will take part in the event on an exceptional basis. It’s a big moment for this amateur driver, specially invited by David Serieys, the Tour de Corse Director, who has been blind since a serious accident in 2004. After his first participation in the Shakedown for the French round of the World Rally Championship in 2013, Luc Costermans will repeat the experience in the 2015 event. The Belgian driver will set off with his Corsican co-driver, Mario Porcel, at 14h30 to close the Shakedown at the wheel of a Mégane RS putting out 250 horsepower.
    ”It’s a great opportunity to be here in the Tour de Corse. It’ll also the right moment to show that with a good co-driver a blind person can get around easily. Speed won’t come into it, but taking into account the twisty up-and-down route it’ll be a question of skill to be able to orient myself in the dark”, explains LucCostermans.

    The traditional FIA Press Conference in the press room at 12h30 in Corte will launch the media coverage of the Tour de Corse, followed by a photo session for the drivers in the FFSA French Rally Team, Éric Camilli and Yohan Rossel, surrounded by Nicolas Deschaux, the FFSA President, and Sébastien Ogier, a former member of the FFSA French Rally Team (in whose colours he won the Junior World Rally Championship during the 2008 Tour de Corse). Some of the drivers entered in the National category in the French Rally Championship will be present at the Press Conference taking place at 14h30 in the Corte press room; it will be followed by the now-traditional drawing of lots for the Michelin Trophy at 15h00.
     
    The rally will then head for Ajaccio for an autograph session with the best drivers and a selection of regional drivers on the Place du Diamant between 17h30 and 18h45. A family photo with the main drivers will take place at 18h45 before the starting ceremony, which will be in the same place from 19h to 21h in the reverse order of the entry list.
     
    Tomorrow, Thursday, the first leg of the Tour de Corse – 10 000 Turns, the regularity event reserved for owners of prestigious cars, which will run in parallel to the French round of the World Rally Championship, will begin. The 261 km that the gentleman drivers will cover in Porsches, Ferraris, Aston Martins, etc. will link Bastia to Ajaccio by way of Calvi and Porto. The 61 crews will arrive in Ajaccio a few minutes before the start of the WRC is given.

    For the public, a 3000m² Exhibitors’ Village will open tomorrow beside the Service Park in Corte in which around 20 partners will be represented.

     
    Programme du Jeudi 1er octobre
    8h-14h : Shakedown (clôture par Luc Costermans à 14h30) – Corte-Poggio-di-Venaco
    12h30 : Conférence de Presse FIA d’avant Rallye – Media Center Corte
    13h : Photo de l’Équipe de France FFSA Rallye, composé d’Éric Camilli et Yohan Rossel, en compagnie de Nicolas Deschaux et Sébastien Ogier – Media Center Corte
    14h30 : Conférence de Presse catégorie Nationale – Media Center Corte
    15h : Tirage au sort du Trophée Michelin – Media Center Corte
    17h30-18h45 : Séance d’autographes – Place du Diamant à Ajaccio
    18h45 : Séance Photo pour pilotes prioritaires – Place du Diamant à Ajaccio
    19h-21h : Cérémonie de Départ –  Place du Diamant à Ajaccio