Cyril Despres, who started the 2013 event as favourite, accomplished his mission by claiming his fifth Dakar Victory. The Frenchman finished ahead of team-mate Ruben Faria, Chaleco Lopez, Ivan Jakes and Joan Pedredo to spearhead an all-KTM/Michelin top five.
Favori de cette édition 2013, le Français Cyril Despres a rempli sa mission en remportant pour la 5e fois le Rallye Dakar. Le Français s’est imposé devant son équipier Ruben Faria, le Chilien Francisco « Chaleco » Lopez, Ivan Jakes et Joan Pedredo qui offrent un quinté à KTM et à Michelin.
Despres overcame a gearbox problem during the first week which led to him taking a 15-minute penalty when he subsequently changed his engine/transmission. He took advantage of the ensuing, technically demanding Argentine stages, however, to dominate the final part of the rally and collect his fifth Dakar win, all with KTM/Michelin. The result takes him a step closer to the record held by Stéphane Peterhansel (six wins on two wheels).
“The day that winning the Dakar gets easy, it will no longer be the Dakar. And this one took some winning,” said Despres at the finish. “I am delighted for Ruben Faria who didn’t have a drive three years ago and who finished second today…”
Faria recovered runner-up spot when KTM decided to change Lopez’s engine on Friday evening. “We feared it might fail, so we took the decision last night. “It’s great to finish on the podium in my home city, Santiago.” The Chilean also harvested the highest number of stage victories (five, including the last one) in front of his own fans.
Slovakia’s Ivan Jakes celebrated his sixth win by finishing fourth overall after three consecutive retirements. Joan Pedrero was fifth to round off a top-five finish for the Michelin Desert race and Bib mousse-equipped KTM 450 Rally Replica. Kurt Caselli (31st), who stepped in at the last moment to replace Marc Coma, collected two stage wins.
The bike class proved exceptionally interesting this year, with six leadership changes. The early part of the rally was dominated by Yamaha 450 YZF riders Olivier Pain, who led for four days, and David Casteu who topped the order at the San Miguel de Tucuman rest day.
The second week was tougher for the Japanese make when Pain (sixth) fell twice and made a navigational error, while Casteu retired. “I was hoping for top-five finish, but I’m still pleased after a good run during the first week,” says Pain. “We didn’t have to change our engine and my bike was reliable and competitive.” Frans Verhoeven (ninth) handed Yamaha its second stage success.
The Husqvarna TE 449 RRs revealed their potential in South America with six stage wins thanks to Spain’s Joan Barreda (17th), plus several top-three finishes for Paulo Gonçalves (10th) and Alessandro Botturi. “It was my third Dakar,” recalled Barreda. “I now believe I have the experience to win the event outright, but there’s still lots of work to do on the bike.” Indeed, his fine effort was poorly rewarded by a number of mechanical problems (fuel pump, electronics).
Portugal’s Helder Rodrigues came seventh, although the factory Honda 450 CRFs failed to win a stage. Neither did the Sherco SR 455s, despite a first class run by Alain Duclos.
It was an all-Yamaha podium in the Quad class, led by Argentina’s Marcos Patronelli, followed by Chilean rider Ignacio Casale and Pole Rafal Sonik.
Malgré un problème de boîte de vitesses avant la journée de repos et un changement de moteur/boîte pénalisé de 15 minutes, Cyril Despres a refait son retard sur les spéciales rapides et techniques d’Argentine avant de contrôler la fin de course. Le Français signe sa 5e victoire au Dakar – toutes sur KTM/Michelin - et s’approche du record détenu par Stéphane Peterhansel en catégorie moto (6).
« Le jour où une victoire sera facile sur le Dakar, ce ne sera plus vraiment le Dakar ! Et celle-ci, je suis allé la chercher », a déclaré Cyril Despres à l’arrivée. « Je suis très heureux pour Ruben qui était sans guidon il y a trois ans et qui termine 2e du Dakar aujourd’hui. »
Son équipier Ruben Faria a effectivement récupéré la 2e place du classement général après un changement de moteur imprévu sur la KTM 450 Rally deLopez avant la dernière étape. « Il y avait un risque de casse, alors on a pris cette décision hier soir. Je suis ravi de monter sur le podium chez moi, à Santiago. « Chaleco » Lopez termine meilleur performer du rallye avec cinq victoires d’étape, dont la dernière du rallye devant ses supporters.
Pour sa 6e participation, et après trois abandons successifs, le Slovaque Ivan Jakes a réalisé un véritable exploit en terminant 4e devant Joan Pedrero. Le top-5 final du Dakar 2013 est monopolisé par les KTM 450 Rally Replica et les pneus Michelin Desert Race équipés de Bib-mousse. Kurt Caselli (31e), qui a remplacé au pied levé Marc Coma, a signé deux victoires d’étape.
La catégorie moto fut très disputée cette année avec six changements de leaders. Les Yamaha 450 YZF ont animé le début de course avec Olivier Pain, leader pendant quatre étapes, puis David Casteu qui lui a succédé en tête avant la journée de repos, à San Miguel de Tucuman.
Mais la 2e semaine fut plus difficile pour la marque japonaise, avec une erreur de navigation et deux chutes pour Pain (6e) et un abandon pour Casteu. « Mon objectif était le top-5, mais je suis quand même satisfait après une super 1ère semaine. On n’a pas changé de moteur, la moto a été très fiable et performante », analysait Olivier Pain. Frans Verhoeven (9e) a offert la 2e victoire d’étape à Yamaha.
Les Husqvarna TE 449 RR ont démontré leur potentiel sur les pistes sud-américaines, avec quatre victoires d’étape pour l’Espagnol Joan Barreda (17e) et plusieurs top-3 pour Paulo Gonçalves (10e) et Alessandro Botturi. « C’était mon 3e Dakar », racontait Joan Barreda, un des grands animateurs de cette édition. « Je pense avoir désormais l’expérience nécessaire pour gagner cette course, mais on a encore beaucoup de travail à faire sur la moto. » En effet, différents soucis mécaniques (pompe à essence, électronique) ont annihilé tous leurs efforts.
Pas de victoire d’étape pour les Honda 450 CRF officielles, mais une 7e place finale pour le Portugais Helder Rodrigues, ni pour les Sherco SR 455 malgré les belles performances d’Alain Duclos.
En Quads, Yamaha a signé un triplé avec l’Argentin Marcos Patronelli, le Chilien Ignacio Casale et le Polonais Rafal Sonik.
Classement étape 14
1. Lopez (KTM), 1h42min37s – 2. Faria (KTM), +29s – 3. Barreda (Husqvarna), +37s – 4. Rodrigues (Honda), +53s – 5. Pedrero (KTM), +1min25s…
Classement final
1. Despres (KTM), 43h24min22s – 2. Faria (KTM), +10min43s – 3. Lopez (KTM), +18min48s – 4. Jakes (KTM), +23min54s – 5. Pedrero (KTM), +55min29s – 6. Pain (Yamaha), +1h06min30s – 7. Rodrigues (Honda), +1h11min22s – 8. Pizzolito (Honda), +1h26min07s – 9. Verhoeven (Yamaha), +1h26min35s – 10. Gonçalves (Husqvarna), +1h28min20s…
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