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    vendredi 8 février 2013

    End of Leg 1: two Frenchmen on top in Sweden / Deux « Frenchies » leaders en Suède


    Avant la Superspéciale de Karlstad, deux Français, Sébastien Ogier et Sébastien Loeb, dominent les nordiques sur la neige de Suède. Le pilote Volkswagen/Michelin compte 32s2 d’avance sur le nonuple Champion du monde. Jari-Matti Latvala est troisième à 1s5 de Loeb.

    With only the short super-special remaining in Karlstad this evening, Frenchmen Sébastien Ogier and Sébastien Loeb have dominated the opening day of the 2013 Rally Sweden. The Volkswagen/Michelin driver has pulled out a lead of 32.2s over the nine-time world champion, while Jari-Matti Latvala is the best-placed Scandinavian (3rd, +33.7s).
    Cette année, on avait décidé de vivre Vargasen autrement. Alors, au premier passage (ES4), on est allé voir les voitures historiques à Colin’s Crest – on vous racontera -, et au second (ES7), on est allé tout au bout du lac Stor-Jangen, au cœur d’une triste forêt de conifères, pour admirer les WRC en action.
    L’endroit est peut-être moins célèbre que le « jump » de Colin’s Crest, mais à en juger par les quelque six kilomètres de véhicules stationnés le long du lac, le spot devait mériter le détour. Effectivement : c’était un enchaînement gauche-droite rapide pour un double « sommet » et un gauche genre « banking » immédiatement derrière. L’idée était de freiner entre les deux « ciels » pour placer l’auto en vue du gauche suivant. Trois y sont parvenus de manière parfaite…
    La palme à Pontus Tidemand. Encouragé par tout un peuple, élans et rennes compris, le pilote Suédois qui ne connaît pas encore la peur a effectué un passage d’anthologie. Mention bien aussi aux Finlandais Juho Hanninen et Jari-Matti Latvala, à la fois rapides, précis et efficaces. Pourtant, ils n’ont réalisé que les 7e, 6e et 4e temps sur cette spéciale…
    Les deux « Seb » furent certes moins spectaculaires, mais ce sont eux qui ont dominé la première journée du Rallye de Suède 2013, et notamment le cadet, Sébastien Ogier. Au volant de sa VW Polo R WRC/Michelin, il a remporté cinq des six spéciales disputées aujourd’hui dans les forêts du Värmland. Et l’ES4 lui a échappé pour 1/10e de seconde !
    Ogier compte ce soir 32s2 d’avance sur Loeb, leader et unique représentant de la marque Citroën dans le top-10. Son équipier Mikko Hirvonen a perdu une demi-heure dans une sortie de route (ES2) et pointe ce soir à la 30e place. Dani Sordo est 11e.
    Vainqueur en 2012, Jari-Matti est un des rares à avoir pu suivre le rythme des deux « Seb ». Le Finlandais est 3e, à seulement 1s5 de Loeb. Sans une pénalité de 20 secondes consécutive à une fuite de liquide de refroidissement, Mads Ostberg serait en 2e position ce soir. Le pilote Qatar-M Sport est 4e à 42s8 du leader.
    Derrière, la bagarre fait rage entre le Russe Evgeny Novikov (5e) et le Suédois Pontus Tidemand (6e) séparés par 10s5. Juho Hanninen (7e) et Thierry Neuville (8e) sont eux aussi en pleine « explication » sur leurs Ford Fiesta RS WRC.
    Le Norvégien Anders Grondal (Subaru Impreza) et Yazeed Al-Rahji (Ford Fiesta RRC) sont leaders des catégories WRC-3 et WRC-2.
    This year, we decided to experience Sweden’s ‘Vargasen’ stage in two different ways. For the first visit (SS4), we were there to see the ‘historic’ cars over ‘Colin’s Crest’. Then, for SS7, we found a spot in the middle of the forest near Stor-Jangen Lake to watch the WRC stars in action.
    Our second vantage point is perhaps not as famous as the leap named after the late Colin McRae but, judging by the six kilometres of cars parked along the access road, it is clearly a favourite with the locals. And we soon found out why. You essentially see a fast left-right kink which feeds into two blind crests, followed immediately by a steeply cambered left-hander. The idea is to brake between the two crests to set the car up for the left turn, but only three drivers succeeded in finding the trick…
    A special mention goes to local hero Pontus Tidemand. Cheered on by the spectators (and no doubt by the hiding reindeer and mousse!), the Swede is possibly too young to feel fear and his performance was huge! Finn’s Juho Hanninen and Jari-Matti Latvala were precise, fast and efficient, as well. Even so, these three drivers were respectively seventh, sixth and fourth fastest over the full stage.
    The two Sébastiens were less spectacular, but that didn’t prevent them from dominating the first day of this year’s Rally Sweden, especially the younger of the pair. The VW Polo R WRC/Michelin driver won five of today’s six forest stages, and SS4 only escaped him by one tiny tenth of a second!
    Ogier completed SS7 with the handy cushion of 32.2s over Loeb who is once again the best-placed Citroën representative, and the only one to figure in the provisional top 10. His team-mate Mikko Hirvonen (30th) dropped half-an-hour after rolling on SS2, while Dani Sordo is 11th overall.
    Last year’s winner Jari-Matti Latvala is one of the few drivers who appear to be capable of matching the Frenchmen’s pace and he is just 1.5s behind Loeb. However, had he not taken a 20-second penalty due to a cooling fluid leak this morning, Mads Ostberg would be Ogier’s closest chaser. As it is, the Qatar-M Sport driver is fourth, 42.8s behind the leader.
    There is an interesting battle emerging for fifth place between Russia’s Evgeny Novikov (fifth) and Pontus Tidemand (sixth). They are split by 10.5s, while Ford Fiesta RS WRC drivers Juho Hanninen (seventh) and Thierry Neuville (eighth) are also enjoying a good fight.
    Norway’s Anders Grondal (Subaru) and Yazeed Al-Rahji (Ford Fiesta RRC) top the WRC2 and WRC3 standings respectively.
    from best-of-rallylive

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