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    dimanche 14 avril 2013

    Après ES13 : Matinée difficile pour VW / a scary morning for VW…


    There was drama on SS12 and SS13 in Portugal this morning. Mikko Hirvonen is now up to second overall and is splitting the Volkswagen Polo R WRCs of Sébastien Ogier, who still leads, and Jari-Matti Latvala (3rd).
    L’ES12 et l’ES13 ont quelque peu relancé le Vodafone Rallye de Portugal 2013. Mikko Hirvonen (2e) est désormais intercalé entre les Volkswagen Polo R WRC/Michelin de Sébastien Ogier, toujours leader, et de Jari-Matti Latvala (3e).
    The final day of the 2013 Rally de Portugal features a copious programme of 147.64 competitive kilometres, including two attempts at the awesome ‘Almodovar’ stage. The 52.30km test is the longest of the event and the toughest on tyres. It also includes some 32 km of ‘paved’ sections.
    This year, the drivers’ total tyre quotas have been reduced by 40 percent compared with 2012’s visit to Portugal (24 covers for the entire rally) and the stocks of fresh hard-compound Latitude Cross H2s had diminished ahead of the start of the last leg. This morning, Ogier and Latvala left service with six ‘hard’ tyres, Mads Ostberg with five ‘hards’, and Hirvonen with four ‘hards’ and two ‘softs’.
    The day began badly for Volkswagen Motorsport on the opening stage (‘Silves’, SS12) when Jari-Matti Latvala’s Polo R WRC switched to rear-wheel drive only, while Sébastien Ogier was slowed by clutch trouble. The Finn was passed into second place by Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) who has closed to within 37.9s of Ogier.
    Latvala’s transmission problem continued on ‘Almodovar’, but Sébastien Ogier succeeded in posting the second best time (+168s) behind Mads Ostberg. “I was as gentle on the clutch as I could be,” said Ogier after the ordeal. The French is still in front, 49.3s clear of Hirvonen. Latvala is third, but fourth-placed Evgeny Novikov is only 41.4s behind him.
    La dernière journée du Rallye du Portugal 2013 totalise 147,64 km chronométrés avec deux passages dans la terrifiante spéciale d’Almodovar (52,30 km), la plus longue et la plus dure du rallye pour les pneumatiques avec au moins 32 km de « secteurs pavés » comme diraient les fans de cyclisme en évoquant Paris-Roubaix.
    Or, avec des quotas de pneumatiques réduits de 40% par rapport au Rallye du Portugal 2012 (24 enveloppes pour toute l’épreuve cette année), les stocks de pneus Latitude Cross H2 neufs ont fortement diminué au départ de cette dernière journée. Ce matin, Ogier et Latvala sont partis avec 6H2, Mads Ostberg avec 5H2, Novikov et Hirvonen avec 4H2+2S2.
    Avant Almodovar, la spéciale de Silves (ES12) fut un bien mauvais scénario pour l’équipe Volkswagen Motorsport. La Polo R WRC de Jari-Matti Latvala s’est retrouvée en mode propulsion et celle de Sébastien Ogier a connu des ennuis d’embrayage. Le Finlandais a perdu sa deuxième place au profit de Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin), lequel est revenu à 37s9 du leader Ogier.
    Les soucis de transmission ont poursuivi Latvala sur les 52,30 km d’Almodovar, alors que Sébastien Ogier est parvenu à signer le deuxième meilleur temps à 16s8 de Mads Ostberg. « J’ai été prudent et le plus doux possible avec l’embrayage », a déclaré Ogier à l’arrivée, toujours leader avec 49s3 d’avance sur Hirvonen. Latvala est troisième, mais Evgeny Novikov est revenu à 41s4.

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