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    dimanche 14 avril 2013

    WRC Rally de Portugal 2013 ; Tenth WRC victory for Ogier / Dixième victoire mondiale pour « Seb » Ogier


    Sébastien Ogier has clinched his tenth career WRC victory – his third on Rally de Portugal and his third consecutive triumph this season at the wheel of his Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen and Jari-Matti Latvala rounded out the podium. Esapekka Lappi, Bryan Bouffier and Pontus Tidemand won the WRC2, WRC3 and Junior classes respectively.
    Sébastien Ogier a remporté sa dixième victoire en WRC, son troisième Rallye du Portugal et sa troisième victoire consécutive de la saison au volant de la Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen et Jari-Matti Latvala complètent le podium. Lappi, Bouffier et Tidemand ont remporté les catégories WRC2, WRC3 et Junior.
    Despite suffering a mechanical scare on Sunday morning and chancing a ‘risky’ tyre choice at the beginning of the rally, Sébastien Ogier and co-driver Julien Ingrassia dominated Vodafone Rally de Portugal 2013, one of the most punishing outings of the campaign for tyres.
    The French duo’s closest challengers early on, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) and Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), soon disappeared from contention. The Norwegian had just taken the lead of the rally when he went off the road on SS3, whilst the Spaniard was only 4.4s shy of Ogier and in second place when he similarly slid off-piste on Saturday morning’s SS6.
    The two Michelin-shod Polo R WRCs were practically untouchable on the second day of competition, tallying no fewer than five one-two fastest stage times out of six. Two of those stage wins were achieved by Jari-Matti Latvala, who concluded that leg in second position behind team-mate Ogier.
    The rally appeared to be heading seamlessly towards Volkswagen’s first WRC one-two finish but then, during Sunday’s opening stage, both the N°7 and N°8 Polos ran into mechanical difficulties. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) took full advantage to leapfrog Latvala and split the two VWs in the final overall classification.
    “On Monday, I didn’t even know if I would be able to start the rally because I felt so ill,” confessed Sébastien Ogier following the 52.30km Power Stage in which he also triumphed. “Happily, my physical condition improved every day, but then this morning, I feared we wouldn’t make it to the finish due to the problem we had with the clutch. Thanks to the entire VW team for doing such a tremendous job this weekend.”
    After finishing as runner-up in Portugal in 2012, Evgeny Novikov just missed out on the podium this time around but still claimed his best result of the season to-date in fourth position – albeit more than five minutes adrift of the rally-winner. Nasser Al-Attiyah (Ford) wound up fifth ahead of Norway’s Andreas Mikkelsen (VW), for whom the event marked his debut with the official Volkswagen outfit.
    Having gone off the road on the curtain-raising Rallye Monte-Carlo, Finn Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) made amends by winning the WRC2 class in Portugal, more than ten minutes clear of Robert Barrable (Ford) and Sepp Wiegand (Skoda), who nevertheless retains the championship lead.
    In WRC3, Frenchman Bryan Bouffier prevailed at the wheel of his Citroën DS3 R3, seeing off countryman Sébastien Chardonnet. In Junior WRC, finally, Swede Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) swept to success in the opening round of the campaign in front of rivals Jose Suarez from Spain and Finland’s Andreas Amberg.
    Malgré une alerte mécanique dimanche matin et un choix de pneumatiques « osé » en début de rallye, Sébastien Ogier et Julien Ingrassia ont remporté le Vodafone Rally de Portugal 2013, une des épreuves les plus agressives de la saison pour les pneus.
    Leurs principaux challengers, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) et Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), ont rapidement lâché prise. Le Norvégien venait de prendre la tête du rallye quand il est sorti de la route dans l’ES3. L’Espagnol était deuxième à seulement 4s4 d’Ogier avant lui aussi d’effectuer une sortie de route (ES6) samedi matin.
    Les Polo R WRC/Michelin ont dominé la deuxième journée avec cinq doublés en six spéciales et deux meilleurs temps pour Jari-Matti Latvala qui a terminé l’étape en deuxième position derrière Ogier.
    On semblait alors s’acheminer vers un premier doublé Volkswagen en WRC, mais dans la première spéciale dominicale, les Polo n°7 et n°8 connurent des ennuis mécaniques. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) en profita pour se glisser entre les deux pilotes VW au classement général.
    « Lundi, je ne savais même pas si je pouvais prendre le départ du rallye tellement j’étais malade », a déclaré Sébastien Ogier après la Power Stage (52,30 km) qu’il a également remportée. « Ma condition physique s’est améliorée de jour en jour et puis ce matin, j’ai cru qu’on n’allait pas voir l’arrivée à cause de l’embrayage. Merci à toute l’équipe VW qui a fait un super boulot ce week-end. »
    Deuxième ici même en 2012, Evgeny Novikov a échoué au pied du podium cette année – son meilleur résultat de la saison - à près de cinq minutes du vainqueur. Nasser Al-Attiyah (Ford) a terminé à la cinquième place devant le Norvégien Andreas Mikkelsen (VW) qui débutait au sein de l’équipe officielle Volkswagen.
    Après une sortie de route au Rallye Monte-Carlo, le Finlandais Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) a remporté la catégorie WRC2 au Portugal avec plus de dix minutes d’avance sur Robert Barrable (Ford) et Sepp Wiegand (Skoda), toujours leader du championnat.
    En WRC3, le Français Bryan Bouffier s’est imposé au volant de sa Citroën DS3 R3 devant son compatriote Sébastien Chardonnet. En championnat Junior, le Suédois Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) a remporté la première manche de la saison devant Jose Suarez et le Finlandais Andreas Amberg.

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