The ultra-compact format of the 2013 Acropolis Rally should ensure a thrilling fight between the front-runners at Volkswagen Motorsport, Citroën-Total Abu Dhabi WRT and Qatar M-Sport WRT. The WRC-2 and J-WRC battles promise to be close, too.
Le format ultra compact du Rallye de l’Acropole 2013 devrait garantir une bataille très intense entre les pilotes Volkswagen Motorsport, Citroën-Total Abu Dhabi WRT et Qatar M-Sport WRT, sans oublier les protagonistes des catégories WRC-2 et J-WRC.
In the space of just 2,642 minutes, from 6:28pm on Friday, May 31, until 2:30pm on Sunday, June 2, crews tackling this year’s Greek round of the WRC will cover 14 stages totalling 306.53km in the northern Peloponnesus and in the hills to the east of the Corinth Canal. The compact event is likely to produce some intense competition, especially since as it begins with a 47.70km stage, followed by a 26.05km night-time test, and concludes with the 30.14km Power Stage.
Volkswagen Motorsport prepared for the season’s sixth clash with a test in Greece earlier this month. Its objective was to work on the Polo R WRC’s set-up and no doubt also its reliability over the event’s notoriously gruelling stages. Jari-Matti Latvala first contested the event exactly 10 years ago in a Ford Focus WRC but his first strong showing was last year when he challenged for victory. His team-mate Sébastien Ogier won it in 2011, driving a Citroën DS3 WRC.
Citroën-Total Abu Dhabi WRT will test in Greece at the beginning of next week. Dani Sordo hasn’t done the Acropolis since 2009 and his best result there is fifth overall. Meanwhile, this year will be Mikko Hirvonen’s 10th attempt and his record includes five podium finishes (including victory in 2009). In 2005, it was here that he first led a world class rally.
Qatar M-Sport was in Portugal this week to prepare for the Acropolis. Indeed, the Portuguese stages are nearly as rough as their Greek counterparts nowadays. Ford has built up a fine record on the Acropolis, with a score of 13 wins since 1973, although its most recent victory dates back to 2009. That was the year Evgeny Novikov posted his first ever fastest stage time in the WRC, at the age of 18! Mads Ostberg finished just shy of the podium in 2012 when Thierry Neuville crowned his first visit to Greece with sixth place.
The entry features 12 WRC drivers, including Nasser Al-Attiyah and Khalid Al Qassimi who are back after their most recent clash in the Middle East championship’s Jordan Rally (won by Al-Attiyah). The 2013 WRC-2’s pace-setter Abdulaziz Al-Kuwari (Ford Fiesta RRC) will face opposition from Poland’s Robert Kubica (Citroën DS3 RRC), as well as form Lorenzo Bertelli and Yurii Protasov who have traded their respective Subaru Imprezas for Ford Fiesta RRCs. The second round of the J-WRC has attracted 10 drivers and their Ford Fiesta R2s will run on GEM Fuel biofuel.
Entre vendredi 31 mai 18h28 et dimanche 2 juin 14h30 - soit environ 2642 minutes - les concurrents du Rallye de l’Acropole vont parcourir 14 spéciales et 306,53 km chronométrés près du canal de Corinthe et dans le Péloponnèse. Un format et un parcours compacts propices aux bagarres intenses, d’autant que le rallye débutera par une spéciale de 47,70 km suivie d’une ES nocturne de 26,05 et se conclura par une Power Stage de 30,14 km.
Les pilotes Volkswagen Motorsport sont allés préparer cette 6e manche de la saison sur place, en Grèce, mi-mai. L’objectif était de trouver les bons set-up et sans doute de fiabiliser la Polo R WRC pour affronter les pistes helléniques. Jari-Matti Latvala a découvert ce rallye il y a tout juste 10 ans sur une Ford Focus WRC, mais n’y avait guère brillé jusqu’à l’an passé où il luttait pour la victoire. Leader du championnat, Sébastien Ogier a remporté l’épreuve en 2011, sur une Citroën DS3 WRC à l’époque.
Citroën-Total Abu Dhabi WRT sera également sur place en début de semaine prochaine. Dani Sordo n’a plus participé au Rallye de Grèce depuis 2009 et son meilleur résultat est une 5eplace. Son équipier Mikko Hirvonen prendra son 10e départ d’Athènes. Il est monté cinq fois sur le podium (victoire en 2009) et en 2005, il avait été en tête d’un rallye mondial pour la 1ère fois de sa carrière.
Qatar M-Sport a préparé ce rendez-vous au Portugal cette semaine. Il faut dire que les chemins portugais sont devenus aussi cassants que ceux de Grèce. Ford compte un beau palmarès au Rallye de l’Acropole avec 13 victoires depuis 1973, mais n’y a plus triomphé depuis 2009. Cette année-là, Evgeny Novikov y avait signé son premier temps scratch en WRC à 18 ans ! Mads Ostberg a échoué au pied du podium l’an passé et Thierry Neuville a terminé 6e pour ésa 1èreparticipation.
Douze WRC devraient être au départ, Gabriel Pozzo étant annoncé forfait. Nasser Al-Attiyah et Khalid Al Qassimi sont de retour aux affaires après leur énième confrontation en championnat du Moyen-Orient, au Rallye de Jordanie (victoire du Qatari). En WRC-2, le leader du championnat Abdulaziz Al-Kuwari (Ford Fiesta RRC) pourra se mesurer au Polonais Robert Kubica (Citroën DS3 RRC). Lorenzo Bertelli et Yurii Protasov ont troqué leurs Subaru Impreza contre des Ford Fiesta RRC. Dix pilotes sont engagés en J-WRC pour la 2e manche de la saison. Leurs Ford Fiesta R2 seront alimentées de bio-carburant GEM Fuel.
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