The FIA European Rally Championship resumes this weekend with the Czech Republic’s Barum Rally Zlin. The 100-plus entry includes Michelin-equipped factory Skodas for Jan Kopecky, Sepp Wiegand and Esapekka Lappi, as well as two new Ford Fiesta R5s.
Le Championnat d’Europe des Rallyes FIA reprend ce week-end en République Tchèque avec le Barum Rally Zlin. Plus de cent concurrents sont attendus, dont trois Skoda/Michelin officielles pour Jan Kopecky, Sepp Wiegand et Esapekka Lappi, et deux nouvelles Ford Fiesta R5.
For its home round of the ERC (round eight), Skoda will have a strong presence, with no fewer than nine Fabia S2000s. The big favourite is Jan Kopecky who is chasing his fifth victory of the year on this all-asphalt event which he won in 2009 and 2011. As in Ypres, Michelin runners will be able to choose from its R10 (soft compound) and R20 (medium) asphalt tyres.
Young Finn Esapekka Lappi will be making his asphalt debut with Skoda Motorsport but will have to come to terms with the Barum Rally Zlin’s fast, hilly stages which are renowned for their changing rhythm and grip. Roman Kresta, Sepp Wiegand, Jaromir Tarabus and Antonin Tlustak will also represent Skoda which faces competition for the first time in the ERC from the new Ford Fiesta R5, with two cars in the hands of Czech experts Tomas Kostka and Pavel Valousek.
The event doesn’t figure on the programmes of the Peugeot Rally Academy’s Craig Breen or Jérémie Ancian, and Bryan Bouffier and François Delecour have chosen to skip the trip to Zlin, as well. In the Production Cup battle, Renault Sport Technologies will have Michelin-equipped Méganes for Bonnefils and Consani, but the favourite is still Jaroslav Orjak (Mitsubishi Lancer Evo X) in the absence of the championship’s current leader Andreas Aigner.
The 43rd edition of the event – which invariably attracts tens of thousands of spectators – kicks off with the traditional night-time super-special in the streets of Zlin on Friday evening. The next day’s programme features visits to ‘Biskupice’, ‘Trojak’, ‘Semetin’ and ‘Pindula’, while Sunday’s action is based on two loops of three stages before the mid-afternoon finish in Zlin.
A domicile, le constructeur automobile tchèque est présent en force sur cette huitième manche européenne avec pas moins de neuf Skoda Fabia S2000 engagées. Jan Kopecky est archi favori et visera un cinquième succès cette année sur une épreuve 100% asphalte qu’il a remportée en 2009 et 2011. Comme à Ypres, Michelin proposera à ses partenaires les nouveaux pneus asphalte R10 (soft) et R20 (medium).
Le jeune finlandais Esappeka Lappi effectuera ses débuts sur asphalte avec Skoda Motorsport et découvrira les spéciales du Barum Rally Zlin, rapides, vallonnées avec de nombreux changements de rythme et de grip. Roman Kresta, Sepp Wiegand, Jaromir Tarabus ou encore Antonin Tlustak représenteront aussi la firme tchèque qui sera confrontée pour la première fois en ERC aux nouvelles Ford Fiesta R5 confiées aux Tchèques Tomas Kostka et Pavel Valousek.
Les pilotes de la Peugeot Rally Academy, Craig Breen et Jérémie Ancian – ainsi que Bryan Bouffier et François Delecour font l’impasse sur cette épreuve. En catégorie Production Cup, Renault Sport Technologies sera présent avec deux Mégane/Michelin (Bonnefils et Consani). A domicile, Jaroslav Orjak est favori sur sa Mitsubishi Lancer Evo X et le leader du championnat, Andreas Aigner, est absent.
Le parcours de cette 43e édition est assez classique avec une première Superspéciale nocturne dans les rues de Zlin vendredi soir. Le lendemain, Biskupice, Trojak, Semetin et la célèbre Pindula attendent les concurrents. Dimanche, trois spéciales à parcourir deux fois chacune sont au menu avant l’arrivée finale au City Square de Zlin en milieu d’après-midi. Traditionnellement, le Barum Rally Zlin attire des dizaines de milliers de spectateurs.
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