The only action that figured on today’s programme was the short shakedown test which crews had to cover at least four times. In reality, the 2.21km run was unrepresentative of this weekend’s itinerary since it was essentially a long straight with four chicanes along it, plus a roundabout. Its only redeeming feature was that it was very close to the service park next to thePortAventura theme park.
Spain’s Dani Sordo emerged in front after his second attempt, ahead of Ogier, and remained on top at the end of the session (with a best time of 1m22.7s), now chased by Latvala (1m22.9s at his sixth try) and Ogier (1m23.0s).
Andreas Mikkelsen, the only other driver to squeeze beneath the 1m24s mark (1m23.3s), was fourth, ahead of Evgeny Novikov (1m24.2s) and Thierry Neuville (1m24.3s). Al-Qassimi and Al-Attiyah were both quicker than Mikko Hirvonen.
Meanwhile, much of today’s talk in the service park was about starting orders. For Friday’s short blast on asphalt, crews will start as a function of their position in the world championship, led by Ogier, Neuville and Latvala. For Saturday’s leg (again on asphalt), the order will be based on the previous evening’s classification, and the same method will be employed for Sunday’s gravel stages (based on positions after SS8, before Saturday evening’s super-special in Salou).
As a result, there will probably be a great deal of tactical gameplay. If the fine weather continues, the first driver on the road (i.e. the fastest competitor on asphalt) will be at a disadvantage on Sunday. However, it won’t be easy for crews to ‘lose’ time and fall back the order on Saturday afternoon because, as specified above, Day 3’s positions will be based on positions after SS8, which is also the Power Stage!
Furthermore, the driver running first on the road on Saturday will not be able to adopt his speed as a function of his rivals running behind him!
Things could get more complex if the weather changes. If it rains on Sunday, or if there is no wind, it will be preferable to be first on the road. In 2011, remember,hanging dust cost Mikko Hirvonen more than half-a-minute over the first three gravel stages here, despite a three-minute gap between the front-running cars (extended to four minutes for the afternoon’s loop)...
Dani Sordo (Citroën DS3 WRC/Michelin) a signé le meilleur temps du Shakedown devant les trois Volkswagen Polo R WRC de Jari-Matti Latvala, Sébastien Ogier, et Andreas Mikkelsen.
Au menu sportif de cette journée, les pilotes n’avaient que les 2,21 km du Shakedown à parcourir au minimum quatre fois. Un Shakedown bien peu représentatif du parcours puisque composé d’une longue ligne droite, entrecoupée de quatre chicanes, et d’un rond-point. Son seul avantage est qu’il était situé tout près du parc d’assistance de PortAventura.
L’Espagnol Dani Sordo s’est hissé en haut des classements après ses deux premiers « runs » devant Ogier. Après deux tours supplémentaires, le pilote Citroën est resté aux avant-postes (1min22s7), mais cette fois devant Latvala (1min22s9 au 6e passage) et Ogier (1min23s).
Andreas Mikkelsen a réalisé le 4e meilleur temps (1min23s3) - et fut le dernier à passer sous la barre des 1min24s -, devant Evgeny Novikov (1min24s2) et Thierry Neuville (1min24s3). Al-Qassimi et Al-Attiyah ont devancé Mikko Hirvonen.
Les ordres des départs étaient au cœur des conversations au parc d’assistance. Vendredi, sur asphalte, les pilotes partiront dans l’ordre du championnat avec Ogier, Neuville et Latvala en tête. Samedi, toujours sur asphalte, ils s’élanceront dans l’ordre du classement de la veille. Dimanche, sur terre, ils s’élanceront dans l’ordre du classement établi samedi soir avant la Superspéciale de Salou (ES9).
Nous allons donc probablement assister à une course très tactique. Si le beau temps se maintient, malheur à ceux qui ouvriront la piste dimanche matin, donc aux mieux classés à l’issue de l’asphalte. Mais les pilotes ne pourront pas trop « rétrograder » samedi soir car le classement sera figé après l’ES8, qui est aussi la Power Stage. Malheur également au leader vendredi soir puisqu’il roulera en « aveugle » samedi et ne saura pas quelles stratégies vont adopter ses concurrents derrière lui !
Evidemment, la météo pourrait corser le tout. S’il pleut ou en l’absence de vent dimanche, il serait alors préférable d’ouvrir la piste, donc conclure l’épisode asphalte en tête. On se souvient qu’en 2011, sur la terre, malgré trois minutes d’intervalle entre chaque auto le matin (et quatre le soir), la poussière restait en suspension et Mikko Hirvonen avait perdu plus de 30 secondes en trois spéciales.
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