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    jeudi 3 octobre 2013

    SS1: Ogier and Ingrassia are the 2013 world champions!* / Ogier / Ingrassia, Champions du monde !*


    Thierry Neuville’s failure to win this evening’s Power Stage in Strasbourg (SS1) means that Sébastien Ogier and Julien Ingrassia are now sure of claiming this year’s Drivers and Co-drivers’ world crowns!
    Thierry Neuville n’ayant pas remporté la Power Stage de Strasbourg (ES1), Sébastien Ogier et Julien Ingrassia sont d’ores et déjà assurés de décrocher les titres mondiaux 2013.
    Despite the FIA’s recommendation that Power Stages should be organised at the end of world championship rounds, and that they should be representative of the rest of the rally, the organisers of the Rallye de France-Alsace took the opposite stance. Instead, they chose this evening’s 4.55km blast through the streets of Strasbourg (SS1) as the Power Stage for France’s WRC qualifier.
    Unsurprisingly, a huge crowd turned out to line the route which ran between the Alsace region’s administrative headquarters and the European Parliament building. With an hour to go before the scheduled start, all the city’s car parks were packed, while a succession of tramways offloaded more and more people who took up their place in the makeshift grandstands.
    The competitors had been in Strasbourg since early in the afternoon. Their first mission was to recce the stage at the wheel of electric vehicles before taking part in a parade seated in classic cabriolets like the Triumph TR3, Ford Mustang, Bugatti, MG, etc. At 4pm, as threatening clouds moved in over the region, the first cars began to tackle the stage in reverse order, initially in groups of four, then in groups of three to entertain the crowd until it was the WRC runners’ turn to start, in groups of two…
    Appropriately, the ultimate duel pitched Loeb against Ogier, but what people really wanted to know was the final position of Thierry Neuville, because he absolutely needed to win this spectator stage – like he did in 2012 - to keep his title hopes alive…
    In the end, the Belgian was narrowly beaten by Dani Sordo (Citroën DS3 WRC/Michelin), an outcome which automatically handed the world title to Sébastien Ogier! The announcement of the Neuville’s second place marked the start of an enormous rush to film, photograph and interview the new world champions. Bravo, Seb and Julien!
    (*) subject to the publication of the official results by the FIA
    .Alors que la FIA avait préconisé l’organisation de la Power Stage en fin de rallye et que celle-ci soit représentative de l’épreuve, les organisateurs du Rallye de France-Alsace ont pris le contre-pied : c’est l’ES1, une Superspéciale de 4,55 km tracées dans les rues de Strasbourg, qui servait de Power Stage à la 11e manche WRC 2013.
    Evidemment, il y avait foule dans le quartier Wacken où se déroulait cette ES1, entre l’Hôtel de Région et le Parlement Européen. Une heure avant le coup d’envoi, tous les parkings étaient déjà saturés et le tramway déversait encore un flot ininterrompu de spectateurs dans les tribunes éphémères.
    Les concurrents étaient là depuis le début d’après-midi. Ils ont d’abord reconnu le parcours à bord de véhicules électriques, avant de parader dans des cabriolets d’époque, genre Triumph TR3, Mustang, Bugatti, MG… A 16h00, sous un ciel menaçant, les premières voitures de course se sont élancées quatre par quatre, puis trois par trois dans l’ordre inverse des numéros, histoire de bien chauffer le public avant les WRC qui, elles, ont été lâchées par paire.
    Les organisateurs avaient bien fait les choses avec un duel Loeb/Ogier en guise de bouquet final. Mais aujourd'hui’ ce qui passionnait les foules, c’était plus le duel à distance entre Sébastien Ogier et Thierry Neuville pour l’attribution du titre 2013. Car pour prolonger le suspense, ou retarder l’échéance, Thierry Neuville devait absolument s’imposer dans cette ES, comme il l’avait fait en 2012.
    Mais le Belge a été battu par Dani Sordo (Citroën DS3 WRC/Michelin) qui offre donc le titre mondial à celui qui l’avait remplacé chez Citroën, Sébastien Ogier ! La suite ne fut qu’une longue et intense bousculade entre journalistes, photographes et cameramen… Bravo « Seb » et Julien !
    * sous réserve de la publication officielle des résultats par la FIA

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