The Dakar’s organiser Etienne Lavigne took the wraps off the 2014 event’s itinerary at a press conference in Paris. The 171 bikers will start the famous event in Rosario, Argentina, on January 5, and can look forward to a total distance of more than 9,000km (including 5,000km in stages) before the finish in Valparaiso, Chile, on January 18.
Le directeur du Dakar, Etienne Lavigne a dévoilé le parcours 2014 du célèbre rallye-raid lors d’une conférence de presse à Paris. Les 171 motards au départ le 5 janvier à Rosario (Argentine) devront parcourir plus 9 000 km dont près de 5 000 km chronométrés pour rallier l’arrivée à Valparaiso au Chili le 18 janvier.
The 2014 Dakar places the emphasis very much on endurance with a menu of almost 5,000 competitive kilometres awaiting the two-wheel competitors. “That’s anaverage 50km per day more than last January, so the challenge will be a couple of notches harder for everyone,” notes the Dakar’s sporting director David Castera.
The car and bike route will split for five stages totalling 2,000km, around 40% of the total distance. The bikers also face two two-day ‘marathon’ legs with no overnight servicing permitted. These marathon legs total 2,702km (1,228km from San Rafael to Chilecito, plus 1,474km from Salta to Calama) and include 1,590 timed kilometres (726 + 864).
Last spring, the five-time Dakar winner Cyril Després switched to Yamaha (Michelin) where he will team up with Olivier Pain. Meanwhile, after having to sit out the 2013 event because of a shoulder injury, KTM’s spearhead Marc Coma will be looking for revenge in a bid to equal the number of wins claimed by his former team-mate. The Austrian make will also be represented by Ruben Faria, Chaleco Lopez and David Casteu. After a familiarisation outing last January, Honda will be hunting for victory, too, helped by Helder Rodrigues, the world champion Paolo Gonçalves and Joan Barreda.
The press conference paid a tribute to Kurt Caselli (KTM), winner of two Dakar stages in 2013, who sadly lost his life during last week’s Baja 1000.
L’édition 2014 est placée sous le signe de l’endurance avec près de 5 000 km chronométrés qui attendent les 171 concurrents sur deux roues.« Avec en moyenne 50 kilomètres supplémentaires à parcourir chaque jour par rapport à la dernière édition, on peut dire que nous avons haussé le niveau de difficulté d’un ou deux crans : cet allongement touchera tout le monde ! » assure David Castera, directeur sportif du Dakar.
Le parcours des motos sera dissocié sur cinq spéciales soit 2 000 kilomètres sur les itinéraires chronométrés (40 % de la distance). Les motards devront également affronter deux étapes marathon disputées sur deux jours chacune où les concurrents seront installés dans un bivouac dédié sans assistance. Au total, ces étapes spéciales représentent 2 702 km (1 228 km entre San Rafael et Chilecito + 1 474 km entre Salta et Calama), dont 1 590 km en spéciale (726 km + 864 km).
Côté sportif, les cartes ont été redistribuées avec l’arrivée du quintuple vainqueur de l’épreuve, Cyril Després, chez Yamaha (Michelin) au printemps. Cyril sera épaulé par Olivier Pain. Privé de Dakar en 2013 suite à une luxation de l’épaule, Marc Coma, fer de lance de KTM, tentera de prendre sa revanche et d’égaliser le nombre de victoires de son ancien coéquipier. L’équipe autrichienne engage également Ruben Faria, Chaleco Lopez et David Casteu. Après une année d’apprentissage, Honda visera également la victoire avec l’aide d’Helder Rodrigues, du champion du monde Paolo Gonçalves et Joan Barreda.
Un hommage a été rendu à Kurt Caselli (KTM), invité surprise de l’édition 2013 et vainqueur de deux étapes, qui a perdu la vie la semaine dernière lors de la Baja 1000.
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