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    mercredi 5 mars 2014

    An appetising menu for Mexican fans! / Pas de sombres héros au Mexique !


    Jari-Matti Latvala and Volkswagen Motorsport top the Drivers’ and Manufacturers’ points tables ahead of Rally Mexico, the 2014 WRC’s first gravel round.
    Topping the championship is a new experience for the Finn, but it is not necessarily a good thing, since it means he faces ‘road-sweeping’ duty on the first loop’s 69.50km of stages (Los Mexicanos, 9.88km / El Chocolate, 44.03km / Las Minas, 15.59km). He will also have to overcome the handicap of having retired just 500 metres into last year’s first ‘real’ test…
    His team-mate Sébastien Ogier (VW Polo R WRC) will run in second position, ahead of Mads Ostberg (Citroën DS3 WRC) who was the world champion’s biggest threat in 2013 until the Norwegian’s retirement after SS14 (alternator). This time, Mads is part of the team that has won the event five times and will be hoping for revenge.
    One-third of the WRC entry – Kris Meeke (Citroën), Elfyn Evans (Ford), Andreas Mikkelsen (VW) and Robert Kubica (Ford) – are Rally Mexico rookies, so they have yet to sample the technical mountain stages, as well as the unique atmosphere of the ceremonial start and super-special in Guanajuato. All four got a chance to work on the set-up of their respective cars at altitude recently in Spain.
    Mikko Hirvonen (Ford Fiesta RS WRC) is the most experienced driver not only of the WRC (152 starts) but also of Rally Mexico (eight previous participations). Although he has never won, M-Sport/Ford is hoping for a top result, 10 years after its one-two finish in 2004.
    For its first ‘long-haul’ outing, Hyundai Motorsport is counting on two drivers who know the event well: Thierry Neuville, who collected his first WRC finish here in 2013, and Chris Atkinson who has done the event six times in three different cars (2nd in 2008).
    Following his strong run last year (8th), local star Benito Guerra will have an M-Sport Ford Fiesta RS WRC in his bid to impress home fans, while the Czech Republic’s Martin Prokop rounds off the list of 12 WRC drivers. The total entry amounts to 29 cars, which is just 10 fewer than in Sweden.
    Meanwhile, the rally will mark the WRC-2 debuts of Ott Tanak and Quentin Gilbert who have both entered Ford Fiesta R5s, like Ukraine’s Yurii Protasov and Italian Lorenzo Bertelli.
    Like Abdulaziz Al-Kuwari, the class winner here in 2013 and second on the recent Rally Qatar, the 2013 P-WRC champion Nicolas Fuchs will drive a Ford Fiesta RRC. Mexican fans will no doubt follow the fight between Ricardo Trivino (Mitsubishi Lancer Evo X) and Rodrigo Salgado (Ford Fiesta R5) particularly closely.
    The 2014 Rally Guanajuato Corona features 22 stages totalling almost 400km. Certain stages have been modified (like El Chocolate, Otates, Otatitos, El Brinco and Derramadero) but the entire route has been used in the recent past.
    The event begins with a super-special in the streets of Guanajuato on Thursday, March 6, and every leg will include at least one long stage (El Chocolate, 44.03km / Otatitos, 53.69km / Guanajuatito, 55.92km). The Power Stage (El Brinco, 8.25km) will close proceedings on Sunday. For once, the ‘WRC’ teams will have to service their cars outside the Poliforum exhibition hall instead of inside it.
    C’est en leaders des championnats Pilotes et Constructeurs que Jari-Matti Latvala et Volkswagen Motorsport arrivent au Mexique pour la première épreuve « terre » de la saison mondiale.
    Une situation inédite pour le Finlandais, et relativement inconfortable puisqu’il va balayer les pistes sur les 69,50 km chronométrés de la 1ère boucle de spéciales – Los Mexicanos (9,88 km), El Chocolate (44,03 km) et Las Minas (15,59 km). Autre désavantage pour Jari-Matti ce week-end, le fait d’avoir abandonné après 500 mètres de course dans la 1ère « vraie » ES l’an passé…
    Son équipier Sébastien Ogier (VW Polo R WRC) s’élancera en 2e position devant Mads Ostberg (Citroën DS3 WRC) : les deux hommes avaient sérieusement bataillé pour la victoire en 2013 jusqu’à l’abandon du Norvégien entre l’ES14 et l’ES15 (alternateur). Cette année, Mads fait partie du team qui a gagné cinq fois ce rallye, de quoi prendre sa revanche…
    Kris Meeke (Citroën DS3 WRC), Elfyn Evans (Ford Fiesta RS WRC), Andreas Mikkelsen (VW Polo R WRC) et Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC) – soit 1/3 du plateau WRC – vont découvrir le Rallye du Mexique, ses spéciales techniques et haut perchées, l’ambiance unique de la cérémonie de départ et de la Superspéciale de Guanajuato. Tous ont roulé en tests dans les montagnes espagnoles pour ajuster les set-up de leur auto.
    Mikko Hirvonen (Ford Fiesta RS WRC) est à la fois le plus expérimenté des pilotes en activité avec un 153e départ en WRC, et le plus expérimenté du Rallye du Mexique avec une 9eparticipation. Le Finlandais ne s’y est jamais imposé, et 10 ans après son doublé historique en 2004, l’équipe M-Sport/Ford aimerait sans doute signer une belle victoire ce week-end.
    Pour ses débuts outre-mer, Hyundai Motorsport peut compter sur un duo qui connaît bien cette épreuve : Thierry Neuville y avait signé son 1er podium mondial l’an passé et Chris Atkinson n’y compte pas moins de six participations (2e en 2008) au volant de trois voitures différentes.
    Après une course convaincante l’an passé en WRC (8e), le Mexicain Benito Guerra disposera d’une Ford Fiesta RS WRC M-Sport pour réaliser un coup d’éclat devant son public. Le Tchèque Martin Prokop complète la liste des 12 WRC attendues sur les 29 engagés (seulement 10 de moins qu’au dernier Rallye de Suède).
    En WRC-2, on suivra bien sûr les débuts d’Ott Tanak et de Quentin Gilbert sur des Ford Fiesta R5. L’Ukrainien Yurii Protasov et l’Italien Lorenzo Bertelli disposeront du même matériel. Vainqueur de la catégorie ici-même l’an passé et 2e du récent Rallye du Qatar, Abdulaziz Al-Kuwari est engagé sur une Ford Fiesta RRC, une voiture que va découvrir le vainqueur de la Coupe du monde Production 2013 Nicolas Fuchs. Hors championnat, le match entre les Mexicains Ricardo Trivino (Mitsubishi Lancer Evo X) et Rodrigo Salgado (Ford Fiesta R5) promet d’enthousiasmer les foules.
    Le parcours de cette édition 2014 compte 22 ES et près de 400 km chronométrés. De nombreuses spéciales ont été remaniées comme El Chocolate, Otates, Otatitos, El Brinco ou Derramadero, mais les pilotes ont déjà parcouru la plupart des portions modifiées les années précédentes.
    Le Rally Guanajuato Corona 2014 s’élancera comme le veut la coutume par une Superspéciale tracée dans les ruelles de Guanajuato jeudi 6 mars. Chaque journée comprend au moins une longue spéciale avec El Chocolate (44,03 km), Otatitos (53,69 km) et Guanajuatito (55,92 km). La Power Stage (El Brinco, 8,25 km) clôturera l’épreuve dimanche à 12h08. Grand changement pour cette édition « anniversaire » en WRC : le parc d’assistance n’est plus dans le Poliforum, mais à l’extérieur.

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