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    lundi 3 mars 2014

    Lorenzo quickest on busy first day at Phillip Island / Lorenzo survole la première journée à Phillip Island


    Jorge Lorenzo, Yamaha Factory Racing, Sepang Test

    Yamaha Factory Racing’s Jorge Lorenzo was Monday’s fastest rider at Phillip Island as the three-day tyre safety test got underway.

    The former MotoGP™ World Champion’s best time of 1’29.213 put him top of the pile though lap times and bike development are not the focus this week. The riders and teams are working on tyre durability and have a specific schedule to follow over the 72 hours at the Australian venue.
    Monday’s workload included set-up on control tyres and short runs on a selection of six different new tyres, some with new compounds, and others with new construction. Bridgestone aim to narrow down the selection of tyres on Tuesday and Wednesday, with longer runs then being undertaken on the best performing options.
    Lorenzo was struggling with the generic 2014 tyre specification at Sepang last week and though the Phillip Island times are distinct due to the nature of this test he will nonetheless be pleased to be leading the way.
    In second place on the timesheet was Cal Crutchlow, notching up 67 laps for Ducati in the wake of their decision on Friday to go ‘Open’ for 2014. Crutchlow was 0.363s off Lorenzo, but was tellingly four tenths faster than his fifth placed colleague Andrea Dovizioso - who missed the first hours of the test due to an overnight illness.
    Valentino Rossi ended the day third, around half a second down on Lorenzo, with Dani Pedrosa in fourth at a 0.75s gap to the top time.
    With injured World Champion Marc Marquez missing this test, those five aforementioned riders clocked up a total of 369 between them – providing plenty of data for Bridgestone.
    Meanwhile for the Moto2 riders there is a slightly different approach being taken at the Island, with nine new Dunlop tyre options to test and 10 laps required on each one over the course of Monday and Tuesday. The final day will then be about race distance on the narrowed down selection of rubber.
    Despite also feeling under the weather title candidate Tito Rabat topped the Moto2 timesheet, just over 2.3s behind the MotoGP times and putting in 100 laps in total. Rabat’s compatriot Nico Terol (Mapfre Aspar Team Moto2) was second and almost a second down on the Marc VDS Racing man.
    With Terol’s teammate Jordi Torres a further seven tenths down in fourth place on the Moto2 timesheet, Rabat’s colleague Mika Kallio was third.
    Finnish rider Kallio suffered a Siberia highside and went for scans on his wrist, but was given the all clear to continue testing tomorrow.
    Jorge Lorenzo - Phillip Island Test © Copyright RedGhostOnline & Vikki Robinson [MOTOLINEMagazine.com]

    Le pilote du team Yamaha Factory Racing a été le plus rapide lundi en Australie lors de la première des trois journées d’essais avec Bridgestone.


    Le double Champion du Monde MotoGP™ a réalisé le meilleur temps en 1’29.213 pour commencer la semaine au sommet du classement. Les chronos ne sont néanmoins pas la priorité de ces essais, dont l’objectif est de tester de nouveaux pneus préparés par Bridgestone pour le tracé australien suite aux problèmes rencontrés lors du Grand Prix de l’an dernier.
    Les pilotes ont ainsi un programme spécifique à suivre et la première journée comprenait plusieurs runs courts avec six pneus différents, certains utilisant de nouvelles gommes et d’autres une nouvelle construction. Bridgestone espère ainsi affiner sa sélection puis faire tester le ou les pneus choisis sur des runs plus longs mardi et mercredi.
    En difficulté la semaine dernière à Sepang avec les pneus que Bridgestone proposera pour les autres circuits en 2014, Lorenzo n’a cette fois-ci pas eu trop de problèmes pour trouver son rythme et a fini la journée avec 0.363s d’avance sur Cal Crutchlow.
    Ce dernier a bouclé un total de 67 tours avec Ducati, qui a annoncé vendredi dernier l’abandon du statut Factory pour ses machines, qui tourneront désormais sous la nouvelle règlementation Open. Le Britannique a été quatre dixièmes de seconde plus rapide que son coéquipier Andrea Dovizioso, cinquième et absent des premières heures d’essais après avoir été malade la nuit dernière.
    A une demi-seconde de Lorenzo, Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) complète le Top 3 de la journée tandis que Dani Pedrosa (Repsol Honda) est quatrième, à 0.75s du leader.
    En l’absence de Marc Márquez, le Champion du Monde MotoGP™ 2013, qui récupère de sa fracture du péroné, les cinq représentants de la catégorie reine ont bouclé un total de 369 tours et ainsi collecté de précieuses données pour Bridgestone.
    Du côté de la catégorie Moto2™, Dunlop a choisi une approche différente en fournissant aux quatre pilotes présents pas moins de neuf nouveaux pneus à essayer, avec un minimum de dix tours à réaliser avec chaque pneu entre lundi et mardi. La dernière journée sera quant à elle consacrée aux simulations de course, une fois que la marque britannique aura déterminé les meilleures options pour la piste de Phillip Island.
    Esteve Rabat (Marc VDS Racing) a été le plus rapide et a fini à 2.3s des chronos MotoGP™ après avoir fait une centaine de tours. Nico Terol (Mapfre Aspar) s’est classé deuxième, à près d’une seconde de son compatriote et avec sept dixièmes de seconde d’avance sur son coéquipier Jordi Torres (Mapfre Aspar).
    Troisième, Mika Kallio (Marc VDS Racing) a subi un highside dans la courbe de Siberia et a dû passer des radios pour son poignet afin de confirmer qu’il n’avait rien de cassé et pourrait poursuivre les essais demain.
    Valentino Rossi, Yamaha Factory Racing, Sepang Test

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