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    lundi 10 mars 2014

    The Citroën DS’300’ WRC! / Citroën DS300 WRC !


    The Citroën DS3 WRC claimed its 300th WRC stage win in Mexico on Friday, three years after its debut in the championship in February 2011.
    The DS3 WRC followed in the footsteps of the Xsara WRC and C4 WRC and was Citroën’s answer to the new technical WRC car regulations that were introduced in 2011 (1.6-litre turbocharged engine with direct fuel injection, front and rear mechanical differentials, sequential gearbox and ‘conventional’ manual gearshift).
    Like its rival the Ford Fiesta RS WRC, it made its world class debut in Sweden in 2011, and its first stage success was the work of Sébastien Ogier on SS6 (‘Likenas’).
    Since then, the Citroën DS3 WRC/Michelin has obtained two world titles, 23 rally wins and, since Mads Ostberg’s victory on Rally Mexico’s SS11 on Friday, 300 fastest stage times.
    Sébastien Loeb was the main contributor to these statistics, with a score of 16 WRC wins (including the first, in Mexico, in 2011) and 149 fastest times. In 2011, Sébastien Ogier and Petter Solberg (in a privately-run car) notched up 55 and 30 stage wins respectively, while Mikko Hirvonen (34 stage victories in a DS3 WRC), Thierry Neuville (11), Dani Sordo (14), Bryan Bouffier (1) and Nasser Al-Attiyah (1) played a part in the car’s success, too, not to mention Ostberg who took his score to five stage wins in the DS3 yesterday in Mexico.
    Overall, with a record of 36 rally victories and 620 stage wins to its name between 2007 and 2010, the C4 WRC remains Citroën’s most successful model in the FIA World Rally Championship, ahead of the Xsara WRC (32 rally wins and 472 fastest times from 2001 to 2006).
    Depuis ses débuts mondiaux en février 2011, la Citroën DS3 WRC a remporté sa 300e spéciale en WRC avec Michelin à l’occasion du Rallye du Mexique 2014.
    Succédant à la Xsara WRC et à la C4 WRC, la Citroën DS3 WRC répond à la nouvelle réglementation technique entrée en vigueur en 2011 : moteur 1,6-Litre turbo à injection directe, différentiels avant et arrière mécaniques, boîte de vitesses séquentielle avec commande manuelle « classique »…
    Comme sa concurrente Ford Fiesta RS WRC, c’est au Rallye de Suède 2011 que la DS3 WRC a effectué ses grands débuts mondiaux. Il aura fallu attendre l’ES6, Likenas, pour que Sébastien Ogier lui offre son 1er temps scratch mondial.
    Depuis, la Citroën DS3 WRC/Michelin a remporté deux titres mondiaux, 23 victoires et donc 300 spéciales, après le meilleur temps réalisé hier par Mads Ostberg dans l’ES11 du Rallye du Mexique.
    Sébastien Loeb a largement contribué à son palmarès avec 16 victoires mondiales – la 1ère au Rallye du Mexique 2011 – et 149 spéciales remportées. Mais il ne fut pas le seul. En 2011, Sébastien Ogier a réalisé 55 meilleurs temps et Petter Solberg 30 au volant d’une DS3 WRC « privée ». En deux saisons, Mikko Hirvonen a gagné 34 ES à son volant, Thierry Neuville (11), Dani Sordo (14), Bryan Bouffier et Nasser Al-Attiyah (1) ont également participé à la fête, sans oublier Mads Ostberg qui a remporté son 5e meilleur temps au Mexique.
    Avec 36 victoires mondiales et 620 spéciales remportées entre 2007 et 2010, la C4 WRC reste la voiture la plus performante de Citroën en Championnat du monde des Rallyes FIA, devant la Xsara WRC, 32 victoires mondiales et 472 ES remportées entre 2001 et 2006.

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