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    vendredi 25 avril 2014

    Bol d’Or :Honda Racing’s comeback to endurance racing / la pole pour Honda Racing


    Although it has been represented these past three years by Honda TT Legends, this season marks the return of the Bol d’Or’s most successful Japanese make to world class endurance racing. Its riders are French specialists Julien Da Costa, Sébastien Gimbert and Freddy Foray.
    The red-and-blue N°111 Honda is back in endurance racing for the first time since its last, one-off appearance in the 24 Heures Moto at Le Mans in April 2009. That race saw the bike come second in the hands of Matthieu Lagrive, Sébastien Charpentier and Steve Plater to provide Michelin with a one-two finish.
    Honda’s first Bol d’Or victory of the modern era was in 1969 (with Rougerie and Urdich) and the last was in 1996 (William Costes, Christian Lavieille and Alex Vieira). It was after the second place of Costes/Foret/Gimbert in 2001 that the make put an end to its presence in the Endurance World Championship as a factory entry.
    This season, Honda Racing is back with three French specialists, Gimbert, Da Costa and Foray.
    Gimbert – who began his career with the Japanese make – is the team’s most experienced rider with 14 previous Bol d’Or starts to his name. His most notable victories include the 24 Heures Moto in 2000 on the VTR SP1, along with Williams Costes and Sébastien Charpentier. He won the EWC title with GMT 94 in 2004 and is targeting a second world crown this time round.
    Da Costa is a three-time world champion (with SERT, in 2007, 2008 and 2013) and is eager for a new challenge after three years at Kawasaki SRC which saw him take straight wins at Le Mans (in 2010, 2011 and 2012), plus Bol d’Or success in 2012. Last season, he raced for SERT.
    Last but not least, Foray has returned to endurance racing with Honda after a season in the German Superbike Championship (IDM).
    For the moment, the all-French trio is on provisional pole for the 2014 Bol d’Or with an average time of 1m40.802s. It hasn’t been all plain sailing for Honda Racing, however, since one of its engines failed yesterday (Thursday). Even so, the team has its sights set on the world title and victory on Sunday afternoon would obviously help it on its way…



    Les conditions de piste n’ont pas permis aux top teams d’améliorer les temps réalisés hier après-midi lors de la première séance qualificative. Honda Racing s’élancera donc de la pole position de la 78ème édition du Bol d’Or demain à 15 heures devant le GMT 94 (Michelin) et le SERT. Kawasaki SRC partira 17ème.
    L’orage et les trompes d’eau qui se sont abattus hier soir sur le circuit de Magny-Cours à l’issue des essais de nuit n’ont pas permis aux équipes d’évoluer sur une piste sèche en fin de matinée lors de la seconde séance qualificative.
    Honda Racing conserve logiquement la pole position avec une moyenne d’1.40.809. La Honda n°111 est sortie de son stand uniquement lors de la troisième session avec Sébastien Gimbert. A seulement 0.117 seconde, le GMT 94 s’élancera de la deuxième place sur la grille de départ avec un temps moyen d’1.40.919. Mathieu Gines est crédité du meilleur chrono absolu de cette seconde session lors de son ultime tour en 1.43. 841. Le SERT a signé le troisième temps en 1.41.130.
    Pas de changement dans le top 10, le Suzuki Junior Team, première équipe Superstock, est quatrième au général devant des teams engagés en Formula EWC avec une moyenne d’1.41.956. Derrière, on retrouve National Motos (1.42.014), Bolliger Team Switzerland (1.42.317), le YART (1.42.370). Deuxième machine Superstock, Penz 13 se classe neuvième (1.42.602) devant une autre équipe de la catégorie, Hall Moto 02 (1.42.891).
    Matthieu Lagrive était de retour en piste ce matin après sa chute d’hier lors des essais libres. Le quadruple champion du monde d’endurance n’a pas bénéficié de conditions de piste optimales. Avec un temps d’1.48.307, il qualifie la Kawasaki n°11, tenante du titre, à la 17ème place (1.43.208). Grégory Leblanc reste cependant le plus rapide à l’issue des deux séances d’essais qualificatifs en bouclant son meilleur tour en 1.39. 608.
    On annonce des conditions météorologiques relativement chaotiques pour la course où l’on risque de vivre de nombreux rebondissements. On vous donne rendez-vous sur www.motoracinglive.com dès 14h pour suivre le Bol d’Or en direct (live streaming, live timing).

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