Craig Breen se rapproche un peu plus de la victoire au Rallye International du Valais suite à sa performance durant la deuxième étape.
Accompagné par Scott Martin, le pilote de le Peugeot Rally Academy 208 T16 a dominé cinq des sept spéciales qui figuraient au programme, pour accroître son avance de 15’’4 à 55’’9. Les routes humides, fraiches et recouvertes de feuilles, ne rendaient pas la conduite évidente et pourtant Breen a montré une incroyable aisance.
« C’est vraiment bien de n’avoir aucune pression. Ca permet d’apprécier davantage les spéciales, confie Breen. Nous avons signé pas mal de temps scratch sans connaitre le moindre souci sur la voiture donc je suis content. J’essaie juste de conduire bien au milieu de la chaussée et de ne pas prendre trop de risques. Nous avons une avance assez confortable et notre objectif sera de rester concentrés demain afin de repartir avec la victoire. »
Olivier Burri pointe toujours au 2e rang sur sa Citroën DS3 RRC. L’octuple vainqueur du Rallye du Valais a dû lever le pied à cause de soucis d’interphone et d’un mauvais choix de pneus. Plutôt que de venir contester le leader Craig Breen, Burri subit surtout la pression du rookie Alexey Lukyanuk. Le Russe, qui a lui aussi rencontré des problèmes d’interphone, est 3e après cette deuxième étape, à 13’’8 de Burri. Pour sa première participation, Lukyanuk a même signé le meilleur temps de l’ultime spéciale de la journée.
François Delecour reste installé en 4e position. Le Champion FIA R-GT a calmé le jeu ce vendredi après avoir heurté une façade de maison, endommageant au passage une des suspensions arrière sur sa Tuthill Porsche 997. Les spéciales en gravier de demain devrait en revanche être moins favorable au Français.
Florian Gonon (Lugano Racing Team Peugeot 207 S2000) auteur du meilleur temps sur l’ES7 Caserne, est 5e à la nuit tombée. Comme Burri, le vainqueur de l’édition 2014 –catégorie Production Car Cup- est menacé par un rookie : Emil Bergkvist. Le Champion ERC Junior réalise de très beaux débuts en quatre roues motrices. Le pilote de l’ADAC Opel Rallye Junior Team apprend au fil des spéciales tout en augmentant son rythme.
Un autre débutant s’est également montré surprenant : Nikolay Gryazin. Pour sa première participation sur une Skoda Baltic Motorsport Fabia R5, le jeune russe est 9e malgré des soucis de pneus rencontrés la veille.
Bruno Magalhaes, Jonathan Hirschi (tous deux sur 208 T16) et Miroslav Jakes (Citroën DS3 R5) ont heurté le même pont dans une section particulièrement glissante de l’ES6. Magalhaes a pu achever la spéciale avec une suspension endommagée mais le Portuguais a tout de même perdu l’équivalent de cinq minutes avant de regagner la confiance. L’addition a été moins salée pour Hirschi : seulement deux minutes suite à un changement de roue. Auteur d’un saut spectaculaire dans l’ES9, il espère que rien d’autre n’a été abîmé sur sa voiture sachant qu’il souffrait déjà de problèmes de pression d’essence. Le voici au sein du top 10. Jakes a quant à lui dû se retirer.
Raul Jeets avait déjà connu des soucis de moteur sur sa MM-Motorsport Ford Fiesta R5 ce jeudi mais au début de la deuxième étape il a cette fois rencontré des problèmes d’allumage. Sa voiture refusait de démarrer. Mais l’Estonien espère résoudre ces problèmes électriques et devrait être au départ ce samedi en vertu du Rally2.
Craig Breen has taken another big step towards winning the 2015 Rallye International du Valais, after a dominant performance on leg two of the Swiss round of the FIA European Rally Championship.
Co-driven by Scott Martin, the Peugeot Rally Academy 208 T16 driver set the fastest time on five of today’s seven stunning mountain stages, to increase his overnight lead from 15.4 seconds to 55.9 seconds. On cold north-facing roads, filled with patches of damp fallen autumn leaves, recording a perfect trouble-free day was no mean feat, although a confident Breen is making his awe-inspiring performance look easy.
“It’s nice to do a rally with no pressure and just go out and enjoy yourself,” said Breen. “We’ve had a lot of stage wins and no problems with the car, so I’m happy with that. We’re just driving in the middle of the road and not taking any risks. We have a nice cushion, so the plan is to keep our head down tomorrow and take the win.”
Olivier Burri remains second in his Citroën DS3 RRC, the eight-time Valais winner slowed slightly with more intercom problems and some tyre selection issues today. Rather than challenging Breen for victory, Burri is coming under extreme pressure from Valais rookie Alexey Lukyanuk. Despite his own intercom problems, and taking too harder compound Pirelli tyres in the morning, the Russian Performance Motorsport Ford Fiesta R5 driver is third tonight, just 13.8s behind Burri. On his first Rallye du Valais, Lukyanuk even set fastest time on the final stage today and was truly spectacular over the famous Valais jump.
The slippery and twisty mountain roads are ideal conditions for nimble four-wheel drive cars, but defying logic is the star of the alpine roads, FIA R-GT champion François Delecour. His Tuthill Porsche 997 has been sideways for much of the day, and he’s had to take a slightly more gentle approach this afternoon, after clipping a house this morning and damaging the rear suspension. Delecour remains an incredible fourth overall, and whilst the gravel sections tomorrow are likely to be a huge disadvantage, the laws of physics haven’t influenced his stunning stage times so far!
Florian Gonon set fastest time on SS7, the short Caserne stage, located next to service park in Sion. Last year’s ERC Production Car Cup winner is fifth tonight in his Lugano Racing Team Peugeot 207 S2000. Like his follow countryman Burri, Gonon is coming under pressure from a Valais newcomer, in this case Emil Bergkvist. The ERC Junior champion is enjoying a fantastic debut in a four-wheel drive car, learning on the first passes and increasing his pace in the Saintéloc Racing Peugeot 208 T16 on the repeat runs through the stages. The talented ADAC Opel Rallye Junior Team driver is sixth tonight, just 5.7s behind Gonon.
Another youngster going very well is Nikolay Gryazin. On his first event in a ŠKODA Baltic Motorsport Fabia R5, the 18-year old Russian driver is ninth, after tyre problems (including a puncture) yesterday.
Bruno Magalhães, Jonathan Hirschi (both 208 T16) and Miroslav Jakeš (Citroën DS3 R5) all hit the same bridge on a particularly slippery section of SS6. Magalhães completed the stage with suspension damage, and having lost over five minutes drove to rebuild his confidence and knowledge of the Swiss stages in the afternoon. Hirschi continued after changing a broken wheel and losing two minutes. He flew high over the famous jump on SS9, and completed the day in 10th but with fuel pressure problems, and hoping the heavy landing hasn’t damaged anything. Unfortunately for Jakeš, he retired at the bridge.
Raul Jeets has struggled with engine problems in his MM-Motorsport Ford Fiesta R5 all event. Yesterday he was forced to turn the anti-lag system off and run in road mode, and today the car cut out near the start of Leg 2’s opening stage and refused to restart. With 44% of the stage distance planned tomorrow, the Estonian is hopeful that the electrical problem can be fixed and that he’ll return under Rally 2 rules.
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