par Laurent Mercier (Endurance-Info.com)
Les Porsche 919 Hybrid n’ont pas été menacées lors de la séance qualificative des 6 Heures de Shanghai, si bien que la marque allemand reste invaincue cette saison dans l’exercice. Brendon Hartley et Mark Webber sont allés cueillir une 4ème pole pour la 919 Hybrid #17. Les coéquipiers de Timo Bernhard ont terminé la séance avec un chrono moyen de 1.42.719. Sur la #18 qui a connu un souci d’accélérateur ce matin, Marc Lieb et Romain Dumas ont terminé à 0.601s. C’est désormais une habitude, la 2ème ligne sera 100% Audi R18 e-tron quattro avec la #8 de Duval/di Grassi devant la #7 de Tréluyer/Fässler. Le Suisse n’a guère été verni dans le trafic. Les Audi sont reléguées au-delà de la seconde, la #8 à 1.4s et la #7 à 1.8s. C’est encore pire pour les Toyota TS040 HYBRID à plus de 3s. Du côté des LM P1 privées, le Rebellion Racing a devancé le ByKolles Racing.
Après sa sortie de piste matinale, Julien Canal et Sam Bird ont qualifié la Ligier JS P2/G-Drive Racing #26 en pole avec près de 0.6s d’avance sur la ORECA 05/KCMG. Les deux leaders du championnat s’élanceront donc de la 1ère ligne. La seconde Ligier/G-Drive Racing partira de la ligne suivante avec à ses côtés la Morgan LM P2 EVO/Team SARD-MORAND. Pour sa 1ère qualification en FIA WEC, Tom Dillmann, accompagné par Nelson Panciatici, a placé l’Alpine A450b/Signatech-Alpine dans le quinté de tête devant la Ligier JS P2/Tequila ESM #30. Huitième temps pour la Morgan LM P2/Pegasus Racing Team Total.
La première ligne GTE-Pro sera entièrement Ferrari et AF Corse. Après le Nürburgring, Gianmaria Bruni et Toni Vilander ont décroché une deuxième pole cette saison en FIA WEC au volant de la 458 GTE #51. Avec un chrono moyen de 2.02.243, le tandem a devancé la #71 de Rigon/Calado de 0.265s. Aston Martin Racing, qui pestait pourtant par une BOP désavantageuse a placé la Vantage GTE partagée par Rees/MacDowall en 2ème ligne à 0.297s de la pole. La Porsche 911 RSR de Mako/Pilet partira à ses côtés, le duo français bouclant la session à 0.805s de la Ferrari #51. On trouve ensuite la seconde Porsche et l’Aston Martin #97 qui décidément peine à retrouver le haut de l’affiche.
Aston Martin Racing s’est rappelé au bon souvenir de la concurrence en GTE-Am avec une 1ère ligne 100% Aston Martin Racing, la #98 de Dalla Lana/Lamy devant la #96 de Hall/Griffin. Belle qualification de la Corvette C7.R/Larbre Compétition de Roda/Ruberti avec un 3ème chrono à la clé devant la Ferrari 458 GTE/AF Corse de Collard/Perrodo. La Ferrari 458 GTE/SMP Racing qui mène le championnat et qui même être titrée dès ce week-end a pris le 5ème temps.
Les chronos sont ici
Mark Webber and Brendon Hartley took a fourth FIA World Endurance Championship pole position in the No.17 Porsche 919 Hybrid at Shanghai this afternoon.
Porsche scored another 1-2 in qualifying to maintain its perfect pole record in the 2015 World Endurance Championship and ensure that Webber, Hartley and teammate Timo Bernhard stretch their title advantage to two points.
The title leading No.17 Porsche 919 Hybrid driven by Mark Webber and Brendon Hartley set an average of 1m42.719s this afternoon. Hartley, who has been the quickest driver in the No.17 for most of the meeting, set an outright best of 1m42.621s to lay the foundations of a convincing pole. Before war is declared in the Rugby World Cup this evening, the Australian and New Zealander worked in perfect harmony throughout the qualifying session.
Such was the advantage that the No.17 Porsche enjoyed; Webber was able to pit the car with five minutes to go. The No.17 Porsche had 0.769s over the sister No.18 car which made an unexpected pit stop after the first lap out of the pit. Marc Lieb and Romain Dumas were on qualifying duties this afternoon. The No.18 Porsche fought back from an engine change which was completed just before the qualifying session.
Audi was unable to trouble the Porches at Shanghai today in qualifying and line-up third and fourth on the grid. Marcel Fassler hit traffic on his quick lap and was left frustrated to not get nearer the Porches today.
The No.7 Audi R18 e-tron quattro, in the hands of Fassler and Benoit Treluyer will start behind the sister Audi Sport Team Joest car which was qualified by of Loic Duval and Lucas di Grassi today.
Toyota finished in fifth and sixth places once again, with Sebastien Buemi and Anthony Davidson qualifying the No.1 TS 040 Hybrid ahead of the Alex Wurz and Mike Conway crewed car, which was just under 0.2s behind.
The LMP1 Privateer category was headed by the No.12 Rebellion Racing R-One-AER driven by Dominik Kraihamer and Alexander Imperatori. The pair, who are joined by FIA WEC newcomer Matheo Tuscher this weekend, had a trouble-free run to secure the pole from the No.12 Rebellion of Nicolas Prost and Mathias Beche.
LMP2 pole was claimed for a third successive race by Sam Bird and Julien Canal in the No.26 G-Drive Ligier-Nissan. Canal fought back superbly from an accident in the final Free Practice session this morning, while Bird set easily the fastest individual class lap on a 1m51.984s. The average for the LMP2 pole sitter was 1m52.763s.
The G-Drive Racing Ligier was almost six tenths of a second quicker than the KCMG ORECA 05-Nissan. The two title rivals will start from the front row just three weeks after a series of controversial incidents at Fuji. Matt Howson and Nick Tandy qualified the car for the Hong Kong entered team as they attempt to hunt down a now 13-point deficit to the G-Drive trio.
The other G-Drive Racing Ligier-Nissan qualified by Ricardo Gonzalez and Pipo Derani today placed third maintaining a consistent run of strong performances.
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