Le Français s’est imposé sur Lorenzo Baldassarri dans un superbe sprint de dix tours au Mugello.
Johann Zarco (Ajo Motorsport) s’est offert une fantastique victoire au Mugello pour tourner la page après une décevante course au GP de France et se relancer au Championnat puisqu’il était arrivé en Italie avec trente-et-un points de retard sur le leader et en repart en étant à seulement dix-sept points de Sam Lowes (Federal Oil Gresini Moto2).
Sixième au départ d’une course réduite à dix tours suite à un drapeau rouge, le Français a enchaîné les dépassements pour ensuite s’engager dans un superbe duel avec Lorenzo Baldassarri (Forward Team), qui s’est soldé par la victoire du Français sur l’Italien, sur le podium pour la deuxième fois de sa carrière.
Troisième devant Tom Lüthi (Garage Plus Interwetten), Hafizh Syahrin (Petronas Raceline Malaysia) et Axel Pons (AGR Team), Lowes a profité du fait qu’Álex Rins (Páginas Amarillas HP 40) parte du fond de la grille pour s’emparer de la tête du classement général avec deux points d’avance sur l’Espagnol, seize sur Lüthi et dix-sept sur Zarco.
Pénalisé pour avoir été l’un des pilotes qui avaient retardé la procédure rapide suite au drapeau rouge, Rins a réussi à limiter la casse en remontant jusqu’à la septième place et finissait à trois secondes du groupe de tête, devant Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda Team Asia) et Dominique Aegerter (CarXpert Interwetten).
Vainqueur pour la deuxième fois de l’année, et pour la toute première fois au Mugello, Zarco aura l’occasion de poursuivre sa contre-attaque pour le titre Moto2™ 2016 le 5 juin à Barcelona-Catalunya, où il s’était imposé depuis la pole en 2015.
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Le drapeau rouge
Suite à la chute de Xavi Vierge (Tech3 Racing) dans le cinquième tour, la Direction de Course a dû interrompre la course pour remplacer une air-fence (barrière de sécurité gonflable) endommagée et annoncer une procédure rapide pour relancer la course avec une grille établie selon le classement du troisième tour, le dernier tour bouclé par l’ensemble des pilotes présents en piste.
Tombés ensemble dans le quatrième tour, Álex Márquez (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) et Luca Marini (Forward Team) allaient donc avoir l’opportunité de reprendre la piste, ce que l'Italien n'a cependant pas pu faire après avoir endommagé sa moto dans sa chute.
La procédure de rapide a fini par être annulée en raison d’un nombre trop important de pilotes qui n’avaient pas respecté le délai réglementaire pour s’aligner sur la grille.
Suite à une nouvelle procédure de départ, les pilotes sont finalement repartis pour une épreuve réduite à dix tours.
Jonas Folger (Dynavolt Intact GP), qui était rentré aux stands pour abandonner dans le cinquième tour, juste avant le drapeau rouge, Edgar Pons (Páginas Amarillas HP 40), Álex Rins (Páginas Amarillas HP 40), Simone Corsi (Speed Up Racing), Xavier Siméon (QMMF Racing), Federico Fuligni (Team Ciatti), Ratthapark Wilairot (Idemitsu Honda Team Asia) et Julián Simón (QMMF Racing) devaient alors partir du fond de la grille pour ne pas avoir respecté le délai prévu pour la procédure rapide. Siméon n’était au final pas présent au départ puisque le Belge a malheureusement chuté sur le tour de formation.
France’s Johann Zarco came out on top after a thrilling ten lap battle with Lorenzo Baldassarri, the Italian taking second with Lowes third.
Ideal conditions continued in Mugello as preparations for the Gran Premio d’Italia TIM began in the Moto2™ class. The track kept getting hotter, ground temperature at 42°C as Sam Lowes (Federal Oil Gresini Moto2) rolled into pole position on the grid. 31 Moto2™ riders lurched forward for the 21-lap race, Tom Luthi (Garage Plus Interwetten) and Lorenzo Baldassarri (Forward Team) leading into the first corner but coming into contact and dropping back. By the exit of Savelli, Lowes was back in the lead with Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda Team Asia) trying to fend of Baldassarri.
Having crashed out of the previous two races while challenging for a potential podium, Baldassarri remained hyper aggressive in second. Meanwhile Alex Rins (Paginas Amarillas HP 40) made his way into the top five from ninth on the grid.
Alex Marquez (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) and Luca Marini (Forward Racing) were involved in an incident together on the third lap at Turn 3, ending their races. It was an equally difficult race for Jonas Folger (Dynavolt Intact GP) who pulled into the pits with technical issues.
After his early contact with Baldassarri, Luthi was able to compose himself and slid into the lead on the fourth lap. A clear five-rider group was now streaking away at the front.
Xavier Vierge (Tech 3 Racing) lost the front at Turn 13, his bike hitting the air fence and brought out the red flag due to safety conditions. All air fences must be inflated for racing to run, safety paramount in the World Championship.
The race was eventually restarted and set to be 10 laps, the grid decided based on the position of riders on the third lap. As such Lowes lined up on pole ahead of Luthi and Nakagami after the quick restart procedure. But Nakagami, Julian Simon (QMMF Racing Team), Xavier Simeon (QMMF Racing Team), Simone Corsi (Speed Up Racing), Ratthapark Wilairot (Idemitsu Honda Team Asia), Edgar Pons (Paginas Amarillas HP 40), Federico Fuligni (Team Ciatti) and championship leader Alex Rins (Paginas Amarillas HP 40) were all sent to the back of the grid for delaying the race restart.
Xavier Simeon crashed on the formation lap and was therefore unable to restart the race, even from the back of the grid.
Tom Luthi was fastest off the line in the restart, Lowes getting shuffled down the order as Hafizh Syahrin (Petronas Raceline Malaysia) shot into third. Baldassarri was again a man on a mission as the Italian moved into the lead. Lowes remained at the back of the leading five riders, Zarco just ahead of him.
The shortened race produced thrilling action as tyre wear was of no concern, Baldassarri, Zarco and Luthi battling freely at the front. All the while Axel Pons (AGR Team) crept towards the leading group. Behind Rins made great progress through the field and was soon inside the points after his back of the grid start.
Zarco and Baldassarri gave each other no quarter, every open door quickly taken advantage of as the two danced around the 5.245kms of Mugello. It was between the pair as the final lap began, Baldassarri attacking into San Donato but Zarco responded. The Frenchman pushed to the limit to hold onto the lead, clinching victory by 0.030s from Baldassarri. Victory moves Zarco to third in the standings, reigniting his title defence.
The last lap also saw a great recovery from Sam Lowes, the Brit charging through on Luthi to take third place.
Hafizh Syahrin took a stellar fifth place finish ahead of Axel Pons who took his third top ten of the year. Alex Rins made a commendable comeback to eventually finish in sixth and limit the damage to his championship, slipping just two points behind Lowes. There are just 17 points between Lowes in first and Luthi in fourth, it’s still anyone’s championship in the middleweight class.
The complete Moto2™ race results can be found here.
An ever tightening championship can be viewed here.
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