THE FIRST RALLY CHILE TO COUNT TOWARDS THE FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP WAS WON BY ESTONIA’S OTT TÄNAK (TOYOTA YARIS WRC/MICHELIN) WHO NOTCHED UP MICHELIN’S 333RD WRC SUCCESS IN THE PROCESS. FRENCH WORLD CHAMPIONS SÉBASTIEN OGIER (CITROËN/MICHELIN) AND SÉBASTIEN LOEB (HYUNDAI/MICHELIN) WERE SECOND AND THIRD, WHILE WRC2 VICTOR WAS THE YOUNG FINNISH MICHELIN RUNNER KALLE ROVANPERÄ (SKODA).
The stages of the world championship’s newcomer were naturally unknown territory for all the crews, engineers and tyre technicians and consequently posed a big challenge when it came to finding the ideal set-up and pinpointing the most competitive tyre choices for the 304 kilometres of competitive action.
The fast, technical tests were described as a blend of RallyGB, Rally Finland and Rally Australia and provided a mix of muddy, damp, drying and all-dry ground, while fog, rain and the low sun added to the difficulty at times.
Michelin’s LTX Force and Latitude Cross tyres were consequently tasked with delivering the best grip possible, as well as consistency in the shifting weather conditions. Their mission was also to boost the confidence of the crews as they got their first taste of the Chilean stages which were contested at average speeds in excess of 100kph.
After being let down by his mechanicals in Argentina a fortnight ago, Tänak bounced back to steal the week’s win, helped by a tally of six fastest times. The Estonian pulled out an early lead and went on to take the top prize by a margin of 23.1 seconds. His victory was Michelin’s 333rd at this level, scored in 28 of the 32 different countries visited by the WRC since 1973.
Kris Meeke (Toyota/Michelin) and Thierry Neuville (Hyundai/Michelin) both rolled out of contention, while Jari-Matti Latvala was eliminated by driveshaft failure, which left Loeb and Ogier to scrap for second place. The Franco-French duel ended in the latter’s favour by a margin of just 7.1s and the Citroën/Michelin driver’s fifth podium finish from six starts this season has promoted him back to the top of the provisional Drivers’ points table.
Meanwhile, third-placed Loeb crowned his maiden outing on dirt in the Hyundai i20 Coupé WRC/Michelin with four fastest times and his 118thworld-class top-three finish.
Ford M-Sport/Michelin’s Elfyn Evans and Teemu Suninen rounded out the top five, but it was a tough three days for Esapekka Lappi (Citroën/Michelin) and Andreas Mikkelsen (Hyundai/Michelin) who came home sixth and seventh, ahead of Meeke.
The other top-10 finishers were WRC2 Pro drivers Kalle Rovanperä (Skoda Fabia R5/Michelin) and the more experienced Mads Ostberg (Citroën C3 R5/Michelin).
After a brace of rounds in South America, the world championships returns to Europe for the next clash – in Portugal – on May 31-June 2.
AU VOLANT DE SA TOYOTA YARIS WRC, L’ESTONIEN OTT TÄNAK A REMPORTÉ LE RALLYE DU CHILI, NOUVELLE ÉPREUVE INSCRITE AU CHAMPIONNAT DU MONDE DES RALLYES, ET OFFERT UNE 333E VICTOIRE MONDIALE À MICHELIN. LES CHAMPIONS DU MONDE FRANÇAIS SÉBASTIEN OGIER (CITROËN/MICHELIN) ET SÉBASTIEN LOEB (HYUNDAI/MICHELIN) COMPLÈTENT LE PODIUM. VICTOIRE DE MICHELIN ÉGALEMENT EN CATÉGORIE WRC2 AVEC LE FINLANDAIS KALLE ROVANPERA (SKODA).
Qui dit nouveau rallye, dit nouvelles spéciales et donc immense défi pour les équipages, les ingénieurs et les techniciens pneumatiques pour prendre en notes 304 km chronométrés, trouver les bons réglages de véhicule sans avoir pu tester sur place, et appréhender les sols pour proposer les gommes les mieux adaptées.
Or, ces nouvelles spéciales, que les acteurs du WRC ont défini comme un mélange de RallyGB, de Finlande et d’Australie, ont été reconnues puis parcourues en course sur des pistes tantôt boueuses, mouillées, séchantes, sèches, dans le brouillard, sous la pluie, avec un soleil rasant…
Sur de nouvelles spéciales au profil rapide et technique et dans des conditions météo changeantes, les pneumatiques Michelin LTX Force et Latitude Cross avaient pour mission d’offrir le meilleur grip possible et de la constance bien sûr, mais aussi et surtout de donner confiance aux pilotes pour « découvrir » ces spéciales à plus de 100 km/h de moyenne.
Trahi par sa mécanique en Argentine, Ott Tänak (Toyota/Michelin) a pris sa revanche en remportant une belle victoire au Rallye du Chili. Meilleur performer du rallye avec 6 meilleurs temps, l’Estonien a irrémédiablement creusé l’écart sur ses concurrents pour s’imposer avec 23.1 secondes d’avance. Il offre une 333e victoire mondiale à Michelin dans un 28e pays différent sur les 32 visités par le WRC depuis 1973.
Après les tonneaux de Kris Meeke (Toyota/Michelin), qui a poursuivi sa route sans pare-brise, puis ceux, spectaculaires, du leader du championnat Thierry Neuville (Hyundai/Michelin) et enfin le retrait de Jari-Matti Latvala (arbres de transmission), les deux champions du monde français Sébastien Loeb (Hyundai/Michelin) et Sébastien Ogier (Citroën/Michelin) se sont retrouvés dans un duel épique pour la 2e place.
Sébastien Ogier (2e) est sorti vainqueur de cette bagarre pour 7.1 secondes. Le pilote Citroën/Michelin a signé son 5e podium en six rallyes cette saison et reprend les commandes du championnat Pilotes. Pour son 1er rallye sur terre au volant de la Hyundai i20 Coupé WRC/Michelin, Sébastien Loeb (3e) a remporté quatre spéciales et décroche son 118e podium mondial !
Derrière, les pilotes Ford M-Sport/Michelin Elfyn Evans (4e) et Teemu Suninen (5e) complètent le top-5 après une course régulière. Rallye difficile pour Esapekka Lappi (Citroën/Michelin) et Andreas Mikkelsen (Hyundai/Michelin) qui terminent devant Kris Meeke (Toyota/Michelin) remonté à la 8e place.
Le top-ten est complété par deux pilotes WRC2 Pro, catégorie remportée par le jeune Finlandais Kalle Rovanpera (Skoda Fabia R5/Michelin) devant l’expérimenté Norvégien Mads Ostberg (Citroën C3 R5/Michelin).
Après deux manches en Amérique du Sud, le championnat FIA WRC sera de retour en Europe avec le Rallye du Portugal (31 mai-2 juin).
Classement Rallye du Chili
1. Tänak/Järveoja (Toyota Yaris WRC), 3h15min53s8
2. Ogier/Ingrassia (Citroën C3 WRC), +23s1
3. Loeb/Elena (Hyundai i20 Coupé WRC), +30s2
4. Evans/Martin (Ford Fiesta RS WRC), +1min36s7
5. Suninen/Salminen (Ford Fiesta RS WRC), +3min15s6
6. Lappi/Ferme (Citroën C3 WRC), +3min45s4
7. Mikkelsen/Jaeger (Hyundai i20 Coupé WRC), +4min39s
8. Meeke/Marshall (Toyota Yaris WRC), +7min33s4
9. Rovanpera/Haltunen (Skoda Fabia R5), +7min52s5 (1er WRC2 Pro)
10. Ostberg/Eriksen (Citroën C3 R5), +8min16s1
via www.michelinmotorsport.com
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