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    vendredi 17 janvier 2014

    Monte Carlo tyres, then and now…/ Les pneus du Monte-Carlo, hier et aujourd’hui…


    In the 40-plus years since the World Rally Championship’s creation (1973), tyres have frequently played a decisive role, and nowhere more so than on the Rallye Monte-Carlo. However, compared to the days when drivers had a specific tyre solution for nearly every imaginable scenario, today’s choice is far more rational and sustainable.
    Depuis plus de quarante ans, les pneus jouent souvent un rôle crucial en Championnat du monde des Rallyes FIA. Et sans doute au Rallye Monte-Carlo plus qu’ailleurs. Mais de nos jours, les choix de pneumatiques sont beaucoup plus rationnels et meilleurs pour l’environnement qu’à l’époque où les pilotes changeaient de pneus à chaque spéciale !
    Tidying my office the other day, I found Michelin’s press kit for the 1987 Rallye Monte-Carlo. It was fascinating reading and provided a striking illustration of how the tyre question in world rallying has changed over the past quarter of a decade…
    Back in January 1987, the drivers fitted fresh rubber for every stage and a full choice of options was available each time. The basic range extended from three types of winter tyre (with various stud configurations), to slicks, intermediates and rain tyres, not to mention a host of different sizes, compounds and patterns for the different types of car and conditions!
    The assortment of car architectures was mind-boggling, too, from 4x4s to front- and rear-wheel drive. It was the first year of Group A as the championship’s premier class, and Michelin’s partners included the Audi 200, the Renault 11 Turbo, the Mazda 323, the Mercedes 190 16S, the Subaru Turbo 4x4, the Citroën Visa 1000 Pistes and the Lancia Delta (15 cars in total). On top of that, the French firm equipped more than 90% of the privateer entrants!
    In contrast, today’s Michelin factory runners can choose between a single snow pattern (with or without studs) and an asphalt tyre available in a choice of two compounds. Meanwhile, there is a maximum allocation per driver and tyre-changes are only authorised in the service park, so each set must last two or three stages. The numbers involved have dropped considerably as a result.
    Thanks to the way tyre regulations have evolved in recent years, the never-ending race to develop new solutions has been stemmed and the quantity of tyres employed has come down dramatically. Not only is that beneficial for the environment but it has also contained and stabilised costs, which is good for the teams. On top of that, the latter no longer need to commit budget to testing product after product, and competing on the same tyre all season has facilitated car set-up work.
    Today’s situation also takes much of the stress out of the choice-making process for the drivers, with little effect on stage times or spectator value.
    Pneus_Monte_Carlo_1987
    There have been huge changes on the logistics front, too. In 1987, Michelin needed 13 trucks to carry some 10,000 tyres to the Rallye Monte-Carlo (not including tyres for the privateers, and there were 160 starters that year!). There were also nine truck-workshops, two caravans and a bus, plus a total staff of around 60!
    In comparison, Michelin has three transporter trucks on this week’s Monte, plus two truck workshops, a mobile office and a staff of 14 fitters and technicians. Last but by no means least, the number of tyres available for the 20 or so Michelin-equipped ‘RC1’ and ‘RC2’ cars this week is slightly less than 2,000.

    En rangeant mon bureau, je suis tombé par hasard sur un dossier de presse Michelin du Rallye Monte-Carlo 1987. C’est incroyable comme les choses ont évolué en 25 ans, surtout en matière de pneumatiques.
    En janvier 1987, les pilotes montaient des pneus neufs pour chaque spéciale et ils disposaient à chaque fois d’une multitude d’options. La gamme de base comprenait trois types de pneus hiver (avec différents cloutages possibles), des slicks, intermédiaires et pneus pluie, sans parler des différentes dimensions, types de gommes, sculptures pour toutes sortes de voitures et de conditions !
    Et puis les sculptures de la bande de roulement étaient différentes pour les 4x4, les tractions et propulsions. C’était la 1re année des Groupe A au top-niveau et Michelin équipait les Audi 200, Renault 11 Turbo, Mazda 323, Mercedes 190 16S, Subaru Turbo 4x4, Citroën Visa 1000 Pistes et quelques Lancia Delta (15 voitures « usine » au total). Michelin équipait aussi plus de 90% des privés.
    Aujourd’hui, les pilotes officiels Michelin peuvent choisir entre une sculpture neige (avec ou sans clous) et un pneu asphalte disponible en deux gommes (super-soft et soft). Et puis il y a aussi un nombre maximum de pneus par pilote qui ne peuvent être changés qu’au parc d’assistance : chaque train doit couvrir deux ou trois spéciales. Le nombre de pneus alloué pour chaque pilote a donc fortement diminué.
    Grâce à l’évolution du règlement de ces dernières années, le développement des pneumatiques a été ralenti et la quantité de produits utilisés a été fortement réduite. C’est mieux pour l’environnement et cela a aussi permis de maîtriser et stabiliser les coûts. Les teams n’ont plus besoin de prévoir un budget spécifique pour tester et tester encore les nouveaux pneus et un pneu unique facilite les réglages des voitures.
    La logistique a beaucoup évolué également. En 1987, Michelin déplaçaient 13 camions pour transporter 10 000 pneus au Rallye Monte-Carlo (sans parler ceux des privés, et il y avait 160 partants !). Il y avait aussi neuf camions-atelier, deux caravanes et un bus, et une soixantaine de personnes.
    Cette année, Michelin a déplacé trois semi-remorques, plus deux camions-atelier, un bureau. Il y a 14 monteurs sur le terrain. Pour une vingtaine de RC1 et RC2, le nombre de pneus est de moins de 2000 !

    Snapshot, 1954: Moss with Maserati at Monza


    With a serious expression and oil-stained driving overalls, Stirling Moss stands in the Monza pits in September 1954. His Maserati 250F, car no.28, has brought him little luck in the Italian Grand Prix, with engine failure relegating him to 10th place.
    It is not his driving skills that let him down, but the unreliability of the privately bought Maserati 250F: Stirling had led the race, ahead of Fangio's (eventually victorious) Mercedes. But the demonstration of terrific driving skills on this day was one of the reasons that Mercedes recruited Moss for the 1955 season. Whatever Moss is thinking at this moment, he certainly has no idea that, in two years' time, he will return to this same spot for one of the greatest victories of his career. And not in a Mercedes, but again at the wheel of a Maserati 250F. 
    Photo: David Lees / Picture Post / Getty Images
    Many classic Maseratis can be found for sale in the Classic Driver Market.

    joueuse ......

    jeudi 16 janvier 2014

    Etape 1 :Bouffier en tête, Ogier revient / Bouffier en tête, Ogier revient


    Bryan Bouffier has carved out an enviable lead after Leg 1 of the 2014 Rallye Monte-Carlo. The Ford/Michelin driver completed today’s six stages ahead of Kris Meeke (+38.8s, Citroën/Michelin) and the surprising Robert Kubica (+39.5s, Ford/Michelin) who collected two wins in horrendous conditions this morning. After a difficult start, Volkswagen/Michelin’s Sébastien Ogier has fought back to fourth (+47.3s). Both Hyundais have retired.
    Bryan Bouffier (Ford/Michelin) s’est construit une belle avance au cours de la première étape du Rallye Monte-Carlo 2014. Il compte ce soir 38s8 d’avance sur Kris Meeke (Citroën) et 39s5 sur un surprenant Robert Kubica (Ford) vainqueur de deux spéciales dans des conditions très difficiles ce matin. Après un départ laborieux, Sébastien Ogier (4e, +47s3) a refait une partie de son retard. Les deux nouvelles Hyundai i20 WRC ont dû abandonner.
    Bryan Bouffier, who lives in France’s Drôme region, pushed home the advantage of being practically on home soil today to take control just before the lunch break. A safe run in the afternoon saw him extend his cushion as his early challengers fell back in the complex wintry conditions.
    “It’s been an untypical Monte Carlo so far, and we’ve got an untypical leaderboard for the moment,” said the Frenchman. “I’m under no illusions, though. I don’t know how long I will be able to keep Ogier at bay, but I’ll do my best to stay ahead of Meeke and Kubica…”
    Like the Frenchman, Kris Meeke was one of the foresighted few who had snow tyres in his car for the morning’s loop and he, too, produced a quick time on the snowy Col de Perty 1 (SS3). That gave him enough capital to defend second place over the next three, predominantly wet stages, despite the constant threat of Kubica and the comeback of Ogier (+47.3s), the only other driver on the same minute as the leader.
    The world champion’s newfound speed saw him claim the day’s last two stages and continue Volkswagen’s domination of the afternoon after team-mate Jari-Matti Latvala’s victory on SS4.
    “Before the start, I had nightmares about finding myself first on the road on racing tyres in snow, and that’s exactly what happened this morning,” related Ogier. “We’re still in the battle for the win, however, although I could have thrown it all away when I hit a wall on the first corner!”
    “My objective this season was to win at least one stage,” said Kubica, “and I ended up winning the first two! I think tomorrow’s going to be a ‘killer day’.”
    Although more than a minute behind, Citroën’s new recruit Mads Ostberg (5th) and Ford’s bright new hope Elfyn Evans (6th) are split by just 18 seconds. Neither boasts much experience of the Monte Carlo and they would no doubt have preferred kinder conditions to showcase their skills to their respective employers. Unfortunately, today’s unpleasant rain looks set to continue until the end of the rally and, although temperatures are expected to climb slightly, more snow on higher ground cannot be ruled out…
    Finns Latvala and Mikko Hirvonen (Ford) both had days to forget. The former was uncharacteristically fazed by the snowy decent of SS3, but bounced back to win SS4, followed by second places on the next two tests. As a result, he has fought his way back from 18th overall to seventh this evening (+2m20.8s). That’s one place clear of Hirvonen (+2m47.2s) who ended a pretty disastrous run with the fourth-best time on SS6.
    Sadly, Hyundai Motorsport’s debut with the i20 WRC is already over. Thierry Neuville crashed out on SS1 and Dani Sordo retired from third place with an electrical issue after SS4. On the Rallye Monte-Carlo, the ‘Rally2’ ruling that allows drivers to re-start after a problem does not apply, so the Germany-based team will have to head home without the data it had been hoping to collect this week. And the staff who spent five days erecting the team’s impressive new hospitality unit in the service park can now begin the dismantling process…
    Finally, tonight’s WRC-2 standings are topped by Switzerland’s Olivier Burri (10th overall, Ford Fiesta S2000) who was third on SS3 (!), while the WRC-3 world champion Sébastien Chardonnet (Citroën DS3, 4th on SS1 and SS3!) is the class’s clear leader this evening.
    Bryan Bouffier, originaire de la Drôme, jouait pratiquement à domicile sur les spéciales de la première étape. En 2011, il avait remporté le Rallye Monte-Carlo sur un coup de poker pneumatique. Ce matin, c’est encore un bon choix de pneus qui lui a permis de prendre la tête à l’issue de l’ES3 : « C’est un rallye atypique qui donne un classement atypique », expliquait calmement le pilote Ford. « Nos deux pneus neige Michelin Alpin 4 nous ont bien aidé dans le Col du Perty, mais si j’avais su, j’aurais aussi pu les monter dans l’ES1 car nous étions comme la plupart, en pneus « racing » sur la neige. Demain, je vais rester sur le même rythme et essayer de contenir Meeke et Kubica. Quant à Ogier, je ne me fait aucune illusion… »
    Comme le Français, Kris Meeke était l’un des rares à avoir mis deux pneus neige dans son coffre ce matin. Cet après-midi, le Britannique a pu se maintenir sur le podium provisoire, malgré les assauts de Kubica et le retour d’Ogier. Le champion du monde sortant a remporté deux spéciales consécutives (ES5, ES6) pour revenir à 47s3 du leader.
    « Ce matin, j’ai exactement vécu le cauchemar que j’avais fait avant le départ, à savoir partir en première position sur la neige en pneus « racing », résumait Sébastien Ogier ce soir. « Mais on peut s’estimer heureux car le rallye aurait pu s’arrêter dans le premier virage de l’ES1 quand on a tapé le muret. Cet après-midi, malgré un nouveau mauvais choix de pneu, on est parvenu à remonter au classement général et la victoire reste encore à notre portée. Demain, on s’attend à une journée très difficile, notamment avec deux passages dans Vitrolles-Faye où il y aura sûrement de la glace, sans parler du goudron noir très glissant… »
    Robert Kubica, 3e ce soir au volant de la Ford fiesta RS WRC/Michelin, confirmait : « Demain, ça va être une « killer day » (une journée terrible). Mon objectif cette année était de gagner au moins une spéciale. J’en ai remporté deux ce matin, alors je suis ravi. C’est dommage d’avoir perdu la tête du rallye dans l’ES3 à cause d’un mauvais choix de pneus. Mais 3 ou 4 km, quand j’ai vu la neige apparaître, j’ai vite compris… En plus, j’avais hésité à mettre deux pneus neige dans le coffre, et puis… »
    Le nouveau pilote Citroën, Mads Ostberg, pointe à la 5e place à plus d’une minute du leader, devant Elfyn Evans (6e). Les deux hommes, qui n’ont que peu ou prou d’expérience du Monte-Carlo, sont séparés de 18 secondes.
    Les Finlandais Jari-Matti Latvala (VW) et Mikko Hirvonen (Ford) n’ont guère apprécié les conditions délicates de cette première journée. Après avoir perdu beaucoup de temps dans l’ES3, Latvala a réagi et remporté l’ES4 avant de terminer 2e dans les deux ES suivantes. Comem son équipier, il a effectué une belle remontée, passant de Ia 18e à la 7e place.
    Hélas, les débuts mondiaux de la Hyundai i20 WRC furent écourtés. Après un premier temps intermédiaire encourageant, Thierry Neuville est sorti de la route dans l’ES1, piégé dans un long droite verglacé. Dani Sordo a dû se retirer après l’ES4 en raison de problèmes électriques alors qu’il était 3e du classement général. Il n’y a pas de Rally 2 au Monte-Carlo, les i20 WRC ne pourront donc pas repartir demain.
    Enfin, le classement WRC-2 est dominé par le Suisse Olivier Burri (10e, Ford Fiesta), qui a réalisé le 3e meilleur temps dans l’ES3. En WRC-3, Sébastien Chardonnet est leader après deux 4e meilleurs temps ce matin sur sa petite Citroën DS3 R3 !