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    samedi 18 janvier 2014

    Dakar : Roma seals victory for Mini/Michelin / Victoire de Roma (Mini/Michelin)


    This year’s Dakar was won by Spain’s Nani Roma and his French co-driver Michel Périn in their Mini ALL4 Racing. Stéphane Peterhansel and Nasser Al-Attiyah rounded off the podium which was monopolised by Mini/Michelin drivers.
    L’Espagnol Nani Roma et son copilote Michel Périn ont remporté le Rallye Dakar 2014 sur leur Mini ALL4 Racing. Stéphane Peterhansel et Nasser Alttiyah complètent un podium Auto 100 % Mini et 100 % Michelin.
    Nani Roma overcame the drama of the penultimate day to collect his first Dakar victory on four wheels today, exactly a decade after his success on two wheels.
    The event’s final competitive section was won by Giniel de Villiers who put his Toyota Hilux/Michelin at the top of the timesheet for the first time this year. The 157km test saw the South African beat Poland’s Holowczyc (Mini) and Russian driver Vasyliev (Mini). The three drivers were covered by less than a minute.
    Roma first appeared in the lead briefly at the end of Leg 3 but recovered top spot two days later, 31 and 39 minutes clear of Terranova and Peterhansel respectively.
    The latter managed to fight his way gradually closer to the standings’ sharp end before X-Raid’s management introduced team orders in Roma’s favour on Thursday. That, however, didn’t prevent Peterhansel from disobeying and going 26 seconds ahead on Friday evening’s leaderboard.
    He then lifted today, though, to allow team-mate Nani Roma to collect a third straight win for the Mini ALL4 Racing, and the fourth in the career of his co-driver Michel Périn.
    The Spaniard was joined on the all-Mini/Michelin podium by Stéphane Peterhansel (2nd) and Nasser Al-Attiyah (3rd), while Giniel de Villiers came fourth, ahead of Argentina’s Orlando Terranova (Mini). Fellow Mini drivers Holowczyc (Mini) and Dabrowski (Mini) followed in sixth and seventh places, and Christian Lavieille (8th) saved the honour of Haval which had led after Day 1 thanks to Carlos Sousa. Nine Michelin-equipped Minis figured in the final top 15 overall!
    It initially seemed as though Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) had triumphed in the Truck category, but Karginov was reportedly blocked on the stage, so the positions are currently provisional.
    Après les rebondissements de l’avant-dernière étape, tout est rentré dans l’ordre établi avant-hier entre La Serena et Valparaiso : Nani Roma a bien remporté son 1er Dakar en catégorie Auto, après une victoire obtenue à moto il y a exactement dix ans.
    La dernière spéciale du Dakar 2014 a été remportée par Giniel de Villiers qui a enfin réussi à imposer son Toyota Hilux/Michelin cette année. A l’issue des 157 km chronométrés, le Sud-Africain a devancé le Polonais Holowczyc (Mini) et le Russe Vasyliev (Mini), tous trois terminant dans la même minute.
    Nani Roma avait pris la tête du rallye une 1ère fois à l’issue de la 3e étape. De nouveau leader après une belle performance dans la 5e étape, l’Espagnol comptait alors 31 minutes d’avance sur Terranova et 39 minutes sur Peterhansel.
    Le Français est peu à peu revenu en haut des classements et avant l’antépénultième étape, le patron du team X-Raid a décidé de figer les positions en tête, en faveur de Roma. Mais hier, c’est Peterhansel qui a remporté l’étape et repris les rênes de la course pour 26 secondes.
    Finalement, tout est rentré dans l’ordre au sein du team X-Raid dans cet ultime secteur chronométré. Nani Roma a remporté le Dakar 2014, offrant un 3e succès consécutif à la Mini ALL4 Racing sur cette épreuve et une 4e victoire à son copilote Michel Périn.
    Derrière Stéphane Peterhansel (2e), Nasser Al-Attiyah complète un tiercé Mini/Michelin Giniel de Villiers échoue au pied du podium, devant l’Argentin Orlando Terranova (Mini). Holowczyc (Mini) et Dabrowski (Mini) terminent aux 6e et 7e places devant Christian Lavieille (8e) qui sauve l’honneur du team Haval, 1er leader du rallye avec Carlos Sousa. Neuf Mini ALL4 Racing/Michelin pointent dans le top-15 final !
    En Camion, Gerard de Rooy (Iveco/Michelin) a franchi la ligne d’arrivée de la dernière spéciale en 1er, mais le leader du classement général, Karginov, a été bloqué. Le classement final de la catégorie Camion n’est donc pas définitif.
    Classement étape 13
    1. De Villiers/Von Zitzewitz (Toyota/Michelin), 1h57min07s – 2. Holowczyc/Zhilstov (Mini/Michelin), +23s – 3. Vasyliev/ (Mini/Michelin), +41s – 4. Roma/Périn (Mini/Michelin), +1min40s – 5. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +1min53s…
    Classement général
    1. Roma/Périn (Mini/Michelin), 50h44min58s – 2. Peterhansel/Cottret (Mini/Michelin), +5min38s – 3. Al-Attiyah/Cruz (Mini/Michelin), +56min52s – 4. De Villiers/Von Ztizewitz (Toyota/Michelin), +1h19min07s – 5. Terranova/Fiuza (Mini/Michelin), +1h27min44s…

    Dakar : A fourth Dakar triumph for Coma (KTM-Michelin) / Coma (KTM-Michelin) remporte une quatrième victoire


    After being forced to sit out the 2013 Dakar because of a shoulder injury, Marc Coma (KTM-Michelin) bounced straight back to the top to collect his fourth victory on this year’s event. His support rider Jordi Viladoms and Olivier Pain (Yamaha Factory Racing-Michelin) joined him on the podium, while Cyril Despres (Yamaha Factory Racing-Michelin) was fourth.
    Privé de Dakar en 2013 suite à une épaule douloureuse, Marc Coma (KTM-Michelin) renoue avec la victoire en remportant son quatrième succès. Son porteur d’eau, Jordi Viladoms et Olivier Pain (Yamaha Factory Racing – Michelin) complètent le podium. Cyril Despres (Yamaha Factory Racing – Michelin) est quatrième.
    It was the fifth day of this year’s Dakar that saw Coma deal a decisive knock-out blow thanks to some faultless navigation between Chilecito and Tucuman, while his rivals went astray. The stage win took him to the top of the order for the first time since the start and nobody succeeded in threatening his domination thereafter.
    The Catalonian was fastest again on Legs 9 and 11, and survived to pick up his fourth Dakar victory in Valparaiso, Chile, today. “It’s an emotional moment for me and I want to savour it with all those who have helped me,” he said at the finish. “It took a lot of sacrifices and hard work to achieve this.”
    As in 2013, he was joined on the podium by his support rider Jordi Viladoms who made it a one-two finish for KTM and Michelin. Olivier Pain’s excellent fortnight was rewarded with third place, his best Dakar result so far. He was also the best-placed Yamaha rider at the finish, ahead of this year’s favourite Cyril Despres.
    The Frenchman suffered a variety of mechanical troubles and also took a one-hour penalty for missing a Way Point, which made it impossible for him to challenge for a sixth Dakar success after his switch to a new employer. Even so, he refused to throw in the towel and survived to salvage fourth spot, helped by three stage wins, including today’s (La Serena-Valparaiso).
    Helder Rodrigues (Honda) had to settle for fifth overall, ahead of Poland’s Kuba Przygonski (KTM-Michelin). Joan Barreda (Honda-Michelin), winner of four stages this year, hit ill luck on the penultimate day. Just as second place appeared to a foregone conclusion, he fell and broke his fork 25km from the finish, falling back to seventh overall in the process.
    Michelin runners won 12 of this year’s 13 stages and the French tyre maker went on to win the event for the 31st time.
    La victoire du Dakar 2014 s’est jouée lors de la cinquième étape entre Chilecito et Tucuman. Maître de la navigation, Marc Coma a frappé un grand coup en réalisant un sans-faute là où ses adversaires ont accumulé les erreurs. Il remporte la spéciale et prend également la tête du rallye pour la première fois depuis le départ en reléguant ses concurrents directs à plus de quarante minutes. Coma assure et contrôle ensuite le reste de la course. Le Catalan enlève deux nouvelles victoires d’étape (Etapes 9 et 11) pour s’adjuger définitivement une quatrième victoire à Valparaiso (Chili). « C’est une victoire forte en émotions que je compte savourer avec tous ceux qui m’ont soutenu » a déclaré Marc Coma à l’arrivée. « Cela représente beaucoup de sacrifices et de travail. »
    Comme en 2013, le porteur d’eau du vainqueur l’accompagne sur la deuxième marche du podium. Jordi Viladoms se classe deuxième et offre à KTM et Michelin le doublé. Auteur d’une superbe quinzaine, Olivier Pain signe sa meilleure performance au Dakar en prenant la troisième place du podium final. Il termine premier pilote Yamaha et devance le favori de l’édition 2014 Cyril Despres.
    Victime de  divers problèmes mécaniques et pénalisé d’une heure pour avoir rater un Way Point, le quintuple vainqueur de l’épreuve n’a pu relever son pari, celui de remporter une sixième victoire au guidon d’une moto de marque différente. Après une première semaine difficile, le Français n’a rien lâché. Il est parvenu à gagner trois étapes dont, la dernière entre La Serena et Valparaiso, et à se hisser à la quatrième place.
    Décevant, Helder Rodrigues (Honda) est cinquième devant le polonais Kuba Przygonski (KTM-Michelin). Joan Barreda (Honda – Michelin), recordman de victoires cette année avec quatre étapes à son actif, a joué de malchance dans l’avant-dernière étape. Alors que la deuxième marche lui tendait les bras, l’Espagnol a chuté et cassé sa fourche à 25 kilomètres de l’arrivée. Il a rétrogradé à la septième place au général.
    Michelin a remporté 12 des 13 étapes au programme de cette édition 2014 et enlève une 31èmevictoire au général.
    Classement étape 13 :
    1.Despres (Yamaha-Michelin) – 2. Barreda (Honda-Michelin) +2min30s – 3. Pain (Yamaha-Michelin) +3min10s – 4. Rodrigues (Honda) +3min53s – 5. Pedredo (Sherco-Michelin) +4min05s,…
    Classement général :
    1.Coma (KTM-Michelin) – 2. Viladoms (KTM-Michelin) +1h52min27s - 3. Pain (Yamaha-Michelin) +02h00min03s - 4. Despres (Yamaha-Michelin) +02h05min38s - 5. Rodrigues (Honda) +02h11min09s, …

    1969 HONDA CB350 BY ROC CITY


    1969 Honda CB350
    The terms ‘hand crafted’ and ‘bespoke’ get thrown around a lot these days—but in the case of this wonderfully understated 1969 Honda CB350, they’re particularly apt. Virtually every part you see here has been hand made by Sean Pelletier of Roc City Cafe Racers.
    At Roc City, Pelletier’s primary focus is fabricating café parts for vintage motorcycles. But, when he finds the time, he also likes to tackle complete builds from his Rochester, NY workshop.
    1969 Honda CB350
    This particular bike was a personal project: Pelletier wanted to experiment with a new look, simultaneously building a bike that would be fun to ride. “There are a lot of great 200-plus mile rides in my area,” he says, “So I liked the idea of a bike I could take exploring those routes.”
    1969 Honda CB350
    The CB’s twin cylinder engine was left stock, but overhauled for the sake of reliability. Uni Filter foam filters were added—an increasingly popular choice among builders for their stealthy looks, along with new rubber from IRC.
    1969 Honda CB350
    Using aluminum, Pelletier fabricated the new fuel tank, the front fender, and the one-piece rear fender and tail light unit. The clip-ons, rearsets and top yoke are all cast aluminum—which he actually poured himself. “It’s something I’m playing with, and I think I’ll be doing some really neat things with it in the near future.” Other in-house items include the headlight ears, custom seat and tool bag. And, of course, the beautifully sculpted high-riding exhausts.
    1969 Honda CB350
    The final color scheme is a conservative blend of black and raw aluminum that complements Pelletier’s workmanship perfectly. In his own words, he set out to “create a custom that stood out by overall design and attention to detail, rather than loudness.”
    I’d say he nailed it.
    Head over to the Roc City Cafe website to browse a tempting range of classy parts for your next cafe racer build.
    via BIKEEXIF

    10 tempting Porsche 911 Targas from the Classic Driver Market


    To coincide with the unveiling of the new Porsche 911 Targa in Detroit, we’ve picked a selection of classic Targas from the Classic Driver Market…

    Porsche 911 Targas in the Market