Sébastien Ogier wrapped up Day 1 in Sweden at the top of the leaderboard ahead of VW team-mates Andreas Mikkelsen and Jari-Matti Latvala. Ott Tanak (4th, Ford) deprived the German team of a stage-win monopoly by claiming SS5. Yazeed Al-Rajhi (Ford/Michelin) leads the WRC-2 fight ahead of the specialists.
After a brief visit to neighbouring Norway, Rally Sweden’s Day 1 action ended with a 7.03km night-time stage near Torsby. Entertainment for spectators included fireworks, a big screen, music and food stalls, while the ‘mild’ weather (-1°C) helped produce an enjoyable atmosphere to which the competitors also contributed.
“I didn’t think I’d be leading this evening,” remarked Ogier who improved on his morning’s attempt at the same stage by four seconds. “Tomorrow, Andreas, Jari-Matti and I will be on a level footing in terms of road order, so it’s going to be a tough fight.”
Mikkelsen led overnight thanks to his victory on Wednesday’s super-special and he recovered top spot briefly by 0.2s after claiming SS6. “Unlike Sébastien, I didn’t fit fresh tyres for SS7,” he explained on the stop line after dropping six seconds and falling back to second.
Latvala (3rd, +12.2s) was the most disappointed VW driver tonight. “I didn’t drive well today,” he declared as he pulled off his helmet. “I had trouble finding grip. Thankfully, we’re still in the fight, though.” The two-time winner of this event was actually slower on today’s last stage than Rally Sweden rookie Kris Meeke (10th, Citroën DS3 WRC) who was fourth on the test.
Meeke’s team-mate Mads Ostberg (5th, Citroën DS3 WRC) is another driver who had hoped for better today: “The conditions are completely different to our pre-event test.” Even so, second place on SS7 saw the Norwegian squeeze past Mikko Hirvonen (6th, Ford) in the provisional order. “At least I’ve made it further than last year,” joked the Finn.
Estonia’s Ott Tanak (Ford Fiesta WRC/Michelin) celebrated his return to the WRC by posting some strong times: “It’s been a very positive day and I’ve even surprised myself. Perhaps I had the benefit of a good road order in places. We’ll see tomorrow.”
It was a positive run, too, for Hyundai whose drivers are seventh and eighth. Thierry Neuville even came close to earning the i20 WRC’s first stage victory on SS5…
Pontus Tidemand (Ford), who figured well here before retiring in 2013, is ninth (+44.6s), while Robert Kubica (Ford) is 11th, on the same minute as the leader and ahead of another rookie Elfyn Evans (Ford). Henning Solberg (Ford) suffered a puncture on SS7.
Today’s last stage proved difficult for WRC-2 pace-setters Yazeed Al-Rahji (Ford/Michelin) and Jari Ketomaa (Ford) who both admitted to ‘moments’. Yurii Protasov (3rd, Ford) is complaining of gearbox trouble and is only 3.2s clear of Anders Grondal (Subaru).
Friday’s action will take crews east of Hagfors to three ultra-fast stages, namely ‘Lesjofors’, ‘Fredriksberg’ and ‘Rammen’.
Sébastien Ogier a conclu la première journée du Rallye de Suède 2014 en tête devant ses deux équipiers Andreas Mikkelsen et Jari-Matti Latvala. Ott Tanak (4e, Ford) a privé Volkswagen d’un grand chelem en remportant l’ES5. En WRC-2, Yazeed Al-Rajhi (Ford/Michelin) est leader devant tous les Nordiques.
Après un crochet par la Norvège voisine, la 1ère journée du Rallye de Suède 2014 s’est terminée par une spéciale nocturne aux portes de Torsby. Feu d’artifice, écran géant, musique, buvettes, température estivale de -1°C : tout était réuni pour créer une belle ambiance à laquelle les pilotes ont apporté leur contribution.
« J’aurais signé pour être dans cette position ce soir », a avoué Sébastien Ogier après avoir amélioré, de nuit, son chrono matinal de 4 secondes sur les 7,03 km. « Demain, Andreas, Jari-Matti et moi serons à peu près tous à égalité au niveau de la position sur la route, donc il va falloir se battre pour la victoire. »
Vainqueur de la Superspéciale hier soir et donc 1er leader du rallye, Andreas Mikkelsen avait repris la tête de l’épreuve pour 2/10e à l’issue de l’ES6. « Contrairement à Sébastien, je n’ai pas mis de pneus neufs pour cette spéciale. », expliquait le Norvégien à l’arrivée de l’ES7 où il a concédé 6 secondes et reperdu les commandes du rallye.
Jari-Matti Latvala était le plus déçu des trois pilotes VW : « Je n’ai pas été bon », a déclaré le Finlandais en ôtant lentement son casque. « J’ai eu du mal à trouver l’adhérence… Heureusement, on est encore dans la bagarre (3e, +12s2). » Le Finlandais, double vainqueur de ce rallye, a conclu l’ES7 derrière le débutant Kris Meeke (10e, Citroën DS3 WRC), auteur du 4emeilleur temps.
Son équipier Mads Ostberg (5e) était lui aussi un peu déçu de sa prestation au volant de la Citroën DS3 WRC : « Les conditions sont complètement différentes de celles rencontrées en essais. » Le Norvégien a tout de même signé le 2e meilleur temps dans l’ES7 pour prendre la 5eplace à Mikko Hirvonen (6e, Ford) : « Au moins, je suis allé plus loin que l’an passé ! », plaisantait le Finlandais à l’arrivée de l’étape.
Pour son retour en WRC, l’Estonien Ott Tanak est dans le rythme des leaders au volant de sa Ford Fiesta WRC/Michelin. « C’est une journée très positive, je suis surpris moi-même. J’ai peut-être bénéficié d’une bonne position sur la route à certains endroits, on verra demain. » La journée fut positive aussi pour l’équipe Hyundai puisque ses deux pilotes sont 7e et 8e. Thierry Neuville a même failli offrir un meilleur temps à l’i20 WRC dans l’ES5.
Brillant l’an passé avant son abandon, Pontus Tidemand (Ford) est 9e à 44s6. Pour ses débuts sur neige, Robert Kubica (Ford) est 11e à moins d’une minute du leader devant l’autre débutant Elfyn Evans (Ford). Henning Solberg (Ford) a été victime d’une crevaison dans l’ES7.
En WRC-2, la dernière spéciale fut difficile pour les deux leaders, Yazeed Al-Rahji (Ford/Michelin) et Jari Ketomaa (Ford), auteurs de petites touchettes. Yurii Protasov (3e, Ford) se plaint de sa boîte de vitesses et devance Anders Grondal (Subaru) de seulement 3s2.