ACE CAFE RADIO

    vendredi 1 août 2014

    Guess who just bought 543 classic cars in one go?


    Imagine if your love of classic cars – especially Jaguars – was so overwhelming that you acquired not 10 or even 20 of them… but 543. That’s the number of mainly British classics amassed over the years by private enthusiast James Hull – and guess what? Jaguar Land Rover has just bought the lot.

    Jaguar Land Rover James Hull Collection

    From the SS100 to the D-type

    It is, says Jaguar, “the largest-known privately owned collection of British classic cars in the world” and most of them are Jaguars: from an SS100, a rare alloy XK120, through to early E-types and a MK X once owned by Sir William Lyons himself. Plus there are early Swallow Sidecars and Swallow coachbuilt Austin Sevens, C- and D-types, 19 XJS models and more than 20 XJ saloons with “interesting and famous” previous owners. We’re told that the majority are in truly outstanding condition.

    History is everything

    So why does the great British marque want to buy so many of its old classics? Well, heritage is big business these days, with many top manufacturers keen to remind young buyers of the glorious past. The cars will be maintained at JLR’s newly created Special Operations division in Coventry (which incorporates the Jaguar Heritage business) and actively used to support the Jaguar brand around the world.

    Hull's life's work

    According to James Hull, the British car enthusiast, entrepreneur and philanthropist who painstakingly assembled the collection, “Travelling all over the world to build the collection over the years has been a labour of love and a life’s work, so my primary motivation was not to get the maximum price but rather to secure the future of the collection in this country with the right custodian.”
    Photo: Jaguar
    Would you like to build a Jaguar collection of your own? There are currently 473 Jaguars for sale in the Classic Driver Market.

    alors on y va

    jeudi 31 juillet 2014

    Rally Finland, étape 1 : Le match VW est lancé / a slender advantage for VW


    Pour la quatrième fois consécutive depuis l’Argentine, deux Volkswagen Polo R WRC/Michelin ont bouclé la première étape en tête. Jari-Matti Latvala devance Sébastien Ogier de 4s5. Kris Meeke (Citroën) est troisième à moins de 10 secondes.
    Dans le second passage de Lankamaa (ES3, 23,44 km), Jari-Matti Latvala et Sébastien Ogier ont signé le même temps, à 125,7 km/h de moyenne sur des pistes creusées d’ornières par endroits. Et sept pilotes ont amélioré le record détenu depuis 11 ans par Marcus Grönholm…
    Ceci témoigne du niveau très relevé du WRC actuel et de l’intensité de la bagarre entre les deux pilotes Volkswagen. « Il fallait réagir car Jari-Matti avait remporté les deux 1ères ES », racontait Ogier ce soir. « J’ai été assez prudent en début de rallye, je me méfiais des éventuelles flaques d’eau. Demain, on va attaquer, c’est sûr. Battre les Finlandais chez eux n’est jamais facile. »
    Jari-Matti Latvala a maîtrisé son sujet aujourd’hui, malgré une petite chaleur à l’arrivée de la Superspéciale, Harju : « Dans le dernier droite en descente, il y avait un ballot de paille à l’intérieur. Je savais qu’il ne fallait pas prendre corde, mais j’avais oublié le ballot. J’ai freiné un peu tard et j’ai touché à l’avant-droit, mais sans conséquence. » Le Finlandais n’a perdu que 8/10e dans l’aventure et reste leader du rallye avec 4s5.
    Kris Meeke figure sur le podium provisoire depuis la 1ère spéciale. Le pilote Citroën Racing dit avoir un bon feeling sur ces spéciales. « Il a toujours été très rapide ici », rappelle l’ingénieur Citroën Didier Clément, « l’an passé, on s’en souvient, mais aussi en Citroën C2 ».
    En revanche, son équipier Mads Ostberg n’a jamais semblé très à l’aise avec sa DS3 WRC aujourd’hui. Le Norvégien pointe à la 7e place, à 3s7 de son compatriote Andreas Mikkelsen (VW, 6e). Les Finlandais Mikko Hirvonen (Ford, 4e) et Juho Hanninen (Hyundai, 5e) sont séparés par 7/10e de seconde. « C’était très bien dans les deux 1ères ES, mais la voiture était trop basse pour l’ES3 », a déclaré Juho.
    Thierry Neuville, Robert Kubica et Hayden Paddon complètent le top-ten. En WRC-2, le leader Ott Tanak a perdu près de 5 minutes dans l’ES3 (crevaison). Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) est donc en tête avec une avance relativement confortable de 35 secondes sur Karl Kruuda (Ford). Eyvind Brynildsen (Ford) n’est qu’à 1s2 de l’Estonien. En WRC-3, Martin Koci (Citroën DS3 R3) a signé deux meilleurs temps et devance Stéphane Lefebvre de 27s5. Demain, la journée est chargée avec 9 spéciales au programme du côté de Jämsa.
    For the fourth time in a row since Argentina, there are two Michelin-equipped Volkswagen Polo R WRCs sitting on top of the leaderboard after Day 1. Jari-Matti Latvala is 4.5s clear of Sébastien Ogier, while third-placed Kris Meeke (Citroën) is less than 10s behind.
    The second visit to ‘Lankamaa’ (SS3, 23.44km), saw Latvala and Ogier post identical times, at an average speed of 125.7kph despite some deeply rutted portions. Meanwhile, seven drivers bettered the stage’s record that has been held for the past 11 years by Marcus Grönholm, a good indication of the performance of today’s WRC machines.
    The anticipated battle between Volkswagen’s two stars has got off to a flying start. “I needed to respond after Jari-Matti won the first two stages,” related Ogier this evening. “I was quite cautious to begin with because I was concerned about coming across standing water. I intend to push tomorrow, but it’s never easy to beat the Finns in their own back garden.”
    Latvala ended the day in front, despite a scare towards the end of the ‘Harju’ super-special. “There was a hay bale on the inside of the last downhill right-hander. I knew I couldn’t cut the corner but I forgot the hay bale. I braked a little late and there was impact at the front-right. Happily, there was no damage.” The Finn only dropped eight-tenths to Ogier who completed the day with a deficit of 4.5s.
    Meeke has had a footing on the podium since SS1 and the Citroën Racing driver says he had a good feeling. “He’s always been fast here,” notes his engineer Didier Clément. “Not only last year but also in the Citroën C2.”
    In contrast, the Ulsterman’s team-mate Mads Ostberg appeared unhappy in his DS3 WRC this afternoon. He is provisionally seventh, 3.7s adrift of fellow Norwegian Andreas Mikkelsen (6th, VW). Finns Mikko Hirvonen (4th, Ford) and Juho Hanninen (5th, Hyundai) are split by just seven-tenths of a second. “I was fine on the first two stages but my car was a little low for SS3,” commented the Hyundai driver.
    Thierry Neuville, Robert Kubica and Hayden Paddon round off the top 10.
    The early WRC-2 pace-setter Ott Tanak dropped almost five minutes with a puncture on SS3, handing first place to Jari Ketomaa (Ford Fiesta R5) who enjoys an overnight gap of 35s over Karl Kruuda (Ford), with Eyvind Brynildsen (Ford) a further 1.2s down.
    In the WRC-3 fight, Martin Koci (Citroën DS3 R3) posted two fastest times to go 27.5s clear of Stéphane Lefebvre.
    Friday’s busy programme features nine stages in the Jämsa region.

    "Wheels & Waves '14" by YAMAHA Italia