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    dimanche 26 octobre 2014

    WRC, Espagne : Victoire et titre pour Ogier / victory and the title for Ogier


    Sébastien Ogier et Julien Ingrassia (VW/Michelin) ont remporté leur second RallyRACC-Rally de Espana et leur second titre mondial consécutifs. Jari-Matti Latvala a offert un 8e doublé à Volkswagen cette saison et Mikko Hirvonen (Ford) a décroché le 68e podium de sa carrière.
    Après avoir sauvé une balle de match au Rallye de France-Alsace, Jari-Matti Latvala a dû s’incliner face à son équipier sur les pistes et routes catalanes, mais la fin de course fut intense entre les deux pilotes VW puisque Latvala a échoué à seulement 11.3 secondes. Cette 23evictoire mondiale permet à Sébastien Ogier de remporter le titre mondial 2014 avant le dernier rallye de la saison.
    Leader du championnat, le Français ouvrait et balayait les pistes lors de la première étape organisée sur terre. Une position a priori très handicapante, mais l’absence de vent a noyé ses poursuivants dans la poussière. Sébastien Ogier a roulé très fort pour conclure cette journée avec 36s6 d’avance sur son seul challenger au championnat, Jari-Matti Latvala.
    Ogier n’avait alors plus qu’à contrôler le Finlandais sur les deux étapes asphalte suivantes. La spéciale de 50 km, spécialement créée pour fêter la 50e édition de l’épreuve, a poussé pilotes, machines et pneumatiques à leurs limites, mais n’a pas bouleversé la hiérarchie établie entre les deux pilotes Volkswagen.
    En revanche, cette spéciale – une des trois plus longues de la saison – a décidé de la dernière place du podium. Mikko Hirvonen (Ford) a définitivement pris l’ascendant sur ses adversaires norvégiens Mads Ostberg (4e, Citroën) et Andreas Mikkelsen (7e, VW), premier leader du rallye après avoir remporté la magnifique Superspéciale de Barcelone jeudi soir.
    La fin de rallye a été marquée par deux superbes duels pour la 4e et la 6e place. Dani Sordo (5e, Hyundai) n’est pas venu à bout de Mads Ostberg, mais Thierry Neuville (6e, Hyundai) a gardé l’avantage sur Mikkelsen pour 1s9 !
    Les Hyundai i20 WRC/Michelin ont profité de leurs bonnes positions sur la route vendredi pour signer deux meilleurs temps, avec Thierry Neuville et Hayden Paddon ; un grand jour pour le Néo-Zélandais qui a remporté sa première spéciale mondiale. Hélas, les deux pilotes Hyundai ont ensuite effectué une touchette et ont dû changer de roue en spéciale.
    Même mésaventure pour le Britannique Kris Meeke (Citroën), vainqueur de l’ES2, avant de sortir de la route dans la suivante. Le pilote Citroën est reparti en Rally2. Son compatriote Elfyn Evans (Ford) s’était lui aussi illustré avant de devoir abandonner suite à une sortie. Le Polonais Robert Kubica (Ford) était en lice pour une place sur le podium avant la casse d’une transmission, puis une sortie de route samedi.
    En WRC-2, Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin) a remporté sa 4e victoire cette saison et prend les commandes du championnat avant la finale galloise. Sébastien Chardonnet (Citroën) est reparti deux fois en Rally2, Karl Kruuda a perdu de longues minutes dans une sortie de route et Stéphane Lefebvre (Citroën) est sorti pour le compte en début de rallye.
    En Fiesta Trophy, Tom Cave a perdu le titre dans l’ES14. Le Britannique était confortable leader avant d’effectuer une sortie de route. L’Estonien Sander Pärn, 5e, remporte donc le Trophy et pilotera une Ford Fiesta R5 en championnat WRC-2 2015.

    A second win for Sébastien Ogier and Julien Ingrassia (VW/Michelin) in Spain has earned them a second straight world title. Jari-Matti Latvala made it Volkswagen’s eight one-two finish of the year, while Mikko Hirvonen (Ford) claimed the 68th podium of his career.

    After maintaining the suspense in the Drivers’ championship thanks to his recent success in France, Latvala failed to beat his team-mate in Catalonia, although the gap at the end was only 11.3 seconds. Ogier’s 23rd world class victory consequently hands him the 2014 crown with one round remaining.
    As the championship leader, the Frenchman was forced to run first on the road and therefore serve as road-sweeper on the all-gravel first day. This handicap was outweighed, however, by a problem of hanging dust for his pursuers due to an absence of wind. Ogier pushed the advantage home to complete the leg 36.6s clear of his sole title rival Latvala.
    All the defending champion had to do then was to control the Finn from in front on the two days of asphalt, including two visits to a marathon 50km stage – one of the longest of the year. It pushed the crews, cars and tyres to the limit but failed to alter the very top of the leaderboard.
    It did influence the final podium, though, since it saw Hirvonen (Ford) pull out a decisive gap over Norwegians Mads Ostberg (4th, Citroën) and Andreas Mikkelsen (7th, VW). The latter was the event’s early leader thanks to his victory on Thursday evening’s magnificent super-special in Barcelona.
    The latter part of the rally was marked by exciting duels for fourth and sixth places. Dani Sordo (5th, Hyundai) did not succeed in catching Ostberg, while Thierry Neuville (Hyundai) held on to sixth spot from Mikkelsen by a mere 1.9s!
    The Hyundai i20 WRC/Michelin runners used their start order on Friday to claim two fastest times: one for Neuville and the other for Hayden Paddon – the first of the New Zealander’s career. Unfortunately, both drivers had to change wheels after incidents on a later stage.
    SS2 winner Kris Meeke (Citroën) suffered the same fate after crashing on SS3 and was forced to make use of the Rally2 ruling. Fellow Briton Elfyn Evans (Ford) also showed well before crashing. Meanwhile, Pole Robert Kubica (Ford) was challenging for a podium footing when he was slowed by transmission trouble before a crash on Saturday.
    In WRC-2, Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin) collected his fourth win of the season to take the championship lead with only Wales RallyGB to come. Sébastien Chardonnet (Citroën) re-started under the Rally2 ruling twice, Karl Kruuda lost a big chunk of time after going off and Stéphane Lefebvre (Citroën) went off for good very early on.
    Finally, Welshman Tom Cave lost the 2014 Fiesta Trophy title when he went off on SS14 while leading comfortably. The incident handed the series’ top prize to Estonian Sander Pärn (5th) who wins a WRC-2 programme in a Ford Fiesta R5 for 2015.

    POLA’S 750SS CAFE RACER


    Polas Duc 750ss 1
    Not too long ago Ducati’s Super Sport models languished in classified ads and were relisted on eBay awaiting a loving home. Restoration never seemed a worthy option and many of these fine motorcycles stood eagerly idle; like the fat, malcoordinated kid waiting to be picked for the school football team. Times have changed and now the coveted trellis frame and simple air cooled L-twin is back in vogue. Pola from Rosenheim, Bavaria, Germany is one such admirer of the Ducati’s middleweight outcast and has given his a well deserved makeover.
    Polas Duc 750ss 2
    Being a scooterist Pola is well versed in the requirement for performance upgrades, let’s face it, a Vespa is hardly going to lay down darkies when exiting roundabouts. He prides himself on dragging 30 horsepowers kicking and screaming out of Piaggio’s  ancient two stroke motors so extracting additionally enthusiasm from the trusty 904cc twin wouldn’t pose a problem. Yes, you read that correctly, the 750 motor was shelved and replaced with one from a 900 Monster; which was then expanded to 944cc by way of a Kämna big bore kit.
    Polas Duc 750ss 3
    As any racer will tell you, there’s no point adding power without shedding weight so Pola has fitted an aluminium clutch from a more modern 1098, which is nearly a whole kilo lighter. But it still clatters like Michael J Fox carrying a round of drinks. A stainless steel Sil-Moto exhaust bellows the Bolognan beat and looks shiny, very Italian.
    Polas Duc 750ss 4
    The frame didn’t escape Pola’s late night modification sessions, stripped bare and cleaned up before adding a rear hoop and re-powder coating in original Ducati blanco.
    Polas Duc 750ss 5
    Clocks are ugly, heavy and remind you that you’re probably doing something that you shouldn’t, like having fun! So here you’ll find the bare essential mini LCD speedo, complete with idiot lights, if you can be bothered to look.
    Polas Duc 750ss 6
    The seat and tail unit is handmade from fibreglass; in profile the hump perfectly mimics the fuel tank allowing Pola to sit in the bike rather than on it. A mini-LED tail light is set into the tail keeping the rear slick and clean.
    Polas Duc 750ss 8
    We’re glad that Pola has turned his attention to grown up motorcycles and hopefully he’ll leave the step-throughs alone and deliver us another build in the near future.
    via The Bike Shed

    Ace Café to Madras Café: A motorcycle voyage to India


    You can never travel too far to find a good cup of coffee – even if it’s an 11,000km trip from London to Chennai, the Indian city which now plays home to motorcycle manufacturer Royal Enfield…

    Video: Royal Enfield
    Further information can be found at royalenfield.com.

    Moto GP Malaysia: Márquez sur les traces de Doohan avec une douzième victoire / Fantastic Sepang contest won by Marquez


    De retour au sommet du podium à Sepang, Marc Márquez a égalé Mick Doohan (1997) avec une douzième victoire cette année, le record absolu pour la catégorie reine. A ses côtés sur le podium, Valentino Rossi et Jorge Lorenzo ont tenté mais n’ont pas pu s’opposer au Champion du Monde en titre.

    Marc Marquez, Repsol Honda Team, MAL RACE
    Malgré un départ manqué qui l’avait relégué à la sixième place, Marc Márquez (Repsol Honda), qualifié en pole position pour le Grand Prix Shell Advance de Malaisie, a réussi à renouer avec la victoire pour la première fois depuis l’épreuve de Silverstone (31 août) et depuis son second sacre de Champion du Monde MotoGP™.
    L’Espagnol a d’abord dû réaliser plusieurs dépassements avant de revenir sur les traces de Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), leader durant toute la première partie de la course, et Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), qui avait emboîté le pas de son coéquipier, tandis que Dani Pedrosa (Repsol Honda) est tombé dès le deuxième tour. 
    Sur un pneu avant dur alors que ses adversaires avaient opté pour la version medium, Lorenzo a été battu par Rossi dans le dixième tour et a, quelques virages plus tard, concédé la seconde place à Márquez avant de progressivement perdre du terrain sur ses deux adversaires et se retrouver isolé en troisième position. 
    Márquez s’est immédiatement lancé à la poursuite de Rossi et n’a mis qu’un tour à prendre le dessus sur le nonuple Champion du Monde. Ce dernier est resté dans la roue du pilote Repsol Honda durant un bon moment avec d’être distancé sur la fin de la course. De retour au sommet du podium, Márquez égalait le record établi par Mick Doohan en 1997, avec un total de douze victoires en une même saison de la catégorie reine. 
    Deuxième après sa victoire en Australie, Rossi confortait sa position dans la lutte pour le titre de vice-Champion avec désormais douze points d’avance sur Lorenzo et 45 sur Pedrosa, qui a fini par tomber une seconde fois alors qu’il était remonté en onzième position et abandonnait pour la seconde course consécutive. 
    A une quinzaine de secondes du podium, Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) a bien défendu sa quatrième place devant Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3), dont le coéquipier Pol Espargaró a été héroïque et a pris la sixième place après s’être fracturé le pied gauche 24h avant la course. 
    Yonny Hernández (Energy T.I. Pramac Racing) a lui aussi brillé en allant chercher la septième place devant Andrea Dovizioso (Ducati), son meilleur résultat en MotoGP™, tandis que Héctor Barberá (Avintia Blusens) et Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini) complétaient le Top 10.
    Mike Di Meglio (Avintia Racing) est quant à lui reparti de Sepang avec les points de la treizième place en finissant derrière Hiroshi Aoyama (Drive M7 Aspar) et Michael Laverty (PBM).
    Aleix Espargaró (NGM Forward Racing) et Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) ont abandonné dès le premier tour suite à une collision entre les deux. 
    Tombé dans la premier tour avec Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) suite à une collision avec son compatriote, Aleix Espargaró (NGM Forward Racing) a été contraint à l’abandon pour la seconde course consécutive. 
    Cal Crutchlow (Ducati), Nicky Hayden (Drive M7 Aspar), Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), Danilo Petrucci (IodaRacing Project) et Alex de Angelis (NGM Forward Racing) n’ont eux non plus pas pu terminer.
    La saison 2014 du Championnat du Monde MotoGP™ rentre maintenant en Europe et se terminera en Espagne, au Grand Prix Generali de Valence (7 au 9 novembre).
    Cliquez ici pour accéder aux résultats
     Marc-Marquez-Repsol-Honda-Team-MAL-RACE-580480
     The MotoGP™ race at the Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix was won by MotoGP™ World Champion Marc Marquez in the scorching afternoon heat at Sepang, with Valentino Rossi and Jorge Lorenzo also on the podium.

    A huge crowd of more than 80,000 fans witnessed a great MotoGP race with Marquez (Repsol Honda Team) winning for the first time since Silverstone – riding superbly at round 17 and coming from behind after dropping back from pole on the first lap.
    Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) took the early initiative in the race after a first crash by Dani Pedrosa (Repsol Honda) who lost the front around Turn 15 while in second place. Pedrosa recovered to 11th before suffering a second crash.
    Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) took the lead at midrace stage as he got in front of Lorenzo and was followed through by Marquez. Two laps later Marquez pushed in front of the Italian and he built up a sufficient gap to defend his lead.
    Marquez’s victory is the 12th of his second season in MotoGP, equaling Mick Doohan’s record of most premier class victories in a single season. The result seals the premier class Constructor’s title for Honda and ends a run of four Yamaha victories.
    Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) beat Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3) to the line for fourth as the Englishman closed in on the last lap, only to run long on the final corner.
    Pol Espargaro (Monster Yamaha Tech3) rode bravely to sixth place, having broken a bone in his foot in a big crash on Saturday.
    Yonny Hernandez (Energy T.I. Pramac Racing) crossed the line seventh, staying upright having almost collided with Pol Espargaro’s rear wheel midrace.
    Andrea Dovizioso (Ducati Team) was on course fourth again before he dropped several positions to eighth in the final laps, apparently suffering from a technical issue.
    The top ten was completed by Hector Barbera (Avintia Racing) and Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini).
    Aleix Espargaro (NGM Forward Racing) and Alvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) both fell at Turn 1 on the second lap. A mechanical problem forced an early retirement for Cal Crutchlow (Ducati Team), his third DNF in three races.
    Turn 9 saw Nicky Hayden (Drive M7 Aspar) lose the front as he chased his teammate Hiroshi Aoyama at the back of the top ten. Fellow Open Honda rider Karel Abraham (Cardio AB Motoracing) crashed some laps later.
    Danilo Petrucci (Octo IodaRacing Team) retired with five laps to go, having been in a point scoring position. Hiroshi Aoyama (Drive M7 Aspar) also fell, but was able to remount and finish 11th. Alex De Angelis (NGM Forward Racing) retired on the final lap.