An event like the 2015 Distinguished Gentleman’s Ride is always going to attract lenses. Whether they be of the mobile phone variety, the video sort or good old-fashioned SLRs, you can bet there’ll be a veritable avalanche of photos to capture the event for posterity. But it’s not all tea and cakes. The hard truth is that for the most part, the average Joe or Jane’s shots are anything but distinguished. But then again, Sydney’sJoshua Mikhaiel isn’t just any average lensman.
“Hello Pipeburn. My name’s Joshua. I picked up a camera for the first time 4 years ago as a young journalism student with some romantic notions of being a war correspondent / photojournalist who could change the world. Ever since then, I’ve been hooked on photography as a way of capturing the stories that matter in the world.”
“I primarily work as a wedding photographer through the week – that’s when I’m not dreaming up my next trip to the third world to use my camera to bring back stories of hope and change.”
“I’ve been addicted to motorcycles visually since I was a young kid but I’ve been riding them for a year and a half and always looking for the next project to chop up and turn into something louder, dirtier and more offensive.”
“I love the freedom and the new relationships I’ve built around bikes. I love that I’m not locked in a car when I’m out on the road and that I can interact with people and see and smell everything that’s happening in the world. I couldn’t imagine ever hanging up my jacket.”
Like what you see? Well then, you can view the full set of Josh’s DGR shots here. And you can also follow his online antics here and here. Enjoy.
La course qualificative du meeting Blancpain Sprint Series de Misano a vu la victoire de la Ferrari 458 Italia GT3 du Rinaldi Racing partagée par Norbert Siedler et Marco Seyfried. Parti de la pole, le tandem de la #333 a su résister aux assauts de la concurrence, à commencer par la Lamborghini Huracan GT3/Grasser Racing Team de Bortolotti/Kujala qui a terminé à 1.3s. Pour ses débuts en GT3, le leader incontesté du Lamborghini Blancpain Super Trofeo a rendu une copie parfaite.
En fin de course, Max Buck aura eu beau cravacher pour combler son handicap, mais le pilote de la Bentley Continental GT3/Bentley Team HTP, coéquipier de Vincent Abril, n’a pu combler l’écart. Une pénalité pour infraction lors du ravitaillement a fait chuter Abril/Buhk à la 7ème place. C’est finalement l’Audi R8 LMS ultra/Belgian Audi Club Team WRT de Mies/Ide qui récupère la 3ème place devant la BMW Z4 GT3/Team Brasil de Abreu/Brito. Cinq marques différentes dans le quinté de tête sous le damier. La Nissan GT-R GT3/Always Evolving Motorsport n’a pu faire mieux que 9ème avec du temps perdu dans les stands.
Cette course qualificative a été neutralisée durant le premier quart d’heure suite à un gros accrochage entre l’Audi R8 LMS ultra/Belgian Audi Club Team WRT de Laurens Vanthoor et la Bentley Continental GT3/Bentley Team HTP de Jules Szymkowiak. Le pilote de l’Audi a passé deux roues sur le bord de piste avant de partir en glisse et d’emmener avec lui la Bentley du Néerlandais.
Si le pilote Bentley a pu rejoindre son stand par ses propres moyens, Laurens Vanthoor est sorti de sa voiture en boitant. L’Audi #1 qui joue le titre était partie en fond de grille suite à un changement de moteur. L’impact de l’Audi avec le mur a été violent.
La course a été plus compliquée pour la seconde Lamborghini Huracan GT3/GRT suite à une sortie dans les graviers d’Alberto Di Folco. Les frères Fjordbach signent leur retour dans le championnat avec une victoire sur l’Audi R8 LMS ultra/I.S.R. Victoire de Karachev/Bouchut en Pro-Am sur la Mercedes SLS AMG GT3/GT Russian Team #70.
Norbert Siedler and Marco Seefried took the win in the Qualifying Race for the Misano round of the 2015 Blancpain Sprint Series. The Rinaldi Racing Ferrari drivers led from start to finish, even though the #63 Grasser Lamborghini kept them under pressure until the final lap. Third went to Belgian Audi Club Team WRT duo Enzo Ide and Christopher Mies.
For series leaders Laurens Vanthoor and Robin Frijns the qualifying race turned into drama, when Vanthoor made contact with the #83 HTP Bentley of Jules Szymkowiak and crashed heavily. Their main rivals in the title fight, Maxi Buhk and Vincent Abril in the #84 HTP Bentley, did not score any points either, after receiving a drive through penalty due to a pitstop infringement.
The night race to determine the starting grid of the Misano Main Race turned out to be one of the most eventful races of the 2015 Blancpain Sprint Series. Went the lights went out polesitter Norbert Siedler held on to the lead, holding off the #173 Always Evolving Nissan of Craig Dolby. Behind them Vincent Abril in the #84 HTP Bentley and Mirko Bortolotti in the #63 Grasser Lamborghini joined the four-way fight for the lead, but in lap 8 that scrap came to an abrupt halt.
Laurens Vanthoor, who had started from pitlane due to an engine change of the #1 Belgian Audi Club Team WRT, made contact with the #83 HTP Bentley of Szymkowiak, both cars spun off and made heavy contact with the barriers, causing a safety car intervention. Both drivers could get out of their cars, but Laurens Vanthoor had to be transported to the medical centre to get treatment for a sprained foot.
Right after the safety car intervention had ended, the pitstop window opened. Once all the driver changes had been completed, the #333 Ferrari of Marco Seefried was still in the lead, but now with the #63 Lamborghini of Finnish youngster Patrick Kujala hot on his heels. The #173 Nissan had lost a lot of time in the pit due to a problem with left front wheel, while the #84 Bentley incurred a drive through penalty (which was converted in a 30 second penalty after the race) due to an infringement against the pitstop rules.
That meant that Enzo Ide and Christopher Mies in the #2 Audi moved up to third, and they will share the second row of the main race with the #77 AH Competicoes Team Brazil BMW of Atila Abreu and Valdeno Brito.
In Silver Cup Jeroen Mul in the #19 Grasser Lamborghini had the best starting position, but an early spin made him drop to last. Together with team-mate Alberto Di Folco he managed to fight his way back to the lead of the Silver Cup, but when the Italian visited the gravel trap in the final quarter of the race, it was the #74 ISR Audi of the Fjordbach twins that moved into the Silver Cup lead.
The fight for Pro-Am Cup honours was decided in a similar way when Alexey Vasilyev in the #71 GT Russian Mercedes went off the road shortly before the end, handing the class win to the other GT Russian car of Alexey Karachev and Christophe Bouchut.
The main race for the Misano round of the Blancpain Sprint Series starts at 14.00 local time on Sunday.
Marco Seefried (#333 Rinaldi Racing Ferrari): "I know the most important race of the weekend is still to come, but the team has been working so hard for this win, all season long, that this really feels very good. And to be honest, I can't really tell the difference in intensity between a qualifying race and a main race, so it's good to have this one in the bag."
Patrick Kujala (#63 Grasser Racing Lamborghini): "When I started my stint I briefly thought I was able to have a go at the Ferrari, but then the Bentley was behind me and I had to defend a bit. When it was clear that the Bentley would get a penalty, I just completed the race."
Christopher Mies (#2 Belgian Audi Club Team WRT): "I think I was already sleeping at the start, because I lost a lot of positions. Fortunately the team did a fabulous pitstop, so we could get back to the front. Now I hope we can hang on to this position in the main race as well."
Thomas Fjordbach (#74 ISR Audi): "We were really focusing on the cars around us, and not really thinking on our position in the Silver Cup. It is a good thing to have won it of course, but tomorrow we will try to finish as high as possible overall as well."
Christophe Bouchut (#70 GT Russian Mercedes): "A night race is never easy, and I was sure there would be some incidents. Even though there was some contact at the start, we fortunately kept the car on the road and took this result."
At the Frankfurt IAA, Mercedes has revealed a new concept – named Intelligent Aerodynamic Automobile in a clever play on acronyms. However, more impressive is the streamlined car’s highlight feature: a reinvented Kamm tail…
The aerodynamic benefits of a Kamm tail were first discovered some 80 years ago, so it’s a wonder that it’s taken this long for a manufacturer to develop the idea even further, in the way Mercedes has now done. Its new petrol-electric plug-in hybrid can seat up to four passengers, but the stand-out feature is the extendable tail, which emerges at speeds above 50mph, thus helping to reduce the car’s drag coefficient to an impressive 0.19Cd in conjunction with other, less overt examples of shape-shifting aerodynamic magic. Mercedes-Benz sales and marketing boss Ola Källenius said, “It shows in a host of details what our customers can look forward to in future production models” – although we’re not holding our collective breath for a long-tailed S Class just yet.
Le Grand Prix AMV de France a déjà livré son verdict dans quatre catégories à l’issue d’une première journée de course particulièrement âpre et disputée. En effet Antoine MEO (F - KTM),Mathias BELLINO (F - Husqvarna), Jamie MCCANNEY (GB - Husqvarna) et Laia SANZ (E - KTM) ont d’ores et déjà coiffé les couronnes de champions du monde dans leurs catégories respectives au bout des 7 heures 30 de course proposées par le jeune Requista Moto Sport qui s‘est fort bien acquitté de sa tâche pour le plus grand plaisir des 15 000 spectateurs présents.
Et de 5 pour Antoine MEO. Le Provençal a en effet parfaitement rempli sa mission et quitte ainsi la scène de l’Enduro Mondial sur un 5eme titre de champion du Monde avant de s’orienter vers une carrière prometteuse en Rallyes. L’issue de cette catégorie E2 ne faisait d ‘ailleurs guère de doute depuis la blessure de Pierre-Alexandre RENET (F - Husqvarna) en Belgique. Parti prudemment ce matin, Antoine MEO se devait de marquer 3 petits points pour confirmer sa suprématie annuelle sur l’E2. Le pilote AMV ajouta cependant beaucoup de panache à ce cinquième titre en venant coiffer sur le fil en fin de course Jeremy TARROUX (F - Sherco) très brillant aujourd’hui devant son public et un remarquable Oriol MENA (E - Beta) qui fut aux avants postes tout au long de la journée. Pourtant Antoine MEO échoue à un peu plus de 11 secondes d’Alex SALVINI (I - Honda)qui signe en terre Aveyronnaise son deuxième succès de la saison. Antoine MEO peut donc partir tranquille…
Despite Alex SALVINI victory, Antoine MEO is crowned E2 World Champion
NAMBOTIN n’y arrive pas…
Pourtant ce Grand Prix AMV de France restera indécis jusqu’au bout principalement en catégorie E1 où Christophe NAMBOTIN (F - KTM) tente un incroyable pari face au leader actuel de la catégorie, le Finlandais Eero REMES (SF - TM). Distancé de 7 points à la veille de cette finale le champion du Monde en titre jouait son va tout dès les premiers chronos et prenait rapidement les commandes de la catégorie des petites cylindrées devant un épatant Julien GAUTHIER (F - Yamaha)… et un Eero REMES très concentré. Opiniâtre comme à l’accoutumée l’officiel TM montait cependant en puissance au fil des tours… contrairement à Julien GAUTHIER. « C’est vraiment une belle épreuve et un très beau tracé que j’aime beaucoup. J’ai fait une petite faute dans l’extrême du 3eme tour mais je me sens en pleine possession de mes moyens et cette victoire qui me donne maintenant 10 points d’avance avant la journée finale renforce ma confiance à la veille du verdict ! » Car en effet Eero REMES s’est imposé en E1 au grand dam de Christophe NAMBOTIN « J’ai bien lancé ma course et ce fut une belle bagarre avec Eero. Il a fait une erreur dans l’Xtrême test et j’en ai fait une dans la ligne du dernier tour ce qui lui a permit de prendre quelques secondes d’avance que je n’ai jamais pu combler car il a vraiment roulé très fort aujourd’hui ! » avouait un peu dépité le triple champion du Monde qui tentera demain un ultime baroud d’honneur pour empêcher REMES de décrocher sa première couronne mondiale. Anthony BOISSIERE (F - Sherco) complète le podium à l’issue d’une journée pleine de promesses devant son coéquipier Lorenzo SANTOLINO (E - Sherco)…
Alegria totale également du côté du team Husqvarna Factory avec le titre Enduro 3 de Mathias BELLINO. Nanti d’une solide avance de 24 points avant cette finale, le champion du monde Juniors 2013 se devait de repousser les derniers assauts de l’Australien Matthew PHILLIPS (KTM)champion en titre… « Soulagé bien sûr et heureux ! Trés trés heureux même. J’ai essayé de rouler comme d’habitude sans trop me mettre de pression. J’ai eu quelques petits problèmes avec mes lunettes en raison de la pluie fine qui tombait mais quel bonheur ! Et demain je vais me lâcher afin de faire plaisir au nombreux public français qui m’a soutenu tout au long de la saison ! » Finalement deuxième Mathias BELLINO est donc sacré champion du Monde E3 devant son public et offre ainsi un ultime trophée et une belle récompense à son manager Thomas GUSTVASSON qui quitte aussi le devant de la scène Internationale à l’issue de ce Grand Prix. Matthew PHILLIPS, honore avec brio son contrat KTM avec cette belle victoire pour un podium E3 complété par l’excellent Matti SEISTOLA (SF - Sherco) devant un non moins brillant Aigar LEOK (EST - TM).
Jamie MCCANNEY et Mathias BELLINO célébrant leurs titres Junior et E3
MCCANNEY et SANZ aussi !
Une place de 4eme aujourd’hui à Réquista a suffit à Jamie MCCANNEY pour empocher le titre Juniors… le britannique s’affirme comme un futur grand de l’Enduro Mondial à l’issue d’une saison particulièrement bien menée de bout en bout. Mais Steve HOLCOMBE (GB - Beta) est également un pilote en grand devenir comme le confirme sa nette victoire du jour chez les moins de 23 ans face à un Alessandro BATTIG (I - Honda) en pleine forme et qui finit la saison en boulet de canon.Giacomo REDONDI (I - Beta) 3eme reste une des valeurs sûres des « espoirs » de l’Enduro Mondial tout comme Jeremy CARPENTIER (F -Honda) remarquable 6eme et meilleur français.
Beaucoup moins de suspense chez les féminines où Laia SANZ a parachevé facilement un 14eme titre mondial (10 en Trial et 4 en Enduro) avant de s’envoler cette nuit pour le Rallye du Maroc.Jane DANIELS (GB - Husqvarna) brille à nouveau en seconde position devant l’AustralienneJessica GARDINER (Sherco) troisième pour un scénario « féminin » immuable !
PERSSON / GARCIA pour un ultime défi !
La météo fraiche et humide n’a guère découragé les jeunes pousses de la FIM Youth Cup 125cc qui ont eux aussi tenu le nombreux public en haleine tout au long des 3 tours de course ! Le trioPERSSON (S - Yamaha), GARCIA (E - Husqvarna), EDMONDSON (GB - KTM) s’est déchainé sur les spéciales et principalement sur la très défoncée Enduro test qui fut un des juges de paix de la journée. Le blond Mikael PERSSON arrache un succès précieux qui lui donne 3 petits points d’avance face à son grand rival le catalan Josep GARCIA ! Inutile de préciser que ces deux là ont effectué une journée pour rien, car le vainqueur de demain sera quoi qu’il arrive sacré champion du monde !
L’ambiance est donc à la fête ce soir à Réquista où des milliers de spectateurs ont partagé la joie des quatre champions du Monde 2016 lors de la cérémonie de remise des prix… Place néanmoins à la journée finale où Christophe NAMBOTIN porté par tout un public tentera un incroyable retournement de situation en E1 face à Eero REMES et où nous admirerons les toxiques jeunots du 125cc s’entredéchirer pour le dernier titre encore en jeu ! Le tout grâce à une production de l’excellent Requista Moto Sport et avec le retour du dieu Soleil qui a promis de larges apparitions ! Apothéose en vue pour une ultime journée qui fera date.
At the end of the penultimate day’s racing in the 2015 Maxxis FIM Enduro World Championshipfour riders put the finishing touches to their winning seasons. Antoine Meo wrapped up his fifth EWC title by claiming the Enduro 2 championship after a runner-up result. Mathias Bellino earned his first ever senior class title with a second place finish in the Enduro 3 class, while Jamie McCanney and Laia Sanz were victorious in the Enduro Junior and Enduro Women’s classes respectively.
In Enduro 1 Finland’s Eero Remes was in outstanding form. Winning five tests the TM Racing rider clinched his eighth win of the season to move one step closer to a first ever E1 world title. With only one day remaining of the 2015 FIM Enduro World Championship the Finn holds a ten-point advantage in Enduro 1 standings. Making his first competitive outing following knee surgery France’s Christophe Nambotin had a good day on his KTM, but a mistake at the final Enduro Test ended his chances of victory. Placing second Nambotin will now have to give his all on day two if he is to retain his E1 world title. Putting in his best performance of the season on home soil Sherco’sAnthony Boissiere ended up third in Enduro 1. Spain’s Lorenzo Santolino (Sherco) and Great Britain’s Daniel McCanney (Husqvarna) placed fourth and fifth place respectively.
Despite Alex SALVINI victory, Antoine MEO is crowned E2 World Champion
The Enduro 2 class delivered a great battle, which ended with Alex Salvini (Honda) returning to the top step of the podium. Riding fast and strong the Italian ended the day with an 11-second winning margin over Antoine Meo (KTM). But in getting 17 points from his second place finish the Frenchman secured his fifth Enduro World Championship title of his career. “It’s great to finally win the Enduro 2 world championship,” confirmed Meo. “It’s a special title for me, winning KTM’s first EWC title on a 350. It was a strange day. I’ve been riding a rally bike a lot recently, so it took some time to feel at home back on an enduro bike. But I got the title, so a great day.” Local boy Jeremy Tarroux (Sherco) gave plenty of reasons to French fans to celebrate as he got his first podium in third.
Outgoing Enduro 3 World Champion Matt Phillips (KTM) produced some of his best form of the season on day one in France. Battling with Mathias Bellino (Husqvarna) throughout the day the KTM rider topped the day by 15 seconds. But it was Bellino who claimed the biggest prize. Entering the GP of France needing only a handful of points to secure the 2015 Enduro 3 World Championship, Bellino rode an impressive race to finish second but importantly wrapped up his first senior world title. Third went to Matti Seistola with Aigar Leok and Luis Correia (Beta) rounding out the top five. But it was Bellino enjoying the spoils of victory. “It’s great to have won my first senior EWC title,” enthused Bellino at the end of the day. “I rode well today but the championship was more important than the day win. It’s amazing to win here in France.”
Jamie MCCANNEY and Mathias BELLINO, Junior and E3 Champion
Landing Husqvarna a second title, Jamie McCanney followed in his brother Danny’s footsteps by winning the Enduro Junior World Championship. Like team-mate Bellino Jamie needed only a handful of points from the day, which he secured with a fourth place finish. Beta mounted BritSteve Holcombe claimed another day win, placing close to 20 seconds ahead of Italian Alessandro Battig (Honda). Giacomo Redondi rounded out the podium.
Dominating the day in the Enduro Women’s class Laia Sanz (KTM) put the finishing touches to yet another world title. Placing close to one-and-a-half minutes ahead of her closest rival Jane Daniels (Husqvarna), Sanz topped all but one of the day’s tests. Rounding out the podium was Jess Gardiner (Sherco).
In the Enduro Youth class Sweden’s Mikael Persson (Yamaha) and Spain’s Josep Garcia (Husqvarna) battled it out for the class win with Persson ending the day on top. With just 12 seconds separating the two youngsters third went to Britain’s Jack Edmondson (KTM)
Kenan Sofuoglu et Lucas Mahias l’accompagneront en première ligne.
PJ Jacobsen (CORE Motorsport Thailand) continue de mettre la pression sur Kenan Sofuoglu (Kawasaki Puccetti Racing) et a réussi à dérober la pole position au pilote turc (+0.040s) dans les tous derniers instants de la séance de qualifications de samedi après-midi en France.
Tombé en début de séance, le tricolore Lucas Mahias (MG Competition) s’est bien relancé et s’est assuré la dernière place en première ligne, en étant tout de même à 1.352s de la pole position.
Kyle Smith (Pata Honda World Supersport Team), qui a lui aussi chuté, s’élancera en tête de la deuxième ligne, devant Alex Baldolini (Race Department ATK#25 MV Agusta) et Gino Rea (CIA Landlords Insurance Honda), sixième sur la grille après son impressionnante chute de vendredi matin, dans laquelle sa moto avait été détruite et qui l’avait donc privé de sa participation à la seconde séance d’essais.
Lorenzo Zanetti (MV Agusta Reparto Corse) mènera pour sa part la troisième ligne devant Martin Cardenas (CIA Landlords Insurance Honda) et le coéquipier de ce dernier, Kevin Manfredi, qui réalisait sa meilleure qualification en Supersport.
WSS title contenders line up side by side for what could be a title decider.
PJ Jacobsen (CORE Motorsport Thailand) kept the pressure on champion elect Kenan Sofuoglu (Kawasaki Puccetti Racing) by leaving it until his final lap to steal the WSS Pole Position at Magny-Cours as Lucas Mahias (MG Competition) bounced back from an early session tumble to snatch the final spot on the front row of the grid after some great repair work by his team.
Row two is headed by Kyle Smith (Pata Honda World Supersport Team) who also crashed with Alex Baldolini shining in 5th aboard his privately entered Race Department ATK#25 MV Agusta. The Italian will be one to watch tomorrow, especially if conditions are mixed. Gino Rea (CIA Landlords Insurance Honda) took an impressive 6th after destroying his bike in FP1 yesterday and missing FP2 as his team raced to fix it.
Lorenzo Zanetti (MV Agusta Reparto Corse) will lead row 3 in 7th ahead of Martin Cardenas and his CIA Landlords Insurance Honda team mate Kevin Manfredi, who secured the best grid slot of his short WSS career.
The action as always will be covered on Twitter: @WorldSBK
Le Britannique était cependant parmi les nombreux pilotes à chuter.
Leon Haslam (Aprilia Racing Team - Red Devils) s’est emparé de la Tissot-Superpole pour l’avant-dernière manche du Championnat du Monde eni FIM Superbike sur une piste trempée samedi après-midi à Nevers Magny-Cours, alors que toutes les séances d’essais libres avaient eu lieu sur le sec.
Le Britannique a fini sa séance dans le bac à gravier suite à sa chute mais a finalement été confirmé en pole position, en ayant été 0.004s plus rapide que le nouveau Champion du Monde, Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team).
Parmi les surprises amenées par la pluie, Niccolò Canepa (Althea Racing) a réussi une belle opération et sera en première ligne avec Haslam et Rea après avoir signé le troisième temps (+0.508s).
En lice pour le titre de vice-Champion, Chaz Davies (Aruba.it Racing – Ducati SBK Team) ne sera donc pas le premier pilote Ducati sur la grille. Tombé lors de sa dernière tentative, alors que ses temps intermédiaires laissaient entrevoir une possible pole position, le Gallois se contentera de partir en tête de la deuxième ligne, en compagnie de Sylvain Guintoli (Pata Honda World Superbike Team), qui avait lui aussi chuté un peu plus tôt, et de Luca Scassa (Aruba.it Racing – Ducati SBK Team), qui avait réalisé le meilleur temps en Superpole 1 et a ensuite profité à fond de son opportunité en Superpole 2.
Leon Camier (MV Agusta Reparto Corse), l’autre pilote promu de la Superpole 1, s’est quant à lui installé en septième position, devant Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia) et Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), qui était parmi les pilotes à être tombés.
Markus Reiterberger (VanZon Rehema BMW), Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki), autre pilote à être tombé, et Jordi Torres (Aprilia Racing Team – Red Devils) formeront la quatrième ligne.
Tombé en Superpole 1, Randy de Puniet (Voltcom Crescent Suzuki) ne sera malheureusemenr que 19e sur la grille pour ses premières courses WorldSBK à domicile tandis que Christophe Ponsson (Team Pedercini Kawasaki) partira en 21e position.
Suivez toute l’actualité sur le compte Twitter officiel : @WorldSBK
Wet conditions give us an interesting grid for tomorrow’s races
Leon Haslam (Aprilia Racing Team – Red Devils) has taken the penultimate Tissot-Superpole of the 2015 season, the first fully wet qualifying of the year after the heaven’s opened at the Circuit Nevers de Magny-Cours shortly before Superpole 1 began. The British rider ended the session in the gravel after crashing in the final moments of SP2, edging out the newly crowned World Champion Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) by 0.004s.
With no wet practice, the 15 minute Superpole sessions provided the first opportunity for the 20 riders seeded to lap in the tricky conditions.
Superpole 1 saw Luca Scassa (Aruba.it Racing – Ducati SBK Team) and Leon Camier (MV Agusta Reparto Corse) progress to the final 15 minute shoot-out after the pair displaced Matteo Baiocco with their respective final laps.
Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), Sylvain Guintoli (Pata Honda World Superbike Team), Chaz Davies (Aruba.it Racing – Ducati SBK Team) and Alex Lowes (Voltcom Crescent Suzuki) all crashed, Lowes’ incident bringing out the red flags. The session restarted with 2.46s remaining meaning that it was a one lap shoot-out to decide the grid.
Joining Haslam on the front row of the grid for tomorrow’s 21 lap races will be Rea and for the second consecutive race Niccolo Canepa (Althea Racing) after the wet conditions threw up some surprises at the front of the grid.
Row two will see Davies, Guintoli and Luca Scassa while a solid qualifying session sees Leon Camier head up a third row that also comprises Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia) and Tom Sykes.
10th on the grid was Markus Reiterberger (VanZon Rehema BMW) with Alex Lowes and Jordi Torres (Aprilia Racing Team – Red Devils) rounding out row 4.
Row 5 will be filled with the riders placed 13th to 15th during Superpole 1. Matteo Baiocco (Althea Racing), Leandro Mercado (Barni Racing Team) and Michael van der Mark (Pata Honda World Superbike Team) therefore just missing out on a Superpole 2 start.
Randy de Puniet (Voltcom Crescent Suzuki) will start his first WorldSBK race at home from 19th after crashing with 7 minutes to go in Superpole 1. David Salom (Team Pedercini) didn’t take to the track at all and will therefore start 20th.
Both races will be over 21 laps of the 4.411km French circuit and you can follow all of the action as it happens via the championship’s official Twitter: @WorldSBK
Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) a conclu la deuxième étape du Tour de Corse 2015 en tête, mais il ne compte que deux secondes d’avance sur l’ancien leader du rallye, le Gallois Elfyn Evans (Ford). Andreas Mikkelsen est 3e à plus d’une demi-minute.
La journée du samedi est déjà terminée au Tour de Corse après l’ES6, Muracciole-Col de Sorba (48,46 km) disputée sur des routes pratiquement sèches après la tempête d’hier.
« Le pilote en tête au col de Sorba a beaucoup de chances de gagner le rallye », nous avait dit l’organisateur Christian Leca avant le départ.
Et c’est Jari-Matti Latvala qui a pris les rênes au point culminant du rallye (1311 m) avec deux secondes d’avance sur le pilote M-Sport Elfyn Evans. « J’ai un problème de boîte de vitesses », a pourtant déclaré le Finlandais. Est-ce le même problème qu’a connu son équipier Sébastien Ogier hier soir ? « Je n’avais pas confiance avec le sélecteur alors je suis passé en mode manuel et j’ai perdu le rythme. Heureusement, il n’y a plus de spéciales aujourd’hui. »
Après avoir vu son avance de 18s7 fondre ce matin dans l’ES5, Evans n’a pas faibli cet après-midi. Le jeune Gallois a terminé les 48,46 km à seulement 3s4 de son rival pour la victoire. Une fois de plus, il semblait surpris d’avoir réalisé cette performance. « Je ne suis pas trop déçu d’être 2e ce soir », rigolait le pilote ford. « Je vais me coucher heureux. Il n’est pas questions de faire de bêtises demain, mais je vais attaquer. »
Tous les pilotes étaient unanimes : cette spéciale était magnifique : « Une des plus belles du championnat », a assuré Thierry Neuville (Hyundai).
« Pour une fois, les conditions était constante sur tout le parcours » a poursuivit Kris Meeke qui a rendu 7 secondes à Mikkelsen. Le Norvégien est sur le podium provisoire.
Après un mauvais choix de pneus ce matin, Kevin Abbring (Hyundai) était déçu à l’arrivée de l’ES5. « Les set-up étaient trop soft ». Mais le Néerlandais est toujours 5e ce soir, à minute du leader, avec Mads Ostberg (Citroën) à seulement 4 secondes.
En WRC-2, Julien Maurin (Ford) est confortable leader avec plus de 2 minutes d’avance sur les pilotes Skoda Esapekka Lappi (tête-à-queue ES6) et Armin Kremer. Craig Breen (Peugeot) a crevé dans l’ES6 : « Cette année, s’il y a le moindre caillou sur la route, il est pour moi ! »
François Delecour (Porsche/Michelin) mène toujours la catégorie R-GT, alors que Quentin Gilbert est passé en tête en Juniors où la bagarre pour la 2e place s’annonce très intense.
Today’s two stages have tipped the balance in favour of Jari-Matti Latvala (Volkswagen/Michelin). That said, the Finn is only two seconds clear of this morning’s leader Elfyn Evans who has been on form again in his Ford Fiesta WRC/Michelin. The chasing pack, led by third-placed VW’s Andreas Mikkelsen, is more than half-a-minute behind.
Saturday’s action in Corsica is already over and concluded with the magnificent SS6 from Muracciole to Co de Sorba: 48.46km of sweeping, nearly all-dry roads that brought a smile back to the faces of the crews after the week’s earlier horrors stories.
“The driver who is first after Col de Sorba has every chance of winning the rally,” predicted organiser Christian Leca in our interview before the start.
Latvala will be hoping that the Corsican’s forecast is correct, since he emerged from the magnificent pine-forest at the end of the test with a two-second advantage in the standings over Friday’s star Evans. The Finn wasn’t entirely at ease at the finish, however. “I had a problem with the gearbox,” he told reporters who immediately recalled Ogier’s transmission issue of yesterday evening. “I didn’t have confidence with the downshift so I switched to manual mode and I lost the rhythm. I got through it, though, and there aren’t any more stages today.”
After seeing most of his overnight margin evaporate on the tricky SS5, Evans showed no signs of weakness on the next test and completed the distance just 3.4s short of his Volkswagen rival. Once again, he seemed surprised to have posted such a quick time, the third fastest behind Latvala and the stage-winner Ogier who is no longer in contention for victory.
“I’m not too disappointed to be second this evening,” smiled the Ford youngster. “I will go to bed happy tonight. This isn’t the place to take stupid risks, but for sure I’m going to push tomorrow…”
All the drivers agreed that the stage was superb. “One of the finest in the championship,” said Thierry Neuville (Hyundai) who is back in the event after his curtailed attempt at SS1 yesterday.
“For once, the conditions were pretty consistent all the way,” added DS3 WRC driver Kris Meeke, despite dropping seven seconds to Mikkelsen in his scrap with the Norwegian for third place.
After a poor tyre choice this morning, Kevin Abbring (Hyundai) was disappointed with his time on the last stage. “The set-up was too soft,” he reported. He is still fifth overall, though, a minute off the leader, but Mads Ostberg (6th, Citroën) is only four seconds behind.
Paddon (Hyundai), Ford privateers Bouffier and Sarrazin, and Tanak (Ford) round out the top 10.
In WRC2, Julien Maurin (Ford) leads comfortably with cushions of two and three minutes over Skoda drivers Esapekka Lappi (spin on SS6) and Armin Kremer respectively. Craig Breen (Peugeot) has disappeared from contention after picking up a puncture. “This season, whenever there’s been a rock on the road, it’s been for me. Why is that?” he quizzed.
Porsche/Michelin driver François Delecour is comfortably clear in RGT, while Quentin Gilbert (Citroën/Michelin) has emerged on top in the WRC3/Junior class. Simone Tempestini, Yohan Rossel and Terry Folb are more than 20 seconds adrift but covered by only 10s in the fight for second place.
Lors de la Sunday Ride Classic 2015, qui se déroulait les 4 et 5 avril 2015 au circuit Paul Ricard, a eu lieu le Club 14 Champions ! Cette course unique réunissait 14 pilotes de légende sur leurs motos d'époque. Étaient au rendez-vous : - G.Agostini, Italie : 15 titres Mondiaux - Ph.Read, Angletterre : 8 titres Mondiaux - K.Ballington, Afrique du Sud : 4 titres Mondiaux - F.Spencer, USA : 3 titres Mondiaux - J.Cecotto, Venezuela : 2 titres Mondiaux - C.Sarron, France : 1 titre Mondial - S.Baker, USA : 1 titre Mondial - O.Jacque, France : 1 titre Mondial - JF Baldé, France : Vice Champion du Monde 350 - Guy Bertin, France : Vice Champion du Monde 125, seul pilote à avoir gagné le GP de France, le Bol d’Or et les 24 Heures du Mans ! - Bernard Fau - Patrick Plisson 2 fois 3 ème Mondial en 125 - Hubert Rigal
The ground-breaking Caterham Academy championship celebrates its 20th anniversary on 1st October 2015.
The very first Academy event took place, under the banner of the Caterham Scholarship, at Mallory Park in 1995 and Caterham has located rare footage of the event to celebrate the landmark birthday.