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    mardi 26 février 2013

    Maserati Sebring: A declaration of love


    We freely admit that we are hopelessly in love with Italian GTs of the 1960s; and the Vignale-styled Maserati Sebring is a perfect illustration of why we are so besotted.



    Between 1962 and 1970, almost 600 examples of the Maserati 3500 GTiS (as the Sebring was originally named) were made. Based on the Maserati 3500GT, two separate series were produced but as is so often the case, it was the unadulterated grace of the Series 1 cars that were cosmetically preferable – to our eyes, at least. This was the era when Aston Martin, Jaguar, Ferrari, Lamborghini and Porsche – plus, of course, Maserati – vied to produce the most desirable, most glamorous sports cars. And just as the marques were rivals in the salesroom, so they were on the race track.


    In 1957, Juan Manuel Fangio and Jean Behra had triumphed in the 12 Hours of Sebring at the wheel of a Maserati 450S, followed in second place by Stirling Moss and Harry Schell in a Maserati 300S. As a tribute to this double victory, from 1964 Maserati changed the name of the 3500 GTiS to ‘Sebring’.


    It’s generally accepted that Alfredo Vignale, senior partner at Carrozzeria Vignale, is responsible for the Sebring’s design. However, according to some accounts, it was Michelotti who did the work as a commission for Vignale. Either way, the 2+2 body appears powerful yet compact, with a high shoulder line and two twin headlights that give the Sebring an eager, inquisitive expression.
    Initially, the Sebring used a 3.5-litre inline six-cylinder engine from the 3500GT but later models employed a 3.7-litre engine (the capacity increased by lengthening the stroke), with correspondingly better torque and overall performance. Later still, a 4-litre engine was adopted.


    These days, the best examples can fetch around 100,000 euros, maybe double what they would have fetched just a few short years ago. But what price can you put on such elegance, when you find yourself driving along the Champs Élysées, perhaps, or a Mediterranean coastal road. Perfect.
    Related Links

    Modern and classic Maseratis can be found in the Classic Driver Marketplace

    Text: Classic Driver
    Photos: Bildermeister

    ABT R8 GTR


     ABT R8 GTR heading to Geneva Motor Show
    ABT Sportsline will debut at the Geneva Motor Show next month a revised GTRaftermarket program for the Audi R8.
    ABT R8 GTR
    This time they focused on the V10-powered R8 facelift which has a 5.2-liter FSI engine developing 550 HP (404 kW) and 540 Nm (398 lb-ft) in the Plus version. If this isn't enough, ABT's engineers can increase the output to 620 HP (456 kW) and 550 Nm (405 lb-ft) of torque.
    While the stock V10 R8 does the 0-62 mph (0-100 km/h) run in 3.5 seconds, the ABT-tuned variant will do it in 3.2 seconds, en route to a top speed of 202 mph (325 km/h), whereas the standard model hits 193 mph (311 km/h).
    ABT R8 GTR
    Carbon fiber was used for making the side skirts, hood, front and rear apron, rear wing and also for the adjustable front splitter. Thanks to these changes, the Audi R8 GTR by ABT weighs 1,515 kg (3,340 lbs), making it 110 kg (242 lbs) lighter than the standard model. Other modifications include a stainless steel exhaust system, forged 19-inch alloys, as well as a coil-over sports suspension with adjustable dampers.
    ABT R8 GTR
    Source: ABT
    via WORLDCARFANS

    UN RETOUR ÉLECTRIQUE POUR NISSAN, EN 2014 AU MANS, DANS LE STAND 56.



    L'information vient de tomber. Pendant la conférence de presse qui s'est tenue aujourd'hui à Yokohama dans les nouvelles installations de Nismo, Carlos Ghosn, Président de Nissan, a annoncé le retour de la firme japonaise au Mans en 2014.

    Ce retour de Nissan au Mans sera conduit par Nismo et ce sera un retour « électrique », dans le cadre du Project 56, Nissan s'engageant donc au Mans l'année prochaine avec une toute nouvelle voiture faisant appel à la technologie électrique et occupant donc le  56ème stand après la Nissan DeltaWing et la Green GT.

    La firme précise en outre que Nissan va tester une nouvelle motorisation et fournira toutes les données nécessaires à la FIA et à l'ACO afin qu'elles puissent évaluer l'incorporation de cette nouvelle technologie avant un retour potentiel de Nissan en LMP1 dans le futur.

    Carlos Ghosn : « Nous allons revenir au Mans avec une voiture qui servira de banc d'essai à haute performance, dans l'environnement le plus dur à la fois pour nos voitures de série et pour la technologie électrique d'une voiture de course. »


    On vous l'avait à mots couverts le week-end dernier. C'est bien par le biais du 56ème stand que Nissan va faire son retour officiel aux 24 Heures du Mans en 2014 avec un projet électrique. Ce programme sera dirigé par Nismo, bras armé de Nissan en compétition.

    Après la Nissan DeltaWing en 2013 ce sera donc la deuxième fois en trois ans que le constructeur japonais se retrouve impliqué dans le 56ème garage de la classique mancelle. C'est directement Carlos Ghosn qui a annoncé l'information aujourd'hui même à Yokohama lors de l'inauguration du nouveau siège de Nismo. Le Président de la marque a laissé entendre qu'une nouvelle approche innovante sera à la base du projet tout en confirmant que cette présence se fera avec une toute nouvelle voiture de course intégrant la technologie électrique. Nissan dévoilera plus de détails dans un prochain avenir.

    La Leaf Nismo RC a ouvert la voie de l'électrique au sein de la marque nipponne avec une présence aux 24 Heures du Mans dans le cadre des autos faisant la part belle aux nouvelles technologies. Pour être le 56ème stand en 2014, il faudra montrer à l'ACO que cette nouvelle auto a les capacités nécessaires en fournissant toutes les données à son engagement dans la plus grande course du monde. On a eu le downsizing en 2012, l'hydrogène en 2013 et ce sera l'électrique en 2014. Ceux qui attendaient un retour de Nissan en LMP1 en sont pour leurs frais vu tout le tintamarre fait autour de cette annonce. Ce n'est pas pour demain mais peut-être après-demain. Ce retour de la firme japonaise est une première étape qui pourrait se traduire à l'avenir par une présence en LMP1, mais l'industrie automobile étant en pleine mutation, on attendra tout de même avant de se réjouir. Mais on peut tout de même se dire que Nissan revient officiellement, qui plus est avec une nouvelle technologie. Le Mans confirme si besoin en était son statut de laboratoire technologique.

    En attendant, Nissan sera bien entendu présent cette année dans la catégorie LMP2 en tant que motoriste avec son VK45DE avec la bagatelle de 17 autos « powered by Nissan Nismo ». C'est carrément un tiers de la grille qui sera badgé Nissan. Les autres programmes ne sont pas oubliés avec la GT-R GT3 où plusieurs modèles rouleront en Blancpain Endurance Series. La Nissan Altima fera aussi ses débuts en V8 Supercars. Quant à la GT Academy, elle devrait encore s'étendre avec des compétitions en Europe, Russie, Etats-Unis, Afrique du Sud et Moyen-Orient.

    Dans le très relevé championnat Super GT, quatre GT-R seront de la partie cette année avec des modèles revus et corrigés. L'aérodynamisme de l'auto a été repensé, notamment la partie arrière. Le moteur a lui aussi subi une cure de jouvence. Kunihiko Kakimoto poursuivra son rôle de directeur exécutif des équipes roulant en GT-R. En complément, quatre autos seront engagées en GT300 pour les teams NDDP Racing, Bonds Racing, Dijon Racing et Run Up Sports.

    Shoichi Miyatani, Président de Nismo : "Nismo est un élément clé du futur de Nissan sur le route mais aussi en sport automobile et nous allons rapidement le mettre en place en tant que marque de performance exclusive de Nissan. C'est la première fois que l'ensemble de notre équipe est située au même endroit. Notre établissement va devenir une pépinière de passion et de performance, et nos ingénieurs de talent peuvent étirer les frontières pour créer quelques uns des nouveaux héros. »

    by Laurent Mercier(Endurance-Info)

    Camp Caffeine: Lessons in Outdoor Brewing

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    By AUSTIN PARKER 
    Photo by AUSTIN PARKER
    Something about sitting atop an unexplored peak to watch the sunrise while enjoying your favorite coffee just feels right. Maybe it’s the sub-freezing temperatures and obligatory wind chill, or it’s the all night trek catching up with you. Regardless, whether you’re just out early to poach a few lines of fresh powder before the lifts open, hiking out to your secret fly-fishing spot, or on a multi-day trek down the Appalachian Trail, coffee shouldn’t be left off your packing list. With that in mind, we’ve got the best tried and true methods for brewing your favorite coffee for you next adventure, be it a weekend of car camping or a full blown backcountry expedition.
    fortnight-of-coffee-teaser-box-230x40Don’t Miss: 30 Caffeinated Stories. 50 Best Tools of the Brew. Countless beans. It’s Fortnight of Coffee here on Gear Patrol »

    Jetboil Flash Java Kit

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    Editor’s Pick: We covered Jetboil during the Outdoor Retailer show, and for good reason. Their proprietary flux ring heating system can get a liter of water boiling in just over 2 minutes. Combine that with a lid built for the integrated French press and a neoprene sleeve that has a color-change heat indicator, and you’ll have dinner cooked and be enjoying your favorite brew faster than your friends can get their fire or stove up and running. The only downside? Propane stoves can be a little finicky in extreme cold or at altitudes higher than 10,000 ft — take our word on it. Brewing a cup during a blizzard while field testing in the Wasatch Range of Utah was an adventure all by itself.

    Handpresso Wild Hybrid

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    For the Classy Camper: For espresso enthusiasts, there’s no need to forego your addiction when you’re roughing it. Using a hand pump mechanism and grounds of your choice — Handpresso even offers single serve pods — you simply need hot water to prepare an espresso shot on the go. It’s light enough to throw in a daypack, so you can enjoy your handpresso after a day on the river or at the crag, but elegant enough that it won’t be out of place at the office in case of an all-nighter. Cups and arrogant baristas not included.

    GSI Outdoors 30 oz Java Drip

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    Group’s Go-To: When you’ve got to have those extra 4 cups on hand, look no further than GSI Outdoors’ java drip systems. A detachable lid is compatible with regular paper coffee filters. The main body is sealable and features double wall construction and a neoprene sleeve to keep your coffee hot and your hands burn free. Portable drip brewers tend to be the most idiot-proof (but if you enjoy fishing grounds out of your teeth, see our last method below) and GSI’s quality ensures you’ll have a reliable brewer for years of camping. It’s your call to share your Joe among your buddies’ mugs or save that precious dark roast for yourself.

    Stansport Black Granite Percolator

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    Throwback Brewer: If a more traditional campfire brew is more your style — and you’re not concerned about size or weight — the Black Granite Percolator by Stansport will have you brewing 12 cups of your favorite roast in no time. Decidedly low-tech, all it requires is filling the included coffee basket with your choice of coarse grounds and then adding water and a heating source. The basic design of this pot has been used since 1949, and adventurers have carried it from the wilds of the Sawtooths to the Denali range and back since then.

    Cowboy Coffee

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    Jeremiah Johnson’s Brew: If a pot brew is still too avant-garde, the old Cowboy Coffee standby is the easiest, albeit messiest, way to brew a cup while out in the backcountry. There aren’t any special pots or methods required. Simply spoon out 2 tablespoons of coffee grounds into your go-to camp mug and add boiling water. In a few minutes your coffee will be ready to eat drink. You can add a few drops of cold water or milk to settle the grounds, or do as the men of the wild west did: grow a thick mustache to filter them out as you drink. It may not be be the preferred method, but it quite possibly the manliest way to drink coffee.

    Bonus: Ranger Bullets/Pudding

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    (Dis)Honorable Mention: If you’ve ever had the misfortune to eat a U.S. Military issued Meal-Ready-To-Eat (MRE) you’ve probably seen the included pouch of instant coffee and wondered, “how awful could it be?” To be honest, after a few days without a hot meal, a decent night’s sleep or shower, that instant coffee is a godsend. But what if you never have enough time to actually heat water and enjoy it? Enterprising service members created a few ways to utilize the caffeine in the most direct ways possible. First up: Ranger Bullets. This is using that instant coffee packet like a pinch of chewing tobacco. Hold it between your lip and gums and you get all the benefit of caffeine with none of hassle of heating up a mug of water; it also tastes like death warmed over. Ranger Pudding, on the other hand, started out innocent enough — men would trade their hot chocolate mix and peanut to make a goopy mess that tasted positively angelic spread on an MRE cracker. Of course, the good-idea-fairy intervened, and the coffee powder was added to the recipe. Result? Caffeine-enriched pudding that has the added benefit of cleaning out your internal plumbing faster than you could ever want.
    from GEAR PATROL