ACE CAFE RADIO

    dimanche 14 avril 2013

    Abu Dhabi Désert Challenge ; Retour gagnant pour Marc Coma / Marc Coma wins for his come back


    After his crash at the Morocco Rally last year, Marc Coma was forced to miss the Dakar and did his comeback this week. It was a winning comeback, as the Spaniard won the first round of the World Cross Country Rallies Championship, aboard his KTM Michelin.
    Ecarté des pistes du rallye raid depuis sa chute au Morocco Rallye l’an passé, et forfait au Dakar en raison de sa blessure à l’épaule, Marc Coma a fait un retour gagnant dans la discipline en s’imposant au guidon de sa KTM Michelin dans la première épreuve de la coupe du Monde des rallyes tout terrain.
     ; 
    When Marc came to the Abu Dhabi Desert Challenge, he didn’t know what to expect, as he didn’t raced since six months. In fact he was always in the top three riders of this race, with Portuguese Paolo Gonçalves and British Sam Sunderland. After five days of racing the British rider was leading, but he got a ten minutes penalty that relegates him in third position before the final day.
    At the start of the last stage, both Coma and Gonçalves could expect the victory as they were within the same minute after fourteen hours of racing; Gonçalves won the stage, but Coma finished only ten seconds behind him and clinched his seventh victory – the fifth consecutive – in this race, thirty-two seconds ahead of his rival. “It’s always nice to win, and the Desert Challenge is really difficult so it’s a good feeling. I’m also happy for the whole team, as in this sport you need a lot of people around you, so this victory was for everyone involved in the team KTM Michelin. I’m very happy to win but feel sorry for Sam because it was clear he was the fastest rider over the five days and deserved his victory, but the rules are the rules and we have to abide by them. For me I was just riding easy for the first three days and just trying to get used to the desert again. I rode harder today, but I knew I had to ride cleanly and not make any mistakes,”said a delighted Coma on the finish line, happy to see his teammates Jakub Przygonski and Taddi Blazusiak finishing the event in fifth and seventh positions.
    Marc will now move to Qatar, as the Sealine Cross-Country Rally, second round of the series, will start in ten days; Jakub and Chilean Chaleco Lopez will join him, as Blazusiak will now focus on the Endurocross season.

    Bien qu’ayant pris le départ du Abu Dhabi Désert Challenge à court de compétition, Marc Coma s’est rapidement hissé dans le trio de tête de la course avec le Portugais Paolo Gonçalves et le Britannique Sam Sunderland. Au terme du cinquième et avant dernier jour de course ce dernier comptait un peu plus de deux minutes d’avance sur l’Espagnol, mais une pénalité de dix minutes allait reléguer le Britannique en troisième position.
    Au départ de l’ultime spéciale Marc Coma et Paulo Gonçalves se retrouvaient donc en lice pour la victoire ; Gonçalves s’imposait, mais Coma ne terminait qu’à dix secondes de lui et empochait son septième succès – le cinquième consécutif – dans cette épreuve, avec trente deux secondes d’avance sur son rival. « C’est toujours agréable de s’imposer, et comme le Désert Chalenge est une épreuve difficile le sentiment est encore plus fort après plusieurs mois d’arrêt. Je suis content pour moi et pour tout le team KTM Michelin, car dans cette discipline tu as besoin de beaucoup de personnes autour de toi et cette victoire revient à toute l’équipe. Je suis content de gagner, mais je suis déçu pour Sam qui était clairement le pilote le plus rapide durant les cinq premiers jours ; il méritait de gagner mais les règles sont les règles et nous devons les respecter. En ce qui me concerne je me suis contenté de rouler calmement les trois premiers jours, de m’accoutumer à nouveau au pilotage dans le désert, avant de hausser le rythme tout en pilotant proprement en essayant de ne pas faire d’erreurs » confiait Coma à l’arrivée, heureux de voir ses équipiers Jakub Przygonski et Taddi Blazusiak prendre les cinquièmes et septièmes places.
    Marc sera comme Jakub et le Chilien Chaleco Lopez au Qatar dans dix jours, pour prendre le départ du Sealine Cross-Country Rally, seconde épreuve de la coupe du Monde.
    Classement Abu Dhabi Désert Challenge : 1. Marc Coma (ESP, KTM Michelin) ; 2.Paulo Goncalves (POR, Speedbrain) ; 3.Sam Sunderland (UAE, Honda) ; 4.Pal Anders Ullevalseter (NOR, KTM) ; 5.Jakub Przygonski (POL, KTM Michelin) ; 6.Juan Salvatierra Carlos (BOL, HM Honda) ; 7.Taddi Blazusiak (POL, KTM Michelin) ; 8.Miran Stanovnik (SLO, KTM) ; 9. Khalid Khamis Ozair (UAE, Honda) ; 10.Sean Linton (GBR, KTM 500) ; etc…

    X-Trial : Tony Bou conclut en beauté / a perfect season for Tony Bou!


    Crowned Indoor World Champion two weeks ago in Bielefeld, Tony Bou (Montesa Michelin) claimed this weekend in Nice its fifth and last success in the series. But it was tough affair for the World Champion, as Adam Raga (Gas Gas) wanted to secure the secure his second position in the series and was a strong opponent.
    Assuré du titre Mondial Indoor depuis l’épreuve de Bielefeld, Tony Bou (Montesa Michelin) a remporté un cinquième et dernier succès ce weekend à Nice. Mais le champion du Monde a dû sortir le grand jeu face à un excellent Adam Raga (Gas Gas) qui s’est assuré la place de vice-champion.
    There was no real issue for Tony Bou in this final round, but the reigning World Champion nearly failed to qualify for the final lap! He finally got the last qualifying spot after a strong fight with teammate Takahisa Fujinami (Montesa Michelin), and later Tony stamped his authority on the event. But Raga kept him true throughout the closing stages and applies the pressure, finishing the night only one point behind Bou! Bou stay unbeaten this season, while Raga finishes vice champion with this great result, and finally beats Albert Cabestany (Sherco Michelin) who is tight in the points with Jeroni Fajardo (Beta).

    Dans cette finale sans enjeu pour lui, Tony Bou a bien failli assister au dernier tour depuis les tribunes, puisqu’il s’est qualifié in extremis au détriment de son équipier
    Takahisa Fujinami (Montesa Michelin). En difficulté en début de soirée, Tony Bou allait comme toujours renverser la situation à son avantage dans la phase finale, seul Adam Raga parvenant à rester dans son sillage. En bagarre avec Albert Cabestany (Sherco Michelin) pour la place de vice champion, Raga allait livrer l’une de ses plus belles courses de la saison, n’échouant qu’à un petit point de Bou ! Vice champion du Monde, Raga devance Cabestany et Jeroni Fajardo (Beta), qui terminent à égalité de points.
    Résultats Nice : 1.Bou (ESP, Montesa Michelin); 2.Raga (ESP, Gas Gas) ; 3.Fajardo (ESP, Beta) ; 4.Cabestany (ESP, Sherco) ; 5.Grattarola (ITA, Gas Gas); etc….
    Championnat : 1.Bou, 100; 2.Raga, 58 ; 3.Cabestany, 51 ; 4.Fajardo, 51 ; 5.Fujinami (JAP, Montesa Michelin), 39 ; etc…

    SILVERSTONE : UN BAPTÊME DU FEU HUMIDE POUR L'ALPINE A450.



    - Pour sa première apparition en compétition cette saison, l'équipe Signatech-Alpine, emmenée par Nelson Panciatici et Pierre Ragues, termine à la quatrième place des 3 Heures de Silverstone.

    - Cette première manche de l'European Le Mans Series a été interrompue après 2 heures et 20 minutes, dont une heure passée der-rière la voiture de sécurité, pour des conditions jugées dangereuses par la direction de course.

    - Pour le retour de la Marque en compétition, Nelson Panciatici a occupé la tête du classement avec l'Alpine A450 après un excellent départ.

    - Carlos Tavares, Directeur Général Délégué aux opérations de Renault, était présent à Silverstone pour soutenir l'équipe Signatech-Alpine et assister à la première course de l'Alpine A450.

    La pluie a marqué la première apparition de l'Alpine A450 en compétition, 35 ans après la victoire de la Marque aux 24 Heures du Mans. Dès les essais libres, Nelson Panciatici et Pierre Ragues - les deux pi-lotes Signatech-Alpine - ont travaillé avec l'équipe technique pour adapter l'Alpine A450 à ces conditions particulières avec le meilleur temps de la première séance et le deuxième temps de la seconde. Lors des qualifications, Nelson Panciatici parvenait à placer l'Alpine A450 sur la deuxième ligne de la grille de départ.

    La piste était sèche lorsque les concurrents s'élançaient pour la course... Mais un déluge de pluie s'abattait sur Silverstone durant le tour de forma-tion. Nelson Panciatici et l'Alpine A450 partaient de la troisième position, chaussée de pneumatiques Michelin slicks, et s'installaient en tête dès le premier virage alors que la voiture de sécurité faisait une première appari-tion au terme du premier tour. Nelson rentrait après cinq boucles pour repartir avec des pneumatiques intermédiaires.

    Il reprenait la piste au neuvième rang et entamait une belle remontée jusqu'à la deuxième place au moment de passer le volant à Pierre Ragues.

    Avec des pneumatiques ‘pluie', Pierre repartait en cinquième position. Il gagnait rapidement une place avant de voir, à nouveau, la voiture de sé-curité prendre la piste.

    Après une heure de neutralisation et avec des coulées d'eau présentes sur tout le circuit, la direction de course choisissait de mettre un terme à l'épreuve. Les positions étaient donc figées alors que l'équipe Signatech-Alpine s'apprêtait à profiter de sa stratégie décalée.

    « C'était un week-end très important pour toute notre équipe », soulignait Philippe Sinault, Team Principal de Signatech-Alpine. « Un très bon travail a été effectué pour préparer ce premier rendez-vous. Dommage de vivre une course aussi frustrante... Je donne un bon point à nos pilotes qui ont ramené l'Alpine A450 intacte. Mais, avec ces conditions exécrables, la compétition a été totalement tronquée. Nous avions une bonne stratégie qui aurait pu s'avérée payante au bout des trois heures. La voiture de sécurité et le drapeau rouge nous ont empêchés de concrétiser. »

    Pilote junior Alpine, Paul-Loup Chatin a pris la deuxième place de la catégorie LM PC.

    Source : Alpine
    via Endurance-Info

    SPECTACULAR !! THE ANATOMY OF THE KAIDO RACER


    The Kaido Racer and zokusha are the epitome of Japanese car culture, or at least an obscure slice of it. It’s incredible that these sort of cars still exist and continue to be built, but even more so that younger generations are now getting into this sort of style. It’s not often that you come across these creations, but seeing the Nagoya Exciting Car Showdown usually attracts the local bozo clubs, well let’s just say I was more than ready to snap away at whatever turned up. I thought the best way to approach these rides would be a quick spotlight-o-rama…
    … highlighting the main points that make these cars different from anything else you see on the streets of Japan. Starting off with this GX61 MarkII which boasts a shark-nose look created by extending the hood and fenders outwards and in this case dumping the stock headlights for a pair of S13 Silvia units fixed at an angle for extra effect. The deppa - or bucktooth/chin spoiler – is usually a must on these sort of rides, as is the externally mounted oil cooler. Owners take a great deal of inspiration from the old Silhouette racers of the late seventies and early to mid eighties…
    … imitating their exaggerated detailing. So while this particular car isn’t that extreme, it did have overfenders that attempted to contain…
    … the aggressive offset of the Watanabe rims and the wildly stretched rubber they were shod in.
    The milder look and very clean execution really made it stand out. Pink Lobster FTW!
    Here is the other extreme!
    This particular car, running on “ichi-en-dama” (1-yen coin) wheels – aka SSR MK1s – boasts it all, starting off with that massively extended chin, plenty of fins running across the hood…
    … including some non-functional scoops…
    … and ending up with curiously shaped lights integrated into the massive rear spoiler. And when I say massive I really mean a good meter plus of length.
    The takeyari, or long obliquely-cut exhausts, are the cherry on the cake!
    Within the scene styles vary quite a lot, but this particular MarkII had most people confused thanks to its minimalistic beaten-up front look with exposed everything, including the must-have air horns, which in most cases play the Godfather theme song.
    It definitely had a very evident home-built feel about it…
    … especially around the rear end!
    The takeyari exhaust extensions were also pretty uniquely shaped…
    … helping tie everything in together!
    The owner of this first-gen Toyota Chaser had just began the conversion over to Kaido Racer so the exterior was not quite complete yet. The main details like the bolted-on fender flares were already in place however…
    … and the interior was already sporting the must-have wooden steering wheel, in this case a vintage Nardi item…
    … and the decorative shift knob, sitting on an extended lever.
    The period correct “Safety Drive” logo I thought was a cool addition!
    No takeyari to be seen around the back, not necessarily a detail that everyone goes for.
    And as a final car I selected this Crown Royal Saloon as it served as the perfect example to show how simple you can keep your ride…
    … yet still managing to pull off the bozo shakotan look.
    Once again we find a set of SSR MK1s with massive lip…
    … barely fitting under the extended arches.
    Much like VIP there’s a variety of levels of extreme (or crazy) that fit under the general Kaido Racer style.  There’s no point in attempting to make sense out of it all, rather one should just accept it for what it is – a fun and extremely Japanese way of having fun with one’s car.


    Dino Dalle Carbonare