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    dimanche 14 avril 2013

    Sylvain Guintoli celebrates WSBK leadership with announcement, Laverty suffers bad luck at Aragon


    Aprilia 2013 WSBK Aragon round
    from Twowheelsblog
    If someone had told Sylvain Guintoli on Sunday morning during warm-up practice that he would take home two podium finishes in today’s second round of the season, despite struggling all weekend long at the Aragon circuit, especially compared to his Aprilia team mate, he would have probably shrugged his shoulders in a very French way and have said ‘tu es folle.’
    Instead the French rider not only scored two second podiums, he also gained the lead in the championship, going on the podium in both rounds - he has one win and three second places - and leads the series with 85 points, which he celebrated by announcing the arrival of his fourth child - he has three little girls already.
    In the first race I was a bit worried because I was really struggling, as I had been throughout the weekend. Aragon is perhaps my most dreaded track, so two second places are a really great result. I must thank the Aprilia Team, the engineers and my crew chief, Aligi Deganello, because thanks to them I was able to ride very well in Race 2. The changes we kept making to the RSV4 worked as they should have even if Chaz was really impossible to beat. I’m going to Assen with a lot of confidence. The results today are a perfect way to announce the arrival of my fourth child!” said the Frenchman.
    Eugene Laverty was tipped to win at least one race in the Aragon round, having shown a strong pace in all the practice and qualifying sessions and during Superpole, however the Aprilia rider left Spain with two very disappointing DNF’s.
    One was due to a technical issue, caused by a mechanical breakdown of the exhaust valve motor that cut the power on his Aprilia forcing him to retire, and in race two, a cold rear tire in the opening lap caused him to crash. Despite the double DNF Laverty is currently third in the standings - 40 points adrift from his team mate.
    “Race 1 was truly disappointing. I was in the lead and had a good pace, but I had already noticed that something wasn’t working properly on the bike. I had to stop in the pits which cost me 6 laps, but I knew I could make a comeback in Race 2. Instead, the double starting procedure created some problems for me because the tyres cooled off a bit. In fact I lost the rear first and then the front which caused me to crash. It definitely wasn’t the perfect Sunday, but there is still plenty of championship left and I’m encouraged by the fact that I had all the prerequisites, hard luck permitting, to aim for a good result here too”, said Laverty.
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    FIA WORLD ENDURANCE CHAMPIONSHIP ; Audi domine et fait le spectacle à Silverstone



    Audi s'est donc imposé pour cette première manche du World Endurance Championship 2013 à Silverstone. Les R18 e-tron quattro n'ont jamais été menacées par les Toyota TS030 et leur domination ne souffre d'aucune contestation. Anthony Davidson et la  Toyota n°8, la mieux classée des TS030, terminent à un tour allors que la Toyota ne s'est arrêtée que sept fois contre huit aux Audi.

    Si les meilleurs temps au tour des Toyota sont assez proches de ceux des Audi, celles-ci se sont montrées nettement plus constantes, avec un comportement plus stable.

    Tom Kristensen, Allan McNish et Loïc Duval ont fait triompher l'Audi n°1 devant la voiture sœur de Benoît Tréluyer, André Lotterer et Marcel Fässler. Pourtant, jusqu'à moins d'un quart d'heure du drapeau à damiers ont pensait que Benoît Tréluyer  alliat franchir le premier la ligne d'arrivée. Mais une nouvelle fois le  Dr Ullrich n'a pas figé les positions et a laissé les pilotes s'exprimer.  Allan McNish a fin une fin de course de folie, l'écossais n'étant pas avare de ses efforts puisqu'il établissait le meilleur tour en course dans les derniers tours. Jouant avec le  trafic, il s'est tout d'abord rapproché du Champion du Monde et a profité du dépassement d'une Porsche pour passer le français à l'extérieur. D'aucuns disaient  Allan McNish sur le déclin. Au vu de la course d'aujourd'hui, ils devront peut-être réviser leur jugement car McNish a été « the man of the race » avec une gestion du trafic à nouveau impressionnante.

    En fait, le classement à l'arrivée des Six Heures de Silverstone est peu ou prou identique à celui de la mi-course, ce qui témoigne de la fiabilité de plus en plus grande des voitures. Audi  Sprt Team Joest, Delta-ADR et Aston Martin Racing (en GTE Pro et GTE Am pour AMR) ont conservé leurs positions.

    Les dernières heures

    Après la mi-course, la pluie s'est arrêtée aussi vite qu'elle était  arrivée et le soleil est revenu sur Silverstone. Les deux Audi étaient toujours en tête, la n°1 de Lotterer ayant une petite avance sur la n°2 de Tom Kristensen. Les R18 e-tron quattro avaient une marge de un tour.

    Derrière les hybrides, les Lola Toyota Rebellion  ont continué leur petit bonhomme de chemin , sur un bon rythme, Nicolas Prost (n°12) ayant deux tours d'avance sur Cong Fu Cheng (n°13).

    En LMP2, l'Oreca Nissan  n°25 Delta-ADR a conservé la première position, après un bref intérim de la Morgan Nissan n°24 du OAK Racing pilotée par Alex Brundle au moment du ravitaillement de l'Oreca n°25.  En GTE Pro, AMR ne lâche rien et conserve le leadership dans cette quatrième heure de course et en GTE Am, la Vantage  n°95 a une avance confortable de deux tours sur la Ferrari 458 8 Star Motorsports de Philippe Peter.   La Corvette Larbre Compétition a fait un joli retour et occupe désormais la troisième place de la catégorie.

    Les positions vont évoluer en tête. Au moment du ravitaillement de l'Audi n°1, la n°2 a pris la première place et l'a conservée après son propre ravitaillement, celui-ci ayant été plus bref.

    En LMP2, l'Oreca Delta-ADR ne montre aucun signe de faiblesse malgré une belle prestation de la Morgan n°24 et la Vantage AMR n°97 domine sans partage le GTE Pro.

    Comme pour le LMP1 et la victoire au général, les changements dans  les catégories vont intervenir en toute fin de course.

    En LMP2, malgré un beau forcing de Olivier Plan l'Oreca n°25 reste inaccessible pour la Morgan n°24, mais un duel sévère oppose la Morgan n°35 de Martin Plowman et la Zytek n°41 du Greaves Motorsport de Tom Kimber-Smith . Le duel dure plusieurs tours, mais Kimber-Smith est plus rapide et finit par passer, décrochant la troisième place du podium qui associe trois constructeurs différents, Oreca, Morgan et Zytek.

    Si en GTE Pro, la Vantage n°97 n'est pas inquiétée, pas plus que l'Aston Martin n°95 en GTE Am, la lutte pour la deuxième place de la catégorie est chaude. Fernado Rees est revenu très vite avec la Corvette Larbre Compétition sur la Ferrari 8Star de Rui Aguas et le brésilien se fait de plus en plus menaçant sur le portugais.  Les deux voitures finissent par entrer légèrement en contact. La Ferrari semble touchée à l'arrière mais Rui Aguas insiste encore avant de devoir  rentrer au stand pour réparer. La Corvette récolte ainsi une belle deuxième place après deux pénalités pour vitesse excessive sur la pitlane.

    by Claude Foubert(Endurance-Info)

    WSBK ; Chaz Davies does the double at Motorland Aragon



















    Chaz Davies snared another impressive victory in race 2 at the Motorland Aragon circuit. The BMW Motorrad Goldbet rider once again cruised to his second win (his third in WSBKs’) in another drama packed race that began on the starting grid.
    After lining up after the sighting lap, Jules Cluzel’s Suzuki abruptly died bringing out the yellow flags and while he was being removed from the grid, Loris Baz decided to turn off his engine, because he thought he saw a red flag, and the entire starting procedure had to be done again and the race shortened by one lap. A very angry Baz (he pushed one of his mechanics) was forced to start from the back grid (he would then be investigated by the Race Direction) while Cluzel had to start from the pitlane.
    Eugene Laverty again got the holeshot, but he would highsideout of the race due to a cold tire after just two turns in a weekend to forget for the Aprilia rider who would lose his championship leadership to his team mate Sylvain Guintoli who took a second place podium for the second time and considering the problems he had all weekend long will no doubt leave the Spanish circuit counting his blessings and the errors of the other riders.
    With Northern Irishman out of action, Tom Sykes took the lead closely followed by race 1 winner Chaz Davies, Sylvain Guintoli and Marco Melandri. On lap 2 Sykes would run wide and he would never recover from the mistake as he had to hold of resurgent Davide Giugliano (after running out of fuel in race 1) to take the final place on the podium.
    Davies inherited the lead and sped off with a punishing pace and was never contested for the rest of the race, and would cross over the finish line with comfortable margin and give BMW their first double of the season, while Marco Melandri was unable to get out of fifth spot.
    The real entertainment came from French riders Baz and Cluzel who charged through the field to battle for sixth which was won by the Kawasaki rider. Carlos Checa took another eighth spot and hoping that Assen will be more friendly for his Ducati.
    Leon Haslam ended up in ninth while team mate Jonathan Rea was forced to pit and then re-enter due to a brake issue and he would finish one lap down, but pick up one point. Alstare Ducati’s Ayrton Badovini closed out the top ten, but he was more than 44 seconds from Davies and 13 seconds from Checa.
    2013 WSBK Aragon Race 2 results:
    01- Chaz Davies – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 19 lap in 37’52.691
    02- Sylvain Guintoli – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – + 5.035
    03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 7.677
    04- Davide Giugliano – Althea Racing – Aprilia RSV4 Factory – + 12.549
    05- Marco Melandri – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – + 19.766
    06- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 23.855
    07- Jules Cluzel – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 26.926
    08- Carlos Checa – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – + 31.593
    09- Leon Haslam – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 35.308
    10- Ayrton Badovini – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – + 44.497
    from Twowheelsblog

    WRC Rally de Portugal 2013 ; Tenth WRC victory for Ogier / Dixième victoire mondiale pour « Seb » Ogier


    Sébastien Ogier has clinched his tenth career WRC victory – his third on Rally de Portugal and his third consecutive triumph this season at the wheel of his Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen and Jari-Matti Latvala rounded out the podium. Esapekka Lappi, Bryan Bouffier and Pontus Tidemand won the WRC2, WRC3 and Junior classes respectively.
    Sébastien Ogier a remporté sa dixième victoire en WRC, son troisième Rallye du Portugal et sa troisième victoire consécutive de la saison au volant de la Volkswagen Polo R WRC/Michelin. Mikko Hirvonen et Jari-Matti Latvala complètent le podium. Lappi, Bouffier et Tidemand ont remporté les catégories WRC2, WRC3 et Junior.
    Despite suffering a mechanical scare on Sunday morning and chancing a ‘risky’ tyre choice at the beginning of the rally, Sébastien Ogier and co-driver Julien Ingrassia dominated Vodafone Rally de Portugal 2013, one of the most punishing outings of the campaign for tyres.
    The French duo’s closest challengers early on, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) and Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), soon disappeared from contention. The Norwegian had just taken the lead of the rally when he went off the road on SS3, whilst the Spaniard was only 4.4s shy of Ogier and in second place when he similarly slid off-piste on Saturday morning’s SS6.
    The two Michelin-shod Polo R WRCs were practically untouchable on the second day of competition, tallying no fewer than five one-two fastest stage times out of six. Two of those stage wins were achieved by Jari-Matti Latvala, who concluded that leg in second position behind team-mate Ogier.
    The rally appeared to be heading seamlessly towards Volkswagen’s first WRC one-two finish but then, during Sunday’s opening stage, both the N°7 and N°8 Polos ran into mechanical difficulties. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) took full advantage to leapfrog Latvala and split the two VWs in the final overall classification.
    “On Monday, I didn’t even know if I would be able to start the rally because I felt so ill,” confessed Sébastien Ogier following the 52.30km Power Stage in which he also triumphed. “Happily, my physical condition improved every day, but then this morning, I feared we wouldn’t make it to the finish due to the problem we had with the clutch. Thanks to the entire VW team for doing such a tremendous job this weekend.”
    After finishing as runner-up in Portugal in 2012, Evgeny Novikov just missed out on the podium this time around but still claimed his best result of the season to-date in fourth position – albeit more than five minutes adrift of the rally-winner. Nasser Al-Attiyah (Ford) wound up fifth ahead of Norway’s Andreas Mikkelsen (VW), for whom the event marked his debut with the official Volkswagen outfit.
    Having gone off the road on the curtain-raising Rallye Monte-Carlo, Finn Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) made amends by winning the WRC2 class in Portugal, more than ten minutes clear of Robert Barrable (Ford) and Sepp Wiegand (Skoda), who nevertheless retains the championship lead.
    In WRC3, Frenchman Bryan Bouffier prevailed at the wheel of his Citroën DS3 R3, seeing off countryman Sébastien Chardonnet. In Junior WRC, finally, Swede Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) swept to success in the opening round of the campaign in front of rivals Jose Suarez from Spain and Finland’s Andreas Amberg.
    Malgré une alerte mécanique dimanche matin et un choix de pneumatiques « osé » en début de rallye, Sébastien Ogier et Julien Ingrassia ont remporté le Vodafone Rally de Portugal 2013, une des épreuves les plus agressives de la saison pour les pneus.
    Leurs principaux challengers, Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC) et Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), ont rapidement lâché prise. Le Norvégien venait de prendre la tête du rallye quand il est sorti de la route dans l’ES3. L’Espagnol était deuxième à seulement 4s4 d’Ogier avant lui aussi d’effectuer une sortie de route (ES6) samedi matin.
    Les Polo R WRC/Michelin ont dominé la deuxième journée avec cinq doublés en six spéciales et deux meilleurs temps pour Jari-Matti Latvala qui a terminé l’étape en deuxième position derrière Ogier.
    On semblait alors s’acheminer vers un premier doublé Volkswagen en WRC, mais dans la première spéciale dominicale, les Polo n°7 et n°8 connurent des ennuis mécaniques. Mikko Hirvonen (Citroën/Michelin) en profita pour se glisser entre les deux pilotes VW au classement général.
    « Lundi, je ne savais même pas si je pouvais prendre le départ du rallye tellement j’étais malade », a déclaré Sébastien Ogier après la Power Stage (52,30 km) qu’il a également remportée. « Ma condition physique s’est améliorée de jour en jour et puis ce matin, j’ai cru qu’on n’allait pas voir l’arrivée à cause de l’embrayage. Merci à toute l’équipe VW qui a fait un super boulot ce week-end. »
    Deuxième ici même en 2012, Evgeny Novikov a échoué au pied du podium cette année – son meilleur résultat de la saison - à près de cinq minutes du vainqueur. Nasser Al-Attiyah (Ford) a terminé à la cinquième place devant le Norvégien Andreas Mikkelsen (VW) qui débutait au sein de l’équipe officielle Volkswagen.
    Après une sortie de route au Rallye Monte-Carlo, le Finlandais Esapekka Lappi (Skoda/Michelin) a remporté la catégorie WRC2 au Portugal avec plus de dix minutes d’avance sur Robert Barrable (Ford) et Sepp Wiegand (Skoda), toujours leader du championnat.
    En WRC3, le Français Bryan Bouffier s’est imposé au volant de sa Citroën DS3 R3 devant son compatriote Sébastien Chardonnet. En championnat Junior, le Suédois Pontus Tidemand (Ford Fiesta R2) a remporté la première manche de la saison devant Jose Suarez et le Finlandais Andreas Amberg.