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    mercredi 24 juillet 2013

    Goodwood 2013: Motorsport Round Up


    Goodwood 2013: Motorsport
    The Goodwood Festival of Speed is synonymous with motor racing, even though the event has morphed into an outdoors motor show where car manufacturers unveil their latest creations. Events like the Wacky Races we brought you earlier have also changed the festival’s image but at its core it remains a celebration of motor sport.
    This year’s edition saw a wide collection of racing cars from different disciplines take to the famous hill climb course. Rally cars like the Audi Quattro seen in our lead image and aCitroen DS3 World Rally Car, which Finnish rally star Mikko Hirvonenn put through its paces at the Forest Rally Stage at the Festival of Speed, were a big part of the event. A Colin McRae Subaru Impreza 555 from 1994 took a lot of attention not only because of the famous name above the driver’s door but also because the car’s owner Sir Chris Hoy was behind the wheel.
    The pinnacle of motorsport, Formula One, was represented by 7 current teams and a host of historic machinery. Caterham, Ferrari, Lotus, McLaren, Marussia, Mercedes and Red Bull were all in attendance this year bringing along drivers like Jenson Button, Lewis Hamilton and Nico Rosberg. Historic Formula One cars included a McLaren MP4/9 from 1994, a Benetton B192 from 1992 and a host of McLarens. The British F1 constructor brought the first car to win a World Championship, the 1974 M23 of Emerson Fittipaldi, and their latest championship winning car, Lewis Hamilton’s MP4-23 from 2008.
    Goodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: Motorsport
    The record setters for the hill climb were also from motor racing. Gregory Gilvert took a Peugeot 208 T16 Pikes Peak up the hill climb course in 45.86 seconds to tie for the event’s fastest time with ex-Formula One driver Nick Heidfeld in a Lola-Toyota B12/60.
    Goodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: MotorsportGoodwood 2013: Motorsport
    from EUROCARBLOG

    24H SPA : DE GRANDES AMBITIONS POUR HEXIS RACING.



    Ces trois dernières saisons, la grande aventure d'Hexis Racing fut celle du championnat du Monde FIA GT1. De l'Europe à la Chine, de l'Argentine à la Russie et du Brésil à Abou Dhabi, l'équipe française a remporté le titre suprême entre deux trophées de vice-champion du Monde. Elle s'est fixée pour objectif prioritaire en cette année 2013 de briller aux 24 Heures de Spa, et ne manque pas d'arguments pour relever le défi lancé aux valeurs établies de l'endurance GT : des pilotes de talent, le soutien de McLaren GT, d'excellents résultats en Blancpain Endurance Series... et une première experience dans la classique belge qui avait bien failli s'achever sur le podium en 2011 !

    Les programmes mis en place cette saison sont en cohérence totale avec cette stratégie. Hexis participe en effet à un championnat «Pro», la Blancpain Endurance Series, dont les 24 Heures de Spa constituent l'épreuve phare. Elle est aussi impliquée dans le championnat de France FFSA GT, basé sur la formule «Pro-Am». A Francorchamps, elle engagera donc une de ses McLaren MP4-12C GT3 (#7) en Pro Cup avec son habituel équipage composé de Stef Dusseldorp ainsi que des pilotes officiels McLaren GT Alvaro Parente et Alexander Sims. La deuxième voiture (#107) évoluera en Pro-Am Cup avec Olivier Panis, Laurent Cazenave et Eric Debard, soit trois des quatre pilotes qui disputent le championnat de France, renforcés par le jeune Côme Ledogar.

    Philippe Dumas nous confie ses impressions à une semaine de l'ouverture des hostilités : «J'ai un sentiment étrange avant cette course. Je suis partagé entre la pression de l'événement, l'envie/obligation de bien faire et d'un autre coté, on prépare cette course avec tellement de soin que j'ai une grande confiance en nous et dans la probabilité de faire un grand résultat. Cette épreuve devient au fil des années la plus grande course d'endurance GT au monde. Même si nous avons déjà inscrit quelques belles lignes à notre palmarès, celle-ci serait sans aucun doute une des plus prestigieuses avant de possibles bouleversements au sein de notre structure Hexis Racing dans un futur proche. Donc, oui, nous participerons aux 24h de Spa 2013 pour gagner. Pour gagner ensemble, avec nos pilotes, nos mécaniciens, nos ingénieurs, notre staff d'encadrement technique, logistique, avec McLaren GT et pour McLaren GT.»

    La course pourra être suivie en live sur Motors TV et les "highlights" seront diffusés sur Eurosport.

    7 questions pour 7 pilotes

    L'équipe Hexis Racing est-elle capable de gagner les 24 Heures de Spa ?
    Alvaro Parente (McLaren MP4-12C GT3 n°7 / Pro Cup, 2ème participation aux 24 Heures de Spa) : «Je crois qu'Hexis est tout à fait capable de faire le job et je suis sûr de notre grande motivation. Croisons les doigts pour que tout se passe bien, en tout cas nous serons forts !»

    Quels seront vos adversaires les plus redoutables?
    Alexander Sims (McLaren n°7 / Pro Cup, 1ère participation aux 24 Heures de Spa) :«En regardant les premières courses de la Blancpain endurance Series, on se rend compte que la compétition est féroce. Parmi les concurrents réguliers, les Audi WRT et Phoenix, la Ferrari Kessel, les BMW Marc VDS, la Nissan JRM, les McLaren ART et Gulf seront probablement de redoutables adversaires à Spa. Mais il faudra compter avec d'autres concurrents qui viennent renforcer le plateau pour l'occasion, ce qui ajoute à la difficulté d'émettre un pronostic. Je pense notamment que Bruno Senna et ses équipiers dans la McLaren Von Ryan seront dans le coup !»

    La McLaren MP4-12C GT3 a-t-elle les qualités nécessaires pour viser la victoire à Spa ?
    Stef Dusseldorp (McLaren n°7 / Pro Cup, 3ème participation aux 24 Heures de Spa) : «Hexis et McLaren ont fait tout leur possible pour préparer au mieux cette course. Nous avons montré au Paul Ricard que la voiture était performante et je pense que le circuit de Spa lui conviendra bien. Avec mes excellents équipiers et le meilleur team, je suis sûr que nous avons une chance de gagner !»

    Dans une telle course, quels sont les principaux pièges à éviter ?
    Olivier Panis (McLaren MP4-12C GT3 n°107 / Pro-Am Cup, 3ème participation aux 24 Heures de Spa) : «La clé du résultat sera le trafic car nous serons 70 en piste. Il faudra être vigilant et bien anticiper. On peut gagner une seconde au tour mais aussi perdre une demi-heure au stand ! Il est également important de bien s'alimenter et de se reposer. Comme au Mans, la semaine est longue et fatigante. Les six dernières heures de course sont très dures physiquement et mentalement.»

    Qu'est-ce qui rend cette course magique à vos yeux ?
    Côme Ledogar (McLaren n°107 / Pro-Am Cup, 1ère participation aux 24 Heures de Spa) : «Le circuit est magique, c'est certain, et il m'a en général plutôt bien réussi. Je suis aussi émerveillé par toutes les marques d'exception qui seront au départ et le niveau des pilotes engagés. Merci à Hexis Racing et aux pilotes de la 107 de me faire confiance !»

    Est-il plus difficile de gagner la course ou la catégorie Pro-Am ?
    Laurent Cazenave (McLaren n°107 / Pro-Am Cup, 1ère participation aux 24 Heures de Spa) : «Je pense qu'il sera très dur de gagner cette course dans les deux catégories. Chez les pros, on trouve de nombreux pilotes d'usine, même Porsche s'y met ! Dans cette catégorie, tout se jouera dans un sprint effréné. En Pro-Am, les pilotes "Platine" et "Or" sont du même niveau qu'en Pro Cup, les "amateurs" sont de plus en plus rapides et aguerris et en plus de la qualité, nous aurons la quantité. La bagarre sera donc aussi intense que pour la victoire absolue, et je ne serais pas étonné qu'avec un tel rythme, il y ait plus d'abandons que d'habitude.»

    Quel souvenir marquant gardez-vous de vos précédentes participations ?
    Eric Debard (McLaren n°107 / Pro-Am Cup, 3ème participation aux 24 Heures de Spa) : « En 2012, à environ trois quarts d'heure de l'arrivée, nous nous dirigions vers le podium Pro-Am. Olivier [Panis] était au volant derrière le safety-car et moi dans le stand avec le casque radio sur les oreilles. Soudain, je l'ai entendu dire qu'il ne pouvait plus passer les vitesses ! Je me suis dit que c'était fini, qu'on allait tout perdre si près du but... Un ingénieur est alors intervenu, il a dit à Olivier "recheck, recheck!", la voiture s'est remise à fonctionner et on a eu notre podium! »

    Source : Hexis Racing
    via Endurance-Info

    sauvage

    mardi 23 juillet 2013

    ADAC Eifelrennen


    Veskanda
    The most traditional motor sports event in Germany is without doubt the ADAC Eifel race (Eifel Rennen). The history of this events dates back to the year 1922 as it was titled ADAC Eifel Tour around Nideggen. When the Nürburgring opened in 1927 the owner ADAC Rhineland moved the event to the new track and renamed the event ADAC Eifel Rennen. Motorsport legend Rudolf Caracciola won the inaugural event in 1927. During the fifties and sixties motorcycling races were part of the event as Formula 2 was promoted as the main event between 1964 and 1983. The famous DTM championship settled down in the seventies and eighties. Nowadays the event hosts especially historic motorsports for single seaters, GTs and touring cars.
    by Marcel Hundscheid  www.speed-o-graphica.com
    For the 2013 event several historic motorsports series participated in the event, featuring amongst others the ADAC Graf Berge von Trips Trophy, FHR HTGT, Battle of the Dwarfs, DTM/DRM Revival, Group C Racing, Historic Formula V Europe, Formula 3 Historic 1000 cc. Highlight of the event were the 3 hour ADAC Eifel Rennen on Saturday afternoon and Porsche Kremer Night of the Legends during the early hours of Saturday evening.
    Graf Berghe von Trips Trophy
    The Graf Berghe von Trips Trophy is a popular German championship open to formula cars built between 1958 and 1980. In this matter Formula 3 cars are represented as well as Formula Ford 1600 and 2000s. The regulations allow cars from 1958 tot 1980 and divide them into six classes. Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips was a German racing driver. von Trips participated in 29 Formula 1 World Championship races. In the end he won two of them, scored a single pole position and six pofium finishes. He was tragically killed in the 1961 Italian Grand Prix at Monza after he collided with Jim Clark’s Lotus. His Ferrari became airborne and crashed into a side barrier, fatally throwing him from the car and killing fifteen spectators. Thirty-three cars filled the lively grid as German Falk Künster claimed commanding victories in his GRD 374 F3 in both race 1 and 2.
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    Results race 1:
    1)                Falk Künster                   GER                               GRD 374 F3
    2)                Kees van der Wouden     HOL                            Royal RP30 FF2000
    3)                Hans Meskes                  HOL                               Van Diemen RF78 FF2000
    Results race 2:
    1)                Falk Künster                   GER                               GRD 374 F3
    2)                Kees van der Wouden     HOL                            Royal RP30 FF2000
    3)                Peter Richards                UK                                 Delta T79 FF2000
    FHR HTGT
    The FHR Historic Touring car and GT Trophy is Germany’s oldest historic motorsports championship. Originally the championship was only open for touring cars but later on also GTs were allowed and the championship was renamed HTGT.
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    Battle of the Dwarfs (Kampf der Zwerge)
    Tiny touring cars from the sixties and seventies can look back on an extensive motorsport history. Gathered into a single event are the Fiat Abarth from ‘Abarth Coppa Mille, Mini’s from the ‘British Car Trophy’ and NSU TTs from the ‘NSU TT Trophy’. The large grids didn’t have an actual race but held a regularity test on the track. Cars participating in the regularity test were a.o. Mini Cooper, NSU TT, Autobianchi A112 Abarth and Fiat Abarth 1000 TC models.
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     DRM/DTM Revival
    Especially for fans of former DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) or DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) could eat their hearts out seeing a field of around 20 legendary touring cars from the golden era of German touring car racing. One of the highlights was a former Team Rosberg Racing Opel Calibra that saw action in the 1995 DTM championship. Besides this beauty several BMW M3 E30’s and a Mercedes E190 excited the fans.
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    Group C Racing
    The FIA created Group C in 1982, a category designed to replace both Group 5 Special Production Cars and Group 6 Two Seater Racing Cars and lasted until 1993. To relive the great days of sports car racing UK based Group C Racing recreates this remarkable era. Although the amount of cars that found their way to the Nürburgring wasn’t that big fans could see cars like the Sauber-Mercedes C11, the unique Veskanda C1-Chevrolet, Porsche 962, Jaguar XJR16 and Nissan NPTI90. Winners of the sixty minute race on Sunday were Bob Berridge and Gareth Evans in their splendid looking Sauber-Mercedes C11 in C1 as Mike Donovan claimed victory in his Spice SE88C in C2.
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    Results race:
    1)         Gareth Evans/Bob Berridge    UK                                 Sauber-Mercedes C11
    2)         Paul Stubber                          AUS                               Veskanda C1-Chevrolet
    3)         Mike Donovan                        UK                                 Spice SE88
     Historic Formula V Europe
    Formula Vee is a single seater class based on the pre-63 Volkswagen Beetle originally intiated during the 60s and 70s, creating large grids throughout Europe, Australia and the United States. Like the Battle of the Dwards a regularity test was held that was won by German Marco Wittkuhn who claimed the Jan Wellem Trophy.
     Historic F3 1000cc European Trophy
    The Historic F3 1000cc European Trophy saw live in 2001 and is open to cars built between January 1st 1964 and December 31st 1970. The cars are especially known as screamers, produced by the tiny 1000cc four cylinder engine. During the first race German Max Blees claimed victory in the very last lap after a thrilling fight with Vincent Rivet and Francois Derossi. During the second race he scored a smashing victory finishing 21 seconds in front of Jim Tims.
    Results race 1:
    1)         Max Blees                              GER                               Brabham BT15
    2)         Vincent Rivet                          F                                    Brabham BT28
    3)         Francois Derossi                    F                                    Chevron B17
    Results race 2:
    1)         Max Blees                              GER                               Brabham BT15
    2)         Jim Tims                                UK                                 Brabham BT21
    3)         Vincent Rivet                          F                                   Brabham BT28