ACE CAFE RADIO

    vendredi 4 octobre 2013

    ISDE : Meo and the Frenchmen in the lead / Meo et les Français aux commandes


    The fourth day of the ISDE was like a new event for the riders, as they raced new stages and even if the riders are tired after three days of intense racing this bring some fresh air on the race. But that was not enough to bring main changes on the results, as the Frenchmen increase their leadership in both the Trophy and the Junior classification.
    La quatrième journée des ISDE était riche en nouveautés au niveau du parcours, et si les organismes commencent à fatiguer après quatre jours de course cela a apporté une bouffée d’air frais sur la course. Cela n’a toutefois pas révolutionné les classements, puisque les Français en ont profité pour accentuer leur avance dans le Trophée comme dans le Junior.
    After this fourth day Antoine Meo who is involved for the first time in the E3 class and Australian Daniel Milner are tight, as both counts two overall wins in the individual classification. The Australian who is the revelation of this event had an average day with a fourth position in the E2 class and a fifth overall, and it’s now Meo as fast on a 300 two stroke KTM than on his usual 250 four stroke who is the individual leader of the event. But it was an ‘international day’ with the success of Cristobal Guerrero in the E1 class and Alex Salvini in the E2 class; the Italian and reigning E2 World Champion had a good day after disappointing results, and save the honours even if he is very far (29th) in the overall classification.
    Meo is strong, and his teammates are also fast as Pierre Alexandre Renet (Husaberg Michelin) finishes third followed by Australians Joshua Strang and Milner, with Johnny Aubert in sixth. The Frenchies are now leading the team classification by more than eleven minutes, and the battle is intense between Australia and America; Australia is back in second position, but they are less than a minute ahead of the US boys.
    In the Junior class the Frenchmen did the same as their Trophy teammates, and increase also their leadership as they are now more than three minutes ahead of the Italians. Once more Loic Larrieu and Mathias Bellino (Husaberg Michelin) dominate the class; they won the six stages of the day (three for each) and are strongly leading the class. The Italians remains second, while the Czech Republic is now third overall followed by Great Britain. There’s still two days of racing, with enduro on Friday and the final cross on Saturday.
    Au soir de cette quatrième journée Antoine Meo qui roule pour une fois en E3 et l’Australien Daniel Milner sont à égalité, ayant chacun remporté deux journées en individuel. L’Australien qui est la révélation de ces ISDE a connu une journée moyenne en ne prenant que la quatrième place de la catégorie E2 et la cinquième au scratch, perdant de ce fait la tête du classement individuel au profit de Meo aussi à l’aise sur sa 300 KTM deux temps qu’il ne l’est sur une 250 quatre temps ! La journée fut toutefois très internationale avec les succès de Cristobal Guerrero en E1 et d’Alex Salvini en E2 ; l’Italien retrouve des couleurs après un difficile début de course, et sauve l’honneur alors qu’il est très loin (29ème) au classement scratch.
    Meo est en forme, mais ses équipiers ne sont pas en reste puisque Pierre Alexandre Renet (Husaberg Michelin) prend la troisième place de la journée devant les jeunes Australiens Joshua Strang et Milner, Johnny Aubert complétant le top six du scratch. Les Français continuent donc à dominer le scratch ou ils comptent maintenant  plus de onze minutes d’avance, les Australiens ayant repris la seconde place aux Américains.
    Comme leurs ainés, les Juniors Français ont eux aussi accru leur avance et entrevoient la victoire puisqu’ils abordent les deux dernières journées avec plus de trois minutes d’avance sur les Italiens. Loic Larrieu et Mathias Bellino (Husaberg Michelin) ont remporté les six spéciales du jour, dominant outrageusement cette catégorie Junior et emmenant leurs équipiers sur la plus haute marche du podium. Les Italiens restent bien accrochés à la seconde place, les Tchèques ayant subtilisé la troisième place du podium aux Britanniques. Encore de l’enduro au programme de la cinquième journée, l’épreuve se terminant avec le cross final le sixième jour.
    Classement provisoire trophée : 1.France ; 2.Australie (+11’05’’87) ; 3.Etats Unis (+11’51’’08) ; 4.Italie (+15’00’’50) ; 5.Espagne (+18’47’’20) ; etc….
    Classement provisoire trophée juniors : 1.France ; 2.Italie (+3’13’’37) ; 3.République Tchèque (+5’41’’20) ; 4.Grande Bretagne (+6’10’’90) ; 5.Finlande (+6’44’’52) ; etc..

    Leg 1 - 2013 WRC Rallye de France


    WRC :End of Day 1: Neuville in front / Etape 1 : Neuville en tête


    Thierry Neuville (Ford/Michelin) completed the first full day of the 2013 Rallye de France-Alsace at the top of the leaderboard, ahead of Dani Sordo (Citroën, +9.8s) and Jari-Matti Latvala (VW, +11.8s). Sébastien Loeb is provisionally fourth.
    Le Belge Thierry Neuville (Ford/Michelin) a conclu la première journée du Rallye de France-Alsace 2013 en tête devant Dani Sordo (Citroën, +9s8) et Jari-Matti Latvala (VW, +11s8). Sébastien Loeb est au pied du podium.

    Sébastien Loeb dominated this morning’s action when he collected three consecutive stage wins in his Citroën DS3 WRC running on hard-compound Michelin Pilot Sport H2 tyres. It was an ideal start for the nine-time world champion who topped the order at the midday break.
    The afternoon, however, as all about Thierry Neuville who, like Loeb earlier, left lunchtime service with five hard-compound tyres in spite of the dark clouds that were gathering over the Vosges Mountains. “I was able to benefit from perfect weather information and it didn’t rain. I therefore felt confident and decided to push hard,” said the Belgian after winning SS6 and becoming the rally’s third different leader since the start. He was fastest again on SS7 (34.34km) which was almost entirely dry.
    This evening, the Ford/Michelin driver enjoys a cushion of 9.8 seconds over the driver who beat him in Germany, Dani Sordo (Citroën DS3 WRC), while Finland’s Jari-Matti Latvala is third (+11.8s, Volkswagen Polo R WRC) after providing further evidence of his speed on asphalt. Sébastien Loeb (4th) fell back three places during the afternoon and trails the leader by 12.2s: “We opted for four soft-compound tyres and two 'hards' for the last three stages but the rain didn’t materialise. It was the wrong choice.”
    Sébastien Ogier, who clinched the world title after yesterday evening’s SS1, failed to settle into a good rhythm this morning and didn’t make the best tyre choice for the afternoon, either (three ‘softs’ and three ‘hards’). The Frenchman is currently fifth overall (+28.7s), ahead of Evgeny Novikov (Ford), Andreas Mikkelsen (VW) and Mikko Hirvonen (Citroën) who are all more than a minute behind Neuville.
    There is still a three-minute gap between the top-two runners in the WRC-2 class, namely Robert Kubica (Citroën/Michelin) and Elfyn Evans (Ford). The WRC-3 standings are topped by Quentin Gilbert who has pulled out a handy safety margin over Sébastien Chardonnet (+40.4s) and Keith Cronin (+1m16.3s). Stéphane Consani has retired.
    Sébastien Loeb avait dominé la matinée en signant les trois meilleurs temps au volant de sa Citroën DS3 WRC chaussée de pneumatiques Michelin Pilot Sport H2 (hard). Pour son retour en rallye, le nonuple champion du monde était donc parfaitement dans le coup et menait l’épreuve à mi-journée.
    Mais la boucle de l’après-midi a été dominée par Thierry Neuville qui, comme Loeb le matin, avait opté pour cinq gommes « hard » malgré le ciel très menaçant au-dessus des Vosges. « On a eu de très bonnes infos météo alors j’en ai profité. On a attaqué, en pleine confiance », expliquait le Belge à l’arrivée de l’ES6 où il a pris la tête de l’épreuve. Ses propos ont été confirmés dans l’ES7 (34,34 km), à 90% sèche, où Thierry a signé un nouveau temps scratch.
    Le pilote Ford/Michelin compte ce soir 9.8 secondes sur son rival du dernier Rallye d’Allemagne Dani Sordo (Citroën DS3 WRC) et 11.8 sur le Finlandais Jari-Matti Latvala (Volkswagen Polo R WRC) une nouvelle fois très performant sur l’asphalte. Sébastien Loeb (4e) a concédé trois places en trois spéciales, mais il ne pointe qu’à 12.2 secondes du leader. « On avait 4 soft et 2 hard cet après-midi et il n’a pas plu. C’était un mauvais choix. »
    Sébastien Ogier, qui a fêté son titre mondial hier à l’issue de l’ES1, n’était pas dans le rythme ce matin et n’a pas effectué le meilleur choix de pneus cet après-midi (3 soft, 3 hard). Le Français figure au 5e rang, à 28.7 secondes de Neuville. Evgeny Novikov (Ford), Andreas Mikkelsen (VW) ou encore Mikko Hirvonen (Citroën) sont à plus d’une minute.
    En WRC-2, il y a toujours plus de trois minutes d’écart entre le leader Robert Kubica (Citroën/Michelin) et Elfyn Evans (Ford). En WRC-3, Quentin Gilbert a bouclé cette première journée en tête devant Sébastien Chardonnet (+40s4) et Keith Cronin (+1min16s3). Stéphane Consani a abandonné.

    TRIUMPH 6T THUNDERBIRD SALT RACER


    Triumph 6T Thunderbird
    There’s something strangely compelling about motorcycles built solely to race down the Bonneville salt flats. Stripped of all fripperies, they’re designed to operate in a hostile environment that tests both man and machine.
    This Triumph 6T was built by Dick Smith of The Baron’s Speed Shop in the UK, and it has that odd beauty in spades. Photographer Gary Magerum captured it at rest after it grabbed the record in the Pushrod/Fuel/Special construction class.
    Triumph 6T Thunderbird
    The bike is based around a duplex pre-unit frame from The Factory Metal Works in the States. Baron’s then slotted in a 1960 6T (Thunderbird) motor, heavily modified with a three-piece crank, a flywheel made from EN40B steel, and vintage Harman & Collins drag cams. Most moving components have been lightened, from the timing gears to the pushrods and rocker arms.
    Triumph 6T Thunderbird
    The pistons are 10:1 high compression items from MC Cycle, sucking gas from a pair of 1.5-inch Amal 3 GP carbs supplied by Burlen Fuel Systems. The gearbox is a 1957 pre-unit fitted with five-speed internals. As if that’s not enough, the bike is tuned to run on straight methanol, and lubed by Morris’ legendary R 30 castor oil.
    Triumph 6T Thunderbird
    The rims are 19” Akronts front and back, shod with Avon tyres, and the unashamedly prominent nose cone is a modified Hagon item.
    The sound (and smell) of this Thunderbird must be amazing. Another good reason to add the BUB Speed Trials to the bucket list.
    With thanks to photographer Gary Margerum. Head over to the Baron’s Speed Shop website for more classic British iron.
    Triumph 6T Thunderbird
    via BIKEEXIF