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    vendredi 4 avril 2014

    Leg 1 - 2014 WRC Rally de Portugal


    The World Enduro kicks off this weekend / Le Mondial enduro repart ce weekend


    It’s in Spain this weekend that the WEC (World Enduro Championship) will start with the first of eighth Grand Prix, organized mainly in Europe but also with an event in South America (Mexico). In the paddock of Solsona (Cataluña) everyone is waiting the first race of the season with excitement.
    No reigning champion in the E1 class!
    Triple champion in this class, Antoine Meo is racing in another category this weekend, so there is no leader in the E1! But there are many riders ready to take the vacant seat, including Christophe Nambotin (KTM) who joined this class after two titles in the E3. The Frenchman had two surgeries this winter but prepares his new challenge, and he will discover his new rivals this weekend. Vice champion Eero Remes (TM ) and Cristobal Guerrero (KTM) will give some strong opposition, as well as experienced Thomas Oldrati (Husqvarna Michelin), Jeremy Tarroux and Anthony Boissière (Sherco Michelin).
    E2, the main class
    Always very competitive, the E2 class is even more interesting this year with the comeback of Antoine Meo (KTM) in this class where he got the title in 2011. Four of the last five E2 World Champions will be on the starting line this weekend, with reigning champion Alex Salvini (Honda), 2012 champion Pierre Alexandre Renet (Husqvarna Michelin) and Johnny Aubert (Beta Michelin) champion in 2009 and 2010. For sure this four riders are the favourites for the title, but Salvini will not be at his best as he damaged a thumb during a national championship. Looking for a good performance in this class, Lorenzo Santolino (Sherco Michelin), Oriol Mena (Beta) and Victor Guerrero (KTM) have all a strong experience.
    A E3 class very open
    Nambotin moving E1, the E3 category seems very open even if Ivan Cervantes (KTM) is back in this class where he got two titles in 2007 and 2009. The Spaniard aims to get another crown, but he will find on his road some strong riders such as Aigar Leok (TM) vice champion, Joakim Ljunggren and Mathias Bellino (Husqvarna Michelin), Luis Correia (Beta Michelin), Fabien Planet and Matti Seistola (Sherco Michelin) or the junior champion Matthew Philips (KTM).
    Some talented junior riders
    As the reigning champion moves in the E3 class, his former rivals have the possibility to get the title and for sure Giacomo Redondi (Beta Michelin) vice champion, brothers Danny (Beta) and Jamie (Husqvarna Michelin) McCanney just moving from the 125 Youth Cup, or Loic Larrieu (Husqvarna Michelin) winner last year of two rounds will be the men to watch.
    Calendar of the championship: April 5-6: GP Spain; April 12-13; GP Portugal; May 10-11: Greece; June 7-8: GP Finland; June 14-15: GP Sweden; July 5-6: GP Mexico; August 2-3: GP Italy; September 13-14: GP France
    C’est en Espagne que va débuter ce weekend le WEC (World Enduro Championship), avec le premier des huit GP de la saison, qui vont emmener les enduristes à travers l’Europe mais aussi au Mexique cet été. Dans le paddock de Solsona (Catalogne) les pronostics vont bon train.

    Pas de champion en E1 !
    Triple champion dans la catégorie, Antoine Meo a changé de classe, laissant cette catégorie sans leader ! La trône est donc vacant, et les postulants au titre sont nombreux à commencer par Christophe Nambotin (KTM) qui après deux sacres en E3 a décidé de tenter un nouveau pari ! Le Français s’est bien préparé après deux opérations, et va découvrir ses rivaux ce weekend. En tête de liste on retrouve Eero Remes (TM ) et Cristobal Guerrero (KTM), deux fidèles de cette catégorie, mais aussi l’expérimenté Thomas Oldrati (Husqvarna Michelin), Jeremy Tarroux et Anthony Boissière (Sherco Michelin).
    E2, la catégorie reine
    Toujours très relevée, la catégorie E2 l’est encore plus cette année avec le retour d’Antoine Meo (KTM) dans une catégorie ou il fut sacré en 2011. Quatre des cinq derniers champions du Monde E2 seront donc au départ, puisque Alex Salvini (Honda) champion sortant, Pierre Alexandre Renet (Husqvarna Michelin) titré en 2012 et Johnny Aubert (Beta Michelin) titré en 2009 et 2010 seront en lice ! On tient avec ce quator les favoris pour le titre, Salvini attaquant la saison avec une blessure au pouce contractée en championnat d’Italie. Parmi les outsiders, il faudra surveiller Lorenzo Santolini (Sherco Michelin), Oriol Mena (Beta) et Victor Guerrero (KTM).
    Une catégorie E3 très ouverte
    Nambotin parti en E1, la catégorie E3 s’annonce très ouverte même si Ivan Cervantes (KTM) de retour dans une catégorie ou il décrocha deux couronnes en 2007 et 2009 entend bien s’imposer à nouveau ! L’Espagnol va trouver du beau monde sur sa route, avec Aigar Leok (TM ) auteur d’une superbe fin de saison, Joakim Ljunggren et Mathias Bellino (Husqvarna Michelin), Luis Correia (Beta Michelin), Fabien Planet et Matti Seistola (Sherco Michelin) ou encore Matthew Philips (KTM) qui saute du mondial junior au E3
    Des juniors expérimentés
    Philips parti en E3, la route du titre est libre pour ces talentueux juniors que sont Giacomo Redondi (Beta Michelin) vice champion en titre, les frères Danny (Beta) et Jamie (Husqvarna Michelin) McCanney tout juste monté de la coupe 125 ou il s’était imposé l’an passé, ou encore Loic Larrieu (Husqvarna Michelin) vainqueur l’an passé de deux épreuves dès ses débuts dans la discipline.
    Calendrier du championnat : 5-6 avril : GP Espagne ; 12-13 avril ; GP Portugal ; 10-11 mai : Grèce ; 7-8 juin : GP Finlande ; 14-15 juin : GP Suède ; 5-6 juillet : GP Mexique ; 2-3 aout : GP Italie ; 13-14 septembre : GP France

    King of the Hammers best-of vidéos


    via http://www.generation4x4mag.fr
    Début février s’est tenue aux Etats-Unis l’une des courses les plus délirantes au monde : le King of the Hammers (qui fait l’objet d’un long reportage dans le dernier numéro actuellement en kiosque deGénération 4×4 Mag)
    C’est vendredi, on a tous envie de se détendre… Alors voici notre sélection de vidéos, toutes plus impressionnantes les unes que les autres. Montez le son pour profiter de la mélodie mécanique, réglez sur HD et fermez la porte du bureau ! Enjoy.
    La montée infernale de backdoor, toujours appréciée du public
    Tom Waynes dans ses œuvres au backdoor
    Le crash de Kevin Sacalas et Tim Carlson, sains et saufs
    Une compile des meilleurs moments du KOH 2014
    Et le trailer du long métrage en préparation pour début juin

    Leg 1: two Fords on top! / Etape 1 : Deux Ford en tête !


    Mikko Hirvonen completed Leg 1 of the 2014 Vodafone Rally de Portugal 2014 in front, ahead of Estonia’s Ott Tanak (+3.7s). Sébastien Ogier is third (+6.5s). The Hyundai i20 WRC notched up three fastest times, while Evans, Latvala, Kubica and Meeke all went off.
    It’s been some time since we last saw the Ford Fiesta RS WRC looking so well placed on a WRC round, but today’s action saw the M-Sport-prepared cars appear in first and second after the opening leg’s damp stages.
    Hirvonen produced a superb run to claim four third-fastest times and one second-fastest time before claiming the day’s final test (SS7) outright, 8.9 seconds clear of the then leader Ogier. The Finn had soft-compound Michelin Latitude Cross S2 tyres on all four corners as he eased to the top of the provisional leaderboard with an advantage of 3.7s over fellow Ford man Tanak.
    The Estonian has been on form since his WRC come-back and, after shining in Sweden, he was quick off the mark this morning. He eventually completed the first full day of competition with a 2.8s cushion over the reigning world champion and three-time Rally de Portugal winner Sébastien Ogier, no less.
    The latter didn’t seem unhappy with his performance, but his decision to fit hard-compound tyres for the afternoon’s stages probably wasn’t ideal because the conditions were still quite damp. He limited the damage, though, to finish on the heels of the two Fiesta RS WRC drivers.
    A little further back are Mads Ostberg (4th, Citroën) and Dani Sordo (5th, Hyundai) who are some 25 seconds adrift, but the Spaniard will be delighted to have won this morning’s first two stages to open the scorecard of the new i20 WRC after its recent podium in Mexico. In the afternoon, Thierry Neuville (6th, +42s) harvested another fastest time for the Korean team which is the only one to have all its cars in this evening’s parc ferme, and all in the top 10, since Hanninen is eighth (+1m58.2s)!
    Indeed, their rivals lost at least one representative during Leg 1. Jari-Matti Latvala (VW), who was second after SS4, just four-tenths behind Ogier, rolled out on the next stage. Earlier, Elfyn Evans (Ford) was the first top name to appear on the list of retirements when he crashed on SS3, while the similar car of Kubica lost a wheel on SS4. Friday’s last test saw Citroën’s Kris Meeke go off as well (at the same place as Evans this morning!).
    Tonight’s WRC-2 order is topped by Jari Ketomaa (Ford), ahead of Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin, +4.7s) and Pontus Tidemand (Ford, + 1m22.2s). In WRC-3, Alastair Fisher (Citroën) in front, chased by Campedelli and Riedemann.
    Mikko Hirvonen a conclu la première étape du Vodafone Rally de Portugal 2014 en leader devant l’Estonien Ott Tanak (+3s7). Sébastien Ogier est troisième à 6s5. Les Hyundai i20 WRC ont réalisé trois meilleurs temps. Evans, Latvala, Kubica et Meeke sont sortis de la route.
    On n’avait pas vu les Ford Fiesta RS WRC à pareille fête depuis fort longtemps. Elles ont signé un doublé en cette 1ère journée de course qui s’est déroulée sur des pistes bien humides.
    Le Finlandais Mikko Hirvonen a réalisé une superbe prestation en signant quatre 3e meilleurs temps, un 2e et en remportant la dernière spéciale du jour (ES7) avec 8s9 d’avance sur le leader Ogier. Grâce à ce dernier chrono signé en pneus Michelin Latitude Cross S2 soft, Mikko a pris les commandes du rallye pour 3s7 d’avance sur son équipier chez M-Sport Ott Tanak.
    Pour son retour en WRC, l’Estonien avait été brillant au Rallye de Suède. Il a confirmé aujourd’hui au volant de sa Ford Fiesta RS WRC. Tanak se permet de devancer le Champion du monde en titre et triple vainqueur au Portugal, Sébastien Ogier, de 2s8.
    Le Français n’était pourtant pas mécontent de sa journée, mais son choix de pneus hard cet après-midi n’était sans doute pas le plus approprié aux conditions encore humides. Il s’en est affranchi, néanmoins, pour se maintenir dans le groupe des prétendants à la victoire.
    Derrière, Mads Ostberg (4e, Citroën) et Dani Sordo (5e, Hyundai) semblent un peu décrochés (+25s). L’Espagnol a remporté les deux 1ères spéciales du jour, ouvrant le palmarès mondial de la nouvelle Hyundai i20 WRC après son 1er podium obtenu au Mexique. Dans l’après-midi, Thierry Neuville (6e, +42s) a ajouté un nouveau meilleur temps pour Hyundai, le seul constructeur à compter encore toutes ses voitures en course avec Sordo et Hanninen (8e, +1min58s2) et dans le top-ten !
    En effet, les autres équipes ont perdu au moins un élément dans cette 1ère étape. Jari-Matti Latvala (VW) était 2e à 4/10e d’Ogier après l’ES4, mais il est parti en tonneau dans la spéciale suivante. Elfyn Evans (Ford) fut le 1er a quitté la scène sur sorti de route dans l’ES3. Puis la Ford de Kubica a bloqué la spéciale n°4 (roue arrachée). Et enfin, Kris Meeke (Citroën) est sorti de la piste dans l’ES7, au même endroit qu’Evans au 1er tour.
    En WRC-2, Jari Ketomaa (Ford) est leader devant Nasser Al-Attiyah (Ford/Michelin, +4s7) et Pontus Tidemand (Ford, +1min22s2). En WRC-3, Alastair Fisher (Citroën) est en tête devant Campedelli et Riedemann.