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    dimanche 29 mars 2015

    The coolest cars of the Bonhams Goodwood Members' Meeting auction


    Almost 70 racing and sports cars make up the inaugural Bonhams auction at the 73rd Goodwood Members' Meeting. Due to the event’s eccentric nature, the British auction house has put together a very unusual offering…
    Bonhams is hosting a pilot auction on 21 March at the annual Members’ Meeting, with a wide variety of exceptional cars looking for new owners – including a whole range of exciting Feltham-era Aston Martin ‘projects’.
    Other cars of interest include the ex-Kitty Maurice Frazer Nash Le Mans Coupé from 1955 (estimate: £600,000 to £700,000), which has appeared at many Revival meetings. The car was raced at the 1959 Le Mans 24 Hours, entered by John Dashwood and Bill Wilks, but was stranded after three hours at the tight Arnage corner on a sand bank. Another racing car is also decorated with the name of the long distance classic, this Lotus Eleven Series 2 Le Mans sports racer from 1958, estimated at £90,000 to £110,000 – and even better, the car is fully road legal. The history of the associated chassis is somewhat complicated, but documented carefully in the auction catalogue.
    Although some Abarths from the Maranello Rosso Collection were sold last year, there are more still available: a red 1970 Abarth 1000 SE-018 'Cuneo (meaning ‘wedge’) Biposto Corsa' sports-racing prototype (£90,000 to £120,000) is set to cross the block at Goodwood. Nicknamed ‘Millino’, a similar Abarth model campaigned by Ruspa/Pelegrin recorded an international class victory in the 1970 Targa Florio.

    Two treats from the era that put Audi on the motorsport map

    In typical Goodwood style, it’s not only track cars that are on the menu, but rally legends, too. Two Audi Quattros from the legendary group B era are an offer: the factory A1 Quattro driven in period by Hannu Mikkola and Arne Hertz (estimate: £240,000 – £280,000), and a 1985 SWB Sport Quattro with fewer than 25,000 miles on the odometer (£220,000 – £280,000). Also on offer is the ex-Pentti Airikkala 1975 Ford Escort RS1800 (£100,000 – £120,000), which was also piloted by the likes of Stig Blomqvist and Björn Waldegård in the 1970s – during which time it also wore both Rothmans and Marlboro liveries.

    Bumbling around

    Finally, those looking to compete at Goodwood might want to consider ‘Bumble’, a characterful 1956 MG Magnette ZA Competition Saloon estimated to fetch between £19,000 and £24,000. Despite its relatively modest value, it was invited to take part in the Goodwood Revival on several occasions, the most recent being last year’s event. The car has already been registered for the 2015 HRDC ‘Touring Greats’ series, so you could add to Bumble’s long racing history yourself.
    Photos: Bonhams
    All cars from the Bonhams auction at the 73rd Goodwood Members' Meeting can be found in the Classic Driver Market.

    FIA WEC ;Porsche passe en 8 MJ / 8MJ for Porsche /


    Pour sa seconde saison en championnat FIA WEC, Porsche a profondément modifié ses 919 Hybrid qui passent en catégorie 8 MJ, et alignera trois exemplaires (noir, blanc, rouge) aux 24 Heures du Mans.
    Après Toyota Racing ce matin, Porsche Team a organisé sa conférence de presse cet après-midi, suivie de la présentation de la nouvelle 919 Hybrid/Michelin au pied du paddock du circuit Paul Ricard.
    « Pour notre retour en Prototypes, la campagne 2014 fut positive » a entamé Wolfgang Hatz, membre du Board de Porsche. « On espérait quelques podiums, ce que nous avons réussi, dont une victoire à Sao Paulo. Nous avons été les meilleurs performers en qualifications et avons mené les 24 Heures du Mans. On souhaite poursuivre dans cette voie et récolter les fruits de notre important travail à Weissach où tout est internalisé. »
    La Porsche 919 Hybrid a énormément évolué par rapport à 2014. « Tout a été optimisé, comme par exemple la position des commandes sur le volant, le ventilateur dans le cockpit… Tout a été revu », nous a confié Romain Dumas.
    Le châssis est nouveau et plus rigide. L’aérodynamique a été améliorée, tout comme la chaîne cinématique, le refroidissement moteur, la boîte de vitesses, et le poids avec une trentaine de kilogrammes gagnés. Mais la plus importante évolution est peut-être le changement de catégorie, de 6 à 8 MJ.
    « Nous avons pris la décision de passer en 8 MJ il y a trois semaines environ, mais on avait fait ce choix en février après les essais de Bahreïn. Il fallait donner la réponse à l’ACO le 15 mars », a déclaré Alex Hitzinger, le Directeur technique du team. « En fait, on était prêts pour cette catégorie depuis le début, et notre double système hybride (freinage/échappement) et le stockage d’énergie par batterie nous le permet. Le plus gros avantage sera au Mans, car il est plus difficile de récupérer 8 MJ sur les autres circuits. »
    Porsche Team a mené une séance longue d’endurance en début de semaine au Castellet. Lors de ce Prologue, l’objectif est d’accumuler encore des kilomètres avec deux 919 Hybrid, de se situer par rapport à la concurrence, mais sans trop se dévoiler…
    En attendant, c’est au pied du paddock que les pilotes ont dévoilé les trois 919 Hybrid qui se cachaient sous les bâches. Deux prototypes de couleur blanche seront engagés sur l’ensemble de la saison, mais au Mans, la N°17 sera de couleur rouge (en mémoire à la 917 victorieuse en 1970), la N°18 de couleur noire (symbole de la 918 Spyder noire ayant établi un record sur la Nordschleife en 2013), et la N°19 de couleur blanche, la livrée du retour de Porsche en Prototype l’an passé.
    For its second FIA WEC campaign, Porsche has made significant changes to the 919 Hybrid which will now run in the 8MJ category. There will be three cars – black, white and red – at Le Mans.
    This afternoon (Thursday), it was Porsche Team’s turn to organise a press conference at Le Castellet, France, followed by a presentation of the new 919 Hybrid/Michelin in the paddock.
    “Our return to prototype racing last year was positive,” says Porsche Board Member Wolfgang Hatz. “We had been hoping for some podium finishes, but we actually ended up winning at Sao Paulo. We also obtained the best overall results in qualifying and led the Le Mans 24 Hours. We want to continue working in the same direction and reap the benefits of the work carried out in Weissach where everything is handled in-house.”
    The Porsche 919 Hybrid has changed significantly compared with 2014. “Everything has been optimised, including the location of the steering wheel-mounted controls and the cockpit fan,” commented driver Romain Dumas.
    The chassis is new and more rigid, while the aerodynamics have been improved, as have the drive train, engine cooling and gearbox. Some 30kg have also been shaved off the car’s weight.
    The biggest single change, however, is the switch from the 6MJ category to the 8MJ class. “We took this decision about three weeks ago following our test in Bahrain in February. We had to let the ACO know by March 15,” explained Technical Director Alex Hitzinger. “In fact, we were ready for this category from the start and our double hybrid system [braking and exhaust energy recovery], plus battery storage of the recovered energy allows this choice. The biggest advantage will be at Le Mans because it’s hard to recover 8MJ at the other venues.”
    Porsche Team ran a long test at Le Castellet earlier this week and its aim during the Prologue is to clock up the kilometres with its two 919 Hybrids and compare their performance with the other cars, without revealing too much about its own potential!
    After the press conference, the drivers lifted the wraps off the three 919 Hybrids in the paddock. Two cars (white) will contest the entire FIA World Endurance Championship. At Le Mans, though, the N°17 car will be red (in honour of the 1970-winning Porsche 917), the N°18 car will be black (the colour of the 918 Spyder that established a new lap record for the Nordschleife in 2013) and the N°19 car will be white, the colour chosen for the make’s return to the discipline in 2014.

    MotoGP ; Di Meglio se qualifie deuxième pilote Open


    Le pilote du team Avintia Racing sera seizième sur la grille du Grand Prix Commercial Bank du Qatar.
    Aujourd’hui, pour la dernière séance libre, le pilote français a préparé la course de demain. Durant la séance qualificative, une légère perte de temps sur un secteur du circuit l’a privé de la tête du classement Open. Néanmoins, Mike reste satisfait de cette première qualification et se projette déjà sur le course de demain.
    La première course de la saison MotoGP™ 2015 aura lieu demain à 20h (heure de Paris).
    Mike Di Meglio : 
    « Durant la FP4, j’ai réalisé une petite simulation de course. Je l’ai fait sans forcer afin de voir si le pneu allait durer. La simulation s’est mieux passée que durant le test et je sais que je suis en mesure de forcer beaucoup plus sans les abimer. Durant la qualification, nous avons réglé la Ducati de telle sorte qu’elle soit beaucoup plus rapide sur un tour. Malheureusement, sur un secteur, je perdais un peu plus de temps que sur les autres. C’est dommage car je termine à seulement à un dixième de mon coéquipier. Nous savons que nous aurions pu terminer premier Open, ce qui très bien pour cette première sortie avec la Ducati. »

    « Demain, ce sera la première course de la saison et nous avons bien travaillé jusque là. Elle sera longue et les pneus s’usent beaucoup ici. Il faudra être intelligent afin de rester au contact tout en les conservant au maximum. Nous allons essayer d’aller chercher les points. »

    Scooter ..........