ACE CAFE RADIO

    mercredi 29 avril 2015

    GT TOUR ; Sébastien Loeb Racing au Mans : Après le podium, des envies de victoire !

    GT Tour 2015 Ledenon
    Le Sébastien Loeb Racing a rendez-vous ce week-end dans l’antre mythique du circuit du Mans, théâtre de nombreuses victoires Audi. Aux 24 Heures du Mans, bien entendu, mais également sur le Bugatti, en Championnat de France FFSA GT, où la structure de Sébastien Loeb et Dominique Heintz aligne justement deux Audi R8 LMS ultra pour ses équipages Mike Parisy / David Hallyday / Philippe Gaillard et Lonni Martins / Christophe Hamon / Christian Bottemanne.
    La première étape à Lédenon, mi-avril, a été synonyme de mise en route d’ores et déjà auréolée d’un podium. Nul besoin de préciser que la victoire sera l’objectif premier en terre sarthoise, où le championnat adopte cette fois un schéma de trois courses d’une heure chacune.
    Passée tout proche du sacre l’an passé avec Mike Parisy, et après avoir bien entamé l’exercice 2015, l’écurie alsacienne est ainsi prête à poursuivre sur sa bonne dynamique avec le Palois – auquel il faut associer David Hallyday et Philippe Gaillard. « La première étape nous a permis de découvrir le nouveau format des courses, de rôder notre équipage et, je dois l’avouer, cette mise en route a été plutôt réussie », confie Mike, pilote de l’Audi #3. « David a montré la vélocité qu’on lui connaît, quant à Philippe, qui revient à la compétition, il monte en puissance et il est encore loin d’avoir affiché tout son potentiel ! »
    Le circuit Bugatti, première piste visitée par le championnat en 2014, demeure un très bon souvenir pour Mike et pour le Sébastien Loeb Racing qui en étaient repartis aux commandes du championnat après avoir ouvert leur palmarès de victoires avec la R8 LMS ultra. « Il correspond bien aux caractéristiques de l’Audi car les courbes nécessitent pas mal d’aéro et c’est la force de notre voiture », explique-t-il. « Le terrain de jeu semble donc idéal, sur piste sèche et humide. Cependant, ne sous-estimons les Ferrari qui sont bien représentées, bien préparées et bien pilotées. Nous devons redoubler d’efforts pour combler notre petit déficit en vitesse de pointe. Comme toujours, nous allons faire en sorte de définir un réglage châssis précis et ainsi nous battre une nouvelle fois devant pour reprendre la tête du championnat. »

    Sur l’Audi R8 LMS ultra #5, Lonni Martins, Christophe Hamon et Christian Bottemanne, le trio de débutants dans le championnat mais à la sérieuse expérience en sport automobile, a d’ores et déjà affiché ses prétentions de podiums en réalisant une entrée en matière positive dans le Gard.
    GT Tour 2015 Ledenon
    « Je me sens de mieux en mieux au volant de cette R8 LMS ultra et je suis confiant pour l’avenir », souligne en effet Christian. « Nous accusons encore un léger retard en qualifications, mais en course nous avons montré notre régularité et sans un problème pendant notre dernier pit-stop, nous pouvions déjà prétendre au podium. On s’entend très bien avec Lonni et Christophe. Nos échanges sont constructifs. Pour ma part je ne suis pas encore à 100% avec l’auto : je ne sur-pilote pas et me concentre sur la régularité car je dois ramener la voiture intacte pour mes petits camarades. Régularité et constance, ce sont les clés en endurance. Un podium au Mans ? Je ne livre jamais de pronostic, mais pourquoi pas ! Nous allons montrer ce dont nous sommes capables ! »
    GT Tour 2015 Ledenon
    A cette occasion, les concurrents ne s’affronteront pas lors de deux courses, mais de trois ! Trois épreuves de 60 minutes avec deux arrêts au stand obligatoires, entre les 18e et 23e minutes, puis entre les 38e et 43e. Pour la première fois cette saison, les équipages devront par ailleurs composer avec les handicap-temps et celui de l’Audi #3 sera de 12 secondes.
    Notez désormais sur vos agendas que l’armada du Sébastien Loeb Racing entrera en scène à 11h43, samedi 2 avril, pour les qualifications. Le départ de la première des trois manches sera donné l’après midi à 17h45, puis les deux dernières, réunies sur la journée du dimanche 3 mai, à 10h00 et 15h55. Pour ne rien rater de l’action, en direct, vous connaissez maintenant le principe : rendez-vous sur le site officiel du Sébastien Loeb Racing !

    FULLER MOTO’S MINTY FRESH NORTON COMMANDO 750























    The Handbuilt Motorcycle show rocked Austin, Texas earlier this month. As the name implies, the show was filled to the brim with custom motorcycles—including this show-stopping Norton Commando 750 from Fuller Moto.
    Fuller Moto is an Atlanta, Georgia-based shop run by Bryan Fuller. When Bryan’s not presenting Velocity’s Naked Speed, he builds one-off hot rods and motorcycles.






















    As builders go, he’s pretty versatile. The last Fuller build we featured was a raw, retro-futuristic Ducati Scrambler—a stark contrast to the clean, immaculately-finished Norton we’re looking at here.
    Kyle Frey is the owner of this Norton, nicknamed ‘Misty Green.’ Once a resident of New York and part of the hustle of the Financial District, Kyle decided to leave the city behind—choosing a life in the Texas hill country in the aftermath of 9/11.

    Bryan picks up the story: “Kyle had seen our café racers and was interested in transforming his Norton Commando. He’d inherited it from his uncle, Fred Heistand.

    “Fred had come across this Norton as a matching numbers unit, with a frame and four milk crates full of parts. But it’d been sitting for years. The spokes were junk and the kicker was stripped, so it was unusable.”

    When the Fuller team began stripping down the bike, they found a solid piece of two-inch round stock holding the frame backbone together. It was no doubt a fix for the famously flexible frame of the 1968 Commando—so Fuller built a brand new cromoly frame from scratch.

    The Commando uses an oil-carrying frame, so the process wasn’t without its challenges. The tail section bodywork hides a small reserve tank (as well as the battery and regulator), with lines running from the frame to the oil pump. And there’s an ingenious new crankcase venting system, with a vent tube hidden inside the frame downtube. It exits to a hidden slot in front of the steering neck.

    One of the goals of the project was weight saving. At 464 pounds or so, the Commando is not too heavy—but it only has 58 hp to push it around in stock form. So Bryan swapped the heavy forks out for a much lighter (and shortened) CB550 setup. NYC Nortonsupplied new, custom-drilled triple trees to hold the CB forks.























    A set of dirtbike hubs found at a swap meet went to Buchanan’s, where they were laced to aluminum rims—19” at the front and 18” at the back. The swingarm was lengthened two inches, with a new righthand side designed to accommodate the new rear wheel. The all-new brakes are from Beringer and the shocks are from Fox.
    While the suspension was being fettled, the engine was rebuilt by Beno Rodi, an English bike expert. “He’s in his 70s, and still enters a hundred motorcycle races a year,” says Bryan.






















    “He knows these old Nortons inside out, and has a stash of old and new parts to fill the gaps where necessary. The motor wasn’t in too bad a shape, so Beno did a basic ring, hone, valve and port job.”
    Beno also gave the transmission a good once over, and installed a new open primary drive kit and clutch. “It works really smooth—light to the touch, and doesn’t slip.”
    Bryan Heidt (AKA ‘Super B’) cut the original drive cover to leave the system exposed, while still offering a little protection for the stator (and Kyle’s foot). Most of the fasteners on the bike were replaced with ARP 12-point, stainless steel units.

    With the chassis and engine sorted, Bryan could move onto his favorite phase of the build: bodywork. “I’ve been wanting to do a fairing forever,” he says, “and this was the right bike for it.”

    He started by making a buck, in a shape reminiscent of the old Manx racers, but more streamlined. The bodywork was then beaten, English-wheeled and hammered out of alloy, before the tops and sides were rolled and finished. The windshield is a trimmed reproduction Ducati ‘double bubble’ item.






















    An old English lantern was cut up to make the head and tail lights. “It sounded like a good idea,” says Bryan wryly. “But the vibration from the parallel twin broke both glasses.” They started over, but this time the hot H4 bulb threatened to melt everything. Switching to LEDs ultimately solved the problem.
    With the finish line in sight, Wes Hines (Fuller Moto’s ‘mechanical whizz kid’) and Super B assembled all the mechanical components, while Bryan planned the graphics.






















    The rims and Beringer brakes were anodized red out of the box. As beautiful as they looked, they didn’t match Kyle and Bryan’s vision for the Commando. “We just felt like Norton Green was called for.” So the wheels were stripped and re-coated; the rims went green, and the brakes were anodized satin black.
    The bodywork was polished before being painted by Atlanta-based Joe Patterson. Chastin Brand then handled pinstriping duties, adding highlights matching the green on the Smiths rev counter. John Whitaker crafted the leather for the seat, tank and tail.






















    All that was left to do was give the Norton a decent shakedown. So Bryan spent a month riding it back and forth to work and around town. “She starts first kick nearly every time and hits with a rumble out of the Cone Engineering stainless steel mufflers. The Beringers stop perfectly, the clutch is smooth, it sounds good, the seat is comfortable… proud papa!”
    The whole project took the Fuller crew a couple of years to complete—but the ‘Misty Green’ moniker was only chosen at the very last minute. Bryan picked it when he joined ace photographer Matthew Jones in the misty Georgia countryside early one morning, to shoot the bike before it was shipped off to the show.
    A new dawn for an old classic—just the kind of build we like around these parts.
    Immaculate Norton Commando 750 resto-mod by Fuller Moto.