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    vendredi 29 mai 2015

    The road to Le Mans: AAI Motorsports


    Aux 24 Heures du Mans 2015, Michelin est partenaire de 20 teams que nous présentons jusqu’au début de la semaine mancelle. Le team taïwanais AAI Motorsports va découvrir les 24 Heures du Mans.
    AAI Motorsports, c’est un réseau de 400 distributeurs spécialisés dans la vente de pièces et d’accessoires de tuning et de compétition dans le monde entier. C’est aussi une équipe de course basée à Taïwan depuis 1991 et dirigée par le pilote Jun-San Chen.
    AAI Motorsports a participé à différentes épreuves en Asie avant de disputer deux courses en Blancpain Endurance Series en 2012 avec une McLaren MP4-12C. Mais c’est en Asian Le Mans Series que le team a récolté ses premiers grands succès.
    AAI Motorsports avait terminé 2e de la catégorie GTC en Asian Le Mans Series 2013. L’an passé, le team taïwanais a carrément engagé trois voitures, deux BMW Z4 en GTE et une Mercedes SLS AMG en GTC, et décroché deux invitations pour participer aux 24 Heures du Mans 2015 en catégorie LM GTE Am.
    Deux invitations que le team de Taïwan a tenu à honorer. C’est donc avec deux Porsche/Michelin et le soutien technique et logistique de ProSpeed Competition (5 participations mancelles), qu’AAI Motorsports sera présent dans la Sarthe. Mike Parisy, Xavier Maassen, Gilles Vannelet et Alex Kapadia ont été recrutés pour épauler les Taïwanais Jun-San Chen et Han-Chen Chen.
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    We’ll be counting down the days to the 2015 Le Mans 24 Hours by presenting each of Michelin’s 20 partner teams at this year’s race. Their numbers include Le Mans rookies AAI Motorsports from Taiwan.AAI Motorsports is a network of 400 sales outlets which distribute tuning and motorsport parts and accessories worldwide. It is also the name of the Taiwan-based race team created in 1991 and run by ex-driver Jun-San Chen.AAI Motorsports took part in a variety of events in Asia before appearing in two Blancpain Endurance Series rounds in 2012 with a McLaren MP4-12C. Its first major successes came in the Asian Le Mans Series, however.AAI Motorsports came second in GTC in the 2013 ALMS. It then entered three cars (two BMW Z4s in GTE, plus a Mercedes SLS AMG in GTC) in the 2014 championship, earning two invitations to be part of the 2015 Le Mans 24 Hours in the LM GTE Am class.It didn’t want to turn down those invitations so it has entered two Michelin-equipped Porsches with the logistical and technical support of ProSpeed Competition (five previous Le Mans participations). Drivers Mike Parisy, Xavier Maassen, Gilles Vannelet and Alex Kapadia have been recruited to join Taiwan racers Jun-San Chen and Han-Chen Chen.
    Cars entered for the 2015 Le Mans 24 Hours:
    N°67 Porsche 997 GT3 RSR (LM GTE Am): Jun-San Chen / Alex Kapadia / Xavier Maassen
    N°68 Porsche 911 RSR (LM GTE Am): Han-Chen Chen / Gilles Vannelet / Mike Parisy
    Le Mans record:
    First attempt

    Superbikes......


    jeudi 28 mai 2015

    Fountain of Youth

    Dick Hughes may have left behind the speedway and his beloved Alfa Romeo marque, but he can still be found blasting up country roads in his Triumph TR3A, the car of his youth, and he does it with the maturity and experience that comes with decades of vintage racing.

    Fountain of Youth from Petrolicious on Vimeo.


    Rally de Portugal 2015 ;WRC -2 : La perf’ des Skoda Fabia R5 / a strong debut for the Skoda Fabia R5


    Pour son retour en WRC-2 avec les nouvelles Fabia R5/Michelin, Skoda Motorsport a signé un double podium prometteur derrière Nasser Al-Attiyah impérial au volant de sa Ford RRC.
    Avec 29 concurrents au départ, le plateau WRC-2 du Rallye du Portugal était riche et varié. Toutes les voitures homologuées R5 FIA (Fiesta, DS3, 208 T16, Fabia) ainsi que Ford Fiesta RRC, Mini S2000 et Skoda S2000) étaient réunies, et quatre manufacturiers de pneumatiques représentés.
    Un plateau exceptionnel donc, même si certains voient d’un mauvais œil l’arrivée d’un constructeur avec deux pilotes officiels en WRC-2… D’autres s’inquiètent des performances bien supérieures des RRC (World Rally Cars dégradées) face aux R5…
    Le champion du monde sortant, Nasser Al-Attiyah, a remporté une nouvelle victoire au volant de sa Ford Fiesta RRC, son 9e succès toutes compétitions confondues depuis le début d’année. Pour ce rallye, le Qatari avait changé de marque de pneus, tout comme Yazeed Al-Rajhi (Ford RRC) et Karl Kruuda (DS3 R5) qui a animé le début de course. On attend une réaction de Michelin pour cet été…
    Il a fallu attendre l’ES8 samedi matin pour voir la nouvelle Skoda Fabia R5 signer son premier scratch en Mondial avec Esapekka Lappi. Le Finlandais a réalisé 5 meilleurs temps de catégorie pour conclure à la 2e place à seulement 12 secondes d’Al-Attiyah, son équipier Pontus Tidemand terminant lui aussi sur le podium.
    Derrière, le duel franco-français entre Julien Maurin (Ford RRC) et Stéphane Lefebvre (DS3 R5) a été remporté par le champion de France pour 17s3 sur le champion du monde Junior. Vainqueur de la manche argentine, Abdulaziz Al-Kuwari a terminé à la 6e place.
    A 8 minutes du Qatari, Nicolas Fuchs (Ford R5) a pris la 7e place devant Valery Gorban (Mini). Sander Parn (Ford R5), lauréat du Fiesta Trophy 2014 et second pilote du team DMack, a fini à la 9e place devant Armin Kremer sur la 3e Fabia R5.
    Les quatre Peugeot 208 R5 ont toutes abandonné (Breen, Sousa, Koci, Hirschi) sur problèmes mécaniques. Abandon aussi pour le Français Quentin Giordano (DS3 R5, moteur), l’Australien Pedder Scott (Ford R5, suspension), Jari Ketomaa (Ford R5, sortie), Anders Grondal (DS3 R5, pression d’huile) et Eric Camilli (Ford R5, biellette de suspension).
    Massimiliano Rendina a remporté le classement Production Cup sur sa Mitsubishi Lancer Evo X (22e WRC-2) pour 1.8 seconde devant l’Andorran Joan Carchat (Mitsubishi) et 3.4 secondes sur Marco Tempestini (Subaru).
    Au classement WRC-2, les quatre lauréats 2015 occupent les quatre premières places : Jari Ketomaa (1er en Suède) est leader avec 5 points d’avance sur Al-Attiyah (1er Mexique et Portugal), 10 points sur Al-Kuwari (1er Argentine) et 20 points sur Lefebvre (1er Monte-Carlo).
    Ketomaa n’est pas engagé en Sardaigne, où l’on retrouvera Al-Attiyah, Al-Kuwari, Al-Rajhi, Lefebvre, Lappi, Kopecky, et Paolo Andreucci.
    Skoda Motorsport celebrated its return to WRC2 with the new Fabia R5/Michelin by getting two cars onto the podium alongside winner Nasser Al-Attiyah who was dominant in his Ford RRC.
    The WRC2 entry in Portugal boasted 29 cars, with all four of the currently homologated R5 models (Fiesta, DS3, 208 T16, Fabia) in action, plus Ford Fiesta RRCs, Mini S2000s and Skodas, as well as four different tyre brands.
    In short, it was an exceptional field, although some people weren’t so happy with a manufacturer turning up in WRC2 with two factory drivers, while others were concerned about the superior potential of the RRCs (down-tuned World Rally Cars) in comparison with the R5s…
    The class’s defending champion Nasser Al-Attiyah added another victory to his record in his Ford Fiesta RRC, his ninth of the season so far in the different competitions in which he is involved. The Qatari swapped tyre brands for the event, as did Yazeed Al-Rajhi (Ford RRC) and Karl Kruuda (DS3 R5) who showed well early on. A response from Michelin is expected for the summer…
    Saturday morning’s SS8 produced the Skoda Fabia R5’s first WRC2 stage win in the hands of Esapekka Lappi. The Finn notched up four others to complete the rally in second place, just 12 seconds short of Al-Attiyah. His team-mate Pontus Tidemand was third.
    In their wake, there was an all-French battle between the reigning French champion Julien Maurin (Ford RRC) and the 2014 Junior world champion Stéphane Lefebvre (DS3 R5) which ended up in the former’s favour by a margin of 17.3s. Abdulaziz Al-Kuwari, the AWRC2 winner in Argentina, was sixth.
    Nicolas Fuchs (Ford R5) was seventh, eight minutes back, chased by Valery Gorban (Mini). The 2014 Fiesta Trophy winner and second DMack driver Sander Parn (Ford R5) was ninth, ahead of Armin Kremer in the third Fabia R5.
    All four Peugeot 208 R5 drivers (Breen, Sousa, Koci, Hirschi) retired following mechanical problems, as did Frenchman Quentin Giordano (DS3 R5, engine), Australia’s Pedder Scott (Ford R5, suspension), Jari Ketomaa (Ford R5, off), Anders Grondal (DS3 R5, oil pressure) and Eric Camilli (Ford R5, suspension).
    The Production Cup standings were topped by Massimiliano Rendina (Mitsubishi Lancer Evo X, 22nd in WRC2) who finished 1.8s and 3.4s clear of Andorra’s Joan Carchat (Mitsubishi) and Marco Tempestini (Subaru) respectively.
    In the WRC2 standings, last year’s top four provisionally monopolise the top places, namely Jari Ketomaa (winner in Sweden), Al-Attiyah (+5 points, winner in Mexico and Portugal), Al-Kuwari (+10 points, winner in Argentina) and Lefebvre (+20 points, winner in Monte Carlo).
    Ketomaa will not be in Sardinia but Al-Attiyah, Al-Kuwari, Al-Rajhi, Lefebvre, Lappi, Kopecky, and Paolo Andreucci will all be in action on the Mediterranean island.